CPU & GPU Worden behoorlijk warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazder
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05
Beste Tweakers,

Onder full load werd mijn GPU ongeveer 85 graden werd en mijn CPU maar liefst 100 graden..
Dit probleem dacht ik op te lossen door 5 nieuwe Scythe Slip Stream 120mm's te plaatsen maar dat is slechts deels gelukt. Onder load word de GPU nog 77 graden en de CPU rond de 72 niet meer schrikbarend heet maar dit was wel in een kamer waar het +/- 18 graden was.

Het gaat om het volgende systeem:
CPU: Intel Core i7 4790K
RAM: Kingston HyperX Fury 2x8GB 1600MHz DDR3
GPU: MSI GTX 980 TI 6GB
SSD: Samsung Evo 750 250GB
MOBO: ASUS Z97-A
CPU Koeler: Scythe Mugen 2 Rev. B
CASE: Cooler Master Silencio 650
PSU: Cooler Master Silent Pro 600W

De fans zijn nu als volgt geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IpI08YA.png

Als ik zonder sidepanel draai scheelt dit ongeveer 10/15 graden.
Als ik de CPU stress zonder de videokaart te stressen wordt deze ongeveer 60 graden onder load.

Wat gaat hier verkeerd?
De temperaturen zouden volgens mij nog wel een flink stuk lager kunnen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenderB
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-08 09:37
Hoi Grazder,

Ik vermoed dat de warmte van je GPU niet goed weg kan, en daarom via je Mugen 2 naar buiten wordt geblazen, door de warme intake van je Mugen kan die de warmte van je 4790K niet goed afvoeren, dit merk je ook wanneer je het zijpaneel weghaalt.
  • Verwijder de ongebruikte PCI covers, hierdoor kan de warmte beter weg
  • Koppel je casefan onderin én bovenin eens los in combinatie met het weghalen van je PCI covers, dek de bovenkant eens af zodat de warmte van je GPU alleen nog maar via de achterkant weg kan
  • Afhankelijk van het resultaat van de twee opties hierboven én van het aantal HDD's → probeer deze in de onderste cage te zetten en haal de bovenste cage weg, hierdoor heb je een hogere luchttoevoer naar je CPU (door je onderste casefan wordt de warmte van je GPU naar boven geblazen)
Heb je plaatje bijgewerkt voor de beeldvorming:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mTQJW2z.png

Ben benieuwd wat het verschil is :)

[ Voor 11% gewijzigd door fenderB op 01-03-2018 11:53 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazder
@fenderB Bedankt voor je reactie!
Ik ga je tips vanavond even proberen, ik kan dan eventueel ook even foto's maken van de kast.

De bovenste HDD cage heb ik inderdaad al verwijderd er zit enkel een SSD in de onderste cage dus daar zal het hopelijk niet aanliggen haha.

Edit:
Ik zie nu je plaatje, zal het vanavond checken!

Edit 2:
Achter de videokaart wordt het wel voelbaar warm terwel dat in de rest van de kast niet zo is.

Edit 3:
Getest op fenderB zijn methode. De CPU schommelt tussen de 75-80 en de videokaart word maximaal 81 graden. Idle draat de CPU onder de 30 graden.

[ Voor 37% gewijzigd door Grazder op 01-03-2018 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenderB
Hmm oké, maakt dus niet zo'n heel groot verschil als ik had verwacht...
Ik neem aan dat je videokaart wel schoon is en er geen stofnesten in de heatsink zitten? De MSI GTX970 (Twin Frozr) die ik hier heb wordt onder full-load hooguit een graad of 65 op warme dagen, maar ik heb een open behuizing.

Welke SlipStreams heb je in gebruik? Deze zijn er volgens mij in de smaken van 500RPM tot 1900RPM, dit kan ook enorm schelen met de gecreëerde overdruk, waardoor warmte uit je case wordt geperst. Ook kan het zijn dat de koelpasta (MSI is hier niet zuinig mee en gebruikt niet de beste) helemaal uitgedroogd is door het lange draaien op hoge temperaturen.

