Tenda AC10 Router uit China van AliExpress. GO or NO GO?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-03-2024
Beste mensen,

Ik heb een router besteld uit China, een Tenda AC10. Een vriend van me waarschuwde me nu voor eventuele hackers e.d. uit China. Ik lees op Tweakers dat vele mensen een andere router van Tenda gebruiken en tevreden zijn.

Dus mijn vraag is: is een router uit China aan te raden? Is het risico nou echt zo groot?

Reviews op internet van deze routers zijn alleen maar positief en over hack aanvallen ofzo kan ik niets vinden...

Ik hoor het graag van jullie. :)

Beste antwoord (via Slaw190 op 01-03-2018 17:34)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Slaw190 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:43:
[...]

Dus mijn vraag is: is een router uit China aan te raden? Is het risico nou echt zo groot?
Welke router heb je nu? Waar denk je dat die gemaakt is :? 8)7

Of je nu een "A-merk" Asus of Netgear hebt, een goedkope Sitecom of Sweex, danwel een provider-geleverde ZTE of Compal, en of ze nu een hoofdkantoor in de VS, Taiwan of waar dan ook hebben - allemaal worden ze in China gemaakt...

Als je geen "Made in China" wilt moet je heel grondig zoeken en bovendien stevig de portemonnaie trekken :o

Onzinvraag dus of je een router uit China zou kunnen vertrouwen. Relevantere vraag: kun je specifiek deze low-end maar high bling-bling factor router vertrouwen - en is het voor jouw toepassing een zinnige?

Heb even een paar reviews erover gelezen, maar zoals vaker zijn de meeste reviews van netwerkapparaten (in het bijzonder WiFi-apparaten) totale prul. Meer dan een paar foto's en screenshots en 'kijk mij speedtest doen!' krijg je niet. Beste wat ik kon vinden was dit en het voldoet weer exact aan de cliche die ik schets.

Enige wat daar aan opzienbarends uit blijkt is dat de WAN-to-LAN performance blijkbaar bottleneckt ergens rond de 300Mbps, wat opvallend is gezien hij bij LAN-to-WAN het dubbele weet te verzetten. Klinkt als een of andere security-optie die teveel CPU vreet. Z'n WiFi-tests zijn zo brak dat ik daar niets zinnigs uit af kan leiden.

Waar je wel meer info vindt:
https://wikidevi.com/wiki/Tenda_AC10

De SoC is dus van Realtek, wat betekent dat alternatieve firmwares in beginsel ondersteund zijn, maar er is nog geen xWRT support voor dit apparaat beschikbaar.

IMHO is dit iig qua WiFi een stuk prul, beginnende bij die antennes. Externe antennes leveren binnenhuis nul meerwaarde tov (goede...) interne antennes. Wel zijn ze kwetsbaar voor schade en kun je je dekking en/of performance grondig om zeep helpen door ze verkeerd op te stellen.

Voor consumentenspul geldt: antennes op apparaat = marketing, meer niet.

Deze heeft vier externe antennes terwijl het maar 2x2 MiMo doet. Dat betekent dat zowel de 2.4GHz als 5GHz aparte antennes hebben (verstandig...) maar ze dus allemaal extern gehangen worden. Er is een reden waaorm de high-end merken, zelfs de merken die al te graag met onzinnig veel en grote antennes (Asus, Netgear...) patsen. Zeker voor de 2.4GHz is het totaal niet doelmatig.

Verder klopt het helemaal wat ze roepen dat je met 5dBi antennes meer dekking in een horizontaal vlak krijgt dan met low-gain antennes. Dat is geen rocket science: hoe hoger de gain, des te minder signaal in vertikaal vlak. Als je een enkele verdieping moet dekken kan dit zinnig zijn, zodra je omhoog moet breekt dat je op.

Wat ik ook nergens terugvind is of ze DFS in EU ondersteunen. Aangezien ze in het lijstje "Certification" geen ETSI noemen vrees ik het ergste...

Nu, relevante vraag is of er iets beters te krijgen is voor die prijs. EUR 36 klinkt goedkoop, maar daar komenn geheid BTW en inklaringskosten bij. BTW is niet de hoofdprijs, gewoon 21% oftewel EUR 7.50 ofzo - maar je betaalt hoe dan ook voor de afwikkeling inklaringskosten en die zijn onafhankelijk van het aankoopbedrag, waardoor juist goedkope dingen fors duurder worden. DHL is het goedkoopst met EUR 10, PostNL vraagt EUR 13 voor hetzelfde. Dus dat pakje waarvoor jij AliExpress of consorten EUR 36 betaalt gaat je waarschijnlijk minimaal EUR 54 kosten, oftewel ruim anderhalf keer zoveel.

