Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,
Ik woon in een studentenhuis met 2 verdiepingen. Beneden op de begane grond hangt ons wifi-modem TC7210 van Ziggo. Omdat mijn kamer zich op de eerste verdieping bevindt, maak ik gebruik van een tp link powerline adapter zodat ik snellere verbinding heb met gamen op mijn ps4. Deze powerline adapter zit ook in het modem beneden. Een paar dagen geleden heeft één huisgenot een Philips Hue kastje voor draadloze bediening van verlichting aangesloten op het modem beneden en heeft een andere huisgenoot op haar verdieping (2e verdieping) een eigen router aangesloten. Sinds deze twee aansluitingen heb ik tijdens gamen erg veel last van haperingen en slome verbinding. Ik denk dus dat deze aansluitingen daarmee te maken hebben.

Mijn vraag
Kunnen deze twee aansluitingen invloed hebben op de snelheid van mijn internet via een powerline adapter en zo ja, is dit te verhelpen en hoe?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Modem resetten e.d.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:36
Een modem heeft in de regel maar 1 netwerk aansluiting.
Als er meerdere apparaten op aangesloten zijn dan neem ik aan dat het een router is.
Je huisgenote zou dan een eigen accespoint, switch of een router (met uitgeschakelde router functie) moeten plaatsen en gebruiken.

Wat waarschijnlijker is dat de Hue aansluiting de lampen aanstuurt via het elektriciteitsnetwerk en op dezelfde groep zit als je powerline adapter. Dat levert storing en interferentie op.

Meest nette oplossing is om ouderwetse netwerk kabels naar elke etage te trekken en iedereen kan zelf kiezen hoe ze zich daarop aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses, een kleine toevoeging. Mijn huisgenoot op de bovenste verdieping heeft geen router maar dus blijkbaar een wifi repeater met een eigen netwerk, ook van Tp Link, het gaat om TP-link TL-WPA4220 Wifi 500mbps 2 adapters. Ik heb zelf TP link TL-PA-4010 kit. Ik heb geen idee hoe het precies werkt maar volgens mij heeft mijn huisgenoot dus geen adapter beneden in het modem, zij heeft een eigen wifi accespoint? Nu lijkt het inderdaad een optelsom te worden voor ons elektriciteitsnetwerk. Is het misschien handig om of die Philips Hue of haar Tp link los te koppelen en te kijken wat dat met de verbinding doet? En als 1 van die 2 invloed heeft is de enige oplossing dus een netwerkkabel leggen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:48
Je kunt beginnen met ze beiden af te koppelen en dan te kijken wat gebeurt. Koppel dan de Philps Hue en kijk wat er gebeurt. Koppel dan de Philips Hue af en kijk wat er gebeurt. Sluit ze dan beiden aan en kijk wat er gebeurt.

Om te meten kun je een ping naar Tweakers uitzetten op de commando prompt: ping tweakers.net /t .

Kun je precies beschrijven hoe de Philips Hue is aangesloten? Of een foto ervan maken en hier posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:06
De enige goede oplossing is sowieso een netwerkkabel trekken. Manmanman dit wordt weer een compleet zooitje ongeregeld met al die repeaters, wat blijft er dan van je bandbreedte over? Sowieso vind ik dat je alle vaste apparaten (dus bureau-pc's, hue-kastjes, printers, NAS etc) ook vast moet aansluiten. Met een kabel dus.

Wat te doen? Koop een fatsoenlijke router, niet van die goedkope meuk maar een Netgear of Asus met minimaal 3 maar liever 4 antennes (en uiteraard dual band 2.4 en 5GHz). Laat je modem in bridgemode zetten door je provider. Zet de router op een centrale plek in huis, liefst op de 1e verdieping (maar niet tussen metalen leidingen, buizen of betonnen muren). Trek een netwerkkabel van fatsoenlijke kwaliteit van je modem naar je router. Trek vervolgens netwerkkabels van fatsoenlijke kwaliteit naar alle verdiepingen en plaats op elke verdieping een switch. Neem hiervoor ook een gerenommeerd merk. Sluit alle vaste apparaten aan op een switch, met een fatsoenlijke kabel.

