Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop met tpm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spenc3r
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-09 12:22
Beste leden,

Voor mijn werk zoek ik een nieuwe laptop, alleen moet die wel aan wat eisen voldoen omdat ik zware analyses uit moet voeren, maar data moet ook veilig zijn, het liefst hardwarematig, dus met Tpm. Dit omdat softwarematige encryptie mijn werkproces negatief qua performance kan beïnvloeden.
Eisen:
Tpm
I7
Ssd
17,3 inch.

Iemand een goede site voor vergelijk? Op tweakers vind ik laptops met tpm die ik op hardware.info weer niet vind en andersom. En op de sites van de fabrikant vind ik ook niks of er een tpm aanwezig is.

Geen voorkeur voor merk en heb prijs is geen issue

Alle reacties

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:36
Spenc3r schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:59:
[..]
[..] Op tweakers vind ik laptops met tpm die ik op hardware.info weer niet vind en andersom. [..]
Ja dat kan toch?
Ik heb ook mijn laptop via de Tweakers Pricewatch gevonden terwijl deze niet in de HWI Pricewatch stond.
Zijn twee verschillende sites die verschillende methoden van indexeren hanteren. (ondanks dat het sinds kort zusjes van elkaar zijn)
Enig idee hoeveel laptops er beschikbaar zijn en dan daarvan nog verschillende standaard configuraties?
Kan me prima voorstellen dat niet elke laptop in elke Pricewatch voorkomt.

*sowieso

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Welke laptops heb je al in de pricewatch gevonden die aan je wensen voldoen? Stel over die typen de vragen, eigen inzet is immers verplicht, het lezen van Lees dit voordat je een nieuw topic opent; LAA beleid ook.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Spenc3r
@Slavy Over die laptops vragen stellen heeft geen zin, want volgens Tweakers zit er een TPM in. Maar dan kom ik op 3 laptops. Als ik kijk bij HWI komen die 3 laptops niet voor maar kom ik op 10 die wel aan mijn eisen voldoen. Hoe weet ik nu zeker of er wel een TPM in zit?

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Spenc3r schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:13:
@Slavy Over die laptops vragen stellen heeft geen zin, want volgens Tweakers zit er een TPM in. Maar dan kom ik op 3 laptops. Als ik kijk bij HWI komen die 3 laptops niet voor maar kom ik op 10 die wel aan mijn eisen voldoen. Hoe weet ik nu zeker of er wel een TPM in zit?
Door op de website van de fabrikant te kijken? Daar staan altijd de techspecs.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Spenc3r
@DonJunior Je hebt helemaal gelijk, maar op deze manier kan ik niet echt een lekkere vergelijking doen tussen de verschillende laptops ivm ontbreken van info van de diverse sites.

• Spenc3r
Slavy schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:14:
[...]

Door op de website van de fabrikant te kijken? Daar staan altijd de techspecs.
Bij HP, Dell en MSI kom ik nergens info tegen of er sprake is van een TPM.

• DonJunior
@Spenc3r Excel is je vriend!. Als je echt zo nodig bepaalde laptops wilt vergelijken kun je een shortlist maken en die laptop specificaties in Excel langs elkaar leggen.
Ja het kost je wat extra moeite maar he.. voor wat hoort wat.

*sowieso

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Spenc3r schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:15:
[...]

Zolang je verder geen types geeft en het beleid niet volgt kunnen wij je niet helpen je vraag te beantwoorden, dus is dit topic geen vraag maar een rant.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:01
Je maakt het jezelf moeilijk door de 17,3 inch. te willen. Als ik deze weg laat en filter op TPM, I7, SSD heb ik 18 laptops waaruit je kunt kiezen. (en niet alleen die semi gaming laptops van MSI)

Waarom wil je zo groot ? Als je veel gaat reizen / slepen met dat ding dan is 17,3 inch juist een blok aan je been. Ik zou kiezen voor een 15.6 en een docking en ultra wide monitor voor op kantoor.

Cloud ☁️

• DonJunior
Spenc3r schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:15:
[...]

