Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KimS
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-07-2024
Hallo!

Ik ben mijn fotografie aan het professionaliseren en wil graag een tweede camera kopen zodat ik de beste apparatuur kan kiezen in bepaalde situaties.

Op dit moment bezit ik de Sony A6000, waar ik op zich tevreden mee ben. Ik heb getwijfeld om hiervoor een lens aan te schaffen, namelijk de 16-70 f4.0. Het bereik hiervan lijkt mij erg fijn, vooral bij theater- en concertfotografie. Echter, op een gegeven moment bedacht ik me dat ik uiteindelijk toch naar een tweede camera toe wil groeien: dit is fijn in alle situaties, maar vooral omdat ik me heel graag in bruiloftsfotografie wil gaan verdiepen (lijkt me echt het mooiste, maar ook het moeilijkste dat er is). Daarom ben ik me nu aan het oriënteren op een fullframe camera; hiervoor moet ik helaas wel mijn spaarrekening gaan plunderen.

Eerder heb ik getwijfeld om eerst over te gaan op een FE-lens zodat ik deze in eerste instantie kon gaan gebruiken op mijn Sony A6000 en later op een fullframe camera. Zoals ik echter op diverse websites lees, lijkt deze veel minder te presteren op de A6000 dan op de fullframe (wat logisch is als hij voor een FF ontworpen is). Daarnaast vind ik de kleinste brandpuntsafstand te groot met een cropfactor van x1.6.

Omdat ik op dit moment tevreden ben met mijn Sony, ben ik in eerste instantie ook bij Sony gaan zoeken voor een FF. Sowieso wil ik een systeemcamera: ik wil graag onopvallend kunnen fotograferen en me bovendien makkelijk door de ruimte kunnen bewegen en een kleine camera is dus een must. De Sony A6000 is wat dat betreft helemaal ideaal, ik besef dat een FF groter zal zijn dan dat.

In eerste instantie keek ik niet naar stille elektronische sluiters, tot ik in mijn zoektocht het bestaan ervan ontdekte. Een stille sluiter zou voor mij ideaal zijn, omdat ik graag onopvallend fotografeer (zo krijg je naar mijn mening de beste foto's), bruiloftsfotografie op mijn bucketlist heb staan en ik een onopvallende fotograaf een must vind en omdat in het theater een stille sluiter ook gewaardeerd wordt, door artiesten en bezoekers. Het enige waar ik angst voor heb, is dat de elektronische sluiter volgens diverse bronnen niet de juiste kwaliteit levert in kunstlicht en theater is natuurlijk alleen maar kunstlicht. Als iemand mij hierin kan adviseren en kan vertellen of je met bepaalde instellingen toch de maximale kwaliteit kan bereiken, hoor ik dat heel graag.

Mijn oog is gevallen op de Sony A7s. Het kunnen fotograferen met hoge ISO's is voor mij ontzettend handig en die silent shutter klinkt ontzettend ideaal. Er wordt echter gezegd dat deze camera voornamelijk is ontworpen voor videografen en daar doe ik niets mee. Ik ben dus bang dat deze camera niet de juiste kwaliteit levert als ik buiten portretten zou maken.

Bovendien ben ik bang voor de 12 megapixel. Er wordt gezegd dat dit niet problematisch hoeft te zijn, tenzij je afbeeldingen veel cropt. Ik crop niet heel veel, maar vind het wel fijn om net wat bij te snijden om de juiste compositie te krijgen, vooral bij theaterfotografie waar vaak veel beweging in zit.

Overwegingen om meer te betalen voor bijvoorbeeld een A7R II zijn:
- Meer megapixels
- Een stabilisator in de body (ik vraag me echter af in hoeverre ik dit nodig ga hebben, aangezien ik waarschijnlijk in eerste instantie geen flink arsenaal aan lenzen aan zou schaffen en ik dus nu zou kiezen voor een lens met stabilisatie daarin)

Meer betalen is echter best wel een dingetje, aangezien ik eigenlijk al geen geld heb voor de A7s, haha.

Bij een FF van Sony zou ik in eerste instantie een 24-70 f4.0 kopen, omdat ik het idee heb dat ik hier veel mee kan.

Ik wil het liefste ook binnenkort een camera kopen, aangezien ik zeer binnenkort diverse opdrachten heb waar ik graag een goede kwaliteit zou willen leveren.

Overigens ben ik nog niet naar een fotozaak geweest. Ik wil me eerst goed online oriënteren zodat ik weet waar een verkoper het over heeft en ik zeker weet dat ik van deskundig advies word voorzien. Uiteraard ga ik een camera altijd nog proberen in de winkel; de specificaties kunnen goed zijn, maar een camera moet ook wel goed aanvoelen.

Kunnen jullie mij advies geven over de aanschaf van een nieuwe camera? Mijn voorkeur ligt op dit moment bij Sony, i.v.m. goede ervaringen, maar alternatieven zijn ook welkom (liefst met prijs van maximaal €1600 voor de body, maar uiteindelijk wil ik een goede camera, dus als een hogere prijs een immens verschil in kwaliteit oplevert, wil ik dat zeker overwegen).

