Nou, allereerst van harte welkom in het TMF!
Ik vind dat je op zich wel een relevante vraag stelt, een beetje een filosofische lijkt het wel.
Ik denk dat ik je het best antwoord kan geven door langs de moderatie-geschiedenis van T.net te lopen (niet dat ik het heb meegemaakt, maar ik weet er wel wat van).
Toen T.net als nieuwssite begon, was er al snel de mogelijkheid om op artikelen te reageren. Op een kleine site, wat T.net toen nog was, gaat het er dan gemoedelijk aan toe. Eigenlijk hoef je dan niet eens te modden.
Terwijl T.net groter werd, kwamen er steeds meer ongewenste reacties en daarom meer ontevredenheid bij de bezoekers. De enige keuze die je dan hebt is om te gaan modden. Een beperkte uitgekozen groep moderators werd in januari 2000 verantwoordelijk om alle reacties te beoordelen op een bepaalde score (zij modden dus in één keer naar +3 bijvoorbeeld).
Toch was men hier na een paar maanden nog niet tevreden mee: het modden van alle reacties was voor die beperkte groep mensen veel werk en aangezien slecht één moderator een reactie beoordeelde ook vaak subjectief.
Eind zomer 2000 ontstond het modsysteem dat we nu nog kennen naar het model van Slashdot.
Daarmee is dus de vraag beantwoord waarom er gemod moet worden en waarom de users dat mogen doen.
Jij ziet er kennelijk geen lol in. Dat is je goed recht, maar het feit dat er gruwelijk veel mensen hun modpunten wel spenderen én dat er zelfs enkele diehards zijn die er juist wel veel tijd insteken, geeft aan dat niet iedereen zo denkt. En zo heeft ieder dus zijn eigen hobby.
Je verzaakt dus zeker geen morele plicht; Tweakers.net kent vele kanten en je moet doen wat je leuk vind!
En als je nog eens op het TMF wilt langskomen, voor vragen over modden, het aanstippen van fout gemodde reacties of eigenlijk alles wat met modden te maken heeft, dan ben je van harte welkom!
edit: (late) typo-correctie
Never stop seeking what seems unobtainable...