Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:01
Wij verwachten in mei ons eerste kindje. Er komen natuurlijk veel dingen op je af.
Vooral mijn schoonma is op dreef. Zij komt met allerlei dingen 'die zijn vroeger ook deden'.

Nu kwam ze bijvoorbeeld aan met het idee dat ze een ING Groei Groter rekening wilde afsluiten met een spectaculaire rente van 0,25% :9.
Ze is nogal merkgebonden en niet helemaal duidelijk of ze dit voor ons wilden doen (als grootouders, dat zij sparen) of dat we het zelf moeten doen. Grootouders kunnen ook mee sparen: https://www.ing.nl/media/...796_0917_tcm162-53447.pdf

Afijn het zet je natuurlijk wel aan het denken. Ik heb dit zelf nooit gehad, mijn vriendin (eentje van een drieling wel). Die kregen op hun 18e beschikking over een royaal bedrag (18K p.p). Maar ook hier zie je direct gevaar: zij is er zuinig op, alhoewel ze nu helemaal losgaat in kopen van baby dingen. Broertje heeft het min of meer opgedronken en andere zusje geeft er helemaal niks van uit.

Ik heb ooit wel eens iets gekregen, maar dat was een laag bedrag uit de erfenis van mijn oma. Vanaf mijn 18e betaalde ik alles zelf (alleen lesgeld betaalden mijn ouders toen nog voor mijn MBO opleiding).

Sparen voor je kind 2.0
Zelf doe ik sinds een tijdje aan P2P lenen, ik leen op Mintos geld uit en ontvang daar rente over. Dit gaat om investeringen van 10 euro met een looptijd tussen de 6 en 12 maand, met buy back garantie mocht de lener niet betalen, mijn rentefilter staat op 12-18% meer info: https://marcoschwartz.com/mintos-p2p-review-one-year en hier zijn ook wel topic over Mintos.
Om het risico te spreiden investeer ik maximaal 10 euro per lening verdeeld over diverse geldverstrekkers. Het terugbetaalde geld wordt per 10 euro direct weer geïnvesteerd in een auto-investeringsfilter. Anders 'beweegt het geld niet' en blijft het in je account staan zonder rente.

Mijn idee: elke maand 50 euro overmaken naar mijn Mintos account en investeren in leningen. Als er dan zeg maar over een tijdje 1500 euro is geinvesteerd zet ik het filter uit en laat het geld in mijn portfolio terugkomen die ik dan 12-15 maand later als de lopende leningen zijn afgelost overmaak naar mezelf en op mijn spaarrekening zet. Gedurende de tijd dat mijn kind nog geen 18 is kan ik dit geld in deposito's stoppen om het nog wat meer rendement te geven. Nu bestaat er altijd een kans dat geld langer onderweg is omdat de lener te laat betaald, dit is maximaal 90 dagen. Vandaar dat ik dan 15 maand aan hou.

Wat vinden jullie van dit idee? Het vergt natuurlijk een beetje spelen en schuiven met je geld, maar ik maak op deze manier het risico wel kleiner.

Overige opties:
Zelf heb ik een beleggingsrekening via Brand New Day (ooit eens via een financieel adviseur afgesloten), dit is ook een optie natuurlijk of een kinderrekening bij hun. Die had ik nog niet gezien bij hun.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
Binnetie schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:14:
Wat vinden jullie van dit idee? Het vergt natuurlijk een beetje spelen en schuiven met je geld, maar ik maak op deze manier het risico wel kleiner.
Ik mis het puntje 'Sparen voor je kind'?

Dit gaat dus gewoon om geld verdienen (met je eigen geld) en het geld op een gegeven moment overboeken naar een spaarrekening van je kind als deze 18 is?

Sparen voor je kind houdt in dat het geld gelabeld is.. Op bijvoorbeeld een spaarrekening of een account ergens op haar naam. Jij speelt met geld wat dus nog niet aan je kind toebehoort op die manier die jij voorstelt.

Hier gaat er maandelijks 100 euro naar de spaarrekening van mijn zoon. Los van de rente betekent dat 1200 op jaarbasis, als hij 18 is heeft hij dus de beschikking over 18 x 1200 = 21.600 + het geld dat hij zelf nog spaart van verjaardagen of bijbaantjes, etc. Wat hij tegen die tijd met het geld doet moet hij zelf weten! We hopen hem goed op te kunnen voeden op financieel gebied, zoals ook bij ons zelf is gelukt.

Mis ik rendement door het niet in de beurs te stoppen? Ja, maar ik heb tegelijkertijd ook de zekerheid dat het geld niet 'verdampt'. Moet ik over een aantal jaar vermogensbelasting gaan betalen? Jups, maar dat hoort er bij als je je zaakjes goed voor elkaar hebt...

EDIT: die 100 euro per maand die we sparen is puur voor het kind. Daarnaast sparen we zelf nog voor bijvoorbeeld de studie van onze kind(eren) en sparen we daarnaast ook gewoon genoeg om mogelijk tegen die tijd te helpen met het kopen van een woning :P... Een en ander blijft afhankelijk van hoe het met onze inkomsten/wensen gaat uiteraard, die studie is een feit maar de gift voor een woning is kijken hoe het gaat de komende 20 jaar ;)

[ Voor 13% gewijzigd door President op 28-02-2018 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Als de rekening op naam van je kind komt kunnen je schoonouders deze rekening niet openen.

Dus daarmee hou je zelf nog controle ;)

Hoe je spaart en of je spaart moet je zelf weten. Tot hun 18e valt het toch allemaal onder jouw vermogen.

Ik denk dat je over 18 jaar als student wel wat geld mee moet nemen. Dus wellicht handig om daar in ieder geval rekening mee te houden of niet als je je kind niets wil meegeven.

Momenteel heeft het Nibud aan dat je op 40k moet rekenen voor 4 jaar studeren op kamers.

Ik weet niet of je 50 euro per maand zoden aan de dijk zet.

Wij sparen niet bewust voor onze kinderen. Ze hebben wel allebei een spaarrekening en en ASN jeugd rekening met een betaalpas (met wekelijkse limiet).

Daar storten we af en toe wat geld op en hun zakgeld.

Je hebt nog > 18 jaar te gaan dus zou gewoon bedenken wat je hem/haar wil meegeven en hoe je dat bedrag denkt te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Ik spaar via SNS Zilvervloot voor mijn dochter. Is ook zeker geen vetpot, maar het staat wel geheel apart van mijn bankrekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Studiegeld zou ik gewoon op je eigen spaarrekening houden. Belasting technisch mag je de studie namelijk gewoon betalen voor je kind en wordt dat niet gezien als schenking.

Zo hebben wij dat in ieder geval, dat wordt een aardig bedrag maar staat niet op haar naam.

Verder heb ik een spaar rekening op haar naam (mijn dochter dus) geopend en hier zet ik maandelijks een flut bedrag op. Als ze 18 is krijgt ze dit en dan mag ze ermee doen wat ze wilt.

Mijn ouders hadden voor mij een koersplan rekening geopend (beleggingsrekening wat na 20 jaar vrijkomt) Helaas is dat nu niet meer mogelijk. Aan de andere kant kan je zat doen, je mag belastingvrij schenken elk jaar en zo kan je een aardig bedrag opbouwen ook.

Zelf denk ik dat het gewoon het beste is je kind met geld om te leren gaan en alle kneepjes uit te leggen. Dat lijkt mij zinniger dan een bak geld als ze 18 worden. Voor hetzelfde geld raak je zelf in de shit en raakt je kind aan lager wal ofzo. dat weet je nu ook helemaal niet.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

pyrofielo schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:38:
Zelf denk ik dat het gewoon het beste is je kind met geld om te leren gaan en alle kneepjes uit te leggen. Dat lijkt mij zinniger dan een bak geld als ze 18 worden.
Nou, een bak geld voor je kinderen is toch wel heel fijn. Lagere tot geen studieschuld en fatsoenlijk kunnen starten op de huizenmarkt zonder de doodlopende weg van huren in te moeten, dat zijn voordelen die je absoluut niet moet onderschatten.

[ Voor 9% gewijzigd door AtleX op 28-02-2018 14:57 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Domino schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:38:
Ik spaar via SNS Zilvervloot voor mijn dochter. Is ook zeker geen vetpot, maar het staat wel geheel apart van mijn bankrekeningen.
Maar niet fiscaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:16
Mijn ouders sparen voor onze zoon.
Dit geldt beheren wij en is bedoeld voor bijv. een huis kopen, een studie of iets anders groots. Niet voor brommers of verre reizen. Daar spaar je zelf voor tzt.

Thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:43
Als jouw doel inderdaad is om nu alvast een spaarpotje te maken voor de (aanstaande) kinderen, zodat ze hiervan hun studie kunnen betalen, dan zou ik persoonlijk kijken naar langere looptijd deposito rekeningen. Ter voorbeeld, bij Centraal Beheer hebben ze een RenteVast rekening waar je met een initiele inleg en b.v. 20 jaar vast toch 2.0% rente krijgt (het is maar 2%, maar in de huidige tijd is dat heel wat). Er zijn volgens mij ook varianten waarbij je initieel een bedrag inlegt en daarna maandelijks een klein bedrag spaart.

De eerste optie is interessant wanneer je nu een leuke som geld hebt wat je niet nodig hebt, dit gewoon 10, 15 of 20 jaar weg wilt zetten en na afloop gegarandeerd een nog leuker bedrag eruit wilt krijgen. Heb het voor de gein eens berekent op de website van Centraal Beheer: leg je nu 7500 euro in en zet je het 20 jaar vast, dan is het na afloop 11.148 euro geworden.
De tweede optie is beter wanneer je op dit moment wel iets van geld hebt, maar niet dusdanig dat je met eenmalig inleg een leuk eindbedrag krijgt. In zo'n geval zou je b.v. initieel 1000 euro kunnen inleggen en daarna 50 euro per maand. De hierboven genoemde Zilvervloot rekening is volgens mij iets in die richting.

Wil je meer rendement halen, ja dan moet je gaan voor dingen met meer risico en/of meer verwachte effort. Aandelen kunnen best veel opleveren, maar garantie heb je niet. Persoonlijk zou ik voor een doeleinde als het sparen voor de studie van een kind hier niet zo snel voor kiezen. Dan maar wat minder rendement, maar over 15 of 20 jaar wel gegarandeerd een vooraf vastgesteld bedrag. Indien het zou gaan om voor mijzelf, voor later, een extraatje te hebben, dan zou ik wel dingen als aandelen overwegen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:56

Pazo

Mroaw?

Wij hebben sinds anderhalf jaar ook een kleine, en momenteel zetten we de kinderbijslag apart als spaargeld. Dat is momenteel zo'n €200 per 3 maanden.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Kinderen om laten gaan met geld is eigenlijk het allerbelangrijkste. Als ze 18 zijn en ze krijgen een pinpas met een bestedingslimiet dan weet je ook dat ze nooit zomaar even een pony of laptop gaan kopen :)

Ik las ergens dat mensen hun dochter een pinpas hadden gegeven met een bestedingslimiet van 50 euro per week. Wil je kleren kopen zal ze het op moeten 'sparen' door het op te nemen en na 2 weken kan ze die dure broek kopen. Tegen die tijd zal contant geld haast wel helemaal verdwenen zijn. Maar zo voorkom je wel dat ze in een gekke bui een ponny of laptop kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
AtleX schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:51:
[...]

Nou, een bak geld voor je kinderen is toch wel heel fijn. Lagere tot geen studieschuld en fatsoenlijk kunnen starten op de huizenmarkt zonder de doodlopende weg van huren in te moeten, dat zijn voordelen die je absoluut niet moet onderschatten.
studieschuld
Je kan de studie voor je kinderen gewoon betalen

fatsoenlijk kunnen starten op de huizenmarkt zonder de doodlopende weg van huren in te moeten
Er zijn nu belastingregels waarbij je vrij van schenking flink meer belastingvrij kan schenken tbv hypotheek.

buiten dat kan je altijd nog besluiten de maximale schenking elk jaar over te maken als ze bijvoorbeeld 14 a 15 zijn. Dan praat je alsnog over 20K. Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar op voorhand een flinke bats geld sparen op naam van je kind is "niet altijd" de beste weg.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Moi_in_actie schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:04:
Als jouw doel inderdaad is om nu alvast een spaarpotje te maken voor de (aanstaande) kinderen, zodat ze hiervan hun studie kunnen betalen, dan zou ik persoonlijk kijken naar langere looptijd deposito rekeningen. Ter voorbeeld, bij Centraal Beheer hebben ze een RenteVast rekening waar je met een initiele inleg en b.v. 20 jaar vast toch 2.0% rente krijgt (het is maar 2%, maar in de huidige tijd is dat heel wat). Er zijn volgens mij ook varianten waarbij je initieel een bedrag inlegt en daarna maandelijks een klein bedrag spaart.

De eerste optie is interessant wanneer je nu een leuke som geld hebt wat je niet nodig hebt, dit gewoon 10, 15 of 20 jaar weg wilt zetten en na afloop gegarandeerd een nog leuker bedrag eruit wilt krijgen. Heb het voor de gein eens berekent op de website van Centraal Beheer: leg je nu 7500 euro in en zet je het 20 jaar vast, dan is het na afloop 11.148 euro geworden.
De tweede optie is beter wanneer je op dit moment wel iets van geld hebt, maar niet dusdanig dat je met eenmalig inleg een leuk eindbedrag krijgt. In zo'n geval zou je b.v. initieel 1000 euro kunnen inleggen en daarna 50 euro per maand. De hierboven genoemde Zilvervloot rekening is volgens mij iets in die richting.

Wil je meer rendement halen, ja dan moet je gaan voor dingen met meer risico en/of meer verwachte effort. Aandelen kunnen best veel opleveren, maar garantie heb je niet. Persoonlijk zou ik voor een doeleinde als het sparen voor de studie van een kind hier niet zo snel voor kiezen. Dan maar wat minder rendement, maar over 15 of 20 jaar wel gegarandeerd een vooraf vastgesteld bedrag. Indien het zou gaan om voor mijzelf, voor later, een extraatje te hebben, dan zou ik wel dingen als aandelen overwegen.
Is ook een optie door een deel van het spaargeld eenmalig een hele tijd weg te zetten.
Met mijn Mintos contstructie bouw ik iets op wat ik dan in een lang lopende deposito veilig kan vastzetten. Als ik over 5 jaar een leuk bedrag heb kunnen opbouwen is misschien de rente ook wel wat gestegen.

Dela doet ook zoiets als jou optie 2: https://www.dela.nl/verzekeringen/spaarverzekering (ik zie overigens ook dat je eenmalig ook kunt inleggen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wij hebben voor onze kids een Zilvervloot rekening geopend, waar ieder jaar het max (600 euro) naar toe gaat. Rekening staat op hun naam, maar tot hun 18e zijn wij er nog verantwoordelijk voor.
Afspraak met mijn vrouw is dat we in de periode voorafgaand aan dat ze 18 wordt, we besluiten of we de rekening intact laten (lees: zij krijgt beschikking over het geld) of dat we de rekening beëindigen (en wij dus het geld weer op onze rekening zetten).
Onze dochters zijn nu 4 en 2 dus die hebben er nog geen flauw benul van en dat willen we in de toekomst ook zo houden.

Naast de Zilvervloot hebben we een spaarrekening bij onze eigen bank geopend voor ze. Hier storten we de kinderbijslag op en iedere maand nog eens 150 euro per kind. Ook opa's en oma's hebben wij dit rekeningnummer gegeven, aangezien die hebben aangegeven ook af en toe wat geld voor hun te willen sparen.

Het is altijd de vraag hoe de toekomst zich gaat ontwikkelen. Nu hebben mijn vrouw en ik beide een prima baan, maar wat als een van ons ontslagen wordt (om maar even iets te noemen). Wij hebben de afspraak gemaakt dat we dan toch het "spaargeld" van de kinderen zullen aanspreken als dat nodig is.
Niet omdat we hen geen goede start gunnen, maar wij denken (op dit moment) dat we ze beter een stabiele situatie kunnen geven, dan dat ze "last" kunnen ervaren van een financiële druk vanuit ons.

Het belangrijkste imho is dus ook dat je doet wat goed voelt.
Kinderen zijn niet gratis en kosten geld. Maar je hoeft niet al het geld in 1x te hebben.

De Rabobank maakt nu ook reclame over het sparen voor de toekomst.
Ze zeggen dat een studerend kind ongeveer 40k kost. Maar ze gaan er dan min of meer vanuit, dat je als ouder dan de zorgkosten, studie, reiskosten, huur, etc. betaald. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om te zeggen dat ze hier straks ook zelf verantwoordelijk voor zijn / worden tegen die tijd.

In ieder geval gefeliciteerd met de kleine! En geniet er van, de tijd vliegt namelijk enorm hard voorbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:43
Binnetie schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:13:
[...]

