Wat is het zuinigste/efficiëntste?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 15:36

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Mijn vraag

Wij verwarmen onze woning met CV (op aardgas), gewone radiatoren. Overdag zijn partner en ik uit werken. 's Ochtends om 6u staat ingesteld dat verwarming inschakelt om op te warmen tot 7u30 (ten laatste om 8u is huis leeg tijdens de werkdagen) vanaf dan staat verwarming gewoon uit. Op weekdagen staat via thermostaat ingesteld dat verwarming om 17u inschakelt, met gewenste temperatuur van 20°C. Doordat overdag, vanaf 7u30 verwarming ook daadwerkelijk inactief is, koelt de woning af tot 17u -niet drastisch maar toch een graad of 3, 4 met dit koude weer en dus heeft de ketel nogal wat werk om alles weer op temperatuur te brengen. Wat betreft de woonkamer toch, boven zijn meeste radiatoren uitgeschakeld behalve op dochter haar slaapkamer.

Wat ik me afvraag: is het energiezuiniger om tijdens die tijd dat het huis leeg is overdag, de CV volledig uit te laten (zoals nu) om dan vanaf 17u te activeren en toch op volle toeren te horen draaien om de boel naar 20° opgewarmd te krijgen, of om het huis bij leegstand overdag, ietwat op temperatuur te houden, daarom geen 20° maar voldoende om ervoor te zorgen dat de verwarming vanaf 17u nog slechts marginaal op te warmen heeft om op gewenste temperatuur te zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
... Vaillant ketel en Thermostaat (Multimatic of zoiets)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... Deze vraag al gesteld op bouwfora met als resultaat dat ik de indruk heb dat ze het zelf niet goed weten. :+

Beste antwoord (via PinusRigida op 01-03-2018 13:11)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 11:09
Gas besparen door middel van CV tuning deel II al gelezen?
Overigens is dat hele topic wel interessant als je gas wilt besparen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrscruff
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-11-2024
Dit topic bookmark ik even, ik vraag me namelijk hetzelfde af :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik vermoed dat het afhankelijk is van heel veel zaken maar waarom meet je niet gewoon?

Noteer vlak voor je de deur uitgaat de gas stand en doe dat ook weer als het huis lekker 20C is 's avonds.

De dag er na laat je de verwarming op 18.5C staan de hele dag en meet je het ook. Zorg dat je dat op vergelijkbare dagen doet qua weer (temperatuur en wind) en je hebt een goed beeld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 11:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
gastje01 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:09:
Holy cr*p mijn antwoord staat daar letterlijk in!!! :$
|:(

Bedankt! :$
emnich schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:09:
Ik vermoed dat het afhankelijk is van heel veel zaken maar waarom meet je niet gewoon?

Noteer vlak voor je de deur uitgaat de gas stand en doe dat ook weer als het huis lekker 20C is 's avonds.

De dag er na laat je de verwarming op 18.5C staan de hele dag en meet je het ook. Zorg dat je dat op vergelijkbare dagen doet qua weer (temperatuur en wind) en je hebt een goed beeld.
Ook een goeie tip, bedankt, maar gezien de variabelen zoals wind en temperatuur zal het mijn onzekerheidsgevoel niet wegnemen, toch niet als het verschil minimaal is... Neemt natuurlijk niet weg dat het het proberen waard is.

[ Voor 49% gewijzigd door PinusRigida op 01-03-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Edit: dubbelpost :X

[ Voor 96% gewijzigd door PinusRigida op 01-03-2018 13:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:14
Waarom doe je trouwens de verwarming 's ochtends aan?

Dat kost ook best nog wel wat gas vermoed ik.
Hier doe ik dat niet. De wekker gaat en 45min. - 1h later gaan we de deur uit. Het is dan misschien 17 graden in huis, maar je bent dan toch druk met brood smeren etc. Heb daar 's ochtends nooit zo'n last van dat ik het echt heel koud vind ofzo. Ik vind het zonde om daar de verwarming voor aan te slingeren.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 02-03-2018 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-06 14:05
Het warmteverlies is vrijwel evenredig met het verschil tussen binnen en buitentemperatuur. Bij lagere binnentemperaturen heb je dus minder warmteverlies. Het rendement van de verwarmingsketel daarentegen is wat slechter bij hogere aanvoertemperaturen en vol vermogen. Deze 2 factoren zijn dus tegengesteld. In mijn (relatief slecht geisoleerd huis) heb ik ca 1m³ gas/uur nodig om binnen toch 20°C te halen bij deze vriestemperaturen. Op 24 uur dus 24 m³. Met nachtverlaging is mijn dagverbruik echter een stuk lager : ca 18..20 m³. Voor mij dus duidelijk een besparing.
Als je vloerverwarming hebt, of een warmtepomp, gaat het opwarmen soms veel te traag (0,5°C/uur). In dat geval zou ik zeker geen nachtverlaging toepassen omwille van comfortredenen. In andere gevallen lijkt het mij wel zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:54:
Waarom doe je trouwens de verwarming 's ochtends aan?

