Welke kabelschoen voor kleine doorvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik beschik over een ethernet IO en relais box die ik wil gaan bedraden. Daar het over best wat (kleine) draden gaat wou ik dit wat netter afwerken door een kabelschoen aan te brengen. Echter zijn de gaatjes van de behuizing maar 3mm en 2mm groot en moet ik ook nog is zo'n 15mm "diep" geraken bij voorkeur zonder contact te maken met de behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3m6d5Tz.jpg

Ik vroeg me dus af wat voor kabelschoen ik hier eventueel voor zou kunnen gebruiken om het monteren wat makkelijker te maken en de kans op problemen te verminderen. Doosje komt ook op 2m hoog te hangen wat het er niet eenvoudiger op maakt.

Plan B is alles voorbedraden en dan buiten de behuizing weer aan elkaar zetten met een soldeerbverbinding of kroonstaan. Plan C is de gaten in de behuizing even doorboren zodat ze groter worden en een standaard kabelschoen past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Solderen en krimpkous een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 14:22
Als je soepele draad gaat gebruiken kan je kijken of er aderhulsjes er doorheen passen. Deze heb je zowel geïsoleerd als on-geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-10 10:09
Kun je die groene blokjes niet losklikken, haal je de aparte aders iets verder erdoor. Adereindhulsje erop en dan weer die groene blokjes vastklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:27
Ik snap het probleem niet echt. Waarom zou je kabelschoenen willen gebruiken? De draadeinden moeten aan die groene connectorblokjes geschroefd worden en dat gaat prima zonder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
S-te-fan schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:24:
Kun je die groene blokjes niet losklikken, haal je de aparte aders iets verder erdoor. Adereindhulsje erop en dan weer die groene blokjes vastklikken.
Die zitten helaas /gelukkig goed vast :) Een adereindhuls is inderdaad wat ik bedoelde (ipv kabelschoen), dat zou op zich ideaal zijn maar ik geloof niet dat ik die dus door de behuizing krijg omdat het uiteinde dikker is. Ik snap ook de afmetingen online niet echt, bv. "Adereind Huls ----- 0.25mm², 8mm lang". Wat moet ik mij voorstellen bij 0,25mm² qua diameter? :)

De PCB kan er overigens wel uit dus ik zou hem kunnen voorbedraden met adereinden en dan zo weer monteren. Die adereinden gaan er dan alleszins nooit meer "uit" kunnen.

Geen idee wie die behuizing bedacht heeft overigens, want de schroefgaten om hem aan de muur te bevestigen zitten onder de PCB. Maak dat ding dan 2cm breder dan kunnen die gaten gewoon ernaast 8)7
DurkVell schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:46:
Ik snap het probleem niet echt. Waarom zou je kabelschoenen willen gebruiken? De draadeinden moeten aan die groene connectorblokjes geschroefd worden en dat gaat prima zonder!
Het irritante is dat die fijne draadjes geen vaste kern hebben en je dus snel een paar minuten zit te priegelen om die dingen erdoor te krijgen en vast te schroeven. Dat 2m hoog op een ladder, ben ik snel een uur bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-10 10:09
WhiteDog schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:56:
[...]

Die zitten helaas /gelukkig goed vast :) Een adereindhuls is inderdaad wat ik bedoelde (ipv kabelschoen), dat zou op zich ideaal zijn maar ik geloof niet dat ik die dus door de behuizing krijg omdat het uiteinde dikker is. Ik snap ook de afmetingen online niet echt, bv. "Adereind Huls ----- 0.25mm², 8mm lang". Wat moet ik mij voorstellen bij 0,25mm² qua diameter? :)
Dat is de oppervlakte van de aders, bijvoorbeeld de "gewone" aders voor je stopcontacten / schakelaars e.d. hebben een oppervlakte van 2,5 mm2.

Wellicht kun je zoals @Galaxis zegt ongeisoleerde adereindhulzen (gebruiken. Dan kun je in ieder geval wel een huls eraan knijpen en zit je niet te prutsen met het draaien van je aders met de kans dat er 1 draadje dwars gaat doen bij het invoeren e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:27
[...]
Het irritante is dat die fijne draadjes geen vaste kern hebben en je dus snel een paar minuten zit te priegelen om die dingen erdoor te krijgen en vast te schroeven. Dat 2m hoog op een ladder, ben ik snel een uur bezig.
Dat los je op door de draadjes, zoals eerder opgemerkt, van een laagje tin te voorzien (solderen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
DurkVell schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:54:
[...]