Is ook een optie door een deel van het spaargeld eenmalig een hele tijd weg te zetten.
Met mijn Mintos contstructie bouw ik iets op wat ik dan in een lang lopende deposito veilig kan vastzetten. Als ik over 5 jaar een leuk bedrag heb kunnen opbouwen is misschien de rente ook wel wat gestegen.

Dela doet ook zoiets als jou optie 2: https://www.dela.nl/verzekeringen/spaarverzekering (ik zie overigens ook dat je eenmalig ook kunt inleggen).
Er zijn inderdaad genoeg aanbieders en ook constructies die veel lijken op de 2 die ik noemde, maar met wat extra fratsen/franjes. Hetgeen wat ik in ieder geval wilde meegeven is dat wanneer je wilt sparen voor iets als een studie van je kind, ik zou gaan voor iets met weinig risico (gegarandeerd eindbedrag). Het is namelijk ook zo rot als je 15 of 20 jaar verder bent en er blijkt ineens dat je, b.v. door beleggen in aandelen, maar de helft van het bedrag hebt van wat je verwachtte. Dan moet er ineens toch flink zelf betaald/geleend gaan worden.

Voor zaken als hypotheken, pensioen of sparen voor een studie ben ik behoorlijk defensief ingesteld. Op het moment dat het ertoe doet, is het vaak heel lastig om grote verschillen op te vangen; bij hypotheek waar misschien de rente omhoog schiet, op je 65e of later erachter komen dat je heel weinig pensioen krijgt of zodra je kind wil gaan studeren, dan ineens duizenden euro's extra ophoesten.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
BastaRhymez schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:14:
Wij hebben voor onze kids een Zilvervloot rekening geopend, waar ieder jaar het max (600 euro) naar toe gaat. Rekening staat op hun naam, maar tot hun 18e zijn wij er nog verantwoordelijk voor.
Afspraak met mijn vrouw is dat we in de periode voorafgaand aan dat ze 18 wordt, we besluiten of we de rekening intact laten (lees: zij krijgt beschikking over het geld) of dat we de rekening beëindigen (en wij dus het geld weer op onze rekening zetten).
Onze dochters zijn nu 4 en 2 dus die hebben er nog geen flauw benul van en dat willen we in de toekomst ook zo houden.

Naast de Zilvervloot hebben we een spaarrekening bij onze eigen bank geopend voor ze. Hier storten we de kinderbijslag op en iedere maand nog eens 150 euro per kind. Ook opa's en oma's hebben wij dit rekeningnummer gegeven, aangezien die hebben aangegeven ook af en toe wat geld voor hun te willen sparen.

Het is altijd de vraag hoe de toekomst zich gaat ontwikkelen. Nu hebben mijn vrouw en ik beide een prima baan, maar wat als een van ons ontslagen wordt (om maar even iets te noemen). Wij hebben de afspraak gemaakt dat we dan toch het "spaargeld" van de kinderen zullen aanspreken als dat nodig is.
Niet omdat we hen geen goede start gunnen, maar wij denken (op dit moment) dat we ze beter een stabiele situatie kunnen geven, dan dat ze "last" kunnen ervaren van een financiële druk vanuit ons.

Het belangrijkste imho is dus ook dat je doet wat goed voelt.
Kinderen zijn niet gratis en kosten geld. Maar je hoeft niet al het geld in 1x te hebben.

De Rabobank maakt nu ook reclame over het sparen voor de toekomst.
Ze zeggen dat een studerend kind ongeveer 40k kost. Maar ze gaan er dan min of meer vanuit, dat je als ouder dan de zorgkosten, studie, reiskosten, huur, etc. betaald. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om te zeggen dat ze hier straks ook zelf verantwoordelijk voor zijn / worden tegen die tijd.

In ieder geval gefeliciteerd met de kleine! En geniet er van, de tijd vliegt namelijk enorm hard voorbij!
De opa's en oma's willen zeker ook af en toe wat toestoppen, dat is een mooie tip om dit dan te laten storten op zo'n rekening. Wat zeker ook een ding is als 1 van beide werkeloos wordt, dit neem ik ook mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:54
Binnetie schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:06:
Kinderen om laten gaan met geld is eigenlijk het allerbelangrijkste. Als ze 18 zijn en ze krijgen een pinpas met een bestedingslimiet dan weet je ook dat ze nooit zomaar even een pony of laptop gaan kopen :)

Ik las ergens dat mensen hun dochter een pinpas hadden gegeven met een bestedingslimiet van 50 euro per week. Wil je kleren kopen zal ze het op moeten 'sparen' door het op te nemen en na 2 weken kan ze die dure broek kopen. Tegen die tijd zal contant geld haast wel helemaal verdwenen zijn. Maar zo voorkom je wel dat ze in een gekke bui een ponny of laptop kopen.
Volgens mij had ik m'n eerste pinpas op m'n 12e al... Bestedingslimiet was misschien €250 per week? Daar kwam ik toch nooit aan want zo was ik niet opgevoed. Op hun 18e zijn ze zelfstandig en kun je ze geen limiet meer opleggen. Het is de bedoeling dat je ze zo opvoedt dat ze zelf ook weten dat ze niet zomaar een pony of laptop moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:25
Ik begrijp best dat je wil sparen voor je kind, alleen een bestedingslimiet van 50 euro op je 18e? Gaat wel een beetje ver vindt je niet? (Mits dit een voorbeeld was, nvm) Daarnaast heb je ook geen grote bedragen (qua sparen) nodig op je 18e tenzij je ergens gaat studeren. Dit geld hoef je dan niet te lenen of maar deels te lenen.

Ik ben geen expert, maar @O88088 heeft zeker een punt. Als je ze ooit nog de verantwoordelijkheid wil geven is dat een goed moment.

Vanaf de 15e jaar mogen ze in een supermarkt werken trouwens. Tuurlijk de lonen voor jongeren zijn niet toren hoog, maar 1/2 avonden en een weekend dag werken zit je toch snel op 300-350 euro in de maand. Scheelt ook weer dat je die avond of weekend dag niks kan uitgeven. Daarnaast zijn sociale contacten en omgang met mensen ook een pluspunt van een bijbaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe het zelf ook.......maar iedereen gaat er nogal makkelijk van uit dat hun kind (uitwonend) gaat studeren. Voor hetzelfde geld krijg je een fijne kapper of bouwvakker.
Dan heb je flink gespaard voor een doel dat er nooit komt ;) Blijft het prettig om dat geld te hebben, maar toch. Meen trouwens dat hier al een ouder topic over liep met veel nuttige tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SlqmLqck schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:33:
[...]
Vanaf de 15e jaar mogen ze in een supermarkt werken trouwens. Tuurlijk de lonen voor jongeren zijn niet toren hoog, maar 1/2 avonden en een weekend dag werken zit je toch snel op 300-350 euro in de maand. Scheelt ook weer dat je die avond of weekend dag niks kan uitgeven. Daarnaast zijn sociale contacten en omgang met mensen ook een pluspunt van een bijbaan.
Knap hoor, als 15-jarige 21 uur per week werken. Oh oops; dat mag niet van de Rijksoverheid. Per schooldag (normaliter 5 per week) maximaal 2 uur werken voor 15-jarigen. Op zaterdag maximaal 8 en op zondag werken = zaterdag vrij (en nog wat extra voorwaarden). Week maximum eveneens begrenst op 12. 12 uur x ~€3,5 = 42 euro per week = €183 in de maand... als je het maximale werkt. Al doe je dat op je 15e een jaar lang, dan heb je precies 1 jaar collegeld binnen, ofwel 2,5% van die genoemde 40K.

Los van het feit dat als het een tweaker is die 2K eerder opgaat aan een computer

Uiteraard wordt dat wel beter naarmate ze ouder worden, maar dit even ter info.

Bereidwilligheid van supermarkten om mee te werken aan (illegaal) lange shifts voor jeugdigen (waarmee menig tweaker hier zijn eerste computer mee bij elkaar gekocht heeft) is de laatste jaren wat teruggelopen door een aantal boetes...
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:12:
Ik doe het zelf ook.......maar iedereen gaat er nogal makkelijk van uit dat hun kind (uitwonend) gaat studeren. Voor hetzelfde geld krijg je een fijne kapper of bouwvakker.
Dan heb je flink gespaard voor een doel dat er nooit komt ;) Blijft het prettig om dat geld te hebben, maar toch. Meen trouwens dat hier al een ouder topic over liep met veel nuttige tips.
Dan kunnen ze die spaarpot gebruiken om te beginnen met een lagere hypotheek. Of om uberhaupt de koopmarkt op te komen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2018 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 04:06:
[...]

