Harde schijf in rook op... :-|

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik heb dus een USB externe harde schijf van Western Digital voor back-ups. Gisterenavond sloot ik 'm aan om weer een back-up te maken. Gek genoeg spinde de schijf niet op, het blauwe LED'je knipperde wel heel even maar ging nooit meer aan.

Toen ging ik ervan uit dat de adapter stuk was, dus leende ik een 12v adapter van een ander apparaat. Ook geen leven erin. Dus weggezet ervan uit gaande dat er iets in de behuizing stuk was.

Vandaag de schijf uit de behuizing gehaald en geprobeerd aan te sluiten met een oud Conceptronic USB-naar-SATA adaptertje. De schijf spinde ook niet op... ik dichterbij luisteren... zag ik opeens rookontwikkeling i.c.m. stevige brandlucht :o Op dat moment zag ik niet goed of het uit de adapter of de schijf kwam, de stekker ging er z.s.m. uit (ja, elektronica + rook vind ik eng) :o

Daarna dus beide opengemaakt. De USB-SATA adapter had geen zichtbare schade (durf 'm nog niet te testen :$ ). Maar op het printplaatje v/d harde schijf zag ik een onderdeeltje wat bol/gebarsten eruit zag + enorme stank/brandlucht wat ervan af kwam :o :/

Wat is dat voor een onderdeel? En wat kan een waarschijnlijke oorzaak zijn geweest dat 'ie stuk is? :/ De spanning v/d 12v voedingsadapter is volgens mijn multimeter nog prima. Ik heb nog een 2e schijf van hetzelfde type... zou ik die nog veilig kunnen gebruiken met deze adapter? :/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LWGLthbl.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UMDbKe4l.jpg?1

Dit is de 3e harde schijf waarbij ik meemaak dat ze zijn gaan roken ;( De andere 2 waren Maxtor DiamondMax Plus 8 40GB schijfjes op mijn stage-adres waar beide keren een klein chipje vlam vatte... zo'n 10 jaar geleden.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:53

MsG

Forumzwerver

Als ik de blogs van @sebastius doorlees lijkt dat een diode te zijn.

Bas z'n knutselblog: To the Harddisk Rescue!!

Het schijnt dat als je die connectie los van de diode doorverbind het weer zou kunnen werken. Maar wacht eerst maar even of sebastius nog wat zinnigs er over heeft te zeggen :-P.

had die 12 volt adapter wel dezelfde polariteit als de eerste? Center positive is het vaak, maar dat hoeft niet per se altijd zo te zijn.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er staat inderdaad D4 bij, de R64 is van dat kleinere blokje. Een diode zou je technisch gezien weg kunnen laten om te zien wat er gebeurt. Een vervangende diode kun je er zo op solderen, kost niet zoveel moeite. Je moet alleen even weten wat er op de diode staat aan getallen, dat kan handig zijn om te weten.

Het is alleen wel vaak zo dat een diode niet zomaar uit zichzelf de magische rook laat verdampen, daar hoort een oorzaak bij... (tenzij het budget rommel is wat er gebruikt is)

[ Voor 9% gewijzigd door sypie op 28-02-2018 19:47 ]

• Josefien
Oh ja, ik ben vergeten naar de opschriften op de print te kijken, daar staat zelfs een diode-logo op en een streepje op het onderdeel zelf 8)7

Beide 12v adapters hebben dezelfde polariteit, daar kan het dus niet aan liggen.

Doorverbinden, is dat wel handig? :o Het lijkt mij dat deze diode een oorzaak heeft gehad om te gaan roken? :o Straks ontstaat bij een ander onderdeel weer rook- of zelfs vuurontwikkeling :o

De diode kan ik misschien ook wel vervangen, ik kan me herinneren dat ik beneden nog een dezelfde schijf in kapotte toestand (teveel bad sectors) heb liggen als tafelpoot-ophoger. Dan kan ik daar de diode van overzetten. Maar ja... dan heb ik liever niet dat die daarna ook meteen in rook op gaat :o

De data die erop staat is niet van belang, het zou alleen fijn zijn als de schijf weer normaal gebruikt kan worden :D

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:56
of pak een grote tang, trek de diode eraf, en kijk wat er gebeurd.

