Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:33
Ik zoek een?
Hallo medetweakers. Voor mijn werk ben ik op zoek naar een geschikt (server)bord voor de sorteermachines die we maken. Het zal flink wat IO kaarten moeten kunnen huisvesten omdat het meerdere bestaande computers moet gaan vervangen.

Hieraan zijn de volgende eisen gesteld:
  • Minimaal 6 PCIe x1 sloten. (In elk slot komt een Matrox Solios framegrabber. Dit moet de single-base variant zijn i.v.m. compatibiliteit bestaande machines).
  • 1 PCI of PCIe x1 slot voor een ICP-DAS P(EX)1202 IO kaart (deze bestaat in een PCI en PCIe variant dus dit slot mag allebei zijn.
  • Liefst een single CPU socket voor een 8/10/12 core CPU. Als het niet anders kan mag het ook een dual socket zijn.
  • Onze machines hebben een grafische interface voor de gebruiker maar een een (super)low-end kaart is al genoeg. Liefst deze beelden verzorgd door een video chip op het bord. Kan dit niet? Dan zal er nog een PCIe slot bij moeten komen voor een grafische kaart.
  • Er moeten Windows 10 Embedded drivers voor het bord beschikbaar zijn.
In het ongunstigste geval heb ik dus een bord nodig met 7 PCIe x1 sloten en een 8e PCIe slot voor een grafische kaart.

Wat is je budget?
De baas betaalt. ;) Voor de basis (bord, CPU, geheugen, video, behuizing en voeding) is het helemaal niet erg als er 5 tot 10.000 euro voor wordt neergelegd. Minder is natuurlijk altijd beter.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn persoonlijk voorkeur gaat uit naar AMDs Epyc processoren. Maar mijn praktische voorkeur gaat uit naar de hardware die voldoet aan mijn eisenlijst.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gespecificeerd heb ik het al. De computer gaat werken in een industriële omgeving (voedselfabrieken) met veel andere zware machines die zorgen voor af en toe zeer gore stroom. De computer staat wel afgeschermd in onze machine. Spatwater en dergelijke hoeft het niet af te weren. Wel medewerkers die denken dat je niet hoeft te wachten tot de computer is afgesloten voordat ze de hoofdschakelaar omhalen. |:( Maar goed, dat hebben we al ondervangen.

Ik ben vandaag al wel flink aan het zoeken geweest en ben het volgende bord tegengekomen van Supermicro. De X10SRL-F. Met 7 sloten zou het dus alle belangrijke kaarten kunnen huisvesten. Enige probleem is de video. Kan het grafische deel van de onboard Aspeed AST2500 ook fungeren als videokaart voor het OS zelf? Of is het puur en alleen voor remote management en heb ik toch nog een 8e slot nodig voor een GPU?

Ik ben me bewust van het bestaan van de X11DPX-T maar dit is helaas een dual socket bord en dat drijft de prijs toch aardig omhoog.

Goed. Nou wou ik het aan jullie overlaten. Alvast bedankt dat je de moeite hebt genomen om mijn relaas te lezen. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je iets aan een bord wat gemaakt is voor minen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Totaal niet behulpzaam maar ben gewoon nieuwsgierig. Dit apparaat gaat o.b.v. de camera's aangesloten op de framegrabbers visueel zaken sorteren ?

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De X10SRL-F. Met 7 sloten zou het dus alle belangrijke kaarten kunnen huisvesten. Enige probleem is de video. Kan het grafische deel van de onboard Aspeed AST2500 ook fungeren als videokaart voor het OS zelf?
Lijkt me wel. Er zit gewoon een onboard VGA aansluiting op, dus die moet gebruikt kunnen worden voor het OS.

Zie ook hier:
In additional to the advanced BMC features, the on chip PCIe 2D VGA provides server systems with local display capability without adding extra cost for VGA add-on card.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nathilion
@PilatuS Een miningbord heeft inderdaad het vereiste aantal sloten maar de CPU socket is meestal verkeerd. Een fysieke 8 core processor gaat echt nodig zijn om alle beelddata te kunnen verwerken. Gevoelsmatig is een miningbord ook niet echt "industrieel". Ik zou nog even diep moeten nadenken hoe ik zoiets aan mijn baas zou kunnen verkopen.

@Ebayzo Yup. We sluiten lijnscancamera's aan op de grabbers en vervolgens komt het product of in vrij val of via een transportband langs de camera's. Vervolgens maken van de rauwe data plaatjes en die gaan door een serie algoritmes en limieten heen om te bepalen of het goed of slecht is en of het dus verwijdert moet worden uit de productstroom. En dat alles binnen 40-100 milliseconden afhankelijk van de machine.