Voor EUR 54 heb je nieuw hier geen betere router, maar heb je wel een router nodig? Iedere provider levert al sinds jaar en dag modems met routers. Waarschijnlijk overweeg je dit voor de betere WiFi. In dat geval kun je net zo goed een AP kopen. Voor EUR 50 heb je de KPN/Arcadyan "WiFi Versterker". Dat is een 3x3 MiMo AP zonder potsierlijke externe antennes maar met goede hardware intern. Enig nadeel daarvan tov dit apparaat is dat het echt alleen AP is en ook geen custom firmware beschikbaar is. Maar pure WiFi-performance is op papier al anderhalf keer zoveel als deze AC10, en in prakijk waarschijnlijk nog iets meer (want KPN heeft Arcadyan echt goed werk laten leveren).

Wil je echt een router? Goedkoopste optie die dat kan goed doen met hobbywerk (alternatieve firmware flashen) is Ziggo's "Extra Wifipunt via Internetkabel". Bij Ziggo alleen als klant beschikbaar voor EUR 59 - maar ze zijn nogal vrijgevig met die dingen geweest de laatste tijd, met als gevolg aardig wat aanbod van nog nooit gebruikte op Marktplaats voor een stuk minder. Ook dat is een 3x3 MiMo-geval met breed scala aan firmwares beschikbaar (DD-WRT, OpenWRT, LEDE, TP-Link's eigen Archer C7v2 firmware en die van Ziggo - ik zou uit dat lijstje voor LEDE gaan).

Kortom, genoeg bewezen goede alternatieven voor minder of nauwelijks meer. Enige reden om die Tenda AC10 te nemen wmb zou zijn om zelf LEDE of OpenWRT erop te klussen - maar gezien de vragen die je stelt ben jij waarschijnlijk niet degene die dat voor elkaar gaat krijgen O-)

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Ik zou het niet doen, maar wie ben ik!? Lastige is om te achterhalen of er verkeer van/naar je router gaat die niet van jou ("en de jouwen") afkomstig is. Is de firmware van Tenda opensource? Kan je er alternatieve firmware op zetten (ook al is dat niet heilig...)? Waarom heb je specifiek voor deze router gekozen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
lier schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:47:
Ik zou het niet doen, maar wie ben ik!? Lastige is om te achterhalen of er verkeer van/naar je router gaat die niet van jou ("en de jouwen") afkomstig is. Is de firmware van Tenda opensource? Kan je er alternatieve firmware op zetten (ook al is dat niet heilig...)? Waarom heb je specifiek voor deze router gekozen?
Eerlijk gezegd ben ik niet zo technisch en ben ik afgegaan op de vele goede reviews die ik heb gelezen (video's op youtube e.d.) Ik heb een beetje overhaast die keuze gemaakt maar toen een vriend van me mij er op wees dat er een kans bestaat dat het gevaarlijk kan zijn ging ik even achter mijn oren krabben. Ik heb deze gekozen puur op basis van alle goede stats en functies die de router heeft. Een soortgelijke kost in NL denk ik al 150-200 euro.

Dit is de link naar de router met uitgebreide informatie, misschien kun je er eens naar kijken:

https://nl.aliexpress.com...010612.0.0.25926873KBCUfY

Hier een link van de router van hun website: http://www.tendacn.com/en/product/AC10.html

In ieder geval al bedankt voor jouw reactie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal "beloven" die Chinezen veel, maar als puntje bij paaltje komt, werkt het niet. Of niet tegelijk etc.... M.a.w. er mankeert er wat aan. Helemaal als je een "top of the line" router koopt voor 41 dollar! (dat is 33 euro inclusief verzending).

Ook: hoe veilig is de adapter? gaat hij een keertje niet in de fik als jij slaapt, of erger: als je op vakantie bent? Want die Tenda dingen zijn gemaakt voor interne Chinese markt, en hoeven dus niet aan alle veiligheidseisen voldoen die de EU stelt aan apparaten. De Chinezen kunnen het wél, maar dan stijgt de prijskaartje wel snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:52
Ik zou me inderdaad ook meer zorgen maken om de bouwkwaliteit van bijvoorbeeld de adapter dan van de Chinese software die er op staat. Verder gaat als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook, nog steeds op. Ik zeg niet dat je zonder blikken of blozen 200e voor een router neer moet tellen, maar er is ook een middenweg.

