Aanschaf surround receiver: Klipsch SF-1 + C-20

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 17:59
Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.
Surround receiver 5.1/7.1 met minstens 5 HDMI aansluitingen

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
2de hands rond de €150
Nieuw rond de €400

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

Speakers:
Fronts: Klipsch Synergy F-1
Center: Klipsch C-20

Subwoofer en rears voor 5.1 opstelling komen later.

Eventueel 2 extra speakers bij mijn bureau via Zone 2.

Apparatuur:
Momenteel 4 HDMI apparaten en 1 analoge / optische audio (PC)
Bluray speler tevens als CD speler, zou kunnen werken via HDMI met uitgeschakelde TV.

Internet radio streaming

4k pass trough eventueel als toekomstbestendig, maar de meerwaarde van 4k lijkt me nihil op een kleiner scherm (zeker niet groter dan 49", afstand ongeveer 3 meter).

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Twijfel tussen het aanschaffen van 2de hands of nieuw.
Wat betreft nieuw tussen 2 modellen:
Denon AVR-X1400H of [url=Denon AVR-X2400H]AVR-X2400H[/url].

2de hands, net wat een goede deal is in de omgeving van Utrecht.
bv. een Denon AVR 2113 bij mij in de omgeving te koop.

Lastige is dat veel verkopers hun receiver en speakers weg doen en vervangen voor een soundbar en vaak geen speakers meer hebben om het functioneren te testen.
Ik zit er zelf niet zo om te springen om mijn Klipsch speakers naar mijn auto sjouwen, ik was allang blij dat ik ze de huiskamer in heb gekregen. Ook al weet dat ik er nog veel grotere en zwaardere speakers zijn ;)

Bovenal, de vraagprijs van 2de hands receivers en het kopen van een nieuwe en goedkope receiver met 2-5 jaar garantie (afhankelijk van de winkel), vraag ik me af, in hoeverre is de prijs tussen een 2de hands en een goedkope nieuwe receiver het waard? (Overweging voor mezelf ook i.v.m. beperkt budget)

Nog een paar quotes uit een ander redelijk recent receiver advies topic:
FeaR schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:17:
[...]

Nee, je neemt een hogere serie receiver voor opties die lagere series niet hebben. Denk aan een hogere versie van - in het geval van Denon - Audyssey, eventueel meer ondersteuning voor Zone 2, meer ingangen van een bepaald type, er cetera. Ik heb het hier allemaal gehad, van een instap Sony tot een high end Denon met losse eindversterkers en het brengt zeker meer opties maar niet meer geluid door het vermogen. Het geluid is wel anders doordat Audyssey XT ruk was en XT32 een stuk beter zijn werk doet in mijn situatie.
JvS schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 19:25:
[...]

Opname, speakers, akoestiek (ruimte dus) bepalen het geluid. Al die drie de schakels uit de geluidsketen vervormen het geluid enorm. Alles wat ertussen zit is geneuzel in de marge. Ook een versterker. Die moet het gewoon goed doen en binnen z'n macht spelen (en dat doen alle versterkers die in dit topic genoemd zijn met alle speakers die hier genoemd zijn).

Speakers zijn hét belangrijkst voor het geluid (met akoestiek, maar daar heb je meestal slechts minimaal invloed op) .
Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

De eerder gegevens quotes lijken het eigenlijk heel simpel te maken ;)
Volgens mij maak ik het mezelf veel te moeilijk met een keuze te maken.
Kort samenvattend, waar op te letten bij de aanschaf van een receiver?
Voornamelijk aansluitingen en overige functies?

Toch twijfel ik erg, aangezien het mijn eerste aanschaf van een surround receiver is en ben ik bang een "verkeerde" keus te maken.

Ik ben vanmiddag naar een behoorlijk bekende hifi zaak geweest, waar mij voor de Klipsch F-1 eigenlijk een Denon AVR-X3400H werd aangeraden;

Een X1400H zou eigenlijk voor boekenplank speakers geschikt zijn, niet voor vloerstaanders.
De reden: Hard kan het allemaal, maar het gaat om de manier van aansturing, kwaliteit van het geluid, een duurdere receiver kan veel meer dynamiek en details weergeven.

