Toon posts:

videocapturing

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu een beetje te fucken met videocapturing, maar die asus live van mij heeft geen compressor, dus een half uurtje opnemen kost me 2 gig, maar dat kan nooit de bedoeling zijn. Heeft iemand een beter programma hiervoor?

johan
icq 19712404

• Evert
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Bijna geen enkele capturekaart (behalve de professionele) heeft een hardwarematige compressie. Dus die 2 gig klopt wel. Daarna kun je hem gaan comprimeren naar mpeg of zo.

Verwijderd

Topicstarter
weet jij een goed progje om te decomprimeren ?

johan

• Evert
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Decomprimeren? Waarom. Dat doet media player of zo iets als je het afspeeld.

Verwijderd

in de nieuwste drivers van asus zit een hele goede softwarematige compressie nl asvd100....hiermee kun je die 2 gig wel terugbrengen tot ieg 200 meg....

Verwijderd

met WinVCR en PowerVCR kun je rechtstreeks naar mpeg capturen, als je een beetje snelle pc hebt. www.winvcr.com

Verwijderd

Download het gratis VirtualDub proggie. Perfect ding! Kan ook naar meerdere AVI's capturen, dus geen last van die 2GB limiet.

Welke compressies je real-time kunt uitvoeren, hangt natuurlijk af van het compressie-algoritme, de snelheid van je processor(s), en van de resolutie.

Omdat ik zelf op een redelijke resolutie wil capturen en de algoritmes met een beetje een goede compressie-ratio niet snel genoeg gingen of de kwaliteit teruggooiden als ik het realtime ging doen, doe ik nu het volgende:

1. Ik capture met een indeo RAW compressie (Indeo stuff gratis bij Intel te downloaden). Dit levert maar een factor 2.7 compressie op, maar met bijna geen kwaliteitsverlies.
Een videootje van 2 uur wordt zo'n 20 tot 30 Gig! (mag gelukkig met virtualDub ook over meerdere harddisks verspreid worden).
Heb je die ruimte niet, gebruik dan een compressie-algoritme dat beter compressed maar toch realtime draait, zoals bv de asus compressie of indeo 5.1 ofzo. Deze zijn kwalitatief wel stukken minder dan de Indeo RAW, maar leveren veel kleinere bestanden op.

2. De nog steeds veel te grote (over meerdere avi's verspreide) movie compress ik vervolgens met MS MP4 (DivX) tot het formaat van een cd. Dus van 20-30 gig tot 650Mb!
Dit gaat op mijn Athlon-750 zonder filters realtime tot ongeveer 352*288, daarboven duurt het wat langer (waar blijven die Thunderbirds? :9 ).
Maar omdat ik altijd enkele filters toevoeg om het beeld te verbeteren, kost het gewoon iets meer tijd. Je kunt gelukkig bij VirtualDub de prioriteit instellen, zodat je weinig last hebt van de op de achtergrond draaiende compressie als je tussendoor wat anders gaat doen.

In het kort dus:

1. Opnemen en snelle compressie met goede kwaliteit maar met lage compressie-factor.

2. Filteren en hercompressen met MP4 / DivX of ander kwalitatief goede compressie met hoge compressiefactor, die daardoor meestal echter wat langzamer zijn.

3. Branden!

Fase 1 - Indeo RAW:
http://developer.intel.com/ial/indeo/video/driver.htm

Fase 2 - MP4 / DivX, VirtualDub:
http://divx.ctw.cc/
http://www.geocities.com/virtualdub/
Pagina: 1