Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Devolo dLAN 1000 duo+ VLAN per poort?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:55
Weet iemand of je aan de 2 netwerkpoorten van de Devolo dLAN 1000 duo+ adapter een apart VLAN kan toekennen?

De eerste poort zou ik bijvoorbeeld VLAN 1 maken voor gewoon netwerkverkeer en tweede poort van de adapter zou ik dan bijvoorbeeld VLAN 10 maken om digitale TV door te sturen. Ik kan nergens vinden of dit kan....

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom zou je?

Simpeler gezegd: VLAN's worden alleen op de endpoints "gedecodeerd" en door alle tussenliggende apparatuur "gerouteerd / geswitcht". Aangezien de handleiding van Devolo geen uitsluitsel geeft, zou je eigenlijk een andere setup moeten verzinnen maar bij gebrek aan info, roep ik even wat random

VLAN's op je router / core-switch configureren. DHCP-scoping aanpassen dat alleen bepaalde MAC-adressen bepaalde VLAN's mogen zien. Allees aansluiten en klaar?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
DinoBe schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:26:
Weet iemand of je aan de 2 netwerkpoorten van de Devolo dLAN 1000 duo+ adapter een apart VLAN kan toekennen?

De eerste poort zou ik bijvoorbeeld VLAN 1 maken voor gewoon netwerkverkeer en tweede poort van de adapter zou ik dan bijvoorbeeld VLAN 10 maken om digitale TV door te sturen. Ik kan nergens vinden of dit kan....
Volgens mij kan dat niet. Hoe ga je namelijk beide LAN's verbinden met je Powerline adapter? De 'hoofd' adapter heeft maar één poort. Wat wellicht wel gaat werken is voor en na je Powerline adapters Managed Switches zetten.

Verwijderd

Even snel naar de datasheet gekeken, en daar staat niets in over VLANs, dus ik neem aan dat deze powerline speeltjes dat niet ondersteunen.

https://www.devolo.com/pr...et-dLAN-1000-duo+-com.pdf

Stel, je zet twee VLAN-ondersteunende switches aan beide kanten van de powerline verbinding. Normaliter zou je frames met VLAN tags over het lijntje tussen die twee switches sturen zodat je de VLANs uitelkaar kan houden. Nu kan dat niet want de powerline ondersteunt dat niet.

Je kan natuurlijk proberen om tagged frames aan te bieden en te kijken of ze er bij de andere powerline adapter weer compleet uitkomen. Lukt dat niet, wil je dan in je switches allerlei truukerij gaan uithalen om via een omweg net te doen of de VLANs wel bestaan? Lijkt me geen strak plan.

Je beste oplossing is om "gewoon" ethernet te gebruiken, en dan twee kabeltjes te trekken of iets met VLAN-ondersteunende switches te doen. Kan dat niet, dan moet je op zoek naar powerline die wel VLAN aankan.

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:55
Dank voor de antwoorden,

Het probleem is dat ik niet in staat ben kabels naar de andere kant van het huis te trekken. De modem zit in de hal en overhoeks van het huis staat de tv.

Ik dacht op te lossen door gebruik van powerline adapters, maar die moeten dan wel tagged vlan doorgeven anders ben ik er nog niet...

Ik ga even een tekeningetje maken, zal wat duidelijker zijn
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jNkYsc/schema.png

[ Voor 103% gewijzigd door DinoBe op 01-03-2018 11:18 ]