Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk traag als Windows 10 pc aanstaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-11 18:34
Op mijn werk hebben we een 7tal pc's, waarvan 1 Windows 10 pc. Oude beestjes (jaar of 4-5), maar voldoende voor standaard werk.

Behalve als de Windows 10 pc aanstaat. Dan is direct het hele netwerk ontzettend traag.

In eerste instantie dacht ik aan het automatisch dumpen van de Windows update met het hele netwerk door Windows 10. Dit heb ik ondertussen gelimiteerd qua snelheid en zou dus geen probleem mogen zijn. Dit is ook niet te zien in de netwerkverkeer meter van Windows 10.

We hebben 2 internetlijnen (een ADSL/ISDN 8/1 en een 100mbit glas). De ADSL wordt gebruikt voor een aantal bedrijfskritische toepassingen die via een beveiligde verbinding werken. Al het andere verkeer gaat over de glasvezel.

Hierdoor zou dus ook het binnenhalen van grote updates verholpen moeten zijn. Maar nog steeds geldt hetzelfde probleem. Als de Windows 10 pc aanstaat, is de rest van het netwerk traag.

Alles is aangesloten op een HP tough switch, geen hub dus. Als router een USG en een Cisco die ik niet kan beheren.

Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken om het probleem te achterhalen?

Google geeft mij weinig duidelijkheid iig. Vooral veel hits over geen verbinding of alleen over de enkele pc (dus de Windows 10). Niets over overige pc's.

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Allereerst wat is 'traag'?

• Paultje3181
Als in: klik, 5-10 sec, volgend scherm. Zonder de Windows 10 pc is dit klik, < 1sec, volgend scherm.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat zegt de Event Log?
Wat zegt een Packet Trace?

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Maakt het uit als je de windows 10 PC een vast IP geeft buiten de DHCP range? Mogelijk dat een switch of de DHCP server op een of andere manier ruzie heeft met die pc.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heb je mogelijkheid om de Windows 10 pc via Wifi aan te sluiten? Zoja, zelfde probleem?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Paultje3181 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:58:Behalve als de Windows 10 pc aanstaat. Dan is direct het hele netwerk ontzettend traag.
+
Paultje3181 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:04:
Als in: klik, 5-10 sec, volgend scherm. Zonder de Windows 10 pc is dit klik, < 1sec, volgend scherm.
Does not compute ;)

Of het netwerk is traag of de user-interface is traag. Aangezien het me ontzettend sterk lijkt dat alle PC's 100% 24/7 netwerk-activiteit hebben, lijkt er iets anders aan de hand te zijn en ik vermoed dat de Windows 10 machine netwerk-protocolair iets overschreeuwt.

Wil je eens de network-settings van 2 PC's (Windows 10 en die andere) posten?
code:
1
ipconfig /all

- aparte dump maken als alleen Windows 10 aanstaat
- aparte dump maken als alleen een andere aanstaaat
- aparte dump maken als beiden aanstaan (en dus "traag")

Daarnaast, maar dat is even een simpeler test; na de derde dump, controleren of op de Windows 10 machine de service "Computer Browser" aan staat en deze desnoods even disablen in services.msc en het computerpark opnieuw opstarten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Paultje3181
MAX3400 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:24:
[...]

+

[...]

Does not compute ;)

Of het netwerk is traag of de user-interface is traag. Aangezien het me ontzettend sterk lijkt dat alle PC's 100% 24/7 netwerk-activiteit hebben, lijkt er iets anders aan de hand te zijn en ik vermoed dat de Windows 10 machine netwerk-protocolair iets overschreeuwt.

Wil je eens de network-settings van 2 PC's (Windows 10 en die andere) posten?
code:
1
ipconfig /all

- aparte dump maken als alleen Windows 10 aanstaat
- aparte dump maken als alleen een andere aanstaaat
- aparte dump maken als beiden aanstaan (en dus "traag")

Daarnaast, maar dat is even een simpeler test; na de derde dump, controleren of op de Windows 10 machine de service "Computer Browser" aan staat en deze desnoods even disablen in services.msc en het computerpark opnieuw opstarten.
Wat voor dump bedoel je precies? Welk commando moet ik hiervoor gebruiken?
Zit nu niet op mijn werk, maar ik kan me voorstellen dat de Windows 10 als enige IPv6 rondstrooit. De vraag is wat de switch daarmee doet? Computer browser zal ik morgen disablen mocht deze aanstaan.

Wat bedoel je met een packet trace? En op welke pc moet ik de eventlog bekijken? Op de Windows 10 pc of op de andere pc's? Waar moet ik naar zoeken?

[ Voor 5% gewijzigd door Paultje3181 op 01-03-2018 09:36 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Paultje3181 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:28:
[...]

Wat voor dump bedoel je precies? Welk commando moet ik hiervoor gebruiken?
Het commando wat ik postte?
Zit nu niet op mijn werk, maar ik kan me voorstellen dat de Windows 10 als enige IPv6 rondstrooit. De vraag is wat de switch daarmee doet?
Niks; als de switch IPv6 snapt, dan wordt het "waarschijnlijk" doorgestuurd. En aangezien elke ISP ook IPv6 praat tegenwoordig over Teredo, gaat het verkeer netjes naar buiten.

Vind het wel lastig; je geeft in de startpost al aan dat je de essentiele network-stack niet kan/mag beheren. Maar dat is juist de plek waar je logging, tagging, eventuele mirror/promiscuous en andere zaken kan aanzetten om specifiek het verkeer van de Windows 10 machine te kunnen analyseren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Paultje3181
Sorry, ik dacht dat je iets anders bedoelde met een dump.

De USG heb ik een admin account en kan ik dus wel in. De Cisco helaas niet.
Pagina: 1