Modden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:19

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
Ik post eigenlijk nooit in TMF, maar nu toch maar een keer...

Waarom moeten/mogen de users modden eigenlijk? En wat is de lol van modden? Ik heb altijd modpunten, maar heb nooit zin om te modden. Ik zie het nut niet en het kost alleen maar tijd. Dan hang ik liever op GoT rond.

Dus mijn vraag is: waarom is het ooit ingesteld dat users moeten modden? En als je niet mod, verzaak je dan je morele plicht of is dat geen probleem?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:14
Het is in mijn ogen geen probleem als je het niet doet maar het modden geeft mij een gevoel van andere mensen laten zien wat ze waard zijn. Als iemand een flame post en daar +4 voor krijgt denkt hij dat hij het goed heeft gedaan. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar als iemand een serieuze reactie heeft neergezet die ook iets waard is dan zal ik hem een + punt geven of gewoon op 1 laten staan.

Mijn eigen reacties geven mij ook inzicht wat de kwaliteit is van mijn reacties. Als ik denk iets heel goeds neer te zetten en ik eindig net als ik begin op 1 dan weet ik dat ik beter mijn best moet doen. Als ik een reactie plaats en een +3/+4 krijg dan vind ik dat alleen maar ok en denk ik zo moet het.

Ook is het modden van reacties iemand anders zijn karma omhoog werken of iemand zijn status omhoog werken. Net als cookie en femme die nu op 1 & 2 staan wil iedereen natuurlijk status krijgen. De 1 doet dat sneller als de ander. Kijk anders een bij je profile daar zie je je karma/tweakotine. (het mijne is 134/450)

Wil je geen status berijken en andere mensen daar ook niet mee helpen dan kan je het modden laten liggen en wil je zelf status berijken dan kan je beter ook andere mensen een kans geven. (voor wat hoort wat :) )

Als iemand het hier niet mee eens is dan laat het me maar weten :)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nou, allereerst van harte welkom in het TMF! :)

Ik vind dat je op zich wel een relevante vraag stelt, een beetje een filosofische lijkt het wel. ;)

Ik denk dat ik je het best antwoord kan geven door langs de moderatie-geschiedenis van T.net te lopen (niet dat ik het heb meegemaakt, maar ik weet er wel wat van).
Toen T.net als nieuwssite begon, was er al snel de mogelijkheid om op artikelen te reageren. Op een kleine site, wat T.net toen nog was, gaat het er dan gemoedelijk aan toe. Eigenlijk hoef je dan niet eens te modden.
Terwijl T.net groter werd, kwamen er steeds meer ongewenste reacties en daarom meer ontevredenheid bij de bezoekers. De enige keuze die je dan hebt is om te gaan modden. Een beperkte uitgekozen groep moderators werd in januari 2000 verantwoordelijk om alle reacties te beoordelen op een bepaalde score (zij modden dus in één keer naar +3 bijvoorbeeld).
Toch was men hier na een paar maanden nog niet tevreden mee: het modden van alle reacties was voor die beperkte groep mensen veel werk en aangezien slecht één moderator een reactie beoordeelde ook vaak subjectief.
Eind zomer 2000 ontstond het modsysteem dat we nu nog kennen naar het model van Slashdot.

Daarmee is dus de vraag beantwoord waarom er gemod moet worden en waarom de users dat mogen doen.
Jij ziet er kennelijk geen lol in. Dat is je goed recht, maar het feit dat er gruwelijk veel mensen hun modpunten wel spenderen én dat er zelfs enkele diehards zijn die er juist wel veel tijd insteken, geeft aan dat niet iedereen zo denkt. En zo heeft ieder dus zijn eigen hobby. :)

Je verzaakt dus zeker geen morele plicht; Tweakers.net kent vele kanten en je moet doen wat je leuk vind!

En als je nog eens op het TMF wilt langskomen, voor vragen over modden, het aanstippen van fout gemodde reacties of eigenlijk alles wat met modden te maken heeft, dan ben je van harte welkom!

edit: (late) typo-correctie

Never stop seeking what seems unobtainable...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 13:20
Thor-korenwolf
staat weer in karma top 100!
Is ook een indirekt antwoord op de gestelde vraag :) ! Karma=status :P

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
Thanks Thor... nu weet ik zeker dat ik niet meer zo snel zal modden. Als ik mod, mod ik omlaag, aangezien de gemiddelde modderrating toch te hoog is.

En 't is wel leuk om te lezen hoe het moderaten zich heeft ontwikkeld in de loop der tijd. Ook wel logisch dat het nu is zoals het nu is.