Dat kost ook best nog wel wat gas vermoed ik.
Hier doe ik dat niet. De wekker gaat en 45min. - 1h later gaan we de deur uit. Het is dan misschien 17 graden in huis, maar je bent dan toch druk met brood smeren etc. Heb daar nooit echt last van dat ik het echt koud heb ofzo. Ik vind het zonde om daar de verwarming voor aan te slingeren.
Voor mij alleen zou het ook niet moeten maar vrouw is een koukleum en ze vindt niks erger dan een koude badkamer (aan de noordkant dus het kan daar idd. heel kil zijn 's ochtends), ook doen we er toch langer dan een uur over om te ontbijten, klaar te maken etc. op een uur zijn we echt niet buiten, ik ook niet, ik neem graag m'n tijd 's ochtends maar ik zou best zonder verwarming kunnen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:14
Hoe ver koelt het 's nachts af? Je kunt natuurlijk ook maar opwarmen tot bijv. 18 graden als het tot 16-17 graden afkoelt. Op die manier heb je wel de stralingswarmte van de radiatoren waardoor het warm aanvoelt, maar bespaar je wel weer omdat je het niet tot 20 graden laat opwarmen. Wellicht is daardoor net het koude randje eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
ThinkPadd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:40:
Hoe ver koelt het 's nachts af? Je kunt natuurlijk ook maar opwarmen tot bijv. 18 graden als het tot 16-17 graden afkoelt. Op die manier heb je wel de stralingswarmte van de radiatoren waardoor het warm aanvoelt, maar bespaar je wel weer omdat je het niet tot 20 graden laat opwarmen. Wellicht is daardoor net het koude randje eraf.
Ja idd, was ik in OP vergeten zeggen maar 's ochtends staat het sowieso ingesteld op 18,5°C omdat het idd. i.m.o. niet nodig is om hoger op te warmen en op de koop toe is het tijdsbestek niet groot genoeg om het tot 20° te krijgen dus dat is onnodig. (maar ik ga daar bij deze nog een half graadje afschroeven tot 18°C en eens zien of vrouw het merkt. >:) )

's nachts koelt het gemiddeld af tot een 17°C behalve 's zomers maar nu met deze toch wel kouder dan gemiddelde temperaturen is 16°C in de woonkamer geen uitzondering, in de slaapkamers nog iets koeler. Ik vind dat persoonlijk nog best ok maar vrouw vindt dat te koud en al zeker om uit de douche komen maar in de badkamer is het toegegeven vaak nog kouder wegens noordkant + hoek van het huis dat ook nergens aan grenst -halfopen bebouwing, daar is het nu soms maar 12 à 13° 's ochtends, dat vind ik eerlijk gezegd zelf ook te koud om te douchen dus daar vliegt de radiator elke ochtend aan.

[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 02-03-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
Wij hebben in de badkamer een infraroodspiegel hangen. Als ik 's morgen de CV een uur aanzet voor de badkamer kost me dat ongeveer 2-3 kuub gas. Nu laat ik de spiegel met een tijdklokje aanspringen tussen half zes en half acht en kost dat nog geen 1,5 kW. En de warmte is een stuk aangenamer aangezien we in de badkamer maar een heel klein radiatortje hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
zonpaneel schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:21:
Wij hebben in de badkamer een infraroodspiegel hangen. Als ik 's morgen de CV een uur aanzet voor de badkamer kost me dat ongeveer 2-3 kuub gas. Nu laat ik de spiegel met een tijdklokje aanspringen tussen half zes en half acht en kost dat nog geen 1,5 kW. En de warmte is een stuk aangenamer aangezien we in de badkamer maar een heel klein radiatortje hebben.
Mja, wij hebben zo geen IRspiegel en onze spiegel zit verwerkt in een ingebouwde hangkast dus dat laten we dan ook liever zo. Voordeel is wel dat we een vrij grote radiator hebben in badkamer en dat deze snel opgewarmd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-05 10:17
On topic:
Vloerverwarming beneden, radiatoren boven, bouwjaar 1963 (dus spouwen) , nageïsoleerd (matig maar toch):

Uit eigen geschreven logboek n.a.v. test met referentieperiode (op mindergas.nl):
"continu verwarmen t.o.v. 'snachts uit: 0,406m3/gew.grddag t.o.v. 0,381m3/gew.grddag = 6,5% hoger verbruik"

Toch voor gekozen want verhoogd comfort. Minder gedoe (vrouwen die aan thermostaten gaan draaien). Draaien met laagst mogelijke temperatuur (geen afschuwelijk rookwolkje uit CV uitlaat).

Off/topic (min of meer) Tip voor de vochtige badkamer:

Luchtdrogertje neerzetten. Eventueel zoals ik dat gedaan heb weggewerkt in een box op zolder met aan- (onderzijde) en afvoer (warme bovenzijde) naar ventilatieroosters.

Ik gebruik een Eurom drybest 10 voor een 2x2x2,5 meter badkamer.

Op deze manier win ik de energie een beetje terug uit de stoom die anders in zijn geheel kapot condenseert op de koude muur. Tevens hoef ik nu ook geen zojuist opgewarmde lucht af te voeren (bijvoorbeeld door het raam open te zetten). Eens per week ofzo op een mooie dag even luchten en het blijft ook fris.

Bijkomend voordeel: afhankelijk van positionering een ontwasemde spiegel.

edit: draait naar volle tevredenheid al ca. 2 jaar. kosten: 130€. Energiekosten (kladje ooit gemaakt):

In normale ruimte (niet douche):
Warmtewisselaar: 5,2gr.
Inlaat: 15,5gr
Uitlaat: 23,3 180m3h
Verschil = 7,8 graden (Ook bij lagere temperaturen gemeten)

Verbruik gemeten: 217W

Hieruit volgt een cop van 2,40 (COP kan flink stijgen door condensatiewinst) (condenseren grotere hoeveelheden waterdamp verhoogt efficiëntie t.o.v. droge lucht temperatuuroverdracht)

1000Mj gas kost: 24,57 euro
1000Mj warmtepomp warmte kost: 27,8

[ Voor 18% gewijzigd door Supergrover767 op 13-04-2019 16:54 ]

Pagina: 1