Knap hoor, als 15-jarige 21 uur per week werken. Oh oops; dat mag niet van de Rijksoverheid. Per schooldag (normaliter 5 per week) maximaal 2 uur werken voor 15-jarigen. Op zaterdag maximaal 8 en op zondag werken = zaterdag vrij (en nog wat extra voorwaarden). Week maximum eveneens begrenst op 12. 12 uur x ~€3,5 = 42 euro per week = €183 in de maand... als je het maximale werkt. Al doe je dat op je 15e een jaar lang, dan heb je precies 1 jaar collegeld binnen, ofwel 2,5% van die genoemde 40K.

Los van het feit dat als het een tweaker is die 2K eerder opgaat aan een computer

Uiteraard wordt dat wel beter naarmate ze ouder worden, maar dit even ter info.

Bereidwilligheid van supermarkten om mee te werken aan (illegaal) lange shifts voor jeugdigen (waarmee menig tweaker hier zijn eerste computer mee bij elkaar gekocht heeft) is de laatste jaren wat teruggelopen door een aantal boetes...

[...]

Dan kunnen ze die spaarpot gebruiken om te beginnen met een lagere hypotheek. Of om uberhaupt de koopmarkt op te komen.
Of je koopt er een caravan voor......dat was niet m'n punt. Tweakers zijn doorgaans nogal nuchter, maar ik doel vooral op de ouder die z'n kind vooraf al allerlei verwachtingen of eigen dromen oplegt. Gewoon een iets andere boodschap, niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:15
Ik zou echt gewoon zelf sparen op een aparte spaarrekening en niet een rekening openen op naam van je kind. Een tijdje bij een grote bank gewerkt en tig telefoontjes gehad van bezorgde ouders die het toch niet zo'n goed idee vonden dat hun puber opeens beschikking had over enkele (tien)duizenden.

Goed als je wil sparen voor je kind als die gaat studeren, op kamers gaat of een appartement wil kopen. Maar de meeste 18 jarigen zijn nog niet zo volwassen dat ze goed met zo'n bedrag om kunnen gaan, en als jij een rekening opent op naam van je kind en deze wordt 18 heb jij er niks meer over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:15
dubbel sorry

[ Voor 96% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 01-03-2018 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou absoluut niet voor sparen kiezen, dat levert je vrijwel niks op en je mist een hoop mogelijk rendement. Rente is waardeloos op dit moment (20 jaar vast zetten voor 2% _O- ) en met de extreem lange looptijd die je voor ogen hebt is beleggen vrijwel altijd voordeliger. Er is geen enkel historisch moment te bedenken waarbij instappen voor 20 jaar een negatief eindresultaat heeft gehad.

Sommige partijen hebben een aparte kinderrekening (BrandNewDay) maar je kan ook een rekening bij Meesman openen en daar maandelijks inleggen. Of een aparte account bij een van de vele andere brokers en zelf aandelen/ETF's kopen.
BrandNewDay ziet er wel interessant uit, iedereen kan geld storten op die rekening en zelf bepalen hoe en wanneer ze dat willen doen. Grootouders kunnen elke maand of elk kwartaal inleggen en jullie kunnen dat zelf ook doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Tsurany op 01-03-2018 09:59 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:47:
Ik zou echt gewoon zelf sparen op een aparte spaarrekening en niet een rekening openen op naam van je kind. Een tijdje bij een grote bank gewerkt en tig telefoontjes gehad van bezorgde ouders die het toch niet zo'n goed idee vonden dat hun puber opeens beschikking had over enkele (tien)duizenden.

Goed als je wil sparen voor je kind als die gaat studeren, op kamers gaat of een appartement wil kopen. Maar de meeste 18 jarigen zijn nog niet zo volwassen dat ze goed met zo'n bedrag om kunnen gaan, en als jij een rekening opent op naam van je kind en deze wordt 18 heb jij er niks meer over te zeggen.
Juist! Helaas zelf ook gezien hoe het (veel jongere) zusje van mn vrouw haar hele spaarrekening erdoor gejaagd heeft aan de meest nutteloze zaken (lees: boven haar stand geleeft heeft). Constructies van 'als ze 18 zijn bepalen wij als ouders wel of dat ze het mogen hebben/beheren' werken (wettelijk) niet, als je als kind zijnde dat rechtelijk aanvecht krijgen ze het gewoon - ze zijn namelijk meerderjarig en het een rekening op hun naam dus is het geld van hun.

Wij sparen €15 per maand (per kind) op een aparte spaarrekening die op onze naam staat - tegen de tijd dat ze 18 zijn staat er dus 3500-4000 op en dat kan je makkelijk belastingvrij schenken.

Sparen voor studie ed of een aanbetaling aan hun huis ga ik niet aan beginnen - ik leef nu en niet over 20 jaar. Heb ik het geluk (en financieel de pech) dat alle 3 de kids (zijn nu 14 maanden en 2x4mnd (tweeling)) zo slim zijn dat ze allemaal gaan studeren zie ik dat tegen die tijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:33
Binnetie schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:13:
Ik heb het idee (ook uit het Mintos topic), dat jij de risico's van Mintos echt gigantisch verkeerd in schat (of niet goed begrijpt). Je zou dat echt niet moeten doen met geld waarvoor je een bestemming hebt (zoals jij nu doet dus). Het is hoog risico, hoog rendement en dat doe je dus met speelgeld, wat je echt over hebt. Als je een kind krijgt en je hebt geen ander potje om een spaarrekening te starten vraag ik me af of je met dat geld wat je op mintos hebt staan wel op mintos zou moeten zitten.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik de mening van de meesten hier deel. Hier wordt ook maandelijks gespaard zodat straks kosten zoals een rijbewijs en studie gedekt zijn. Zelf zal ze niet snel toegang tot dat geld krijgen (ik kies er dan nog liever voor om het bijv. in haar eerste hypotheek te steken).

Ik heb de accountant ooit laten uitrekenen wat ik er per maand op moet storten om een (voor inflatie meegerekende) studiekosten erop te hebben staan tegen de tijd dat ze mag gaan studeren (rente niet meegenomen) en dat wordt automatisch nu mooi overgeboekt elke maand. Beleggen met dat geld is een beetje "dom", ook al was het een laag risico ding van de ING zelf want als er iets klapt wat dan? Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er geen vertrouwen in heb dat kinderen op eigen kracht nog wel kunnen studeren over 10 jaar als het deze kant op blijft gaan. Ik gok dat menig van ons hier heeft genoten van de prestatiebeurs, maar ik gok er niet op dat dit binnen 10 jaar (of ooit) weer terugkomt.

Enige nadeel van deze constructie is dat ik het bedrag nog steeds bij mijn vermogen moet optellen, maar dat neem ik graag op de koop toe, want als ik om mij heen zie hoe mensen soms hun "ik ben 18 en heb opeens een zak geld" erdoorheen hebben gejaagd. (en daarna ontstaan de problemen, want ja levensstandaard gewend die ze eigenlijk niet kunnen betalen)
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:12:
Naja het is niet dat we de universiteit vast hebben aanbetaald, we houden er gewoon rekening mee. Mocht ze kapster willen worden dan heeft ze geluk want dan blijft er een mooi potje over om dus in haar eerste hypotheek te storten wat misschien zelfs tegen die tijd nog steeds wel belastingvrij kan. Daarbij, ook kapster en bouwvakker worden kost geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:04
In België krijgen we maandelijks kindergeld wat vrij fors is (125€ per kind). Vanaf de geboorte sparen we dit voor beide kinderen. Wel hebben we een 50/50 split gedaan bij onze tweede. In goed overleg met de oudste maar ja die was 4 😜 gewoon op een spaarrekening op hun naam waar ik controle over heb. Voordat ze 18 zijn zien we wel wat we gaan doen. Zal er zeker voor zorgen dat het niet aan feesten of een paard ofzo wordt uitgegeven ;)

Edit: net even geckecked en dat zou ong. 25k zijn op hun 18e, dus helaas enkel eentje gaat studeren :/

[ Voor 10% gewijzigd door Zorg op 01-03-2018 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 22:23

Wom

Zelf verwachten we in April onze eerste en ook al nagedacht over een spaarconstructie. Ben er echter nog niet over uit hoe ik het wil doen. Bedoeling is om elke maand geld opzij te leggen wat voor de kleine is wanneer hij/zij 18 jaar is. Mijn ouders hebben dit voor mij ook gedaan en dit is een enorme boost geweest in het begin toen ik net ging studeren.