• Josefien
Hoe groot is de kans dat een ander onderdeel gaat roken/branden? :P Elektronica is interessant, maar zodra het rookt of brandt vind ik het serieus eng :$

Als het zomer was geweest had ik 'm nog buiten aangezet zonder de diode :D Maar het is nu -6 buiten :o

De diode is nu trouwens aan beide zijdes doorlatend, 0 Ohm.

[ Voor 10% gewijzigd door Josefien op 28-02-2018 20:07 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dat is nou het leuke van elektronica..

persoonlijk?
schijf van 9 jaar oud..
rook er ongeveer uit..
diode er uit slopen / overbruggen..
en kijken of er nog meer magic smoke uit komt :7

404 Signature not found

• Josefien
Rook/vuur uit elektronica is niet leuk :o Net als ontploffende dingen :o

Ik zou eerder voor verwijderen gaan dan voor overbruggen... overbruggen gaat zeker weten fout lijkt mij :o Want hij rookt nu omdat 'ie is kortgesloten en dus vanaf de verkeerde kant ook is gaan geleiden...

Een kortgesloten diode heb ik bij andere elektronica (24v) wel eens gezien, maar daar ging alleen een 1A zekering eruit, zonder rook of zo. Was wel van dat grove through-hole spul, geen SMD zoals dit.

Ik ga zo m'n soldeerbout opwarmen...

[ Voor 3% gewijzigd door Josefien op 28-02-2018 20:18 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Het is niet zo maar een diode, maar een TVS. Overbruggen is een slecht idee, want dan sluit je de voeding kort.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-12-2025
Staat geen belangrijke data op? Gewoon de prullenbak in met dat ding.

Je kan het ongetwijfeld (tijdelijk) repareren. Maar die schijf zou ik nooit meer vertrouwen met belangrijke data.
Zo'n reparatie is leuk als je er belangrijke data af wil halen, niet als je hem gewoon weer wil gaan gebruiken.

Als je hem weer wil gebruiken als normale schijf, zou ik op zoek gaan naar dezelfde print. (moet echt precies hetzelfde zijn)
Maar dat is ook makkelijker gezegd als gevonden.

• Josefien
Dus zoiets als een 1.5KE-33A, maar dan in het klein? :D

Waarom zit er bij een harde schijf geen zekering voor, zodat de diode niet hoeft te roken als hij stuk gaat? :/

Bij het eerder genoemde andere apparaat was een TVS (een 1.5KE-33A) ook geplaatst tussen de voeding, maar zat hij wel na een zekering waardoor die eruit ging zonder dat er iets hoefde te roken.

De harde schijf, daar staat zoals gezegd geen belangrijke data op (was een back-up schijf). Bedoeling is wel om 'm nog te kunnen gebruiken :o

Een dezelfde print... maakt het uit wanneer ze gekocht zijn? Ik had deze schijven destijds per 4 gekocht. Eentje is al jaren geleden gestorven aan bad sectors en is volgens mij nog steeds een tafelpoot-ophoger... misschien dat de print daarvan gebruikt kan worden :o

• WEBGAMING
Als je precies dezelfde print hebt liggen, uit (ongeveer) dezelfde serie, zou ik als eerste dat proberen.

• siebo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-12-2025
het beste de diode eraf halen want die ligt waarschijnlijk in sluiting. dan kijken of ie het weer doet.
dan de belangrijke data eraf halen. Ik zou de schijf niet meer gebruiken. lijkt me niet betrouwbaar meer

• sebastius
  • Registratie: September 2000

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Die diode beschermt je disk tegen narigheid. Weggooien is echt een aanrader als ie doorgefikt is. Maar an sich kunnen we ook even kijken of het te fixen is. Vrijdag ben ik weer bij Revspace Den Haag (goed te bereiken met de E-lijn vanuit Rotterdam) tot redelijk laat in de avond, ik wil best wel even met je meekijken.

Was jij nou diegene met die onwijs gave flip-dot displays?

