Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-08 11:29
Dames, heren, het volgende:

Gisteren is er plots uit het niets iemand langs gekomen vanuit Eneco. Nu zit ik al een week met een zware griep die nog steeds niet over is. Derhalve voelde ik me beroerd en heb ik zonder blikken of blozen het contract getekend. Dom natuurlijk, maar als je met 40 graden koorts, hoofdpijn en een dichte neus rondwandelt denk je niet helemaal helder meer.

Het betreft hier een contract over een boiler die hier nota bene al 8 (!) jaar hangt en ik nog nooit een cent voor heb hoeven betalen. Ik wist niet eens dat het een huurboiler was. Een fout van hun, omdat ze het eerder door hadden moeten hebben, dus hebben ze me die andere jaren "kwijtgescholden". Dat leek me al knap, gezien ik geen contract had kan ik natuurlijk ook nergens verantwoordelijk voor gehouden worden. Het termijn bedrag zou 13.95 per maand worden, ofwel 167.40 per jaar. Met een totaal van 144 termijnen ofwel 12 (!!!!) jaar. Zelf een nieuwe boiler ophangen (met meer inhoud) ligt tussen de 300 en 400 euro. Dat kan ik er dus met 2 a 3 jaar al uit hebben.

Nu wil ik dus onder dat contract uit, en zit Eneco direct moeilijk te doen. Dat het contract reeds getekend is, en dat daar niet zo makkelijk onder uit te komen is. Ze zien duidelijk de euro tekens al in hun eigen ogen. Ik mocht hem namelijk wel afkopen voor een exorbitant bedrag. Wat mij betreft trekken ze dat ding dus maar van de muur af, en hang ik zelf wel een nieuwe terug.

Naar mijn weten is het mijn wettelijk recht als consument dat ik een bedenktijd heb van 14 dagen, en binnen die tijd het contract kan laten annuleren zonder extra kosten of boetes. Ik wilde even middels deze weg bevestigen of dat hier ook daadwerkelijk van toepassing is, en hoe ik dit contract het beste op kan zeggen. Eventueel met een wetsartikel erbij vermeldt. Het meest logische lijkt mij een aangetekende brief. Dan kunnen ze nooit zeggen dat ze er niets van wisten.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Krisp op 01-03-2018 16:27)

• Greymane
sambalbaj schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:30:
[...]

Nu dus wel.

Dit had bij de woningverkoop bekend moeten zijn. Normaal kan de nieuwe eigenaar het huurcontract overnemen, maar als die niets laat weten dan zijn de kosten voor de oude eigenaar want diens huurovereenkomst. Door nu te tekenen neem je dat dus over. En het gaat ook nog om een dienst die direct al loopt. Veel ellende verhalen over deze constructies te vinden.
Ik heb zojuist contact gehad met Eneco, en ze zijn akkoord dat ik het contract opzeg. Ik koop de boiler over voor 100 euro (restwaarde) en het contract wordt dan bij betaling van de boiler direct nietig verklaard.

Gelukkig kom ik er dus nog wel onder uit, gezien de vorige die ik aan de lijn had bijzonder moeilijk deed. Bizar hoe duur die contracten zijn, gezien die boilers nooit kapot gaan. Dus voor welke service betaald men nu eigenlijk?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je ziek bent doe je de deur toch niet eens open en ga je zeker geen contract ondertekenen.
Het is niet van afstand gekocht, dus zal waarschijnlijk wat lastiger zijn om zomaar te ontbinden. Bij reguliere energiecontracten is dat wel zo inderdaad dat je 14 dagen hebt, maar dit gaat om een leasecontract.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:32
https://www.consuwijzer.n...koop-buiten-verkoopruimte

Volgens deze website heb je een bedenktijd van minimaal 14 dagen vanaf het moment dat je tekent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Gisteren is er plots uit het niets iemand langs gekomen vanuit Eneco. Nu zit ik al een week met een zware griep die nog steeds niet over is. Derhalve voelde ik me beroerd en heb ik zonder blikken of blozen het contract getekend. Dom natuurlijk, maar als je met 40 graden koorts, hoofdpijn en een dichte neus rondwandelt denk je niet helemaal helder meer.
*knip* dat kan iets netter

[ Voor 6% gewijzigd door Krisp op 01-03-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ben je lid van de consumentenbond? Die hebben aardig wat templatejes staan op de site die je hiervoor kan gebruiken, eventueel kan je ook een medewerker om advies vragen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Idd, je hebt gwn de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen bij verkoop (ook van diensten) bij deur aan deur.