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:05
Allereerst: een A7S (of A7S II) is met hoge iso niets beter dan welke andere moderne full frame camera als het gaat om foto's. Met video wel vaak, maar daar ga ik nu even niet op in.
Gezien je vragen en eisen, zou ik een tweedehands A7R II aanraden. Met een beetje geluk en afdingen, vind je die wel voor €1600. Als je toch een 24-70 f/4 wil, is er een kans dat je hem als combi vindt. Dan betaal je minder dan los die lens kopen.
Wat betreft de elektronische sluiter en kunstlicht: dit kan heel wisselende resultaten geven, maar TL en spaarlampen geven de meeste problemen. LED kan ook problemen geven, maar hangt meer af van het type. Maar zoveel geluid maakt de mechanische sluiter van een A7R2 nu ook weer niet. En dat je minder opvallend met een kleinere camera bent... ik vind dat altijd maar geneuzel. Het gaat om je houding als fotograaf. Hoe jij opgaat tussen de mensen, je moment pakken, snel reageren, of juist geduld hebben. Of die camera nu een paar cm kleiner is, maakt echt niet zo'n verschil.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gjeest
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-06 11:05
Tenzij je een bereik vanaf 24mm en een constant diafragma van F4 erg belangrijk vind zou ik niet heel veel meer uitgeven voor een 24-70, de 28-70 doet amper onder voor de 24-70 en is een stuk voordeliger. Verder kan je nog kijken naar de nieuwe 24-105 maar die is nogal prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Als je voor een 28-70 gaat, gooi je het voordeel van fullframe weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 20:13

Yero

Reviewer
Bekijk deze (oude) review eventueel ook nog even: reviews: Sony A7S: licht in de duisternis

Of 12mp een probleem is, is een zeer persoonlijke afweging. Voor de meeste doeleinden is het voldoende, maar met andere camera's kun je beduidend meer croppen zonder kwaliteitsverlies in vergelijk met 12mp. Het ligt er dus heel erg aan waar je foto's voor gebruikt worden. Het hoeft geen probleem te zijn.

Het is al genoemd, maar andere camera's zoals de A7R II en A7 III zijn wellicht ook een optie (en die hebben ook een stille elektronische sluiter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De S is een stuk trager met autofocus en levert veel minder resolutie voor dezelfde prijs. Dus als je de camera voor fotografie gaat gebruiken, kies dan de R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie521
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02 10:07
@Universal Creations in hoeverre zou het een optie zijn om een A7iii te nemen je heb dan zover ik weet ook een deel van de techniek van de A9 met een iets lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De A7III is een uitstekende camera en op behoorlijk wat vlakken beter dan de A7R2, behalve de resolutie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KimS
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-07-2024
Gjeest schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 01:59:
Tenzij je een bereik vanaf 24mm en een constant diafragma van F4 erg belangrijk vind zou ik niet heel veel meer uitgeven voor een 24-70, de 28-70 doet amper onder voor de 24-70 en is een stuk voordeliger. Verder kan je nog kijken naar de nieuwe 24-105 maar die is nogal prijzig.
Na lang beraad en bezoeken aan diverse fotowinkels ben ik eruit: ik ga voor de Sony A7 ii. Deze heeft geen stille sluiter, wat jammer is, maar de sluiter is al zo ontzettend veel zachter dan mijn A6000 dat ik hier heel tevreden mee ben.

Mijn eerste ingeving was om de 24-70 te kopen, maar ik heb inmiddels meerdere reacties gelezen waaruit blijkt dat hij die extra honderden euro's bovenop de kitlens niet waard is. Ik denk dus dat ik voor de kitlens zal gaan, hoewel deze volgens verkopers in de fotozaken te weinig resultaat zal bieden in het theater in verband met het kleinere diafragma. Ik weet echter nog niet helemaal of ik het hiermee eens ben.

Nu is mijn overweging of het het waard is om die 28-70 te kopen met daarnaast een primelens voor portretten of dat ik voorlopig alleen met primelenzen moet doen en de kitlens op mijn A6000 moet blijven gebruiken als er een kleinere brandpuntsafstand nodig is.

Ik ga er nog even goed over nadenken. De A7ii is inmiddels gereserveerd, maar over de lenzen ben ik echt nog niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-06 11:29
Als ik dit zo hoor kun je denk ik veel beter 1 of 2 goede primes kopen voor je a6000. De a7II is een prima camera qua dynamisch bereik, maar qua hoge ISO zit ie een beetje tussen aps-c en de meeste full frame camera's in. De meeste reviews wijzen dit ook uit, kijk ook eens op dpreview.

Daarnaast gooi je het voordeel van full frame weg door zo'n trage lens te gebruiken. F1.4/f1.8 lenzen op aps-c leveren in dit geval een veel beter resultaat op. Mijn advies zou zijn: investeer eerst in goede lenzen waar je later op full frame ook wat aan gaat hebben. De fe85 1.8 is een fantastische lens op zowel aps-c als full frame. Hetzelfde geldt voor de 55 1.8.
Dit levert in eerste instantie de grootste boost op in kwaliteit. Een a7II met kitlens zal je denk ik teleurstellen in de situaties die jij noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:57
Welke lens heeft TS nu op haar A6000?
Pagina: 1