• Josefien
Ik heb de diode overgezet van een sloop-schijf en hij doet het weer! :D *O*

Gisterenavond zoals gezegd de diode al eraf gehaald, maar durfde de schijf niet te testen :$ En ik moest al gaan slapen :z

Vanmiddag toen ik thuiskwam zag ik die schijf weer en dacht van "ik ga 'm toch aanzetten"... weer aangesloten op het Conceptronic USB-SATA setje, brandblusser in de buurt :+ , spanning erop en vanaf een afstandje geluisterd of hij opspinde zonder te roken... en ja hoor... hij klonk weer als normaal :D

Daarna het sloop-schijfje onder de tafelpoot vandaan gehaald voor de diode, die op de "goede" schijf gesoldeerd en hij deed het nog steeds :D

Toen met een andere 12v voeding de externe behuizing waar de schijf uitkwam getest... gaat i.i.g. aan zonder rook-klachten en zo... dan schijf terug ingebouwd... werkt ook prima :D

Inmiddels al een back-up op de schijf weggeschreven... hij doet het nog steeds :D

De originele 12v adapter heb ik niet meer getest. Ondanks dat de multimeter nog een goede spanning aangeeft lijkt me dat de diode wel stuk is gegaan aan overspanning? En de adapter dus mogelijk niet meer helemaal goed is :?

Waarom zou de schijf trouwens niet meer betrouwbaar zijn hierna? :/ Die diode zat er toch op om de rest te beschermen tegen overspanning? En dat heeft 'ie gedaan :o De rest zou dan nog goed moeten zijn :o

Ehmmm... ja... ik ben die ene met van die bus-display's o.a. flip-dot O+ Maar die zijn niet om te hacken :P Moet je losse paneeltjes voor hebben.

De sloop-schijf... een één dag nieuwere productiedatum :D
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XSi7wq5l.jpg

De diode na solderen :)
I know... het is lelijk... SMD solderen is niet echt mijn ding :$
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8WNGytVl.jpg
Er staat trouwens "LG 89A" op de diode.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik laat me niet graag negatief uit, maar dit topic loopt m.i. de spuigaten uit.

Even dit topic doornemen:
- al 3 x een harddisk in rook zien opgaan ...
- gewoon telkens een willekeurige andere 12 Volt adapter proberen
- dóórwerken met een beschadigde harddisk
- zonder backups
Prima, klooi lekker verder. Geld genoeg, data genoeg.

*knip* nee

De lering zou volgens mij moeten zijn:
1. adapters hebben niet alleen een spanning (in Volt), maar ook een polariteit (+ / -) en een soort afgegeven spanning (AC / DC). Daarnaast heeft een harddisk een bepaalde capaciteit van de adapter nodig (in Ampère of mA) om betrouwbaar te kunnen werken.
Markeer je adapters daarom altijd met een labelprinter: van welk apparaat is hij?
En gebruik geen adapters door elkaar heen tenzij je precies weet wat je doet.
2. een beschadigde harddisk beantwoordt per definitie niet meer aan het gebruiksdoel.
3. je maakt geen backups. Ga onmiddelijk backups maken.
*knip* nee
Zoek anders even op wat een professionele recovery kost en lees dan je topic nog eens door.

Als je je gedrag verandert is dat op termijn véél goedkoper dan maar aan blijven klooien, zoals je nu doet met een beschadigde harddisk. Wel eens een al iets ouder kapot moederbord meegemaakt wat is overleden door een kapotte harddisk die je "even test"

Modbreak:Kritisch zijn is 1 ding, maar houdt de toon wel even normaal. Net als het overdadig smileygebruik. Het is geen jaren 90 MSN hier...

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 01-03-2018 23:20 ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Renault schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:20:
Even dit topic doornemen:
- al 3 x een harddisk in rook zien opgaan ... |:(
Niet overdrijven:
"Dit is de 3e harde schijf waarbij ik meemaak dat ze zijn gaan roken ;( De andere 2 waren Maxtor DiamondMax Plus 8 40GB schijfjes op mijn stage-adres waar beide keren een klein chipje vlam vatte... zo'n 10 jaar geleden."
1. adapters hebben niet alleen een spanning (in Volt), maar ook een polariteit (+ / -) en een soort afgegeven spanning (AC / DC). Daarnaast heeft een harddisk een bepaalde capaciteit van de adapter nodig (in Ampère of mA) om betrouwbaar te kunnen werken.
De polariteit had ze gechecked, capaciteit weet ik niet.
Voor de rest geef ik je gelijk ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:48
Renault schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:20:
[...]
- gewoon telkens een willekeurige andere 12 Volt adapter proberen |:(
Ding was toch al stuk? Dikke /care dan toch?
- dóórwerken met een beschadigde harddisk |:(
- zonder backups |:(
Dit was dus al een backup schijf als je even de TS had gelzen 8)7.
Prima, klooi lekker verder. Geld genoeg, data genoeg.