Dat los je op door de draadjes, zoals eerder opgemerkt, van een laagje tin te voorzien (solderen dus).
Dat begrijp ik, alleen hangen diezelfde draadjes natuurlijk ook op 2m hoogte momenteel :)
S-te-fan schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:39:
[...]
Dat is de oppervlakte van de aders, bijvoorbeeld de "gewone" aders voor je stopcontacten / schakelaars e.d. hebben een oppervlakte van 2,5 mm2.
Klinkt logisch, ik ga even op zoek naar een tabel waar er dan ook nog een diameter bij vermeld staat...
Wellicht kun je zoals @Galaxis zegt ongeisoleerde adereindhulzen (gebruiken. Dan kun je in ieder geval wel een huls eraan knijpen en zit je niet te prutsen met het draaien van je aders met de kans dat er 1 draadje dwars gaat doen bij het invoeren e.d.
Even een foto erbij gezocht, begrijp inderdaad wat jullie bedoelen nu. Dat zou het aansluiten alvast vergemakkelijken. Vrees alleen dat zelfs de kleinste maat niet door dat gat van 2mm doorsnee krijg, maar kan de kabel erdoor halen en hem er dan aanzetten, moet net lukken om hem er in te stoppen dan. Eventueel die gaten van 2mm toch maar wat groter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor het goede begrip, ik zie je hier het woord doorsnede gebruiken.:
Niet om hier de schoolmeester uit te hangen, vat dat a.u.b. niet zo op, maar voor het niet verkeerd verstaan van bepaalde begrippen. Op de websites e.d, worden namelijk draden meestal aangeduid met hun duursnede en dat is niet het zelfde als diameter. Installatiedraad heeft meestal een doorsnede van 2,5 mm2, in jip-en-janneketaal de oppervlakte van het cirkeltje dat je ziet als je de draad loodrecht doorsnijdt. In het technisch jargon echter spreekt men in dat verband nooit van oppervlakte maar van doorsnede. Dat mag misschien op andere gebieden soms anders zijn, in de elektrotechniek is dit regel. En als die doorsnede in mm2 wordt vermeld, dan is aparte aanduiding van de diameter toch overbodig? Tenzij het b.v. vierkante draden zouden zijn :) .

Oh ja, losse aders zijn draden, kabels zijn gebundelde draden met een gemeenschappelijke omhulling.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 01-03-2018 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:58
Kun je niet gewoon een rechthoekje eruit frezen zodat de connectoren makkelijker toegankelijk zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 12:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik snap ook de afmetingen online niet echt, bv. "Adereind Huls ----- 0.25mm², 8mm lang". Wat moet ik mij voorstellen bij 0,25mm² qua diameter? :)
πr²=0,25

r²=0,25 / π

r = √(0,25/π)

r ≈ 0,28

Je moet je dus een diameter van ongeveer 0,56mm voorstellen

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 01-10 11:53
Je hebt adereindhulzen zonder kuststof stukje er aan, die zijn gekrompen amper dikker dan de isolatie van de draad.

Of je die ook gaat vinden voor 0.25 ... da's de vraag

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoe klein wil je ze hebben? https://www.sandervunderi...oleerd-zak-100-stuks.html

0,32mm2 is het kleinste wat ze daar hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Even voor de goede orde, hoewel je zo te zien door hebt dat je geen soepel draad in een schroefverbinding moet doen, ontgaat het me even waarom je hier vasthoudt aan adereindhulzen. Adereindhulzen zijn krimpverbindingen en die zijn technisch superieur aan vertinnen, maar de vraag is of je ook wat hebt aan de voordelen. Vertinnen moet je niet doen in applicaties met flinke temperatuurschommelingen, daar wordt het tin broos van, of waar de kabels veel verplaatsen, trillen of aan getrokken wordt. Als daar in jouw applicatie geen sprake van is, dan bieden adereindhulzen geen voordeel boven vertinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 12:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Joh gewoon adereindhulsjes pakken zonder plastic achterkantje. Past gewoon en werkt fijn.
Pagina: 1