Ik ben in alleszins geen expert, maar van wat ik hier gelezen heb, kan het deels kloppen, maar is het niet van groot belang?

Ik kreeg meer het idee dat mij een duurder model aangeraden werd omdat er meer marge op zit, zeker omdat de goedkopere genoemde receivers flink in prijs gezakt zijn en prijsconcurrentie e.d.

Wat ik hier op Tweakers de afgelopen tijd allemaal gelezen heb, is dat een receiver (zeker in deze prijsklasse) het minst invloed heeft op het geluid. Zeker bij deze Klipsch "die kunnen met een wekkerradio nog" ;)

Verschil dat ik heb kunnen vinden tussen de Denon X1400 en X2400:
- Het aantal aansluitingen (HDMI, analoog, component)
- Verwaarloosbaar verschil vermogen
- Uiterlijk van de OSD: ouderwets OSD op de X1400, gelikter uiterlijk en wat meer instellingen op de X2400?

Concrete vragen:
- Wanneer heeft de X2400 een meerwaarde t.o.v. de X1400? Zal ik verschil in geluidskwaliteit ervaren? Eigenlijk is de X2400 boven mijn budget, maar bv. de extra HDMI aansluitingen kunnen wellicht van pas komen (i.p.v. in de toekomst met een HDMI switch te werken).
- 2de hands kom ik van alles tegen, maar zonder of slechts een paar HDMI ingangen, vaak zonder de mogelijkheid te testen op functioneren, aangezien andere apparatuur al verkocht is.
-- Meer geduld hebben, net iemand vinden die een upgrade van een receiver doet en nog apparatuur heeft staan

- Advies om de aanschaf van een receiver aan te pakken (dan wel 2de hands, dan wel nieuw)

[ Voor 3% gewijzigd door Myliobatis op 01-03-2018 00:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

In principe zijn receivers en versterkers "geluiddoorgevers" en zouden er geen noemenswaardige verschillen waarneembaar moeten zijn. Is dat wel zo, dan komt dat door volume (harder klinkt gevoelsmatig vaak mooier) of door equalizer settings.

Daarnaast past alles op alles. Als je dus geen heel exotische speakers wilt aansluiten op een obscure versterker of receiver kunnen boekenplankspeakers net zo goed op die Denon als zuilluidsprekers. Een duurder model koop je dan ook niet vanwege beter geluid, maar vanwege de extra opties.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Stukje vooraf: ik heb de Klipsch F3 als front, F1 als rears, een C20 en een sub10, aangedreven door een Denon AVR2311

Die hifizaak die je de X3400H aanraade voor een paartje F1's en een C20 zou ik niet meer bezoeken. Als ie even had gezocht had ie gezien dat die dingen stuk voor stuk een vrij hoge gevoeligheid hebben en je ze dus heel makkelijk aanstuurt. En dus geen zware receiver nodig hebt. Die 2311 van mij trekt dat op zijn sloffen en eigenlijk moet iedere versterker dat kunnen. Ik heb ze toen ik ze kocht ook gehoord op een Denon PMA520 (instapversterker) en dat klinkt ook gewoon helemaal goed :)

Wel moet ik zeggen dat mijn zwager een X1400 heeft en ik die op zijn Klipsch RF series een beetje tekort vind komen, maar dat zal eerder aan mijn beesten van fronts liggen :P Het klinkt iig super en ik merk niet dat die x1400 wat tekort komt.

Having said that: ik zou zelf toch voor de 2400 gaan. Mocht je ooit andere speakers willen heb je net dat beetje meer, en sowieso nu al qua opties. Wat ik bij Denon heb gemerkt is dat het instapmodel qua opties af en toe net dingen mist die je eigenlijk wel wilde hebben. En zo groot is het prijsverschil ook niet volgens mij. Zou hem iig niet bij die hifizaak halen die je noemde ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myliobatis
Het advies verbaasde mij eigenlijk ook nogal, ik had hier al het één en ander gelezen. Ik vind het niet netjes om de hifi zaak hier bij naam te noemen, het is namelijk een goed bekende zaak, met winkels in verschillende Noord Europese landen, die veel aangeraden wordt hier in hifi topics ;)
De 5 jaar garantie spreekt me ook aan, meer dan 2 jaar heb je wettelijk gezien overal wel, maar zie je gelijk maar te krijgen.
Genoeg gezegd? ;)

De vraag was simpel: "ik heb deze set speakers en twijfel tussen de X1400 en X2400"
Antwoord van de medewerker kwam dus neer op: "als je mij had gevraagd welke receiver bij die speakers, zou ik die 2 afraden en voor de X3400 gaan".
Met dus het verhaal over betere kwaliteit van het geluid, je haalt toch net meer uit de speakers met een hogere klasse receiver.
Ik had hogere verwachtingen van die keten, ik kreeg het gevoel alsof ik bij een dozenschuiver stond met net iets meer kennis.