Dan heb je niet goed gekeken hoor..
Ik neus even snel bij Dell en kom voor werk gerelateerde dingen uit op: Precision 7720 (gewoon snel gekeken, misschien is er nog wel beters beschikbaar)
http://www.dell.com/en-us.../precision-17-7720-laptop

En onder het kopje Security vind ik:

Security
Intel® Platform Trust Technology, Trusted Platform Module (TPM) 1.2/2.0,

*sowieso

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Volgens mij heeft iedere laptop tegenwoordig een TPM 2.0 omdat dat een hardware eis van Microsoft is.

• HKLM_
  • Laatst online: 05:01
Trommelrem schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:24:
omdat dat een hardware eis van Microsoft is.
Bron :P

Edit het lijkt wel zo te zijn inderdaad:

Windows 10 voor desktopedities (Home, Pro, Enterprise en Education)
Sinds 28 juli 2016 moeten alle nieuwe apparaatmodellen, lijnen of series (of als u de hardwareconfiguratie van een bestaand model, lijn of serie met een grote update, zoals CPU, grafische kaarten) bijwerken, standaard TPM implementeren en inschakelen 2.0 (details in sectie 3.7 van de pagina Minimale hardwarevereisten ). De vereiste om TPM 2.0 in te schakelen is alleen van toepassing op de fabricage van nieuwe apparaten. Voor aanbevelingen van TPM voor specifieke Windows-functies, zie TPM en Windows-functies .

https://docs.microsoft.co...n/tpm/tpm-recommendations

Wel een interessante ontwikkelijk waar ik niet van op de hoogte was 8)

[ Voor 87% gewijzigd door HKLM_ op 28-02-2018 15:29 ]

Cloud ☁️

• Trommelrem
Ik heb niet zozeer een bron. Wij controleren er ook niet meer default op. Iedere uitgeleverde laptop heeft default Bitlocker ingeschakeld en zonder TPM zou dat niet geautomatiseerd kunnen en zou bovendien onze monitoring vol schieten met meldingen als Bitlocker niet kan worden geenabled.

• Spenc3r
DonJunior schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:20:
[...]

Dan heb je niet goed gekeken hoor..
Ik neus even snel bij Dell en kom voor werk gerelateerde dingen uit op: Precision 7720 (gewoon snel gekeken, misschien is er nog wel beters beschikbaar)
http://www.dell.com/en-us.../precision-17-7720-laptop

En onder het kopje Security vind ik:

Security
Intel® Platform Trust Technology, Trusted Platform Module (TPM) 1.2/2.0,
Thx.

Ik keek op de Nederlandse site en daar staat dit dus niet |:(

• Spenc3r
HKLM_ schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:20:
Je maakt het jezelf moeilijk door de 17,3 inch. te willen. Als ik deze weg laat en filter op TPM, I7, SSD heb ik 18 laptops waaruit je kunt kiezen. (en niet alleen die semi gaming laptops van MSI)

Waarom wil je zo groot ? Als je veel gaat reizen / slepen met dat ding dan is 17,3 inch juist een blok aan je been. Ik zou kiezen voor een 15.6 en een docking en ultra wide monitor voor op kantoor.
Ik zit het halve jaar bij klanten dus een wide monitor is niet echt een optie. Qua gewicht wijken de laptops niet veel meer af en een laptoptrolly is een uitkomst. Maar bedankt voor het meedenken

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:57
Spenc3r schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:59:
[...] Dit omdat softwarematige encryptie mijn werkproces negatief qua performance kan beïnvloeden.
Maar kun je dan niet beter op zoek naar een ssd met hardwarematige encryptie?

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Trommelrem
nescafe schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:06:
[...]

Maar kun je dan niet beter op zoek naar een ssd met hardwarematige encryptie?
Een TPM doet veel meer dan alleen hardwarematige encryptie. iPhone is ook encrypted, toch kun je er gewoon omheen. Zelfde met die SSD's met "encryptie."

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 28-02-2018 19:04 ]

• kanvua
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-11 21:03
Trommelrem schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 19:02:
[...]

Een TPM doet veel meer dan alleen hardwarematige encryptie. iPhone is ook encrypted, toch kun je er gewoon omheen. Zelfde met die SSD's met "encryptie."
iPhone encryptie kan je zomaar omheen? :? Volgens mij is de FBI een jaar bezig geweest om in een iPhone te komen van een crimineel: nieuws: Apple moet iPhone van aanslagpleger helpen ontsleutelen met speciale ... .