Wat je (alleen indien nodig, als de wifi-ontvangst niet voldoende is in een deel van het huis) kan doen is een bestaande oude wifi-router inzetten als wifi-steunpunt. Het liefst ook een dual band. Zet je router handmatig op een vrij wifi-kanaal en zet het steunpunt op een ander vrij kanaal. Geef ze hetzelfde SSID. Dat steunpunt sluit je dan aan met een LAN-aansluiting (en, uiteraard, een fatsoenlijke kabel), de WAN-aansluiting gebruik je niet (en je zet alle servermeuk op dat ding uit, check daarvoor liefst ff de handleiding). Als je niet teveel vaste apparaten hebt op de verdieping waar het steunpunt staat, dan kan dat ook meteen je switch voor die verdieping zijn.

En flikker vervolgens alle goedkope meuk eruit, te beginnen bij repeaters en powerline troep.

Alsjeblieft. Een degelijk storingsvrij netwerk met overal in huis fatsoelijke ontvangst en geen onnodig verkeer over de wifi van de vaste apparaten. Het is niet zo moeilijk en ook niet zo duur, als je meerekent dat je voor elk apparaat dat per ongeluk van de wifi afvalt weer gebeld gaat worden.

[ Voor 5% gewijzigd door PhilipsFan op 01-03-2018 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Hoewel de post hierboven wat gefrustreerd over komt, heeft PhilipsFan wel een goed punt. Het maar bij elkaar gooien van apparatuur levert zelden een goed functionerend netwerk op.

1. De beste oplossing is inderdaad het trekken van kabels naar elke verdieping, met (extra) WiFi AP(s) op andere verdiepingen.

2. Jij gebruikt nu een powerline verbinding, dat is een alternatief voor kabels, maar veel mensen hebben in de praktijk moeite dat stabiel te laten werken. Welke adapter (type nr) gebruik je hiervoor en zit de PS4 daar bekabeld of via WiFi op aangesloten?

3. De huisgenoot boven je gebruikt een WiFi extender. Dat is een oplossing die eigenlijk nooit goed werkt. Als jouw powerline adapters ook WiFi uitzenden kan het bovendien zo zijn nu dat zijn WiFi extender verbonden is met jouw powerline adapter (ipv het signaal van de modemrouter) en dus voor jouw problemen zorgen. [edit: correctie, dit is niet juist, zie de uitgebreide post van dion_b hieronder]

Al met al zou het goed zijn als jullie met zijn allen in het huis eens goed nadenken over wat je hier aan zou willen doen. Iedereen heeft er baat bij het goed op te lossen, in plaats van dat iedereen zijn eigen oplossing probeert te creeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 01-03-2018 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:48:
Mijn excuses, een kleine toevoeging. Mijn huisgenoot op de bovenste verdieping heeft geen router maar dus blijkbaar een wifi repeater met een eigen netwerk, ook van Tp Link, het gaat om TP-link TL-WPA4220 Wifi 500mbps 2 adapters.
:?

Dat is geen repeater maar een Powerline set met ingebouwde WiFi access point (AP). Door het "repeater" te noemen laat je de boel redelijk ontsporen (zoals in de posts na de jouwe blijkt :o ) - wees nauwkeurig, dan kunnen we je goed helpen.
Ik heb zelf TP link TL-PA-4010 kit. Ik heb geen idee hoe het precies werkt maar volgens mij heeft mijn huisgenoot dus geen adapter beneden in het modem, zij heeft een eigen wifi accespoint? Nu lijkt het inderdaad een optelsom te worden voor ons elektriciteitsnetwerk. Is het misschien handig om of die Philips Hue of haar Tp link los te koppelen en te kijken wat dat met de verbinding doet? En als 1 van die 2 invloed heeft is de enige oplossing dus een netwerkkabel leggen?
Je redenering klopt helemaal. Het electriciteitsnet in jullie huis is een gedeeld medium. Jij gebruikte aanvankelijk als enige de beschikbare bandbreedte, nu zijn er drie systemen naast elkaar die dat doen. Komt bij dat zowel jij als je huisgenoot helaas voor verouderde/low-end Powerlinesets (beide Homeplug AV 1.1 met Sigma Designs uitbreiding op standaard naar "500Mbps") gekozen hebben die alleen op de fase-nulpaar werken, net zoals die Hue. Evt aanwezige aardedraad wordt niet benut. Jullie zitten dus ook allemaal in dezelfde rijstrook, als je het met een snelweg wilt vergelijken.

