Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Domme thermostaat met API

Pagina: 1
Acties:

• StephanVierkant
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14-10 16:51
Ik wil graag mijn thermostaat op afstand bedienen, maar ik kan onder de bestaande geen geschikte kandidaat vinden. Ik heb geen slimme thermostaat nodig, ik wil rechtstreeks de API kunnen aanspreken.

Het probleem dat ik met bijv. de Tado of Honeywell heb is dat je hem niet zonder internet kunt gebruiken. Dat betekent dat ik afhankelijk ben van de internetverbinding om thuis (!) mijn thermostaat te bedienen. Bovendien ben je afhankelijk van de leverancier voor het onderhouden van de software om hem aan te sturen. Ik heb daar geen goede ervaringen mee.

Hardware-bouwers software laten schrijven gaat vaak mis. Ik heb ooit een Honeywell evohome gekocht, maar kom niet gebruiken omdat de app op mijn telefoon (net de nieuwste versie van Android destijds) niet werkte. Op de tablet kon ik hem ook niet installeren (niet geschikt gemaakt voor tablets). Op een oude telefoon werkte de app wel, maar twee dagen lang had Honeywell een storing waardoor hij geen verbinding kon krijgen. Heb hem dus gelijk weer teruggestuurd, omdat het zwakke punt van het systeem al gelijk duidelijk was.

Ik heb het idee dat ik nu de keuze heb voor een domme analoge thermostaat of een slimme, cloud-connected thermostaat. Waar is de tussenvorm waarbij ik wel een API kan aanspreken om bijv. Domoticz te gebruiken, maar niet vastzit aan een clouddienst met bijbehorende zwaktes (internetverbinding noodzakelijk, verplicht app gebruiken)?

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11:11

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik denk dat je hier wel een heel eind mee kunt komen:

http://otgw.tclcode.com/index.html#intro

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Doet je ketel iets van opentherm of andere modulatie, of is het gewoon een domme aan/uit thermostaat ?
In mijn vorige huis had ik dat laatste, en daar heb ik een raspberry pi met een paar relais tussen gezet. Daarmee kon ik de verwarming aan, uit, of via de kamerthermostaat zetten. Op de pi een openvpn geconfigureerd zodat het ook veilig van buitenshuis te bedienen is.

Wie terrabyte zegt, is een neptweaker. Of zeg je ook megga- , gigga- en killo-bytes ? PSN: jaap_10

• StephanVierkant
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14-10 16:51
quote:
Dat is me weer net iets teveel zelfbouw als ik eerlijk ben ;). Maar wellicht is dit wel de enige mogelijkheid om te bereiken wat ik zoek. Zal er induiken als er geen andere optie is.
quote:
u_nix_we_all schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:49:
Doet je ketel iets van openterm of andere modulatie, of is het gewoon een domme aan/uit thermostaat ?
In mijn vorige huis had ik dat laatste, en daar heb ik een raspberry pi met een paar relais russen gezet. Daarmee kon ik de verwarming aan, uit, of via de kamerthermostaat zetten. Op de pi een openvpn geconfigureerd zodat het ook veilig van buitenshuis te bedienen is.
Ik heb een ketel met Opentherm.

Ik heb inmiddels gevonden dat er voor de Honeywell Lyric T6 een API beschikbaar is, maar op de server van Honeywell. Het is een begin, maar wel gek dat je een externe URL moet aanroepen om je eigen apparatuur aan te sturen. Hetzelfde geldt voor Domoticz i.c.m. Essent/ICY: https://www.domoticz.com/wiki/Essent.

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11:11

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

quote:
StephanVierkant schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:28:
Dat is me weer net iets teveel zelfbouw als ik eerlijk ben ;). Maar wellicht is dit wel de enige mogelijkheid om te bereiken wat ik zoek. Zal er induiken als er geen andere optie is.
Met een beetje rond zoeken is hij ook wel kant en klaar te koop.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• cavey
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09-10 16:02
Otgw wordt al genoemd, je hebt ook deze optie, op basis van otgw:

http://ihormelnyk.com/arduino_opentherm_controller

En diens opvolger:
http://ihormelnyk.com/opentherm_adapter

Zelf zou ik het gateway gedeelte nog wel terug willen zien in de unit, maar dan moet je het signaal vrij snel na het booten door moeten kunnen sluizen naar de normale thermostaat.

Maar goed, als je het eenmaal hebt kan je het veelal in openhab en domoticz en homeassistent aanspreken. Of direct via mqtt, of met wat firmware aanpassingen zelf een simpele rest api tegen aan knallen.

http://ihormelnyk.com/mqtt_thermostat

Er was er ook ergens een met een paar knoppen en een oled display, kan die link even niet zo snel terug vinden in mn browser geschiedenis. Bekijk ook de relatee links op die site :)

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:45
StephanVierkant schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:34:
Ik wil graag mijn thermostaat op afstand bedienen, maar ik kan onder de bestaande geen geschikte kandidaat vinden. Ik heb geen slimme thermostaat nodig, ik wil rechtstreeks de API kunnen aanspreken.

Ik heb het idee dat ik nu de keuze heb voor een domme analoge thermostaat of een slimme, cloud-connected thermostaat. Waar is de tussenvorm waarbij ik wel een API kan aanspreken om bijv. Domoticz te gebruiken, maar niet vastzit aan een clouddienst met bijbehorende zwaktes (internetverbinding noodzakelijk, verplicht app gebruiken)?
Ik meende dat je de "anna" van plugwise rechtstreeks kan aanspreken, even informeren anders.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True