CD 'shattered' in DVD speler?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Hoi,

ik had vanavond iemand aan de lijn op de helpdesk en daarvan was een cdeetje in de DVDspeler op een of andere manier aan gruzelementen gemaakt, de cd kwam er in heel veel stukjes uit. Drive ging nu niet meer goed dicht. Heeft iemand dit wel eens eerder meegemaakt. Er moet wel heel veel kracht staan op zo'n cdeetje voordat hij uitelkaar knalt. Heb er zelf eentje met beide kanten tegen elkaar gedrukt zonder dat ie brak, en daarna was ie nog steeds te lezen.

Verwijderd

Het heeft volgens mij niet alleen met kracht te maken die erop komt te staan, ook de hitte speelt volgens mij een rol. Moet je maar een voelen hoe heet zo'n drive wordt.

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Nou ik weet wel waardoor dat komt, heb nl. pas ook bij een gehuurde DVD gezien dat er scheurtjes vanuit het midden van de schijf naar binnen liepen. Doordat de schijf hard draait, komen hier hoge krachten op te staan, waardoor ie uiteen spat. Pas dus op of een DVD of CD van die scheurtjes heeft, voor je 'm op 32x - 52x speed laat opspinnen :)

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Een maat van me z'n broer heeft het ook eens gehad.
Met SilverBlue cd's trouwens.
Die was een of andere game aan het doen veel vanaf de cd laadde.
En na 4 uur gamen was het boem kggggrrrrrr...
Die drive ging niet eens meer open!
Ik die drive uitmekaar gesloopt en alle gruzelementen eruit gevist.
De drive deed het verder nog goed na het terug-inbouwen,en de cd lag in 28 stukjes.

Dat die drive niet meer dicht gaat,betekent vast dat er zo'n stukje cd in de weg ligt...of tussen de tandwieltjes zit.

Verwijderd

Hmm dit betekent dat er dus toch een einde komt aan de snelheden van CD-ROM speler :)
52x speed is behoorlijk hard, laat staan 72x speed. Volgens mij kunnen ze dus echt niet meer hoger voor zo'n CD'tje uit elkaar spat.
Het ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit CD-ROM en de kwaliteit van het CD-R'tje (meestal dan, 'echte' CD's zijn wel wat van betere kwaliteit)
:)

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-04 13:53

voz

De echte kenner

Of als je 2 cd's op elkaar legt wil het ook wel lukken...

Systeemspecs
PV Installatie

• Da_BoR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-04 08:54
wij hebben het hier meerdere keren meegemaakt dat een cd uiteen spat in een CD speler (52 speed)
meestal waren dit gecopiede cd`s (mischien iets minder recht/plat/sterk?
als een cdtje aan 1 kant niet iets zwaarder is als aan de andere kant gaat de cd heel erg resoneren in de drive met zo`n snelheid gebeuren dat soort dingen dan wel eens :(

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Dus je dvd/cd-rom drive hoeft niet persé naar zijn/haar mallemoer te zijn als er een schijfje vermorzeld is ???

Maar stel nu dat je een gehuurde CD erin propt, ding gaat stuk samen met je apparaat...
Waar ga je dan claimen :?

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Bij de Weg, ik heb die DVD speler gelijk mogen vervangen. Packard Bell is lang niet zo slecht als het lijkt. We zijn eigenlijk best wel goed :)

• ronaz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-04 19:13

ronaz

Wishmaster

Op zaterdag 14 juli 2001 00:27 schreef terw_dan het volgende:
Hoi,

ik had vanavond iemand aan de lijn op de helpdesk en daarvan was een cdeetje in de DVDspeler op een of andere manier aan gruzelementen gemaakt, de cd kwam er in heel veel stukjes uit. Drive ging nu niet meer goed dicht. Heeft iemand dit wel eens eerder meegemaakt. Er moet wel heel veel kracht staan op zo'n cdeetje voordat hij uitelkaar knalt. Heb er zelf eentje met beide kanten tegen elkaar gedrukt zonder dat ie brak, en daarna was ie nog steeds te lezen.
Ik heb bij ons op de helpdesk een 48x creative een cd aan de achterkant (duus dóór de behuizing van de drive) eruit zien lanceren. Jammer dat ik geen foto heb gemaakt. De CD brak in duizend stukken, maar de scherven staken er achter uit.