Ik weet niet hoeveel een Hue stoort, en in hoeverre het z'n best doet om rekening te houden met andere signalen op de lijn. Met die twee Powerline-sets is het echter duidelijk. Best-case luistert alles goed naar elkaar en wordt de zendtijd 50/50 verdeeld tussen jouw verkeer en verkeer van de ander. Wel komt er meer overhead bij, dus je houdt max zo'n 40% van je piekbandbreedte over tov een enkele set. Worst-case luisteren ze niet naar elkaar, zenden ze door elkaar wat als ruis ervaren wordt en zakt performance van iedereen naar ver daaronder, misschien 5% van wat je voorheen haalde.

Nu, wat doe je eraan? De Hue uitsluiten door even van stroom te halen lijkt me een goede, maar ik vermoed dat dat bijzaak is. Die twee Powerline-netwerken op één stroomnet zijn het probleem. Eerste wat ik niet snap is waarom jullie twee aparte Powerline-netwerken opzetten. Ze komen toch allebei uit bij dezelfde modemrouter? Je kunt veel beter één netwerk maken met één Powerline adapter bij de modemrouter (waar er nu dus twee staan) en dan per kamer één adapter (al dan niet met ingebouwde WiFi). Komt goed uit: jullie hebben beide zelfde merk gekozen en zelfde verouderde standaard - dat gaat dus ws samenwerken. Eerste stap is dus om de tweede adapter bij de modem weg te halen en het apparaat op de kamer dat daarmee verbonden was nu te verbinden met de twee andere. Iirc zou het zo moeten werken:
- trek de nieuwe adapter bij modem eruit.
- druk een aantal seconden het knopje ('paring' oid) in op de andere adapter bij de modem.
- druk vervolgens een aantal seconden hetzelfde knopje op de adapter op de kamer van je huisgenoot in. Als het goed is verbindt die nu met jouw originele adapter bij de modem.
- mocht jij nu verbinding verloren hebben op jouw kamer, zelfde trucje nog een keer in zelfde volgorde herhalen, dus eerst knopje op adapter bij modem, dan knopje op adapter in jouw kamer.

Zo heb je tenminste ervoor gezorgd dat alle Powerline-activiteit in huis op zelfde netwerk zit. Dat scheelt overhead en zorgt dat bandbreedte goed verdeeld wordt. Beter dan dit ga je het met deze apparatuur niet krijgen. Probleem weg? Mooi. Zo nee? Dan moet je simpelweg constateren dat er onvoldoende bandbreedte is op je stroomnet voor het voorzien van netwerkverbinding naar twee kamers in dit huis. Dus dan moet je iets anders vinden.

Goedkoopste en performantste is een netwerkkabel leggen. Idealter doe je dat door loze leidingen door de muur, maar we hebben het hier over een studentenhuis. Vroeger legden wij het over het systeemplafond tussen meterkast en de kamers ;)

Geen zin of huisbaas die echt tegenwerkt? Enig eenvoudige alternatief dat beter werkt dan Powerline is MoCA, dus netwerk over coax (TV) kabel. Als je TV in je kamer hebt en er een TV-aansluiting is in de meterkast, dan kun je dit gebruiken. Kijk bijv naar de Hirschmann MOKA-32. Dat levert vrij strak 400Mbps nagenoeg ongeacht lengte en kwaliteit coaxbekabeling. Zorg wel dat je het over zo min mogelijk splitters leidt, dus het kastje in de meterkast moet liefst tussen de splitter/verdeler en de kabel naar jouw kamer gehangen worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 01:56

HKS-Skyline

Vroooom ?