Ik heb verder geen ervaring met t ding en hoor graag wat je bevindingen zijn :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Slaw190 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:43:
[...]

Of je nu een "A-merk" Asus of Netgear hebt, een goedkope Sitecom of Sweex, danwel een provider-geleverde ZTE of Compal, en of ze nu een hoofdkantoor in de VS, Taiwan of waar dan ook hebben - allemaal worden ze in China gemaakt...

Als je geen "Made in China" wilt moet je heel grondig zoeken en bovendien stevig de portemonnaie trekken :o

Onzinvraag dus of je een router uit China zou kunnen vertrouwen. Relevantere vraag: kun je specifiek deze low-end maar high bling-bling factor router vertrouwen - en is het voor jouw toepassing een zinnige?

Heb even een paar reviews erover gelezen, maar zoals vaker zijn de meeste reviews van netwerkapparaten (in het bijzonder WiFi-apparaten) totale prul. Meer dan een paar foto's en screenshots en 'kijk mij speedtest doen!' krijg je niet. Beste wat ik kon vinden was dit en het voldoet weer exact aan de cliche die ik schets.

Enige wat daar aan opzienbarends uit blijkt is dat de WAN-to-LAN performance blijkbaar bottleneckt ergens rond de 300Mbps, wat opvallend is gezien hij bij LAN-to-WAN het dubbele weet te verzetten. Klinkt als een of andere security-optie die teveel CPU vreet. Z'n WiFi-tests zijn zo brak dat ik daar niets zinnigs uit af kan leiden.

De SoC is dus van Realtek, wat betekent dat alternatieve firmwares in beginsel ondersteund zijn, maar er is nog geen xWRT support voor dit apparaat beschikbaar.

IMHO is dit iig qua WiFi een stuk prul, beginnende bij die antennes. Externe antennes leveren binnenhuis nul meerwaarde tov (goede...) interne antennes. Wel zijn ze kwetsbaar voor schade en kun je je dekking en/of performance grondig om zeep helpen door ze verkeerd op te stellen.

Deze heeft vier externe antennes terwijl het maar 2x2 MiMo doet. Dat betekent dat zowel de 2.4GHz als 5GHz aparte antennes hebben (verstandig...) maar ze dus allemaal extern gehangen worden. Er is een reden waaorm de high-end merken, zelfs de merken die al te graag met onzinnig veel en grote antennes (Asus, Netgear...) patsen. Zeker voor de 2.4GHz is het totaal niet doelmatig.

Verder klopt het helemaal wat ze roepen dat je met 5dBi antennes meer dekking in een horizontaal vlak krijgt dan met low-gain antennes. Dat is geen rocket science: hoe hoger de gain, des te minder signaal in vertikaal vlak. Als je een enkele verdieping moet dekken kan dit zinnig zijn, zodra je omhoog moet breekt dat je op.

Wat ik ook nergens terugvind is of ze DFS in EU ondersteunen. Aangezien ze in het lijstje "Certification" geen ETSI noemen vrees ik het ergste...

Nu, relevante vraag is of er iets beters te krijgen is voor die prijs. EUR 36 klinkt goedkoop, maar daar komenn geheid BTW en inklaringskosten bij. BTW is niet de hoofdprijs, gewoon 21% oftewel EUR 7.50 ofzo - maar je betaalt hoe dan ook voor de afwikkeling inklaringskosten en die zijn onafhankelijk van het aankoopbedrag, waardoor juist goedkope dingen fors duurder worden. DHL is het goedkoopst met EUR 10, PostNL vraagt EUR 13 voor hetzelfde. Dus dat pakje waarvoor jij AliExpress of consorten EUR 36 betaalt gaat je waarschijnlijk minimaal EUR 54 kosten, oftewel ruim anderhalf keer zoveel.

Voor EUR 54 heb je nieuw hier geen betere router, maar heb je wel een router nodig? Iedere provider levert al sinds jaar en dag modems met routers. Waarschijnlijk overweeg je dit voor de betere WiFi. In dat geval kun je net zo goed een AP kopen. Voor EUR 50 heb je de KPN/Arcadyan "WiFi Versterker". Dat is een 3x3 MiMo AP zonder potsierlijke externe antennes maar met goede hardware intern. Enig nadeel daarvan tov dit apparaat is dat het echt alleen AP is en ook geen custom firmware beschikbaar is. Maar pure WiFi-performance is op papier al anderhalf keer zoveel als deze AC10, en in prakijk waarschijnlijk nog iets meer (want KPN heeft Arcadyan echt goed werk laten leveren).