Ik lees dus met interesse mee :)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Denk dat het vooral heel belangrijk is om voor jezelf te bepalen met welk doel je gaat sparen. Spaar je voor een rijbewijs en/of kamerinrichting of wil je sparen voor een evt. studie/bijdrage aan een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19
Collega had overigens mooie oplossing. Dochter studeren en op kamers. Vader liet alles lenen en zelf regelen. Na de studie had ze dus een flinke schuld, maar wat ze niet wist is dat papa dat hele bedrag parallel gespaard had. Dus zelf geregeld, maar toch schuldenvrije start van carriere. Slim, vond ik zelf.

Wij sparen ook voor de kids en beraden ons al een tijdje op de constructie.. nog niet echt bedacht/gevonden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
NiGeLaToR schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:57:
Collega had overigens mooie oplossing. Dochter studeren en op kamers. Vader liet alles lenen en zelf regelen. Na de studie had ze dus een flinke schuld, maar wat ze niet wist is dat papa dat hele bedrag parallel gespaard had. Dus zelf geregeld, maar toch schuldenvrije start van carriere. Slim, vond ik zelf.

Wij sparen ook voor de kids en beraden ons al een tijdje op de constructie.. nog niet echt bedacht/gevonden.
Dat is ook een slimme.
Ik heb hier ook ergens eens gelezen dat iemand een bedrag leende van DUO en toen 1% rente had? Een deel van dit bedrag werd in een deposito gestoken zodat het uiteindelijk nog wat meer werd. Mijn vorige deposito had een fikse rente (ca 7 jaar geleden). Het kan dus slim zijn om je kunt te laten leren omgaan met geld. En dan achteraf even aftikken met spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar leer je daarmee slim omgaan met geld? Uiteraard blijft het generalizeren hoor, en ik kwam uit de tijd dat we gewoon basisbeurs hadden, maar de stap van niet lenen naar wel lenen was een heel stuk groter voor veel dan van wel lenen naar maximaal bijlenen. Oftewel ik denk niet dat door ze te laten lenen ze beter leren omgaan met geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:40:

Beleggen met dat geld is een beetje "dom", ook al was het een laag risico ding van de ING zelf want als er iets klapt wat dan?
Dan niks, geen vuiltje aan de lucht.. Als je verstandig belegd ben je nooit al je geld kwijt vanwege diversificatie. En zelfs als het "klapt" heb je of al genoeg rendement gemaakt de jaren daarvoor of heb je nog jaren over waarin je nog genoeg rendement kan maken.

Ik snap dat beleggen heel eng klinkt voor mensen die er geen verstand van hebben maar verdiep je er eens in, dan zal je zien dat het echt niet zo'n groot probleem is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
President schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:29:
[...]

Ik mis het puntje 'Sparen voor je kind'?

Dit gaat dus gewoon om geld verdienen (met je eigen geld) en het geld op een gegeven moment overboeken naar een spaarrekening van je kind als deze 18 is?

Sparen voor je kind houdt in dat het geld gelabeld is.. Op bijvoorbeeld een spaarrekening of een account ergens op haar naam. Jij speelt met geld wat dus nog niet aan je kind toebehoort op die manier die jij voorstelt.

Hier gaat er maandelijks 100 euro naar de spaarrekening van mijn zoon. Los van de rente betekent dat 1200 op jaarbasis, als hij 18 is heeft hij dus de beschikking over 18 x 1200 = 21.600 + het geld dat hij zelf nog spaart van verjaardagen of bijbaantjes, etc. Wat hij tegen die tijd met het geld doet moet hij zelf weten! We hopen hem goed op te kunnen voeden op financieel gebied, zoals ook bij ons zelf is gelukt.

Mis ik rendement door het niet in de beurs te stoppen? Ja, maar ik heb tegelijkertijd ook de zekerheid dat het geld niet 'verdampt'. Moet ik over een aantal jaar vermogensbelasting gaan betalen? Jups, maar dat hoort er bij als je je zaakjes goed voor elkaar hebt...

EDIT: die 100 euro per maand die we sparen is puur voor het kind. Daarnaast sparen we zelf nog voor bijvoorbeeld de studie van onze kind(eren) en sparen we daarnaast ook gewoon genoeg om mogelijk tegen die tijd te helpen met het kopen van een woning :P... Een en ander blijft afhankelijk van hoe het met onze inkomsten/wensen gaat uiteraard, die studie is een feit maar de gift voor een woning is kijken hoe het gaat de komende 20 jaar ;)
Wat een onzin het is allebei sparen voor je kind. In het ene geval heeft je kind het zeggenschap over het geld en in het andere geval heb je dat zelf. Maakt geen drol uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
Ik stort 250 euro per maand in meesman. Deels spaarpot voor de studie (maar dat bedrag is denk ik veel te hoog), maar dat zien we tegen die tijd wel. Mochten er problemen zijn dan blijft het gewoon voor mezelf.
Binnenkort hoop ik meer te gaan verdienen en dan schroef ik het bedrag op naar 1000 per maand, dan wordt het een studie/pensioenpot :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toevallig gisteren spaarrekening (ABN) voor mijn kersverse zoontje geopend.
Krijgt ie meteen een pasje en een internetbanking reader bij. Hij is nu 6 dagen oud :+

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 01-03-2018 11:38 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Nog gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Van harte gefeliciteerd! Direct zijn eerste gadgets ontvangen dus haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:34:
Ik stort 250 euro per maand in meesman. Deels spaarpot voor de studie (maar dat bedrag is denk ik veel te hoog), maar dat zien we tegen die tijd wel. Mochten er problemen zijn dan blijft het gewoon voor mezelf.
Binnenkort hoop ik meer te gaan verdienen en dan schroef ik het bedrag op naar 1000 per maand, dan wordt het een studie/pensioenpot :)
Per kind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Heb er eentje, meer dan genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Seth_Chaos schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:25:
[...]

Wat een onzin het is allebei sparen voor je kind. In het ene geval heeft je kind het zeggenschap over het geld en in het andere geval heb je dat zelf. Maakt geen drol uit.
TS heeft het over grootouders die ook graag wat willen sparen voor het kind.

Vind je serieus dat er geen verschil zit tussen geld dat opa/oma overmaken naar een spaarrekening op naam van het kind en de spaarrekening van de ouders zelf? Belasting technisch en qua zeggenschap is er idd geen verschil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:53
Verwende snotapen allemaal, de beste start die ik heb gehad was op mijn eigen financiële benen leren staan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

President schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:10:
[...]

TS heeft het over grootouders die ook graag wat willen sparen voor het kind.

Vind je serieus dat er geen verschil zit tussen geld dat opa/oma overmaken naar een spaarrekening op naam van het kind en de spaarrekening van de ouders zelf? Belasting technisch en qua zeggenschap is er idd geen verschil
Het is een risicoafweging die je moet maken. Is het risico dat de ouders het geld aan iets anders besteden groter of kleiner dan het risico dat de kinderen het geld verbrassen zodra ze het krijgen. En hoe erg is het als het kind het geld verbrast?
De grootouders kunnen ook een eigen beleggingsrekening openen en het geld daar storen, kunnen ze altijd nog bepalen wanneer ze dat geld willen geven.
ybos schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:34:
Dat lijkt mij een van de beste oplossingen inderdaad. Mocht je het strikt willen scheiden kan je twee rekeningen openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij sparen ook enkele tientjes per maand per kind, gelukkig tegen een redelijke rente (3,5-4% Rabo doelsparen sinds 2010-2012)
De tegoeden staan vast tot ze 20 jaar zijn.
Tot hun 18e hebben wij nog zeggenschap over de rekeningen en indien we ze dat ze rare beslissingen nemen en de kans op verbrassen groot is, dan wordt het geld per direct teruggehaald naar onze rekening en krijgen ze het pas wanneer ze er volgens ons aan toe zijn.

Mijn ouders hebben dit ook voor mij gedaan, en ik heb toen het geld gebruikt voor de inrichting van mijn eerste appartementje..

Ik hoop dat mijn kinderen dit ook zullen doen, het doel van het geld is om ze een goede start te geven in hun studeren, of bij het uit huis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 07:45
Goed om te zien dat er genoeg tweakers zijn die in ieder geval de kosten van een mogelijke studie niet onderschatten. In mijn eigen vriendenkring word daar niet echt goed over nagedacht of de straks te betalen studiekosten flink onderschat. Grappig genoeg zijn dat vaak ook mijn vrienden die de studie (en kost en inwoning) door hun ouders betaald kregen.

Zelf nooit een cent meegekregen van mijn ouders, en dat heeft wel tot flink wat studievertraging geleidt. Immers gedurende een full time HBO en een full time master (met pre master) 30 uur in de week werken om maar rond te komen. Ik kan een meer ideale studietijd voorstellen.