Een hele simpele uitleg van TPM is dat het de sleutel voor bitlocker opslaat in een "temper-proof" chipje. TPM en hardware encryptie noemen in dezelfde zin complete onzin (behalve TPM biedt geen hardware encryptie :+ ).

Ik zou ook niet kijken naar hardware encryptie, je weet als gebruiker nooit wat voor backdoor de fabrikant er in heeft gestopt, dit schijnt in het verleden voor te zijn gekomen.

Hoe dan ook heb je performance loss met encryptie, daar kan je niet omheen. Als dit er niet was zou namelijk elke laptop standaard geleverd worden met encryptie. Al is deze performance loss minimaal als we microsoft mogen geloven. Is there a noticeable performance impact when BitLocker is enabled on a computer? Generally it imposes a single-digit percentage performance overhead.

Persoonlijk denk ik dat bitlocker met TPM wel een van de betere oplossingen is. Geen enkele oplossing is 100% waterdicht en het is net hoeveel geld/tijd de hacker er tegenaan wil gooien maar bitlocker komt naar mijn idee wel dicht bij de oplossing. Dit baseer ik op de hoeveelheid nieuws die over bitlocker te vinden is, meestal als er iets mis is, is er wel nieuws over. Tweakers heeft 1 bericht over een lek wat gedicht is. Dit is een bericht uit 2016.

Software als truecrypt en veracrypt e.d. zou ik vermijden. (truecrypt is volgens mij überhaupt dood) Maar dit soort software fabrikanten krijgen het volgens mij toch nooit helemaal rond en zie je op ten duur allemaal het bijltje erbij neerleggen.

[ Voor 10% gewijzigd door kanvua op 01-03-2018 14:44 ]

• Trommelrem
kanvua schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:37:
[...]

iPhone encryptie kan je zomaar omheen? :? Volgens mij is de FBI een jaar bezig geweest om in een iPhone te komen van een crimineel: nieuws: Apple moet iPhone van aanslagpleger helpen ontsleutelen met speciale ... .
Klopt. Als de bugs eruit zijn dan moet je op zoek naar nieuwe bugs :)
Een hele simpele uitleg van TPM is dat het de sleutel voor bitlocker opslaat in een "temper-proof" chipje. TPM en hardware encryptie noemen in dezelfde zin complete onzin (behalve TPM biedt geen hardware encryptie :+ ).

Ik zou ook niet kijken naar hardware encryptie, je weet als gebruiker nooit wat voor backdoor de fabrikant er in heeft gestopt, dit schijnt in het verleden voor te zijn gekomen.

Hoe dan ook heb je performance loss met encryptie, daar kan je niet omheen. Als dit er niet was zou namelijk elke laptop standaard geleverd worden met encryptie. Al is deze performance loss minimaal als we microsoft mogen geloven. Is there a noticeable performance impact when BitLocker is enabled on a computer? Generally it imposes a single-digit percentage performance overhead.

Persoonlijk denk ik dat bitlocker met TPM wel een van de betere oplossingen is. Geen enkele oplossing is 100% waterdicht en het is net hoeveel geld/tijd de hacker er tegenaan wil gooien maar bitlocker komt naar mijn idee wel dicht bij de oplossing. Dit baseer ik op de hoeveelheid nieuws die over bitlocker te vinden is, meestal als er iets mis is, is er wel nieuws over. Tweakers heeft 1 bericht over een lek wat gedicht is. Dit is een bericht uit 2016.
Er is geen merkbare performanceverlies door het gebruik van Bitlocker. Op papier is er wel verlies, voor de gebruiker niet.
Software als truecrypt en veracrypt e.d. zou ik vermijden. (truecrypt is volgens mij überhaupt dood) Maar dit soort software fabrikanten krijgen het volgens mij toch nooit helemaal rond en zie je op ten duur allemaal het bijltje erbij neerleggen.
Truecrypt en Veracrypt kun je gewoonweg niet serieus nemen. Beiden hebben debiele redenen om de TPM niet te ondersteunen: Hun redenen zijn juist redenen om wel TPM te ondersteunen. Omdat het open source is, was er een soort blind vertrouwen in Truecrypt. Ook wij hebben destijds met TrueCrypt de fout gemaakt, alleen wij hebben er van geleerd.
Pagina: 1