De medewerker had inderdaad de gevoeligheid opgezocht in de spec sheet van Klipsch en gaf ook toe dat je niet veel vermogen nodig hebt om deze speakers aan te sturen (wat bekend is).

In ieder geval prettig om hier de reacties te lezen.

Kortom, na deze reacties en ook in verschillende topics gelezen, het gaat met name om de functionaliteiten qua instellingen en aansluitmogelijkheden, waarbij een echt instap eventueel toch net wat tekort zou kunnen komen.

Een receiver kopen is wel iets waar je meerdere jaren mee vooruit kan en in die zin zou ik mijn budget best iets op kunnen rekken.

Is dus verder even een keuze die ik zelf moet maken: 2de hands een ouder model op de kop te tikken of lekker nieuw aanschaffen en dan tussen de X1400 en X2400.

Overigens @The Eagle , ik geloof zo dat het een heerlijke opstelling is zoals jij het hebt :)
Ik zal de Klipsch F1 niet als rears inzetten, dat wordt me toch wat te groot in een kleine huiskamer, daar zoek ik nog compacters voor.
Ook al is het wellicht niet nodig voor rears, heb ik dan wel weer zoiets "het moet Klipsch zijn en een beetje in dezelfde stijl als de F1 en C20".

Wel mede dankzij jouw reacties op dit forum geïnteresseerd geraakt in deze Klipsch speakers. En nog altijd veel plezier van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als je dus een receiver uitkiest, houd je eigenlijk - simpel gezegd - de volgende stappen aan:
  1. Bepaal je budget
  2. Hoeveel luidsprekerkanalen heb je nodig? (7.1 speelt ook prima 5.1 en zo verder. Dus 5.1 ook 2.0. Kies dus je minimum en alles daarboven)
  3. Hoeveel HDMI-aansluitingen heb je nodig? (Minimaal je huidige setup + sowieso 1 of 2 extra om later niet voor een nare verrassing te staan na een nieuwe aanschaf. HDMI-versie 2.x; dus 2.0a, 2.0b, of 2.1)
  4. Bepaal welke andere aansluitingen je nog nodig hebt (optisch, jack, enz)
  5. Welke opties wil je er sowieso op? (Heos, 4k, 3d, ARC, Spotify, DAB+, enz.)
  6. Welke opties zijn leuk maar niet noodzakelijk?
Op stappen 1 t/m 5 vergelijk je. Punt 6 gebruik je als je nog twijfelt tussen enkele receivers en het bedrag en/of de andere opties in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Myliobatis ik klaag niet nee ;)
Prima speakers, heel veel bang for buck. Kan natuurlijk altijd beter, maar met twee kleine kinderen in huis hoef ik me hier ook niet druk te maken over vroegtijdig afschrijven ;)

Qua aankoop: je bent er denk ik wel uit, de x2400 dus. Zoek ff goed via internet etc, kan zomaar dat je een 2400 voor de prijs van een 1400 op de kop kunt tikken. Amazon.de wil mog wel eens goeie deals hebben.