Nu schijnen die 48x Creatives dat vaker te doen...

"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Hehehe... Made in Ireland??? :+

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 23:19 schreef terw_dan het volgende:
Bij de Weg, ik heb die DVD speler gelijk mogen vervangen. Packard Bell is lang niet zo slecht als het lijkt. We zijn eigenlijk best wel goed :)
haha was jij niet diegene die een socket 370 to 423 "converter guide" zocht om je socket a cpu in te stoppen hahahhaahahahahahahahahah .. packerd bell sucks .. softmodems en andere zooi..

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 15:49

DaRoot

Some say...

Ik heb het op de zaak, thuis en bij bekenden al een aantal malen meegemaakt met LG drives. Die zijn ook nogal sterk. Het knallen schijnt gewoon door het hoge toerental te komen. Het schijnt dat tegen de 20.000 rpm elke cd knalt, hoe goed die ook is. En sommige goedkope cd-r's knallen al bij 10.000 rpm, wat een moderne cd-rom speler makkelijk haalt...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

LoL

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-04 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

heb het ook eens gehad jah, met een MMORE schijfje in een cyberdrive d8 ik... is wel verschieten :)

¯\_(ツ)_/¯

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:22
Een bepaalde serie van de A-Open 52x (als ik me niet vergis) cd spelers heeft hier ook last van gehad (hebben hier op GoT weleens pics van gestaan).

Sommige gekopieerde cd's spatten bij hoge snelheden uit elkaar, heb weleens een foto gezien waarbij 1 van de scherven dwars door de metalen behuizing van de CD-ROM speler geknald was :)

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 18:33

nexhil

BAM!

zit je lekker te q3'en of te flashpointen krijg je opeens een scherf in je je been, het wordt wel steed echter allemaal!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Yep, is een bekend probleem. Da's ook de reden dat Kenwood c.s. multibeam spelers hebben: dan hoef je de schijf minder snel te lateen ronddraaien om toch een leuke stroom data ervan af te kunnen plukken.
Het is touwens een serieus gevaarlijk fenomeen; scherven vinden hun weg soms met behoorlijke snelheid naar buiten toe. Dat kan gaan via een opening (slot loader!!) maar ook via een kunststof wandje.
Het ziet er wel enorm cool uit: er bestaan filmpjes gemaakt met een hogesnelheidscamera van het scheuren van CD's. In een fractie van een seconde scheurt zo'n ding in halvemaanvormige stukken (denk aan de vorm van een diafragma) en knalt uit elkaar. Meestal is de drive vervolgens kassie wijlen overigens, als je mazzel hebt is al het andere (en jijzelf) nog heel.
Moraal: stop geen beschadigde CD (en ook niets met stickers oid buiten het massamiddelpunt) in een hogesnelheidsspeler. Of laat een cameraatje meelopen ;)

Zoef

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 18:33

nexhil

BAM!

links? <--- naar die filmpjes dan!!!

• Bigs
  • Niet online
Op zaterdag 14 juli 2001 08:34 schreef Vo0 het volgende:
Hmm dit betekent dat er dus toch een einde komt aan de snelheden van CD-ROM speler :)
52x speed is behoorlijk hard, laat staan 72x speed. Volgens mij kunnen ze dus echt niet meer hoger voor zo'n CD'tje uit elkaar spat.
Zo'n 72x drive draait maar op 20x oid, maar heeft meerdere lasers waardoor hij soms sneller kan lezen. Dat is gelijk dus ook de oplossing om nog hogere snelheden te halen.
Pagina: 1