Beterschap trouwens en met 40 graden koorts kun je beter maar ff langs de huisarts gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door CyberMania op 01-03-2018 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Greymane schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:56:
Het betreft hier een contract over een boiler die hier nota bene al 8 (!) jaar hangt en ik nog nooit een cent voor heb hoeven betalen. Ik wist niet eens dat het een huurboiler was. Een fout van hun, omdat ze het eerder door hadden moeten hebben, dus hebben ze me die andere jaren "kwijtgescholden".
Dit begrijp ik even niet.... Kan Eneco een contract overhandigen met jouw handtekening erop, waarin staat dat jij daadwerkelijk die boiler van hun huurt?

Eneco kan wel meer roepen....

Gaat het daarnaast om een koop- of een huurwoning? Indien huur, wat staat er in je huurcontract? Indien koop, wat staat er in je koopcontract omtrent die boiler?

[ Voor 12% gewijzigd door Question Mark op 01-03-2018 09:17 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:44
Lensent schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:09:
[...]

*knip* dat kan iets netter
Ik heb weleens 's ochtends vroeg half slapend telefonisch een hotelbon gekocht van zo'n callcenter. Terwijl ik nooit telefonisch wat koop nog enige ambitie heb dat ooit te doen. Ik lag naast mezelf te denken van dit wil ik helemaal niet terwijl ik ja zei op de leidende vragen van die beller. Het menselijk brein is een vreemd ding, ik kan me levendig voorstellen dat je iets tekent wat je niet wil als je niet scherp bent.

[ Voor 4% gewijzigd door Krisp op 01-03-2018 16:25 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
Question Mark schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:12:
[...]

Dit begrijp ik even niet.... Kan Eneco een contract overhandigen met jouw handtekening erop, waarin staat dat jij daadwerkelijk die boiler van hun huurt?

Eneco kan wel meer roepen....

Gat het daarnaast om een koop- of een huurwoning? Indien huur, wat staat er in je huurcontract? Indien koop, wat staat er in je koopcontract omtrent die boiler?
In het koop contract staat er niets over. Ik ging er van uit dat het bij het huis hoorde. Blijkt dat er aan de zijkant een stickertje van Eneco zit. Dit was me nog nooit was opgevallen. Aan de onderkant staat tevens een code waarmee hij kon linken dat deze boiler van Eneco was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 20:57
MrAngry schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:14:
[...]

Ik heb weleens 's ochtends vroeg half slapend telefonisch een hotelbon gekocht van zo'n callcenter. Terwijl ik nooit telefonisch wat koop nog enige ambitie heb dat ooit te doen. Ik lag naast mezelf te denken van dit wil ik helemaal niet terwijl ik ja zei op de leidende vragen van die beller. Het menselijk brein is een vreemd ding, ik kan me levendig voorstellen dat je iets tekent wat je niet wil als je niet scherp bent.
Tijd om je wilsonbekwaam te laten verklaren? :-P
Greymane schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:18:
[...]

In het koop contract staat er niets over. Ik ging er van uit dat het bij het huis hoorde. Blijkt dat er aan de zijkant een stickertje van Eneco zit. Dit was me nog nooit was opgevallen. Aan de onderkant staat tevens een code waarmee hij kon linken dat deze boiler van Eneco was.
Erg kleine kans, ergens in de papieren of bij de notaris of op de Funda moet hier iets over staan als je een huis koopt... Zelfs als dat niet zo is dan is het je verantwoordelijkheid om hier naar te informeren