Verder: zelfde stijl er bij wordt lastig. Ik zie dat Correct nog een setje B3's heeft staan: https://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=298803 de kans dat je ze elders nog vindt is klein, want die serie wordt al lang niet meer gemaakt. Correct was destijds importeur, dus dit is laatste stock. Anders wordt het 2e hands. Als je ooit zoiets wilt zou ik het gewoon nu doen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myliobatis
Excuus voor de erg late reactie!
Namelijk zeker gewaardeerde berichten.
Jorgen schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 22:42:
Als je dus een receiver uitkiest, houd je eigenlijk - simpel gezegd - de volgende stappen aan:
  1. Bepaal je budget
  2. Hoeveel luidsprekerkanalen heb je nodig? (7.1 speelt ook prima 5.1 en zo verder. Dus 5.1 ook 2.0. Kies dus je minimum en alles daarboven)
  3. Hoeveel HDMI-aansluitingen heb je nodig? (Minimaal je huidige setup + sowieso 1 of 2 extra om later niet voor een nare verrassing te staan na een nieuwe aanschaf. HDMI-versie 2.x; dus 2.0a, 2.0b, of 2.1)
  4. Bepaal welke andere aansluitingen je nog nodig hebt (optisch, jack, enz)
  5. Welke opties wil je er sowieso op? (Heos, 4k, 3d, ARC, Spotify, DAB+, enz.)
  6. Welke opties zijn leuk maar niet noodzakelijk?
Op stappen 1 t/m 5 vergelijk je. Punt 6 gebruik je als je nog twijfelt tussen enkele receivers en het bedrag en/of de andere opties in orde zijn.
Dit maakt het een heel stuk duidelijker en gemakkelijker, erg goed lijstje. Zijn ook wel punten die ik in mijn hoofd had om op te letten.

Zou zo in een FAQ kunnen wat mij betreft!
The Eagle schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:37:
@Myliobatis ik klaag niet nee ;)
Prima speakers, heel veel bang for buck. Kan natuurlijk altijd beter, maar met twee kleine kinderen in huis hoef ik me hier ook niet druk te maken over vroegtijdig afschrijven ;)

Qua aankoop: je bent er denk ik wel uit, de x2400 dus. Zoek ff goed via internet etc, kan zomaar dat je een 2400 voor de prijs van een 1400 op de kop kunt tikken. Amazon.de wil mog wel eens goeie deals hebben.

Verder: zelfde stijl er bij wordt lastig. Ik zie dat Correct nog een setje B3's heeft staan: https://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=298803 de kans dat je ze elders nog vindt is klein, want die serie wordt al lang niet meer gemaakt. Correct was destijds importeur, dus dit is laatste stock. Anders wordt het 2e hands. Als je ooit zoiets wilt zou ik het gewoon nu doen :)
Tot op heden nog niet tot aankoop over gegaan. Vooral budget zit ik door persoonlijke omstandigheden even mee wat ik naar mezelf toe kan verantwoorden ;) Ik had dus in eerste instantie een lager budget in gedachten om wat samen te stellen 2de hands, maar dat is net treffen qua aanbod (en kieskeurig en soms een gokje durven te wagen)

Anders had de X2400 zeker al in huis gestaan, toch voor de zekerheid qua aansluitingen.
Prijsverschil met Amazon.de en Nederlandse shops is €50, scheelt toch weer iets natuurlijk.

Maar op zich, de eerder aangekaarte hifi zaak,
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
staat volgens mij niet bekend als een slechte zaak?

Qua surrounds: Dank voor de tip van de B3, die had ik inderdaad al eens gezien, zowel bij Correct als 2de hands (zijn deze best goed te vinden). Ik weet inderdaad dat deze serie speakers al een tijd niet meer gemaakt worden.
Wat ik alleen met die speakers had, het is lastig voor mij om ze naast de bank te zetten en moeten dus strak tegen de muur. Dat lijkt me wat lastig met de rear firing port?

Ik kwam uit dezelfde lijn ook de S-1 surround speaker tegen (http://www.klipsch.com/products/s-1-surround-speaker), maar die zijn nieuw niet meer te vinden en 2de hands ook lastig kwam ik achter.

Qua subwoofer zie ik nog wel regelmatig bv. een KSW-10 of 12 voorbij komen 2de hands, dat is wel te doen.

Tjah, vorig jaar een enthousiast project gestart maar toch iets lastiger dan van te voren gedacht :)
En ja, ik weet ook dat je met surrounds en zeker subwoofers verschillende series maar ook merken kan gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Myliobatis Dank voor het compliment en fijn dat het bruikbaar is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De B3 strak tegen de muur moet je idd niet doen. Maar je kunt ook beugels kopen, hangen ze wat van de muur af.
KSW10 is de opvolger van de Sub10. Prima subje :)

Pagina: 1