Wil je echt een router? Goedkoopste optie die dat kan goed doen met hobbywerk (alternatieve firmware flashen) is Ziggo's "Extra Wifipunt via Internetkabel". Bij Ziggo alleen als klant beschikbaar voor EUR 59 - maar ze zijn nogal vrijgevig met die dingen geweest de laatste tijd, met als gevolg aardig wat aanbod van nog nooit gebruikte op Marktplaats voor een stuk minder. Ook dat is een 3x3 MiMo-geval met breed scala aan firmwares beschikbaar (DD-WRT, OpenWRT, LEDE, TP-Link's eigen Archer C7v2 firmware en die van Ziggo - ik zou uit dat lijstje voor LEDE gaan).

Kortom, genoeg bewezen goede alternatieven voor minder of nauwelijks meer. Enige reden om die Tenda AC10 te nemen wmb zou zijn om zelf LEDE of OpenWRT erop te klussen - maar gezien de vragen die je stelt ben jij waarschijnlijk niet degene die dat voor elkaar gaat krijgen O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prachtig verhaal @dion_b . Zoals altijd zeer uitgebreid en zeer duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:57:
Meestal "beloven" die Chinezen veel, maar als puntje bij paaltje komt, werkt het niet. Of niet tegelijk etc.... M.a.w. er mankeert er wat aan. Helemaal als je een "top of the line" router koopt voor 41 dollar! (dat is 33 euro inclusief verzending).

Ook: hoe veilig is de adapter? gaat hij een keertje niet in de fik als jij slaapt, of erger: als je op vakantie bent? Want die Tenda dingen zijn gemaakt voor interne Chinese markt, en hoeven dus niet aan alle veiligheidseisen voldoen die de EU stelt aan apparaten. De Chinezen kunnen het wél, maar dan stijgt de prijskaartje wel snel.
Bedankt voor je reactie en voor het verder denken.

Ze geven op hun website aan een CE certificaat te hebben, dat zou betekenen dat ze wel voldoen aan de EU richtlijnen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
gastje01 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:05:
Ik zeg niet dat je zonder blikken of blozen 200e voor een router neer moet tellen, maar er is ook een middenweg.

Ik heb verder geen ervaring met t ding en hoor graag wat je bevindingen zijn :)
Bedankt voor je reactie!

Ik zoek eigenlijk gewoon een router die ik beneden neer kan zetten en waarmee ik tenminste op de eerste verdieping snel en stabiel internet heb. Bij mediamarkt betaal je dan al ruim 175-200 euro voor een (echte) goede.Of dit de juiste keuze is weet ik ook niet. Maar ik ga in ieder geval meer research doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
dion_b schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:29:
[...]

Standaard router van ziggo, maar zodra er meerdere apparaten op aangesloten zijn doet de 2.4GHz al gek. De 5GHz is stabiel maar heeft minder bereik. Ik zoek wat sterkers Gebruik nu tp-link powerline adapters, maar die zijn ook niet top aangezien veel ze 30mbit afleveren bij een 200mb abonnement.

Bedankt voor jouw verdere research! waardeer je verhaal enorm. Moet het wel even twee keer lezen haha en ga zelf in ieder geval nog even verder zoeken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Slaw190 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:34:
[...]

Standaard router van ziggo,
Uhuh. Dat zijn er tientallen verschillende. Maar hoogstwaarschinlijk allemaal in China gemaakt.
maar zodra er meerdere apparaten op aangesloten zijn doet de 2.4GHz al gek. De 5GHz is stabiel maar heeft minder bereik. Ik zoek wat sterkers[/b] Gebruik nu tp-link powerline adapters, maar die zijn ook niet top aangezien veel ze 30mbit afleveren bij een 200mb abonnement.
Als je wat sterkers zoekt, zoek je verkeerd :o

Bij WiFi is locatie alles. Liever een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan een monster op de verkeerde. Als je je huis niet kunt dekken met een enkel apparaat, moet je niet verwachten dat een ander apparaat zoveel beter gaat zijn. Het probleem is niet het apparaat, het is het feit dat een modern huis behoorlijk dempt, met name de vloeren en de isolatie erop. Wat je nodig hebt is meerdere AP's.

Dat heb je nu al, je probleem is niet met de AP in de powerline-adapter, maar de verbinding over het stroomnet. Kortom, je probleem kun je nu al met een netwerkkabel van EUR 10 oplossen, beter dan met de aanschaf van een WiFi-apparaat van EUR 56 die de noodzaak voor de tweede AP niet gaat wegnemen (al helemaal niet met die enigszins high-gain antennes die hooguit een enkele verdieping kunnen dekken).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
dion_b schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:44:
[...]