De oplossing van PhilipsFan is wel erg radicaal, dit probleem is naar mijn idee prima op te lossen, studenten hebben nu eenmaal niet het geld voor een high end setup, en zelfs dat is geen garantie. Ik heb zelf een triband ASUS router, prima bereik hoor, maar niet voldoende dekking voor een wat groter studentenhuis. Dat ligt niet aan het merk of type router maar aan het feit dat je met een wettelijke zendlimiet te maken hebt en er bepaalde materialen zijn waar Wi-Fi gewoon niet doorheen gaat. De 5Ghz band gaat je niets helpen als je door een paar muren of vloeren heen moet aangezien dat na 1 of 2 dunne muren ook wel gedaan is.

Alle zendapparatuur veroorzaakt ruis op je electriciteitsnet (zie dit artikel van Hardware.info) Ik zou beginnen met de Hue bridge los te koppelen, als je dan geen probleem meer hebt is dat de oorzaak. Een oplossing kan zijn om de hue bridge op een andere groep aan te sluiten, op die manier creëer je afstand tussen de apparaten. Mocht dat niet werken dan is een kabel of range extender een betere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HKS-Skyline schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:36:
De oplossing van PhilipsFan is wel erg radicaal, dit probleem is naar mijn idee prima op te lossen, studenten hebben nu eenmaal niet het geld voor een high end setup, en zelfs dat is geen garantie. Ik heb zelf een triband ASUS router, prima bereik hoor, maar niet voldoende dekking voor een wat groter studentenhuis. Dat ligt niet aan het merk of type router maar aan het feit dat je met een wettelijke zendlimiet te maken hebt en er bepaalde materialen zijn waar Wi-Fi gewoon niet doorheen gaat. De 5Ghz band gaat je niets helpen als je door een paar muren of vloeren heen moet aangezien dat na 1 of 2 dunne muren ook wel gedaan is.
Helemaal waar.
Alle zendapparatuur veroorzaakt ruis op je electriciteitsnet (zie dit artikel van Hardware.info) Ik zou beginnen met de Hue bridge los te koppelen, als je dan geen probleem meer hebt is dat de oorzaak. Een oplossing kan zijn om de hue bridge op een andere groep aan te sluiten, op die manier creëer je afstand tussen de apparaten. Mocht dat niet werken dan is een kabel of range extender een betere oplossing.
"Range Extender" is geen technische term, maar je bedoelt er waarschijnlijk WiFi repeater mee. Dat is hierboven terecht al aangevallen. Enige wat je dan doet is de congestie op het stroomnet richting de WiFi te gooien, waarbij het punt wat je zelf al maakt over muren en vloeren die het signaal tegenhouden net zo hard voor de repeater gelden.

Als Powerline niet voldoet zijn dedicated vaste kabels de enige zinnige alternatieven, met Ethernet als goedkoopste, snelste en makkelijkste, en MoCA als backup als je dat niet wilt (er zijn meer alternatieven, zoals POF, maar als je prijzen daarvan ziet valt het af in nagenoeg alle situaties muv monumentale panden die wel electrabuizen hebben maar verder niets en waar helemaal niets aangepast mag worden).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

Range extender is gewoon een gangbare term hoor, Wi-Fi repeater is wellicht een betere term, maar met range extender begrijpt ook iedereen wat je bedoeld.

Hoe dan ook kan een Wi-Fi repeater een prima oplossing bieden. Deze zet je tenslotte op een plek neer waar je nog een fatsoenlijk bereik hebt en deze zend het daarvandaan weer door. Zou je een Wi-Fi repeater bij een trapgat in de buurt zetten is de kans groot dat het prima werkt. Ja kabels zijn altijd beter, maar niet altijd een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HKS-Skyline schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:01:
Range extender is gewoon een gangbare term hoor, Wi-Fi repeater is wellicht een betere term, maar met range extender begrijpt ook iedereen wat je bedoeld.
Oh ja?

Je kunt "Range extender"s kopen die:
- alleen AP kunnen zijn, geen repeater of client bridge.
- alleen repeater, geen AP of client bridge.
- alleen client bridge, geen AP of repeater.
- AP of repeater, geen client bridge.
- AP of client bridge, geen repeater.
- repeater of client bridge, geen AP
- AP, repeater of client bridge.
kunnen zijn.