@spone Oh, goede vondst! Daar had ik helemaal over heen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nathilion schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 19:06:
@PilatuS Een miningbord heeft inderdaad het vereiste aantal sloten maar de CPU socket is meestal verkeerd. Een fysieke 8 core processor gaat echt nodig zijn om alle beelddata te kunnen verwerken. Gevoelsmatig is een miningbord ook niet echt "industrieel". Ik zou nog even diep moeten nadenken hoe ik zoiets aan mijn baas zou kunnen verkopen.
Mining borden zijn denk ik enige borden met zoveel sloten, en ja, die zijn niet 'industrieel'. Aan de andere kant is het wel spul wat 24/7 gaat draaien onder redelijke load, dus zou het dat ook wel aan moeten kunnen.

Je kan er altijd 2 van kopen en zorgen voor een backup systeem.

Anders kom je uit bij HP/Dell etc., ik neem aan dat je die al benaderd hebt? Die kunnen ook heel snel support leveren als je maar genoeg betaald. Maar natuurlijk niet perse sneller - en zeker niet goedkoper - dan een 2e mining bord (of compleet systeem) achter de hand houden.

Waarom eigenlijk perse alles in 1 systeem? Ik kan me voorstellen dat je geen 8 losse systemen wilt, maar wellicht kan je met 2 systemen op halve capaciteit doordraaien bij storing en heb je veel meer keus in componenten. Hoe erg is downtime?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:40
Er is vast wel een standaard Intel Xeon bak te vinden bij de bekende merken Dell, HP, Lenovo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:34

Bolletje

Moderator Harde Waren
De X11SPL-F is ook nog een optie; ook normaal formaat, alleen moet je dan een socket 3647 processor hebben. 10 core heb je dan wel goedkoper lijkt het op het eerste gezicht.
https://www.supermicro.nl...rd/Xeon/C620/X11SPL-F.cfm
Je hebt dan ook nog een m.2-slot met ondersteuning voor pci-e die je om kan vormen naar een full-size pci-e-slot met adapter. Weet alleen niet zeker of die de lanes over al die sloten tegelijkertijd kan verdelen.

Daarnaast werkt die ASPEED volgens mij wel. Mocht dat toch niet het geval zijn of niet naar wens werken, is een displayadapter voor usb-3.0 een optie. Dell heeft bijv. ook dockingstations die op usb 3.0 werken. Kan je gelijk alle randapparatuur daarop aansluiten: pricewatch: Dell USB 3.0 Ultra HD Triple Video Docking D3100

Vele pre-build systemen van Dell en HP leveren volgens mij niet systemen met zoveel pci-e-sloten bij de kleinere single-socket workstations. Dat zijn er hoogstens 5, voor meer kom je al snel bij dual-socket uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Bolletje op 28-02-2018 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Een willekeurige greep

Dell PowerEdge R730 rackserver
6 stuks plus een RAID interface

HPE ProLiant DL380 Gen9 Server
6 sloten

Lenovo ThinkSystem SR590 Rack Server
Expansion Slots: Up to 6x PCIe 3.0 on replaceable riser cards for multiple I/O configurations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:17

Tijntje

Hello?!

Kijk eens naar de net nieuwe Dell EMC PowerEdge R7415
http://www.dell.com/en-us/work/shop/povw/poweredge-r7415

Is een single socket AMD EPYC met
Riser Options with up to 4 x Gen3 slots; 3 x16 lanes and 1 x8 lanes

Edit:
Dat ga je niet redden, las het verkeerd het zijn maar 4 PCIe sloten.

[ Voor 15% gewijzigd door Tijntje op 28-02-2018 19:52 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
FrankHe schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 19:40:
Een willekeurige greep

Dell PowerEdge R730 rackserver
6 stuks plus een RAID interface

HPE ProLiant DL380 Gen9 Server
6 sloten

Lenovo ThinkSystem SR590 Rack Server
Expansion Slots: Up to 6x PCIe 3.0 on replaceable riser cards for multiple I/O configurations
6 wel ja, maar volgens mij was het probleem dat hij er eigenlijk 7 nodig heeft. Of 6 pci-e + 1 pci. Dat hebben deze niet volgens mij?
Daarnaast rackvariant (niet zo'n issue), maar wel dual-socket en duur(der).

Dual-base framegrabber schijnt niet te werken. Dat zou al veel schelen...

[ Voor 4% gewijzigd door Bolletje op 28-02-2018 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Bolletje schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 19:47:
[...]

