Boete (vermoedelijk) voor kapotte verlichting wagen.

Pagina: 1
Acties:

• Fatum
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-10 21:52
Om even de situatie te schetsen; enkele weken geleden ben ik aangereden op een rondpunt. Ik had voorrang want was op het rondpunt aan het rondgaan. De andere persoon wilde erop rijden en reed dus tegen mij. Resultaat: veel blikschade, hij in de fout, ik gelukkig niet.
Bij het ongeval is dan ook de koplamp van mijn VW Polo volledig kapot gegaan waardoor er kortsluiting was in de stekker. Dus had ik de keuze: 2 koplampen met hoofdverlichting die werken, maar geen enkele richtingaanwijzer door de kortsluiting. Of de koplamp afkoppelen om geen kortsluiting te hebben en dus maar 1 werkende koplamp, maar wel 4/5 pinkers die werken.
Dan lijkt mij voor de verkeersveiligheid, het logisch om voor de werkende richtingaanwijzers te kiezen?

Nu heb ik vandaag een boete in de brievenbus gekregen. Zonder PV, enkel het bedrag dat betaald moet worden zonder uitleg. Dat gebeurt de laatste tijd wat vaker blijkbaar: https://www.hln.be/nieuws...ij-beboet-wordt~a517dc1c/ Belgie 8)7

De dag dat ik de overtreding heb begaan volgens de boete, ben ik 's morgens naar mijn werk gereden en 's avonds terug naar huis. Gewoon de vaste route die ik elke dag rijd. Ik kan me dus enkel maar inbeelden dat ik een boete heb gekregen voor de niet werkende verlichting. (58 euro, dus een overtreding eerste graad)
De herstelling is reeds 3 weken ingepland bij de garage, sneller konden ze niet helpen. Maar ik heb de wagen wel nodig dagelijks en heb daar nu dus waarschijnlijk een bekeuring voor gekregen.

Zou ik deze boete kunnen aanvechten als het effectief om de verlichting zou gaan?

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:47

orf

Vervelend dat je bent aangereden. Maar een boete voor het zonder licht rijden op een andere dag is toch gewoon volkomen terecht?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, je kan in bezwaar gaan en op basis van het schadeformulier laten zien dat je 's ochtends een aanrijding hebt gehad en 's middag dus beboet bent. Of was de aanrijding niet op dezelfde dag als de boete?

Of het bezwaar terecht is en de boete wordt kwijtgescholden, is een tweede. Een "defect" aan de auto wat in de Nederlandse wegenverkeerswet als "verplicht onderdeel" wordt gezien, is geen excuus om door te rijden. Het is de bestuurder van een motorvoertuig verplicht om verplichte zaken zsm te herstellen.

En eerlijk gezegd, op basis van de startpost, rij je zometeen dus grofweg 5 weken tussen aanrijding en herstel; zeer kwalijk zeker met de huidige weersomstandigheden. Dit kan je zeker niet op je garage afschuiven; er zijn meer hondjes die Fikkie heten maar wel sneller kwispelen (al dan niet tegen een hoger bedrag).

/edit: oh, ben je Belgisch staatsburger of gebruik je enkele Belgische termen? Ik ken het recht van verzet/bezwaar niet in Belgie dus kan niet 100% zeker zeggen of de boete terecht is op basis van de verschreden tijd tussen aanrijding en constatering.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 28-02-2018 22:26 . Reden: Kleine correctie NL of BE ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
orf schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:23:
Vervelend dat je bent aangereden. Maar een boete voor het zonder licht rijden op een andere dag is toch gewoon volkomen terecht?
Al was die 5 minuten na het ongeluk, dan was ie terecht.

Auto voldoet niet aan eisen, dus niet de weg op, of het risico op een prent accepteren.

Wel flauw trouwens dat ze wel een bekeuring uitschrijven, maar de auto niet staande houden. Genoeg mensen die onwetend met een defect licht rondrijden.

Maar TS weet dat zijn verlichting niet in orde is en is dan verbaasd dat ie een bekeuring krijgt. 8)7

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:27
Ik zou nooit iets betalen als ik niet weet waarvoor, dus vraag eerst een specificatie

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Doe een WOB verzoek (bestaat ook in België).
Ze mogen best even aantonen dat ze alles volgens de regels hebben gedaan. Inclusief PV.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Je hebt te rap toegegeven, je had je auto moeten laten slepen naar een garage op zijn/haar kosten!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Pagina: 1