Dus samen met partner besloten dat tegen de tijd dat ze gaan studeren of werken, dat we ze de eerste zetje in de volwassen wereld geven. Daarna moeten ze het zelf gaan doen.

Waar je nu ongeveer 1000 euro per maand nodig hebt (collegegeld, studiereizen, kost & inwoning, hobby, sport, vrijetijdsbesteding), zal dat over 16 jaar alleen al door inflatie aanzienlijk zijn gestegen. Ga je uit van een realistisch scenario van 5 jaar studeren, dan zit je dus al op 60k. Tel daar ook nog even de inflatie en kostenstijging van het onderwijs er bij op, dan zit je al snel op een 80k. Per studie, per kind.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wij gaan in ieder geval aan de bak. Mocht één van of allebei mijn kinderen (studie is niet voor iedereen weggelegd) niet willen of kunnen studeren, dan kunnen we in ieder geval een leuke start geven op de woningmarkt of misschien een investering meegeven voor een eigen onderneming.

UIteraard hebben we ook gewone spaarrekening op naam van ons kind. Maar dat is niet ergens voor geoormerkt. Kan hij straks zijn rijbewijs (als dat nog nodig is tegen die tijd) of een jaartje backpacken van gaan betalen.

Toch even een aandachtspuntje: wanneer je dit soort bedragen spaart voor dit soort specifieke doeleinden, dan is het best wel handig om met je notaris nog eens door je testament te gaan. Vooral met betrekking tot beschikkingsleeftijd van je kind en bewindvoerderschap over het vermogen.

[ Voor 14% gewijzigd door righthand op 01-03-2018 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@righthand Dan neem ik aan dat dit gaat om een tweede woning? Immers met de woning die dient als hoofdverblijf is dit niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

righthand schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:58:
Goed om te zien dat er genoeg tweakers zijn die in ieder geval de kosten van een mogelijke studie niet onderschatten.

Zelf nooit een cent meegekregen van mijn ouders, en dat heeft wel tot flink wat studievertraging geleidt. Immers een master (met pre master) volgen en 30 uur in de week werken om maar rond te komen. Niet echt fijn.

Dus samen met partner besloten dat tegen de tijd dat ze gaan studeren of werken, dat we ze de eerste zetje in de volwassen wereld helpen.

Waar je nu ongeveer 1000 euro per maand nodig hebt (collegegeld, studiereizen, kost & inwoning, hobby, sport, vrijetijdsbesteding), zal dat over 16 jaar alleen al door inflatie aanzienlijk zijn gestegen. Ga je uit van een realistisch scenario van 5 jaar studeren, dan zit je dus al op 60k. Tel daar ook nog even de inflatie en kostenstijging van het onderwijs er bij op, dan zit je al snel op een 80k. Per studie, per kind.

***members only***

Wij gaan in ieder geval aan de bak. Mocht één van of allebei mijn kinderen (studie is niet voor iedereen weggelegd) niet willen of kunnen studeren, dan kunnen we in ieder geval een leuke start geven op de woningmarkt of misschien een investering meegeven voor een eigen onderneming.

UIteraard hebben we ook gewone spaarrekening op naam van ons kind. Maar dat is niet ergens voor geoormerkt. Kan hij straks zijn rijbewijs (als dat nog nodig is tegen die tijd) of een jaartje backpacken van gaan betalen.

Toch even een aandachtspuntje: wanneer je dit soort bedragen spaart voor dit soort specifieke doeleinden, dan is het best wel handig om met je notaris nog eens door je testament te gaan. Vooral met betrekking tot beschikkingsleeftijd van je kind en bewindvoerderschap over het vermogen.
Vergeet niet dat ze zelf ook aan de bak moeten, leuk dat papa en mama alles graag willen betalen.
Maar er is niets mis met zelf ook een deel investeren in hun eigen toekomst.

Ik vind dat een student best een bijbaantje mag hebben om de nodige kosten mede af te dekken.
Ons streefbedrag is 12-15k per kind wanneer ze 20 zijn..
Dat we gedurende de studie nog wat extra's toestoppen zal ik niet ontkennen, maar die 12-15k is bedoeld voor collegegeld, boeken, inrichting kamer, huur etc.
Maarja misschien gaat ze in de buurt studeren (of helemaal niet) en dan vallen de kosten weer reuze mee.. we shall see..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Tsurany schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:07:
@righthand Dan neem ik aan dat dit gaat om een tweede woning? Immers met de woning die dient als hoofdverblijf is dit niet mogelijk.
Wel als een nieuwe aflossingsvrije hypotheek pas is afgesloten in 2017 (samen met annuitair) en dus niet onder eigenwoningschuld wordt geplaatst en dus niet in Box 1 mag. En dan is het gewoon een schuld als elke andere, en dus box 3.
Annuitaire hyptheek is dan wel weer eigenwoningschuld en dus Box 1 (en daarmee ook HRA).

Belastingdienst moest ook even een specialist bij mij aan de lijn zetten, maar dit was toch ook hun antwoord.

[ Voor 21% gewijzigd door righthand op 01-03-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:11:
[...]

Vergeet niet dat ze zelf ook aan de bak moeten, leuk dat papa en mama alles graag willen betalen.

Ik vind dat een student best een bijbaantje mag hebben om de nodige kosten mede af te dekken.
Dat we gedurende de studie nog wat extra's toestoppen zal ik niet ontkennen, maar die 12-15k is bedoeld voor collegegeld, boeken, inrichting kamer, huur etc.
Maarja misschien gaat ze in de buurt studeren (of helemaal niet) en dan vallen de kosten weer reuze mee.. we shall see..
Ik snap heel goed wat je bedoelt. Maar we willen het gewoon klaar hebben liggen en we gaan uit van het meest ongunstige scenario. Ik heb de andere kant van de medaille gezien, en alhoewel je dat een stuk volwassener en streetwise maakt, loop je uiteindelijk toch tegen achterstanden aan.

En ik ga er trouwens helemaal niet van uit dat mijn kinderen gaan studeren (maar moet er wel rekening mee houden). Ze moeten vooral doen wat ze leuk vinden, goed in zijn en waar ze ook nog een mooie boterham mee kunnen verdienen. Ook in die volgorde trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
[...]

Hoe leuk je idee ook is: het is gewoon in je planning het verstandigst om er rekening mee te houden dat je de studie van je kinderen kan betalen. Uitgaan van een bijbaantje?
A. moet je kind fysiek dan in orde zijn en blijven
B. moet je kind het ook wel ernaast aankunnen
C. moet de arbeidsmarkt tegen die tijd daar gunstig voor zijn

Ik heb dan liever dat ik de studie in zijn geheel betaal en dat mijn kind een bijbaantje heeft om eens naar de bioscoop te gaan of op stap te gaan, dan dat hij werkt om zijn studieboeken te moeten betalen. Liever dat hij van mij maandelijks 500 euro krijgt om zijn huur te betalen, dan dat hij maandelijks 500 euro moet lenen en na 4 jaar met een studieschuld van 25.000 eindigt

Het is onbekend hoe de toekomst gaat lopen, maar mijn kinderen verdienen een bepaalde mate van financiële rust. Daar voel ik mij als ouder ook verantwoordelijk voor en basisonderwijs + voorgezet onderwijs + een vervolgstudie is iets zat ze van mij krijgen maar wel 'onder voorwaarden' met betrekking tot drank/drugs/rook gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wij hebben 2 kinderen, dus twee spaarrekeningen:

Asn jeugdsparen met nu 1.3% rente

Triodos Kinder toekomstplan a 1.1% rente

Rekeningen voor een betere wereld (aldus de folder) met 1.1% rente zonder beleggingsfratsen waar ze de eerste 18 jaar niet bij kunnen en dus vanaf de 18de vast een leuke studie kunnen doen. Wij maken geld over, maar ook opa en oma doen dat op deze rekeningen. Zo groeien beide rekeningen met 100 euro per maand (per kind) door naar iets van 21k euro.

Meer rendement is ook meer risico, ik wil mijn kinderen zekerheid meegeven en opa en oma willen vast dat hun geld ook niet met fratsen enzo verdeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
[...]