6 wel ja, maar volgens mij was het probleem dat hij er eigenlijk 7 nodig heeft. Of 6 pci-e + 1 pci. Dat hebben deze niet volgens mij?
Daarnaast rackvariant (niet zo'n issue), maar wel dual-socket en duur(der).
Ik kwam ook enkele tegen met meer sloten erin. Heb niet gekeken naar prijzen en dergelijke. Het prijsverschil tussen single socket en dual socket gaat vaak samen met andere features zoals dubbele voeding en meer geheugen. Betaal je meer dan krijg je meer. Als deze machine veel uptime moet hebben dan zou ik echt voor een dubbele voeding gaan met twee UPS units er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
FrankHe schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 19:54:
[...]

Ik kwam ook enkele tegen met meer sloten erin. Heb niet gekeken naar prijzen en dergelijke. Het prijsverschil tussen single socket en dual socket gaat vaak samen met andere features zoals dubbele voeding en meer geheugen. Betaal je meer dan krijg je meer. Als deze machine veel uptime moet hebben dan zou ik echt voor een dubbele voeding gaan met twee UPS units er voor.
Klopt , heb je ook gelijk in. Ligt er een beetje aan hoe gedegen je het voor elkaar wilt hebben.
Openingspost zegt eerst dat 5-10k EUR geen probleem is, later dat dual-socket de prijs opdrijft.

Iets als de http://www.dell.com/nl-nl/work/shop/povw/poweredge-r740 is bijv. wel mooi. Heb je er gelijk 8, in een mooie behuizing etc.
2000-3000 euro heb je dan een kaal model.

[ Voor 11% gewijzigd door Bolletje op 28-02-2018 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
@Aikon Helaas is het zo dat onze nieuwe generatie sorteersoftware nog niet zo'n hit is als upgrade. Deze maken inderdaad gebruik van veel kleinere en meer computers. Het is zo dat onze klanten wel graag willen dat wat ze hebben blijft werken. Nou is het zo helaas zo dat ondanks het vele werk aan de oude software het netwerk gedeelte zwak en kwetsbaar blijft. Als we wisten waarom dan zouden we ook niet zo'n drastisch backup middel als dit achter de hand hoeven te houden. :-) Maar ja, het is onderhand goedkoper om één computer er in te zetten dan manuren te blijven verbranden aan zoeken en speuren naar netwerkkwetsbaarheden. Maar, dit is echt een paardenmiddel. Dit geef ik ruiterlijk toe.

@FrankHe Dat is helaas 1 à 2 sloten te weinig. Ik heb inderdaad echt 7 sloten alleen al nodig voor IO kaarten. Maar ik zal zeker eens kijken naar hun aanbiedingen met meer sloten ook al zijn ze dual socket. Ik vergaar gewoon alle informatie die naar boven komt. En als het dual socket moet zijn dan zei het zo.

@Bolletje Je hebt helemaal gelijk. Ik ben alleen bang voor die dual socket prijzen in combinatie met Intel CPUs. Voor de prijs van een enkele CPU koop je er bij AMD twee. Haha. Maar ach. Ik leg het gewoon eerlijk en zoals het is bij het management neer en zij mogen dan zeggen of het te duur is of niet. Op dit punt is een werkend systeem vele malen belangrijker dan een paar duizend besparen op een CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Nathilion schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:03:
@FrankHe Dat is helaas 1 à 2 sloten te weinig. Ik heb inderdaad echt 7 sloten alleen al nodig voor IO kaarten. Maar ik zal zeker eens kijken naar hun aanbiedingen met meer sloten ook al zijn ze dual socket. Ik vergaar gewoon alle informatie die naar boven komt. En als het dual socket moet zijn dan zei het zo.
Je kunt overwegen een dual socket machine te nemen en er slechts een enkele CPU in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Nathilion schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:03:

@Bolletje Je hebt helemaal gelijk. Ik ben alleen bang voor die dual socket prijzen in combinatie met Intel CPUs. Voor de prijs van een enkele CPU koop je er bij AMD twee. Haha. Maar ach. Ik leg het gewoon eerlijk en zoals het is bij het management neer en zij mogen dan zeggen of het te duur is of niet. Op dit punt is een werkend systeem vele malen belangrijker dan een paar duizend besparen op een CPU.
Bij dual-socket hoef je niet per se een tweede processor te gebruiken. Kan wel.

