Ik heb dus een USB externe harde schijf van Western Digital voor back-ups. Gisterenavond sloot ik 'm aan om weer een back-up te maken. Gek genoeg spinde de schijf niet op, het blauwe LED'je knipperde wel heel even maar ging nooit meer aan.
Toen ging ik ervan uit dat de adapter stuk was, dus leende ik een 12v adapter van een ander apparaat. Ook geen leven erin. Dus weggezet ervan uit gaande dat er iets in de behuizing stuk was.
Vandaag de schijf uit de behuizing gehaald en geprobeerd aan te sluiten met een oud Conceptronic USB-naar-SATA adaptertje. De schijf spinde ook niet op... ik dichterbij luisteren... zag ik opeens rookontwikkeling i.c.m. stevige brandlucht
Op dat moment zag ik niet goed of het uit de adapter of de schijf kwam, de stekker ging er z.s.m. uit (ja, elektronica + rook vind ik eng)
Daarna dus beide opengemaakt. De USB-SATA adapter had geen zichtbare schade (durf 'm nog niet te testen
). Maar op het printplaatje v/d harde schijf zag ik een onderdeeltje wat bol/gebarsten eruit zag + enorme stank/brandlucht wat ervan af kwam

Wat is dat voor een onderdeel? En wat kan een waarschijnlijke oorzaak zijn geweest dat 'ie stuk is?
De spanning v/d 12v voedingsadapter is volgens mijn multimeter nog prima. Ik heb nog een 2e schijf van hetzelfde type... zou ik die nog veilig kunnen gebruiken met deze adapter?

Dit is de 3e harde schijf waarbij ik meemaak dat ze zijn gaan roken
De andere 2 waren Maxtor DiamondMax Plus 8 40GB schijfjes op mijn stage-adres waar beide keren een klein chipje vlam vatte... zo'n 10 jaar geleden.
Toen ging ik ervan uit dat de adapter stuk was, dus leende ik een 12v adapter van een ander apparaat. Ook geen leven erin. Dus weggezet ervan uit gaande dat er iets in de behuizing stuk was.
Vandaag de schijf uit de behuizing gehaald en geprobeerd aan te sluiten met een oud Conceptronic USB-naar-SATA adaptertje. De schijf spinde ook niet op... ik dichterbij luisteren... zag ik opeens rookontwikkeling i.c.m. stevige brandlucht
Daarna dus beide opengemaakt. De USB-SATA adapter had geen zichtbare schade (durf 'm nog niet te testen
Wat is dat voor een onderdeel? En wat kan een waarschijnlijke oorzaak zijn geweest dat 'ie stuk is?

Dit is de 3e harde schijf waarbij ik meemaak dat ze zijn gaan roken