Ik ben ook niet van plan om het mijn zoon te vertellen. Wil in de basis hem het meeste zelf laten betalen/lenen. Dit grofweg bijhouden (zeker als hij het zelf (deels) betaald) en dan wanneer het klaar is schenken. Dan sla je 2 vliegen in 1 klap (wanneer hij door werken een deel zelf betaald heeft). Zijn studiekosten zijn alsnog betaald EN hij heeft meteen een start voor huis/inrichting/whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19
Sissors schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:12:
Maar leer je daarmee slim omgaan met geld? Uiteraard blijft het generalizeren hoor, en ik kwam uit de tijd dat we gewoon basisbeurs hadden, maar de stap van niet lenen naar wel lenen was een heel stuk groter voor veel dan van wel lenen naar maximaal bijlenen. Oftewel ik denk niet dat door ze te laten lenen ze beter leren omgaan met geld.
De realisatie dat je iets moet terugbetalen of dat je iets bij voorbaat mag houden maakt uiteraard wel degelijk uit. Voor zowel bewustzijn als een stukje eigenwaarde.

Wat doe je alleen tot die tijd met het spaargeld?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:29:
[...]

Hoe leuk je idee ook is: het is gewoon in je planning het verstandigst om er rekening mee te houden dat je de studie van je kinderen kan betalen. Uitgaan van een bijbaantje?
A. moet je kind fysiek dan in orde zijn en blijven
B. moet je kind het ook wel ernaast aankunnen
C. moet de arbeidsmarkt tegen die tijd daar gunstig voor zijn

Ik heb dan liever dat ik de studie in zijn geheel betaal en dat mijn kind een bijbaantje heeft om eens naar de bioscoop te gaan of op stap te gaan, dan dat hij werkt om zijn studieboeken te moeten betalen. Liever dat hij van mij maandelijks 500 euro krijgt om zijn huur te betalen, dan dat hij maandelijks 500 euro moet lenen en na 4 jaar met een studieschuld van 25.000 eindigt

Het is onbekend hoe de toekomst gaat lopen, maar mijn kinderen verdienen een bepaalde mate van financiële rust. Daar voel ik mij als ouder ook verantwoordelijk voor en basisonderwijs + voorgezet onderwijs + een vervolgstudie is iets zat ze van mij krijgen maar wel 'onder voorwaarden' met betrekking tot drank/drugs/rook gebruik
A. Als je kind fysiek niet in staat is om een bijbaantje te doen, is het dan later wel geschikt voor de arbeidsmarkt? en is studeren dan wel de "oplossing"?
B. Kwestie van bekijken hoe hij/zij de studie ervaart, maar op zich moet een student wel enkele uurtjes per week kunnen werken.
C. Kwestie van willen.

Ik zal mijn kinderen echt niet uitknijpen om hun eigen studie te betalen, ik voorzie ze in de basis behoefte, zoals collegegeld, boeken, evt kamerhuur etc. maar ik zal echt wel aandringen om zelf ook iets te werken.

Ik ben misschien iets harder dan gemiddeld voor mijn kinderen in dit opzicht, maar dat "gepamper" hoeft van mij echt niet.
Straks op de arbeidsmarkt komt het ook niet vanzelf aangewaaid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wij hebben de SNS Zilvervloot met name vanwege de leuke 10% aan het eind. Ik stort daar ieder jaar op 1-1 600 euro in zodat ik ook volle jaar rente trek over dat geld. Daarnaast leuk bedrag per maand in een BND kinderrekening in beleggingen. Verder heeft de kleine ook nog een spaarrekening waar de opa's en oma's wat geld op opzij zetten. Uiteindelijk zal dat bij elkaar dus een leuke som geld worden, puur aan inleg ex-opa's en oma's ergens rond de 30k. Met wat rente er bij en hopelijk ook wat rendement op de beleggingen kan dat nog aardig oplopen en dan zien we dan wel hoe we dat willen inzetten.

P2P lending zit ik nu ook naar te kijken en ga ik wel wat mee doen, tegelijkertijd is dat voor mij meer voor wat probeersels met spaargeld en afhankelijk van hoe de ervaringen zijn een leuk extra potje voor onszelf.

[ Voor 16% gewijzigd door Sander op 02-03-2018 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
righthand schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:58:
Goed om te zien dat er genoeg tweakers zijn die in ieder geval de kosten van een mogelijke studie niet onderschatten. In mijn eigen vriendenkring word daar niet echt goed over nagedacht of de straks te betalen studiekosten flink onderschat. Grappig genoeg zijn dat vaak ook mijn vrienden die de studie (en kost en inwoning) door hun ouders betaald kregen.

Zelf nooit een cent meegekregen van mijn ouders, en dat heeft wel tot flink wat studievertraging geleidt. Immers gedurende een full time HBO en een full time master (met pre master) 30 uur in de week werken om maar rond te komen. Ik kan een meer ideale studietijd voorstellen.

Dus samen met partner besloten dat tegen de tijd dat ze gaan studeren of werken, dat we ze de eerste zetje in de volwassen wereld geven. Daarna moeten ze het zelf gaan doen.

***members only***

Je post bevat veel goede aandachtspunten. In eerste instantie viel ik over het "1k nodig hebben per maand", maar misschien is dat helemaal zo gek nog niet als uitgangspunt. We weten immers niet wat zorg e.d. later allemaal kost. En over een jaar of 20 zal de vergrijzing misschien wel op zijn ergst zijn in Nederland (met alle kosten van dien). Daarbij vind ik wel dat je ook als student zelf wat mag werken. Als je alleen al in de vakanties aan de bak gaat sleep je zo een paar duizend per jaar binnen. Inflatie meegerekend moet je in die 5 jaar studeren prima 20k kunnen verdienen als student. Dat lukte mij 10 jaar geleden namelijk ook, en dat waren heus geen hoogstaande baantjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Verwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:40:
[...]

A. Als je kind fysiek niet in staat is om een bijbaantje te doen, is het dan later wel geschikt voor de arbeidsmarkt? en is studeren dan wel de "oplossing"?
Fysiek hoeft geen beperking te zijn he. Als je bijvoorbeeld in een rolstoel zit zijn veel typische bijbaantjes best wel buiten bereik, al was het maar vanwege vervoer erheen en terug, terwijl het voor veel banen op de normale arbeidsmarkt totaal geen belemmering is.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:12
Wat ik in dit topic mis na het even vluchtig heb gelezen is dat je als ouder verplicht bent om je als "goed huisvader" te gedragen mbt vermogen van je kinderen. Dit maakt dat je in principe niet veel gekkere dingen mag doen dan sparen met het geld van je kind. Daarnaast moet je altijd goed in de gaten houden dat het vermogen gelabeld is, als het ooit per ongeluk op een hoop eindigt met je eigen vermogen kan je ook in de problemen komen met de belastingdienst.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:38
Wij hebben eerst gekeken naar wat een studerend kind kost, en vonden dit wel een plausibel overzicht. Wellicht huur wat laag, maar zorgtoeslag is dan weer een optie (in de huidige situatie):

https://kandoor.nl/blog/studerend-kind-is-duur-hoe-duur/

Wij gaan uit van 13.000 per jaar, bij 5 jaar studie moeten we dan 65.000 neerleggen om alles te bekostigen. Komt bij sparen neer op 300 euro per maand bij 18 jaar opbouw met een rente van 0,6%; +/- jaardeposito's. Ik ga geen geld vastzetten voor 15 jaar tegen 2%. We hoeven ook niet alles te bekostigen, voornaamste doel is om de studieschuld minimaal binnen de perken te houden.

In overleg met de partner een verdeling gemaakt tussen must-have, nice-to-have en extra. We leggen nu 300 per maand in, verdeeld over 100 sparen en deposito, 100 obligatiefonds en 100 aandelenfonds. We vinden het wat veel, maar nu kunnen we het opbrengen. En mocht het aandelendeel het goed doen, is er extra voor een huis. En als die het slecht doen, hebben we in elk geval genoeg om de belangrijke zaken te dekken voor de studie.

Edit: dus geen zilvervloot of andere fiscaal gunstige constructie. Het blijft ons geld, in ons beheer. Over +/- 17 jaar kijken we wel wat een verstandige manier is om het te gaan ontsluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door Hrolfr op 02-03-2018 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

ph4ge schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:15:
Wat ik in dit topic mis na het even vluchtig heb gelezen is dat je als ouder verplicht bent om je als "goed huisvader" te gedragen mbt vermogen van je kinderen. Dit maakt dat je in principe niet veel gekkere dingen mag doen dan sparen met het geld van je kind. Daarnaast moet je altijd goed in de gaten houden dat het vermogen gelabeld is, als het ooit per ongeluk op een hoop eindigt met je eigen vermogen kan je ook in de problemen komen met de belastingdienst.
Mooie theorie, maar zolang je kinderen niet meerderjarig zijn, is het jouw geld en mag jij daarmee doen wat jij wil. En het gespaarde vermogen van/voor je kind komt sowieso op de grote hoop in box 3 voor de belastingdienst.