Anyway: https://www.google.nl/url...Vaw0oAvtwNviWSyMyKbgLFVlI

Neemt niet weg dat je mogelijk nog wel wat voor de CV zal moeten betalen. Geen idee hoeveel verjaard is en of je hem dan kan of moet overkomen of dat ze hem weg moeten of kunnen halen, etc. Meer iets om na te vragen bij juridisch loket

[ Voor 7% gewijzigd door President op 01-03-2018 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Greymane schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:18:
[...]
Aan de onderkant staat tevens een code waarmee hij kon linken dat deze boiler van Eneco was.
Maar concreet heeft Eneco dus geen contract met jouw handtekening? Laat Eneco dan maar lekker aankloppen bij de partij die destijds het huurcontract aangegaan is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
President schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:23:
[...]

Tijd om je wilsonbekwaam te laten verklaren? :-P

[...]

Erg kleine kans, ergens in de papieren of bij de notaris of op de Funda moet hier iets over staan als je een huis koopt... Zelfs als dat niet zo is dan is het je verantwoordelijkheid om hier naar te informeren

Anyway: https://www.google.nl/url...Vaw0oAvtwNviWSyMyKbgLFVlI
Lijkt me de beste optie inderdaad 8)7

Anyway, bedankt voor het PDFje, precies wat ik nodig had! Wel bizar dat Eneco er zo moeilijk over doet terwijl het in hun eigen opzegformulier staat. Denk dat het tijd wordt om eens te switchen van energie leverancier.
Neemt niet weg dat je mogelijk nog wel wat voor de CV zal moeten betalen. Geen idee hoeveel verjaard is en of je hem dan kan of moet overkomen of dat ze hem weg moeten of kunnen halen, etc. Meer iets om na te vragen bij juridisch loket
Oh dat boeit me niet, ik wil puur onder het contract uit. Die boiler zat ik zelf al aan te denken om te vervangen voor een groter model (150 liter). Deze is slechts 80 liter. 20 minuten douchen max.

[ Voor 20% gewijzigd door Greymane op 01-03-2018 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Question Mark schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:26:
[...]

Maar concreet heeft Eneco dus geen contract met jouw handtekening? Laat Eneco dan maar lekker aankloppen bij de partij die destijds het huurcontract aangegaan is.
Nu dus wel.

Dit had bij de woningverkoop bekend moeten zijn. Normaal kan de nieuwe eigenaar het huurcontract overnemen, maar als die niets laat weten dan zijn de kosten voor de oude eigenaar want diens huurovereenkomst. Door nu te tekenen neem je dat dus over. En het gaat ook nog om een dienst die direct al loopt. Veel ellende verhalen over deze constructies te vinden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Greymane
sambalbaj schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:30:
[...]

Nu dus wel.

Ik heb zojuist contact gehad met Eneco, en ze zijn akkoord dat ik het contract opzeg. Ik koop de boiler over voor 100 euro (restwaarde) en het contract wordt dan bij betaling van de boiler direct nietig verklaard.

Gelukkig kom ik er dus nog wel onder uit, gezien de vorige die ik aan de lijn had bijzonder moeilijk deed. Bizar hoe duur die contracten zijn, gezien die boilers nooit kapot gaan. Dus voor welke service betaald men nu eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Maar dat is onder de wet over colportage binnen 14 dagen opzegbaar. Dat is wel op te lossen. (al is het nu al opgelost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:49

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Nevermind, ik miste de laatste updates :X

[ Voor 93% gewijzigd door DevWouter op 01-03-2018 11:31 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:33
Greymane schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:49:
Bizar hoe duur die contracten zijn, gezien die boilers nooit kapot gaan. Dus voor welke service betaald men nu eigenlijk?
Inderdaad bizar om te lezen dat ze je een contract van bijna 170,- per jaar wilden aansmeren voor iets dat je nu voor 100,- kan kopen. Waarschijnlijk zou er voor die 170,- jaarlijks iemand langskomen voor een check-up, maar dat is hooguit enkele tientjes waard. Ben blij voor je dat je er toch zonder al te veel gedoe onderuit lijkt te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 20:57
Greymane schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:49:
[...]

*O* prachtige oplossing wat mij betreft!
Pagina: 1