Het is een totaal niet specifiek term en iemand die denkt te weten wat er exact mee bedoeld wordt begrijpt de materie niet.
Hoe dan ook kan een Wi-Fi repeater een prima oplossing bieden. Deze zet je tenslotte op een plek neer waar je nog een fatsoenlijk bereik hebt
Bereik=hoe ver je WiFi reikt over een open veld. >300m in bijna alle gevallen. Helaas wonen we niet op een open veld en weinig mensen hebben kamers of zelfs huizen die in de buurt van die afmetingen komen. Ook hier: wees nauwkeurig in je taalgebruik. Je bedoelt dekking, dat is binnenhuis relevant en wordt niet alleen door bereik maar vooral door antennepatroon, ontvangstgevoeligheid en kwaliteit van de MIMO-implementatie bepaald. Een sprietje in een Pringles-bus heeft nauwelijks te kloppen bereik, maar de dekking die je ermee binnenhuis kunt realiseren is bedroevend.
en deze zend het daarvandaan weer door. Zou je een Wi-Fi repeater bij een trapgat in de buurt zetten is de kans groot dat het prima werkt.
Dat is inderdaad de beste plek in een doorsnee eengezinswoning om zo'n ding te plaatsen, maar dan nog schiet het niet zoveel op:
- Om te beginnen hebben de meeste huizen geen stopcontact in het trapgat dus gaat het alsnog niet optimaal geplaatst worden.
- Repeaters werken het beste als demping heel geleidelijk is, dus in grote huizen met licht bouwmateriaal (denk US suburbia). Zo zien onze huizen er niet uit. Hier is het veel meer alles of niets - zware, dempende vloeren en/of isolerende muren waar vrijwel niets doorheen gaat. Wat hier nodig is, is iets wat geen WiFi is wat door een muur/vloer heen gaat.
- Al zou een repeater qua signaalniveau's redelijk werken, het is hopeloos inefficient en vervuilend om ieder pakket twee keer door de lucht te sturen, al helemaal als dat in hetzelfde kanaal is. Daarmee ga je nooit hoge performance halen (en performance was de klacht van TS) en je verdubbelt gelijk zowel de hoeveelheid overlast die jouw netwerk aan anderen levert, als je eigen kwetsbaarheid voor storing van buiten.

* dion_b heeft niet al te lang geleden gesprek gehad met Agentschap Telecom over efficient gebruik van met name de 2.4GHz frequentieband - repeaters/"mesh" zijn hen een doorn in het oog en ze lobbyen bij internationale organisaties (ETSI) om regelgeving te wijzigen zodat ze daar tegen kunnen optreden :o
Ja kabels zijn altijd beter, maar niet altijd een optie.
Nee, in een monumentaal pand waar ook het interieur monumentaal verklaard is, zijn kabels inderdaad niet een optie. In alle andere gevallen zijn ze wel een optie. Misschien niet de eerste of meest wenselijke, maar mensen moeten eerlijk zijn: het is niet "kan niet" maar "ik wil niet". Ook valide, maar is een heel ander soort argumentatie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

dion_b schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:37:
Oh ja?

Je kunt "Range extender"s kopen die:
- alleen AP kunnen zijn, geen repeater of client bridge.
- alleen repeater, geen AP of client bridge.
- alleen client bridge, geen AP of repeater.
- AP of repeater, geen client bridge.
- AP of client bridge, geen repeater.
- repeater of client bridge, geen AP
- AP, repeater of client bridge.
kunnen zijn.

