Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossiEnd
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 14:59
Hooi allen!

Één van de (logische) nadelen van de 2400G zijn de maximale aantal PCI-lanes die de chip aan kan. Ik vroeg mij echter wel af wat er gebeurd als je meer dan 8x lanes gebruikt. Ik heb gehoord dat de lanes dan gehalveerd worden. Casus:

Stel ik koop deze chip met een X370 moederbord chipset. Ik heb een raid controller van x8 (PCI-e 3.0) en een videokaart 16x (PCI-e 2.0). Worden de PCI lanes dan 100% gehalveerd? Dus lopen beide kaarten op x4? Of werkt het ook zo dat als de ene kaart op een bepaald moment meer bandbreedte nodig (meer dan x4) heeft, die het ook krijgt?

Daarnaast zit ik er aan te denken om een NVMe SSD aan te schaffen. Zou dit ook ten koste van gaan van dezelfde lanes (oftewel, wordt er nog meer gesplitst)?

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:48

br00ky

Moderator Harde Waren
Mijn vraag zou eerder zijn, waarom zou je een 2200G kopen met een relatief krachtige iGPU om er vervolgens een dedicated videokaart aan te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossiEnd
De x16 kaart die ik al heb is de Asus EN210 SILENT/DI/1GD3/V2(LP)

Deze zou ik willen overzetten naar mijn nieuwe pc als ik deze aanschaf. Mijn gedachtegang daarachter was, meer rekenkracht, dus waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Heb je al gekeken of die videokaart überhaupt krachtiger is dan de iGPU van de 2200G? Het is immers niet zo dat je de "rekenkracht" kan optellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:47

ResuCigam

BOFH

Ik heb de exacte cijfers zo snel niet maar ik denk dat de 2400G rondjes rond deze brakke videokaart rent.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier heb je geen exacte cijfers voor nodig, die videokaart daarin steken durf ik gerust te vergelijken met een nieuwe auto kopen en dan water in de tank gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Exact dat. Die GT210 is prima als decoratie aan de muur, maar in combinatie met een 2200G heb er niets aan. Dus dat maakt je vraag op de openingspost niet relevant ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossiEnd
Ok! Dan de vraag of mijn RAID Controller minder zal presteren bij het toevoegen van een NVMe SSD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
een ssd die via de chipset is aangesloten loopt via eigen lanes naar de cpu

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik vind het eigenlijk ook best wel 'n interessante vraag. Stel nu dat die 2400G helemaal niet zo krachtig is op grafisch gebied en je daarom een dedicated grafische kaart toevoegt, plus nog wat andere dingen waardoor je boven het aantal beschikbare lanes gaat, wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Daarover meer in bijvoorbeeld deze review. 8 lanes over de cpu en 6 (B350) en 4 (A320) over de chipset die x1, x2 en x4 ondersteunen.

Je vraag heeft natuurlijk wel een gekke insteek, want "niet zo krachtig" zou eerder "ik probeer er te zware dingen mee te doen" zijn ;). De kracht is immers bekend (zie reviews).

Edit: of lees ik je vraag verkeerd gezien onderstaande reactie?

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 01-03-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanvua
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-07 11:45
SanderL schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:04:
Ik vind het eigenlijk ook best wel 'n interessante vraag. Stel nu dat die 2400G helemaal niet zo krachtig is op grafisch gebied en je daarom een dedicated grafische kaart toevoegt, plus nog wat andere dingen waardoor je boven het aantal beschikbare lanes gaat, wat dan?
Die presteert dan iets onder praktisch gelijk aan een i3 8th gen. Zie laatste tabel.
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:21:
Hier heb je geen exacte cijfers voor nodig, die videokaart daarin steken durf ik gerust te vergelijken met een nieuwe auto kopen en dan water in de tank gooien.
Om er even cijfers bij te halen: http://gpu.userbenchmark....yzen-iGPU/m11784vsm401440. Onvergelijkbaar groot verschil :P

Als laatste is de use-case van de pc mij onbekend maar de investering in een NVME schijf is relatief onnodig. Wel stoer (hoge doorvoersnelheden) :+ maar het verschil tussen sata en NVMe is minimalistisch in realworld toepassingen buiten kopieren van data op dezelfde schijf. Zie: https://nl.hardware.info/...ktijk-benchmarkresultaten
Het probleem van pci-lane tekort is dan ook nog maar een non-issue aangezien een 860 evo (geen nvme ssd) ofso geen pci lane gebruikt.

Een beetje context over jouw use-case zou handig zijn om beter advies te kunnen geven, waarom wil je bijvoorbeeld een raidcontroller? Wil je in de toekomst serieuzer erop gaan gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Delen van 8 lanes gaat niet werken. Er vindt namelijk eeen verdeling plaats na 8 lanes en dan heb je er dus geen meer over:

Dus 11111111.11111111 (de punt is de mogelijke deling.

De moederbordfabrikant zou dan specifiek voor deze 4x4 ondersteuning een extra verdeling moeten maken (want je wilt ook nog de normale 8+8-verdeling kunnen).
Dit zou dan 1111.1111.11111111 worden. Dit betekent dat het bord voor iedereen duurder wordt, terwijl de meerwaarde bijzonder klein is. Kans is er dus wel dat dit gaat gebeuren, maar kans is heel erg klein.

Je gaat immers meerdere power-dingen doen (extra gpu en extra raidcontroller) met een relatief low-end consumer chip.

Voorbeeldje:
Asus Prime X370 Pro

http://dlcdnet.asus.com/p...7332-182541382.1443249655

Ryzen:
2 x PCI Express 3.0/2.0 x16 slots (single at x16 or dual at x8/x8 mode)

AMD 7th Generation A-series/AthlonTM Processors:
1 x PCI Express 3.0/2.0 x16 slot (single at x8)
Pagina: 1