Subwoofer ruist van de ene op de andere dag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:36

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb al een tijd een Morel Applause 5.1 surround set
Sinds vorige week, van de ene op de andere dag ruist de subwoofer zonder dat er iets veranderd is. Ik 's middags weg, kom 's avonds thuis en ik hoor het ding ruisen. Daar wil ik vanaf maar hoe?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nogmaals, voorheen werkte het prima. Ook zonder signaal kabel ruist de subwoofer.
Aangesloten op een ander stopcontact aan de andere kant van het huis, de ruis blijft. Hiermee lijkt het me redelijk veilig om te stellen dat het aan de subwoofer ligt.

Dan zou het een condensator kunnen zijn begreep ik. Ik het ding open gemaakt, maar dan houdt mijn kennis vrij snel op. Twee zaken vielen me op.

Op één plek is het om een weerstand heen wel erg donker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wHdKiDbBYAS41abfy3rXAp4O/medium.jpg

Het lijkt dat er gebruik gemaakt is van (bruis)lijm. Of heeft de boel gelekt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZQ7Z2wkj7AUeby37Jj1ejOWJ/medium.jpg

Kan het zijn dat de weerstand kapot is en dat daardoor het ruizen ontstaat? Zo ja, hoe weet ik welke weerstand ik moet kopen om deze te vervangen?
Of kan het iets anders zijn wat ik over het hoofd zie?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-10 23:21

Jag

Wat voor soort ruis is het? Brom of White noise?

Die weerstanden zien er idd zwartgeblakerd uit. Heb je een multimeter? Kan je controleren of het nog contact maakt.

De tweede foto is wel bijzonder. Maar je als het uit de condensator zou komen zou deze wel zichtbaar beschadigd moeten zijn en dat zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Jag schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:45:
Wat voor soort ruis is het? Brom of White noise?

Die weerstanden zien er idd zwartgeblakerd uit. Heb je een multimeter? Kan je controleren of het nog contact maakt.

De tweede foto is wel bijzonder. Maar je als het uit de condensator zou komen zou deze wel zichtbaar beschadigd moeten zijn en dat zie ik niet.
Tja gewoon ruis... Geen brom in ieder geval.
Heb zelf geen multimeter, maar kan die bij mn ouders misschien wel even oppikken.
Alleen even googlen hoe ik dat dan doormeet. Ik gok door de weerstand te meten...

[ Voor 50% gewijzigd door 13art op 28-02-2018 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-10 23:21

Jag

Ja idd,. Je kan ook de weerstandswaarde opzoeken aan de hand van de kleurcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Jag schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:46:
Ja idd,. Je kan ook de weerstandswaarde opzoeken aan de hand van de kleurcode.
Nou dat valt nog niet mee. Ik weet niet of de boel verkleurd is maar. Op de foto zie ik twee soorten bruin en twee soorten rood/roze. Maar dat krijg ik niet gematcht met de zoekmethodes zoals ik die via Google vind... Nu eerst maar even de film in de bioscoop kijken ;)