Het is een totaal niet specifiek term en iemand die denkt te weten wat er exact mee bedoeld wordt begrijpt de materie niet.
Het is een prima term aangezien de mensen die de materie niet begrijpen uiteindelijk een link naar een product krijgen van een community member dat geschikt is voor zijn/haar situatie. Zaken als client bridge zegt ze nog veel minder dus ik zie het nut van je rant niet echt in.
dion_b schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:37:
Bereik=hoe ver je WiFi reikt over een open veld. >300m in bijna alle gevallen. Helaas wonen we niet op een open veld en weinig mensen hebben kamers of zelfs huizen die in de buurt van die afmetingen komen. Ook hier: wees nauwkeurig in je taalgebruik. Je bedoelt dekking, dat is binnenhuis relevant en wordt niet alleen door bereik maar vooral door antennepatroon, ontvangstgevoeligheid en kwaliteit van de MIMO-implementatie bepaald. Een sprietje in een Pringles-bus heeft nauwelijks te kloppen bereik, maar de dekking die je ermee binnenhuis kunt realiseren is bedroevend.
iets met mieren en onzedelijke dingen
be·reik (het; o)
1
afstand die iem. of iets kan bereiken: binnen het bereik liggen van iem. of iets kunnen lukken; buiten bereik van kinderen houden waarschuwing op de verpakking van gevaarlijke stoffen
2
mogelijkheid om ergens mobiel te bellen doordat de plaats waar je je bevindt wordt gedekt door een netwerk: ik heb geen bereik
Iedereen weet wat er word bedoeld met bereik. Ga ergens in huis staan waar je nog een fatsoenlijke verbinding hebt, dat is een goede plek voor je Wi-Fi repeater.
dion_b schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:37:- Repeaters werken het beste als demping heel geleidelijk is, dus in grote huizen met licht bouwmateriaal (denk US suburbia). Zo zien onze huizen er niet uit. Hier is het veel meer alles of niets - zware, dempende vloeren en/of isolerende muren waar vrijwel niets doorheen gaat. Wat hier nodig is, is iets wat geen WiFi is wat door een muur/vloer heen gaat.
- Al zou een repeater qua signaalniveau's redelijk werken, het is hopeloos inefficient en vervuilend om ieder pakket twee keer door de lucht te sturen, al helemaal als dat in hetzelfde kanaal is. Daarmee ga je nooit hoge performance halen (en performance was de klacht van TS) en je verdubbelt gelijk zowel de hoeveelheid overlast die jouw netwerk aan anderen levert, als je eigen kwetsbaarheid voor storing van buiten.

[...]

Nee, in een monumentaal pand waar ook het interieur monumentaal verklaard is, zijn kabels inderdaad niet een optie. In alle andere gevallen zijn ze wel een optie. Misschien niet de eerste of meest wenselijke, maar mensen moeten eerlijk zijn: het is niet "kan niet" maar "ik wil niet". Ook valide, maar is een heel ander soort argumentatie.
Het is zeker niet ideaal, maar met een iets geavanceerder model dat band steering en beamforming ondersteund los je al een groot deel van deze problemen op en heb je aanzienlijk minder vervuiling van de frequentie. Veel studentenhuizen in de grote steden zijn monumentale panden, daar naast ken ik geen enkele huisbaas die het op prijs stelt als zijn pand met een boor wordt mishandeld om op een budget studentenmanier een kabel te trekken. Kabels zijn nu eenmaal vaak geen optie en dan moet je roeien met de riemen die je hebt. Je kan er ook voor kiezen 2 van deze dingen op elkaar te richten en te hopen dat het signaal er doorheen komt, al is dat nogal een "buurman en buurman" oplossing: pricewatch: TP-Link Outdoor 2.4GHz 300Mbps High powerWiFi AP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:48
Ik heb in een studentenhuis van begin 20e eeuw beginnend in 2003 kamer voor kamer een bedraad netwerk aangelegd. De kabels netjes in kabelgootjes, veelal bovenop de plinten zodat ze bijna niet opvallen, en soms over hoogslapers en door kasten. :Y)

Ik word soms behoorlijk gallisch als zie hoe makkelijk een bedraad ethernet netwerk al bij voorbaat wordt gediskwalificeerd. Het kost iets meer moeite het aan te leggen maar als het er eenmaal ligt dan kun je makkelijk uitbreiden en heb je een stabiele bedrade backbone. :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HKS-Skyline schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:02:
[...]

Het is een prima term aangezien de mensen die de materie niet begrijpen uiteindelijk een link naar een product krijgen van een community member dat geschikt is voor zijn/haar situatie. Zaken als client bridge zegt ze nog veel minder dus ik zie het nut van je rant niet echt in.
Slaw190 in "Tenda AC10 Router uit China van AliExpress. GO or NO GO?"