Omdat ik toch op de Dell website zit: Smart Value Flexi | PowerEdge R740 | Good
http://www.dell.com/nl-nl...detailstxn/poweredge-r740

Grofweg 2250 euro, inclusief 8GB RAM, 240GB ssd en een Intel® Xeon® Silver 4114 2.2G, 10C/20T, 9.6GT/s, 14M Cache, Turbo, HT (85W). Kan je zoals @FrankHe suggereerde nog even bij HP en Lenovo kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 28-02-2018 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:54

Qwerty-273

Meukposter

Je kan ook nog kijken bij Tyan, die hebben behoorlijk wat borden met een aantal PCIe sloten op het bord zelf (bijvoorbeeld de Tempest HX S7105) of door het gebruik van riser cards om de twee sloten op bijvoorbeeld de S8026 uit te breiden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:36

Baggeraar

Wat een gebagger..

Bij ons op mijn job is er een afdeling die zich bezighoudt met het creëren en bouwen van zulke industriele pc's. Gaat dan ook heel vaak over custom werk dat je niet bij een hp ed kan krijgen.
Overigens is het zo dat je geen embedded versie van windows mag gaan draaien op zo'n hp rack ivm licentie restricties.

Volgens mij hebben ze oa backplanes zoals dit: https://www.ieiworld.com/en/product/model.php?II=310
Die ze voor zo'n dingen inzetten, beetje afhankelijk van het gebruik.

Mooie hieraan is dat dit soort oplossingen echt voor industriële toepassingen zijn bedoeld waardoor je langer een gegarandeerde hardware voorziening hebt voor wanneer iets zou stuk gaan binnen 5+ jaar.
Zo hebben we nog steeds pc's die we verkopen met MS-DOS erop voor heel specifieke doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De video adapters van BMC chips zijn vaak wel beperkt tot wat oudere resoluties (wel 1280x1024, maar geen 1920x1080 bijvoorbeeld) en hebben vrij belabberde performance. Ik betwijfel of je er bijvoorbeeld soepel een filmpje op kunt afspelen (live monitoren van je framegrabber?). Aangezien er AFAIK geen 8/10/12 core server/workstation CPU's bestaan met ingebouwde GPU heeft een losse videokaart mogelijk toch de voorkeur.

[ Voor 4% gewijzigd door Bigs op 28-02-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55
Let er bij dual socket borden op dat vaak de PCIe sloten elektrisch verdeeld zijn over beide cpu's, waardoor je wel twee cpu's móet plaatsen wil je de sloten volledig bezetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Maar waarom uberhaupt dual socket? Die supermicro was toch best ok? Die aspeed gpu's zijn redelijk karig maar ze doen het voor een simpel management desktopje prima.

asrock rack heeft er ook 1 met 7x pci-e en een onboard aspeed gpu'tje

http://www.asrockrack.com...=EPC602D8A#Specifications

Gigbayte heeft ook serverborden: (oa AMD epyc)

http://b2b.gigabyte.com/S...rboard/MZ31-AR0-rev-10#ov

[ Voor 16% gewijzigd door maratropa op 28-02-2018 20:50 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
@Baggeraar Ha, iEi. Dat is momenteel onze leverancier voor onze oudere computers. Ik had inderdaad dat bord ook gevonden maar helaas geen bijbehorend CPU bord dat aan ons eisenlijstje kan voldoen. Wat nogal vreemd is aangezien er meer PCIe lanes beschikbaar op zijn dan de socket 1151 CPUs op hun borden kunnen leveren.

@Qwerty-273 Tyan, die kende ik niet. Ze hebben wel leuke systemen zeg. Die gaat zeker op mijn lijstje.

Vanmiddag is er weer het wekelijks overleg waar ik al dit alles zal presenteren. Ik ben benieuwd wat ze er van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:36

Baggeraar

Wat een gebagger..

Je hebt nog wel een hoop andere leveranciers zoals advantech en nexcom, maar waar het om gaat is dat je een stabiel ecosysteem hebt waar je op kan gaan vertrouwen dat er over een aantal jaar nog wisselstukken voor zijn, en dat het door de embedded software stabiel blijft draaien.

Nadeel is wel dat dit soort leveranciers meestal geen early adopters zijn van nieuwe chipsets en dergelijke, dus dat je meestal met iets oudere hardware werkt.
Maar ik geloof dat bijvoorbeeld supermicro een eenzelfde soort systemen heeft met langere ondersteuning en windows embedded support.
bijv: https://www.supermicro.co...4U/6048/SYS-6048R-TXR.cfm

[ Voor 6% gewijzigd door Baggeraar op 01-03-2018 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:34

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

op dat bord https://www.supermicro.nl...rd/Xeon/C620/X11DPX-T.cfm kun je zoveel pcie spullen huisvesten dat het onmogelijk is om er een tekort aan te hebben. bovendien x1 x4 x8 of x16 dat maakt niets uit. als GPU sluit een geforce 710 aan of een GT 210 als je baas het accepteert om 2dehands te kopen.
Pagina: 1