Nu weet ik niet hoe je pc er aan toe is, er zijn veel dingen die de temperatuur kunnen beïnvloeden. Is het een optie dat je een foto plaatst? Kan ik een beetje beeld krijgen van je situatie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazder
Ik heb de 980 TI uitgezogen maar er kwam sowieso weinig stof uit.
De Slip Streams die ik gebruik zijn de 1200 RPM varianten.
Als de koelpasta van de videokaart is uitgedroogd zou ik deze dus moeten vervangen.. l

Ik heb nu voor de lol even de temps van de videokaart er bij en die is 56 graden, de processor 22.
Moet ik wel zeggen dat het hier niet echt warm is haha.

Snap dat het lastig oordelen is vanaf een afstand, hoop dat deze foto een wat beter beeld geeft.
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/mEhK2n/Untitled_2.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Grazder op 02-03-2018 16:05 . Reden: Linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenderB
Je 980Ti is het zwaarste model uit de 900-serie, dus dat die warm wordt is op zich niet zo gek. Koelpasta zou kunnen schelen, en de airflow lijkt ook logisch. Misschien toch het makkelijkste om nog e.e.a. te proberen, je zou de HDD kooi helemaal kunnen verwijderen, en je SSD bijvoorbeeld onder je ODD-bay kunnen hangen in combinatie met het weghalen van de pci-brackets.

Het vervangen van de koelpasta kan altijd nog, denk vooral dat het ligt aan de 'beperkte' warmteafvoer die de Silencio heeft. Voor klanten heb ik deze ook regelmatig gebruikt, maar dan stripten we die ook en leverden de plaatjes los mee. Moet wel zeggen dat die eigenlijk nooit zo'n zware videokaart hadden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazder
De fanctroller zit volgens mij vast aan de onderste HDD cage maar ik zal even kijken. De kast is de beperkende factor in dit verhaal zeker met de 980 Ti. Ik zie het niet echt zitten om de koelpasta te vervangen dus misschien ooit is kijken naar een leuk kastje met goede airflow.

Ik ga nog even prutsen, bedankt voor het mee denken, wordt zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fan naast CPU is niet nodig indien degene aan de kast zuigt
Fan naast de voeding zuigt die ?
Staat de kast op een bokje of op vlakke harde grond ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazder
De fan naast de CPU blaast de kast uit en de fan naast de voeding blaast lucht de kast in. De kast staat op een flakke ondergrond maar er zitten wel pootjes onder.

[ Voor 14% gewijzigd door Grazder op 03-03-2018 11:49 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:19
Bij die mugen koeler helpt het om een 2de fan erop te zetten.B.V die nu bovenin zit. Probeer dat maar eens uit.

En die koeler moet dan dus lucht bij de koeler weg halen, dus als pull.

[ Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 03-03-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazder
Freaky, heb ik ook niet aan gedacht ja. Weet alleen niet hoe ik die fan dan moet gaan mounten aangezien ik geen fan clips kan vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De fan naast de voeding laten zuigen uit de kast. Dan zuigt ie de lucht die de fans van je videokaart de kast in blazen. Front fan zuigt lucht van buiten en blaast die in de kast

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:19
Grazder schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:02:
Freaky, heb ik ook niet aan gedacht ja. Weet alleen niet hoe ik die fan dan moet gaan mounten aangezien ik geen fan clips kan vinden :(
Ik weet het niet meer, zeker, maar zitten deze er niet bij?

Clips Zijn eventueel nog los te koop,zie link

https://www.freezinghardw...ps-Type-A-SCY-12FC-A.html

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 03-03-2018 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazder
Zou kunnen maar ik heb de doos niet meer.
Thanks voor de link, ik zal ze meteen even bestellen!
Pagina: 1