Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry07
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08-2023
Mogelijk post ik dit niet op de juiste plaats, MOD dan graag verplaatsen.

Wij wonen aan de rand van onze gemeente en het GSM signaal is in de regel 1 streepje of zelfs helemaal geen streepje. Onze prepaid telefoons (2 providers) en bijvoorbeeld bezoekende monteurs die ook het open GSM-netwerk gebruiken, ervaren dit.
De vraag is wie moet ik benaderen om dat te melden zodat eventueel er iets aan gedaan kan worden?

Ben geen expert en heb dus af en toe hulp nodig.

Beste antwoord (via rens-br op 01-03-2018 14:00)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Harry07 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:54:
Dus als ik het goed begrijp, plaatst elke provider zijn eigen GSM zendmast en is er dus geen overkoepelende organisatie zoals Tennet voor het elektriciteitsnetwerk om 'wildgroei' aan GSM-masten tegen te gaan?
Correct. Alle 'hoofd'-providers in Nederland hebben hun eigen netwerken en daarmee ook hun eigen netwerkapparatuur en antennes. De fysieke mast kan wel gedeeld zijn. We hebben vooralsnog in Nederland vier netwerken:
- Vodafone
- T-Mobile
- KPN
- Tele2

Je geeft aan dat je Vodafone hebt en Medion (Aldi Talk?), volgens deze website maakt Aldi Talk gebruik van het KPN netwerk. Je zal dus bij Vodafone en Aldi Talk moeten aankloppen. Je kan ook direct contact opnemen met KPN, maar de kans is groot dat ze niks voor je kunnen betekenen, omdat je geen klant bent bij hun.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 01-03-2018 14:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:43
Je provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@Harry07 het open GSM-netwerk? Na Google geraadpleegd te hebben weet ik niet wat het is. Maar als je problemen hebt met netwerkdekking, lijkt mij het logisch om dat te melden bij de beheerder van het netwerk.

Overigens is dit volgens mij een mobiel netwerk, dus schopje van NT naar TPL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry07
@rens-br Met open GSM-netwerk bedoel ik een mast waar iedereen via zijn/haar provider, gebruik van maakt.

Wij hebben Vodafone en Medion als prepaid provider. Welke providers de monteurs hebben weet ik niet.
Dus als ik het goed begrijp, plaatst elke provider zijn eigen GSM zendmast en is er dus geen overkoepelende organisatie zoals Tennet voor het elektriciteitsnetwerk om 'wildgroei' aan GSM-masten tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:10
@rens-br Met open GSM-netwerk bedoel ik een mast waar iedereen via zijn/haar provider, gebruik van maakt.

Wij hebben Vodafone en Medion als prepaid provider. Welke providers de monteurs hebben weet ik niet.
Elke provider heeft eigen antennes aan een mast. Of niet natuurlijk, maar er is geen los netwerk zoals bij stroom bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ja, er is een overkoepelende organisatie die niet beheert maar wel kan begeleiden. Alleen de gemeente kan daarmee in contact komen. Wij doorlopen hetzelfde traject. Inmiddels is de bezwaarfase gedaan (bewoners hebben bezwaar gemaakt tegen de bezwaren van de bezwaarmakers), waardoor de gemeente nu met de volgende stap verder kan. Ga uit een periode van ongeveer 5 jaar van bezwaarmakerij en zorg ervoor dat er genoeg mensen zijn om bezwaar te maken tegen de bezwaren van de beroepsbezwaarmakers.

Advies is om in de tussentijd een iOS telefoon te gebruiken met WiFi Calling. T-Mobile, Vodafone en Tele2 ondersteunen dat.

Alternatieven: Crowdfunding om de initiele investering te dragen, zodat providers zelf ook een schopje krijgen. Een mast kost ongeveer 100.000-150.000 euro.

In mijn mailarchief staat overigens nog een handige tip: Laat je gemeente in contact treden met gemeente Teylingen. Die hadden hetzelfde probleem en schijnen de beste procedure te hebben om zo snel mogelijk antennes in het dorp te krijgen.

En nog een tip: Stichting Monet is de stichting die namens de (alle) providers allerlei zaken regelt met gemeentes.

[ Voor 64% gewijzigd door Trommelrem op 01-03-2018 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry07
Overigens, zal Medion als ik het goed heb, via KPN lopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Correct. Alle 'hoofd'-providers in Nederland hebben hun eigen netwerken en daarmee ook hun eigen netwerkapparatuur en antennes. De fysieke mast kan wel gedeeld zijn. We hebben vooralsnog in Nederland vier netwerken:
- Vodafone
- T-Mobile
- KPN
- Tele2

Je geeft aan dat je Vodafone hebt en Medion (Aldi Talk?), volgens deze website maakt Aldi Talk gebruik van het KPN netwerk. Je zal dus bij Vodafone en Aldi Talk moeten aankloppen. Je kan ook direct contact opnemen met KPN, maar de kans is groot dat ze niks voor je kunnen betekenen, omdat je geen klant bent bij hun.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 01-03-2018 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry07
Dank aan allen voor de antwoorden.
Topic kan dicht.

Pagina: 1