Dus aangezien ik nog steeds niet zal modden, zal ik hier nog steeds weinig komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik snap het wel, ik vind het alleen zo vreemd als mensen een topic openen voor 1 post die naar hun mening te hoog staat...wat boeit jou dat nou :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Op zaterdag 14 juli 2001 10:25 schreef Artcore_Trooper het volgende:
Ik snap het wel, ik vind het alleen zo vreemd als mensen een topic openen voor 1 post die naar hun mening te hoog staat...wat boeit jou dat nou :?
Sommige mensen vinden het gewoon heel erg belangrijk om een eerlijke moderatie te krijgen. Of dat nu geld voor 1 post die fout staat of 100 die fout staan dat maakt niet uit. En het gebeurd ook vaak genoeg dat mensen het hier melden in de zin van ik sta wel erg laag kan dat niet omhoog (* Felicia weet nog wel wie dat deed :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenk|IA
  • Laatst online: 04-12-2011
In aanvulling op de vorige reacties: modden is vooral bedoeld om het de lezer mogelijk te maken door een nivo van +1 of hoger te kiezen alleen de meest relevante en interessante reacties te lezen, en overbodige, off-topic, flames en trolls dus niet te hoeven zien. Dat is wat je ook als richtlijn bij modden moet hanteren.
Het is natuurlijk leuk als je reactie een hoge score krijgt, maar je moet je er niet al te druk over maken. Als je redelijk veel reageert krijg je wel wat je verdient. Karma is leuk voor de tweakert, maar nog veel leuker voor de site (binden van bezoekers).
Jammer dat je niet mod. Maar misschien is er nog hoop, je hebt ook je weg hierheen gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:09
ik moddereer overigens alleen echte trolls en flaimebaits en ook posts die echt meer punten waard zijn.

zeld heb ik van het verzamelen van karma een sport gemaakt.

kijk vandaag eens in alle nieuws posts, ik sta er overal wel in en soms meer dan eens of 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Hmm ja kaap karma sparen is leuk alleen de gene die ik heb geplaatst die zijn +3 :)

Maar karma sparen is ook wel leuk en trolls modden is ook wel grappig alleen kijk maar uit dat je niet de verkeerde een troll geeft...

[edit]
Ik had niet zo vlug moeten zijn sta nu op +1 :( dat vind ik ook niet geheel terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhiKwadraat300
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05-2023

PhiKwadraat300

Het zou wel JA.

Modden = Kastverkrachting + tijd.

Maar wel LEUK ! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
om maar even geen nieuwe draad te openen nog een opmerking...

Ik vind dat ik veel te veel modpunten heb. Nu 184 stuks ofzo en die heb ik alleen gekregen omdat ik een paar inzichtvolle (ja ja, bedankt >:) ) opmerkingen heb geplaatst in 1 nieuwsposting.

Volgens mij zou ik daar max. 18 punten voor gehad hebben moeten krijgen (dus 1/10). Op die manier zullen de modders ook zorgvuldiger modden, lijkt me. Ik moet zeggen dat dat ook iets is wat me demotiveert: een ander kan mijn modding zomaar ongedaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 13:20
Ik moet zeggen dat dat ook iets is wat me demotiveert: een ander kan mijn modding zomaar ongedaan maken.
Oh, jij wilt het in je ééntje voor het zeggen hebben? Hehe >:)

Troost je, andersom kan jij soms ook iemands moderatie ongedaan maken.

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
Op woensdag 25 juli 2001 10:33 schreef testcase het volgende:

[..]

Oh, jij wilt het in je ééntje voor het zeggen hebben? Hehe >:)

Troost je, andersom kan jij soms ook iemands moderatie ongedaan maken.
hehehe :) Je weet wel wat ik bedoel. Er zijn nu vast mensen die hun modpunten gewoon een beetje zitten rond te strooien omdat ze ze niet op krijgen. (ik zou ze ook niet op krijgen, laat staan iemand die VEEL post op tweakers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

over opkrijgen gesproken, ik post ook niet veel en mod ook niet superveel, alleen inderdaad trolls, flamebaits enzo, en ik hou ook superveel modpunten over. Ik kijk wel regelmatig hier op dit forum of er onterechte mods tussenstaan, voor de rest vind ik het ook wel goed, is meer tijdverdrijf en hobby toch?? veel karma punten verzamelen is leuk, maar dat komt vanzelf, als je daar je missie in je leven van maakt doe je het ook niet goed volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
Op donderdag 26 juli 2001 01:31 schreef Martin het volgende:

veel karma punten verzamelen is leuk, maar dat komt vanzelf, als je daar je missie in je leven van maakt doe je het ook niet goed volgens mij :)
Ai ai ai... nu krijg je heel veel tweakers over je heen :P

Pagina: 1