Als je je gedrag niet aanpast, dus niet leert van je ervaringen, waarom stel je hier dan nog vragen?
Zelf weten toch? Blijkbaar wil @Josefien graag leren hoe zo'n ding in elkaar steekt en wat er eventueel kapot is. Kan ze het zelf tevens proberen te maken, daar leer je nog eens van.
De lering zou volgens mij moeten zijn:
Markeer je adapters daarom altijd met een labelprinter: van welk apparaat is hij?
En gebruik geen adapters door elkaar heen tenzij je precies weet wat je doet. 8)7
Polariteit was gecontroleerd, spanning was gecontroleerd, alleen de hoeveelheid capaciteit niet. Nagenoeg alle betrouwbare psu's leveren alleen de gevraagde hoeveelheid capaciteit en niet extreem veel hoger. Daarnaast heb ik geen psu's lggen die bijvoorbeeld ineens 10A doen...
2. een beschadigde harddisk beantwoordt per definitie niet meer aan het gebruiksdoel. 8)7
3. je maakt geen backups. Ga onmiddelijk backups maken.
Nogmaals, lees het topic even door voordat je iemand de les leest. Daarnaast weet je niet of @Josefien bijvoorbeeld een NAS heeft staan, cloud backups maakt of nog 2 externe hdd's heeft liggen waar ze backups op maakt.
Of rij jij ook altijd in elke auto zonder de gordel om te doen? Dan laat die backups maar, dan is het een levensfilosofie.
Lekkere vergelijking weer. Het ene kan je leven kosten, het andere is maar data...
Zoek anders even op wat een professionele recovery kost en lees dan je topic nog eens door. 8)7

Als je je gedrag verandert is dat op termijn véél goedkoper dan maar aan blijven klooien, zoals je nu doet met een beschadigde harddisk. Wel eens een al iets ouder kapot moederbord meegemaakt wat is overleden door een kapotte harddisk die je "even test"? |:(
Man, het gaat maar om spullen. Die verslijt je wel eens, fouten maken we allemaal. Net zoals hier op GoT de ene dag over leergeld gesproken wordt, en nu ineens over stoppen met aanklooien. Daar ben je toch techneut, ingenieur of hobbyist voor? Zonder uitproberen weet je nooit wat er mis kan gaan. Als je dat zo stoort, moet je denk ik maar lekker gaan posten bij de buren.

@Josefien Tof dat je de schijf weer werkend hebt gekregen! Lekker bezig (y). Behalve de negatieve uitlatingen hierboven zou ik inderdaad de schijf niet helemaal meer vertrouwen. Maar voor een tweede backup of disposable data lijkt me dat prima.

• Josefien
@Renault
Niet zo negatief zijn over me... :/

Ik heb maar 2 12v adapters geprobeerd, namelijk de originele en eentje met gelijke specs (12v dc, positief in het midden, kunnen beide max. 1,5A leveren).

Ik weet dat voedingen een spanning en max. te leveren capaciteit hebben. Het is niet voor het eerst dat ik een voeding bij een apparaat zoek :D Voedingen in de vorm van zo'n adapter waar een wisselspanning uit komt komen sowieso niet zo vaak voor. Heb er welgeteld eentje gezien en dat zie je al aan het wisselspanning-logo erop.

Testen heb ik eerst gedaan zonder aangesloten PC.

En hoezo back-ups en een recovery bedrijf inschakelen? :? Deze schijf was zelf een back-up... van de 3... weinig te verliezen dus.

Die 2 eerder genoemde schijven die in rook waren opgegaan was op een voormalig stage-bedrijf zo'n 10 jaar geleden. Was niet eens mijn schuld, zag het alleen gebeuren. Het was trouwens een opgeblazen motor controller chipje, kwam vaker voor bij die Maxtor schijven toen.

Ik zie hier verder ook niet wat ik fout doe. Er wordt aangegeven dat het een diode is en wat 'ie doet. Er wordt ook aangegeven hoe de schijf mogelijk weer kan werken, één ervan was de diode te vervangen. Dat heb ik gedaan en het schijfje werkt weer :D En nee, hij is vast niet zo betrouwbaar meer als daarvoor. Maar hij is ook een back-up... van de 3... ;)
alex3305 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:53:
[...]