Kortom, je probleem kun je nu al met een netwerkkabel van EUR 10 oplossen,
Een kabel naar boven trekken en daar een degelijke versterker/router neerzetten dan?

En moet ik SSID's allemaal hetzelfde maken? Dat deed ik namelijk voor de powerline adapters, maar ik merkte dat de overschakeling naar de sterkste zender niet goed werkte. Ik heb ze dus gewoon een andere naam gegeven zodat ik zelf kan switchen als ik me irriteer aan de verbinding haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Slaw190 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:25:
[...]

Bedankt voor je reactie en voor het verder denken.

Ze geven op hun website aan een CE certificaat te hebben, dat zou betekenen dat ze wel voldoen aan de EU richtlijnen geloof ik.
LET OP: Er zijn twee soorten CE mekren. Eentje die wij in de EU gebruiken (Conform Europeene) en eentje die staat voor China Export. Het subtiele verschil zit hem in het "cirkeltje" van de C.

Zie hier:

Wikipedia: CE-markering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:51:
[...]

LET OP: Er zijn twee soorten CE mekren. Eentje die wij in de EU gebruiken (Conform Europeene) en eentje die staat voor China Export. Het subtiele verschil zit hem in het "cirkeltje" van de C.

Zie hier:

Wikipedia: CE-markering
Scherp!! Ga ik nog eens induiken. Maar ik ga er al vanuit dat het om die tweede gaat dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Slaw190 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:48:
[...]

Een kabel naar boven trekken en daar een degelijke versterker/router neerzetten dan?
Nee, een access point (AP).

Even terminologie, want het gaat weer eens de mist in hier:
- router: apparaat wat twee verschillende netwerken aan elkaar koppelt. Doet uit zichzelf niets met WiFi. Binnenhuis wil je geen tweede router, tenzij je het netwerk van je huis in tweeen wilt delen.
- "versterker": geen technische term, kan van alles zijn, zie hieronder
- AP: apparaat wat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt.
- repeater: apparaat wat een draadloos signaal ontvangt en die weer draadloos uitzendt. Schiet niet op als je signaal al zwak is, bovendien halveer je minimaal je snelheid voor max verdubbeling van je dekking. Inefficient en gaat niet beter presteren dan powerline nu doet.

Nu, je hebt al een AP in je powerline-adapter boven zitten. Dus mogelijk kun je volstaan met die netwerkkabel in de powerline-AP boven te steken (en beneden de powerline-adapter uit te zetten, diens functie wordt door de kabel vervuld).
En moet ik SSID's allemaal hetzelfde maken? Dat deed ik namelijk voor de powerline adapters, maar ik merkte dat de overschakeling naar de sterkste zender niet goed werkte. Ik heb ze dus gewoon een andere naam gegeven zodat ik zelf kan switchen als ik me irriteer aan de verbinding haha
Verschillende SSID=altijd handmatig moeten omschakelen.

Om goed te roamen moet meer dan alleen het SSID hetzelfde zijn:
- SSID
- PSK ('wachtwoord')
- security (WPA2-only)
- encryption (AES-only)

Als je Ziggo modemrouter op default staat, zal dat WPA-2 only en AES-only doen. Iirc heeft TP-Link meestal WPA/WPA2 en TKIP/AES als default ingesteld. Dus zullen je devices het als twee verschillende netwerken zien en niet roamen. Stel ze dus handmatig hetzelfde in - niet alleen de SSID maar ook de rest - en het zou beter moeten gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En stel dan het vermogen wat naar beneden van die apparaat die het "hardst" staat te schreeuwen. Het is de bedoeling dat de AP van de begane grond wel een "beetje" naar de eerste verdieping mag gaan, maar niet té veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Slaw190 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:54:
[...]

Scherp!! Ga ik nog eens induiken. Maar ik ga er al vanuit dat het om die tweede gaat dan.
NOOIT DOEN! Nooit ervan uitgaan. Vraag het certificaat op, kijk wie hem heeft uitgegeven, en controleer dát ook! Zoek het bedrijf op die de certificatie gedaan heeft, bel ze desnoods op.

Als je bij en Nederlandse of Duitse webshop koopt, dan weet je dat het wel goed is. Dat er óók op die dozen staat "made in China" zegt niets. Het gaat om dat de westerse fabrikant de eisen formuleert waaraan zijn apparaat moet voldoen. En dat doen die Chinezen dan ook. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan.
Maar dan weet je dat al die checks al gedaan zijn.
Pagina: 1