Minder dan uur later en er gaat weer eentje de mist in met verkeerde terminologie. Dat voorkomen is het nut, dit is Tweakers, niet Beginnersweb.nl. Als wij het niet correct doen, gaan ze het helemaal nooit snappen.
[...]

Iedereen weet wat er word bedoeld met bereik.
Wederom, nee. Mensen denken te weten wat er bedoeld wordt, maar zodra je gaat van een heldere definitie naar "iedereen weet dat" halen mensen de meest eenvoudige dingen door elkaar. Kijk maar naar "mbps - ja je moet niet zeuren over bits en bytes je weet gewoon wat ik bedoel!!!" :')
Ga ergens in huis staan waar je nog een fatsoenlijke verbinding hebt, dat is een goede plek voor je Wi-Fi repeater.
Alleen als je daarvandaan ook goede verbinding van je afgelegen client hebt met de repeater zelf. Dat is het probleem: je hebt een plafond/vloer. Onder de vloer heb je overal perfecte verbinding met de router/AP beneden, erboven nergens. Als je de repeater onder het plafond plaatst heeft het prima verbinding met de modemrouter, maar niet (goed) met de clients. Plaats je de repeater boven de vloer, dan hebben je clients prima verbinding ermee maar kan de repeater niet bij de modemrouter.
[...]

Het is zeker niet ideaal, maar met een iets geavanceerder model dat band steering en beamforming ondersteund los je al een groot deel van deze problemen op en heb je aanzienlijk minder vervuiling van de frequentie.
Binnen een specifieke huis wel, maar hele probleem in drukkere gebieden is dat het gewoon een optelsom wordt. Dat je met verschillende banden werkt betekent dat jij geen last hebt van pakketten die op elkaar moeten wachten, maar de buren wel. Als de buren dan ook zo'n ding kopen krijg je een wapenwedloop dat uiteidendelijk leidt tot exact zelfde situatie als in het begin. Beter is het om die hele vervuiling te voorkomen en elk pakketje maar een keer door de lucht te laten gaan.
Veel studentenhuizen in de grote steden zijn monumentale panden, daar naast ken ik geen enkele huisbaas die het op prijs stelt als zijn pand met een boor wordt mishandeld om op een budget studentenmanier een kabel te trekken. Kabels zijn nu eenmaal vaak geen optie en dan moet je roeien met de riemen die je hebt.
Wie heeft het over een boor? Je kunt veel zonder te boren, je kunt kabels langs plinten leggen, je kunt telefoniekabels door de muur vervangen door UTP voor Ethernet. Hell, je kunt kabels buitenom hangen of door goten of... En nee, de helft van deze oplossingen zien er niet uit, maar we hebben het hier over studentenpanden, met alle opgehoopte afwas, rondslingerende bierkratten en niet nader definieerbare hoopjes van dien.

Weet je, 20 jaar geleden bestond WiFi nog niet en moest alles bedraad als je een netwerkverbinding wilde. Toen kregen we dat als student ook voor elkaar, dat kan nu net zo goed.
Je kan er ook voor kiezen 2 van deze dingen op elkaar te richten en te hopen dat het signaal er doorheen komt, al is dat nogal een "buurman en buurman" oplossing: pricewatch: TP-Link Outdoor 2.4GHz 300Mbps High powerWiFi AP
KEIHARD SCHREEUWEN EN HOPEN DAT DAT GOED KOMT. Werkt zo vaak in de communicatie :')

Dit is geld over de balk gooien binnen een huis, die dingen zijn niet voor niets 'outdoor', ze hebben richtantennes waardoor de dekking opgeofferd wordt voor meer bereik je geeft een perfect voorbeeld van waarom onderscheid tussen die twee uitmaakt, ze kunnen evenmin door betonnen vloeren of betegelde muren als een normale binnenhuisAP. En ze hebben net zo last van de algemene signalensoep in de 2.4GHz als elk ander apparaat.
Enige zinnige toepassing hiervan in studentenwereld is als studentenhuis A line-of-sight heeft met B en een van de twee wil biergeld besparen door geen eigen internetverbinding te betalen en dan maar mee te liften op de verbinding van de andere :+

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1