@Josefien Tof dat je de schijf weer werkend hebt gekregen! Lekker bezig (y). Behalve de negatieve uitlatingen hierboven zou ik inderdaad de schijf niet helemaal meer vertrouwen. Maar voor een tweede backup of disposable data lijkt me dat prima.
De schijf is een back-up. Binnenkort komt er een andere schijf. In de tussentijd is het fijn dat deze het weer doet :D
blobber schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:17:
[...]

De polariteit had ze gechecked, capaciteit weet ik niet.
Voor de rest geef ik je gelijk ;)
Max. capaciteit was ook gecontroleerd.

Overigens is een adapter die te weinig stroom kan leveren ook niet per se schadelijk, het werkt alleen niet. 1A lukt met de meeste 3,5" schijven nog, minder niet. Dan krijg je dezelfde situatie als met USB-poorten die strikt maar 500mA leveren waar je een 2,5" extern schijfje op aansluit... hij spint dan niet op of valt terug. Gaat niet direct stuk van.

[ Voor 3% gewijzigd door Josefien op 01-03-2018 21:50 ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Josefien schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:36:
Max. capaciteit was ook gecontroleerd.
Overigens is een adapter die te weinig stroom kan leveren ook niet per se schadelijk, het werkt alleen niet. 1A lukt met de meeste 3,5" schijven nog, minder niet. Dan krijg je dezelfde situatie als met USB-poorten die strikt maar 500mA leveren waar je een 2,5" extern schijfje op aansluit... hij spint dan niet op of valt terug. Gaat niet direct stuk van.
Vooral het opspinnen is dan een probleem idd :) Vind het trouwens wel tof dat je die schijf weer aan de praat hebt gekregen.
Ik kan me idd die oude maxtor schijven nog wel herinneren, daar zat een philips chipje op die af en toe in rook opging :D

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• sebastius
  • Registratie: September 2000

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Yay! Tof dat het gelukt is en top dat je het gedurfd hebt!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
@Josefien
Sorry, wellicht heb ik (gezien de reacties) toch iets te heftig gereageerd.
Ik zal ervan leren en tja, inderdaad, dit is trouwens ook een tweakers forum en je hebt een behoorlijke dadendrang merk ik. :>

Maar iets zachter geformuleerd dan: doorgaan met die schijf is m.i. nog steeds niet aan te raden, backupschijf of niet: hij is nu inherent onbetrouwbaar want beschadigd. :9

• WEBGAMING
@Renault Misschien moet je eerst het topic fatsoenlijk lezen. Het is wel duidelijk dat @Josefien wel een beetje weet waar ze mee bezig is. Multimeters, soldeerkunsten, ze is niet zomaar wat aan het kloten.

Er word ook duidelijk gezegd dat het een backup schijf is zonder belangrijke data.

De schijf zou ik ook niet zo meer vertrouwen, dat ben ik dan wel weer met je eens. Daarom raadde ik ook aan om een andere print te gebruiken. Deze is toch beschadigd.

Maar goed. Als 1 van de 3 backup schijven maakt dat toch niet zo veel uit, dan neem ik wel aan dat de backup ook met 2 schijven terug opgebouwd kan worden.

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
Een huis moet je bouwen met een goede fundering.
Voor backup geldt dit ook. Als de schijf al kuren heeft, zou ik deze niet gebruiken, al heb ik 100 backup disken.

PSN: plexforce (ps4)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-12-2025
Is iedereen met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo?
De schijf is een back-up. Binnenkort komt er een andere schijf. In de tussentijd is het fijn dat deze het weer doet :D
Met nadruk op: Binnenkort komt er een andere schijf

Hoewel het inderdaad aan te raden is om voor de zekerheid een andere schijf te nemen vraag ik me serieus af of het wel zo'n issue is. Als die beveiliging niet adequaat zou zijn hadden ze hem wel weggelaten, dat scheelt immers weer op de BOM. Blijkbaar heeft het toch wel genoeg nut.
Maar als het om data behoud gaat heb je niks aan "achteraf", dus speel je op veilig.

Maar die hetze hier slaat echt nergens op.

Voor nu keurig opgelost, voor zover te beoordelen niet door de eerste de beste stuntpiloot.
Pagina: 1