Overigens begrijp ik niet dat mensen een aparte spaarrekening openen voor hun kinderen waar ze zelf in feite niet meer bij kunnen nadat ze 18 zijn geworden. Dat kan een hoop problemen gaan geven later, je weet nu echt niet hoe je leven gaat lopen. Wij sparen ook de kinderbijslag van onze 2 kinderen vanaf de geboorte, maar dit gaat op een "eigen" spaarrekening. Wij beslissen later wat daarmee gaat gebeuren, en het functioneert ook als een absolute last-resort reserve.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
psy schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:12:
Mooie theorie, maar zolang je kinderen niet meerderjarig zijn, is het jouw geld en mag jij daarmee doen wat jij wil.
Mooie praktijk bedoel je. Als jij risicovol investeert dan ben je aansprakelijk voor eventuele verliezen. Een financiele instelling zal als het goed is je hier ook voor waarschuwen cq niet meewerken.
En het gespaarde vermogen van/voor je kind komt sowieso op de grote hoop in box 3 voor de belastingdienst.
Ja, als ze hun hand ophouden voor vermogensbelasting. Als je wil voorkomen dat je ook erf of schenkingsbelasting betaalt moet je het gescheiden en gelabeld houden.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22
[...]

Mooie theorie, maar zolang je kinderen niet meerderjarig zijn, is het jouw geld en mag jij daarmee doen wat jij wil.
Nee. Zie BW Artikel 253j, 254l, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Gewoon apart sparen op een eigen spaarrekening. Niets labelen.
ph4ge schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:23:
[...]
Ja, als ze hun hand ophouden voor vermogensbelasting. Als je wil voorkomen dat je ook erf of schenkingsbelasting betaalt moet je het gescheiden en gelabeld houden.
Schenkingsbelasting voor studie of huis is pas boven de ~5000 per jaar per kind belast met 10% (volgens de huidige regels). Dat zal dus wel loslopen. OF je moet echt in één keer heel veel geld willen schenken, en daar zie ik het nut niet van in. 5000 per jaar lijkt mij wel voldoende voor een eventuele studie, als basis.

[ Voor 83% gewijzigd door psy op 02-03-2018 10:42 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Laatst online: 17-09 22:38
Wat ik zelf niet zo goed snap is dat zoveel mensen een rekening openen die op de 18de automatisch op naam komt van het kind. Wij sparen sowieso de gehele kinderbijslag en nog wat extra. Alles bij elkaar een mooi bedrag, maar ik moet er niet aan denken dat ik er op de 18de verjaardag niet op kan sturen. Wat nou als je kind drugs gebruikt (20k lijkt veel, maar is zo weg), onder invloed staat van verkeerde personen? Of minder donker scenario: een studie per se willen gaan doen die geen droog brood op de plank gaat brengen? (Ik hou dan liever een deel achter de hand voor plan B als ze daarna nog wat anders willen gaan studeren).

Je kan nog zoveel effort stoppen in opvoeding, maar sommige dingen heb je echt niet in de hand.

Het potje is echt om de kinderen zo'n goed mogelijk start in het leven te geven, ik vind mezelf niet eens arrogant dat ik vind dat ik dat beter weet dan een 18 jarige.

[ Voor 5% gewijzigd door Bob-B190 op 02-03-2018 10:57 ]

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 18:49
psy schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:28:

[...]

Schenkingsbelasting voor studie of huis is pas boven de ~5000 per jaar per kind belast met 10% (volgens de huidige regels). Dat zal dus wel loslopen. OF je moet echt in één keer heel veel geld willen schenken, en daar zie ik het nut niet van in. 5000 per jaar lijkt mij wel voldoende voor een eventuele studie, als basis.
Die schenkingsbelasting (geen onder de 5300) is jaarlijks geheel vrij en niet studie of huis gebonden.
Je kan ook eenmalig van een verhoogde vrijstelling van 25k (vrij) of 50-100k (onder voorwaarden en voor huis) gebruik maken. Dat laatste is of of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Onze kleine is ruim een maand oud nu.

Hier gaan we wel een spaarrekening openen voor de kleine waar eventuele gekregen euro's op gestort kunnen worden. En dit wil ik eens per jaar vastzetten in een deposito van een paar jaar. Dit geld is van de kleine.

Zelf sparen we ook, maar niet specifiek voor haar de eerste 10 jaar. Eigen buffers + investeringen ophogen en over 10 jaar kunnen we wel makkelijker bepalen of we een groter deel cash moeten houden (aan de hand van de economische stand + potentieel van het kind)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Wat ik ook nog een beetje mis is dat je als ouders ook kan zeggen 'geef de rekening van het college-geld maar aan ons' en dat als ouders zijnde rechtstreeks betalen. Heel zwart-wit is het voor de belastingdienst misschien dan alsnog een schenking maar in de praktijk gaan ze daar nooit over vallen.

Je mag/kan een studie dus zonder problemen uit eigen middelen betalen - daarvoor hoef je niet het opgebouwde vermogen al 'gelabeld' te hebben.
Hrolfr schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:36:
...
https://kandoor.nl/blog/studerend-kind-is-duur-hoe-duur/

Wij gaan uit van 13.000 per jaar, bij 5 jaar studie moeten we dan 65.000 neerleggen om alles te
Heb eens gekeken hoe ze aan die 1100 per maand komen maar veel kosten zijn erg hoog:
Boodschappen: 161 per maand?! Dat kan makkelijk voor de helft.
Zorgkosten: nagenoeg 0 met zorgtoeslag (en als er dan geen zorgtoeslag meer is dan is er wel een andere regeling)
Ontspanning/sport/ed: €144? meeste studentenverrenigingen zijn gratis of tegen zeer gereduceerde tarieven. Daarbij ben ik van mening dat je deze post als ouders niet hoeft te betalen.
Vervoer: €55? Ze hebben een OV-kaart. Reizen plannen ze dus maar in die tijden.

Een uitwondend studerend kind kost dus ca. €750 per maand (nog genoeg overigens).

[ Voor 52% gewijzigd door dvl-2 op 02-03-2018 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

dvl-2 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:52:
Wat ik ook nog een beetje mis is dat je als ouders ook kan zeggen 'geef de rekening van het college-geld maar aan ons' en dat als ouders zijnde rechtstreeks betalen. Heel zwart-wit is het voor de belastingdienst misschien dan alsnog een schenking maar in de praktijk gaan ze daar nooit over vallen.

Je mag/kan een studie dus zonder problemen uit eigen middelen betalen - daarvoor hoef je niet het opgebouwde vermogen al 'gelabeld' te hebben.
Het is voor een grote groep mensen niet mogelijk die rekeningen te betalen met het bedrag dat maandelijks over blijft nadat alle andere lasten van het salaris afgehaald zijn. Je hebt het over aanzienlijke bedragen en met een beneden modaal inkomen zal daar echt voor gespaard moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Tsurany schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:10:
[...]

Het is voor een grote groep mensen niet mogelijk die rekeningen te betalen met het bedrag dat maandelijks over blijft nadat alle andere lasten van het salaris afgehaald zijn. Je hebt het over aanzienlijke bedragen en met een beneden modaal inkomen zal daar echt voor gespaard moeten worden.
Dat begrijp ik zeker maar is het dan verstandig om vanaf de geboorte al te beginnen met vermogen opbouwen op hun naam? Ik denk het niet, op die manier zou dus de situatie kunnen ontstaan dat kindlief 20-30.000 'te besteden heeft' als hij/zij 18-19-20 is terwijl de ouders niet eens een nieuwe wasmachine en tv kunnen kopen omdat daar geen geld voor is omdat alles naar de kinderen is gegaan.

Ik ben (en mijn wederhelft ook) van mening dat wij ook een leven hebben. Ik weiger dus om vanaf nu al 'krom' te gaan liggen om iedere maand €1000 oid weg te leggen (heb 3 kinderen) om later een studie te kunnen betalen. Niet dat wij alles opmaken maar we leven goed met zn 5en. Als ze over 18 jaar gaan studeren dan zie ik dan wel weer wat we kunnen bijdragen.

Zou er niet aan moeten denken om nu 18j dingen niet te (kunnen) doen/de kids te ontnemen om een dikke bankrekening op te bouwen en dan gaan ze niet studeren..... Geef mij dan nu maar de leuke/lieve/schattige momenten (iets van de eurocard-mastercard reclame: 'die glimlach: "onbetaalbaar". Ze zijn maar 1x jong en die tijd krijg je nooit meer terug.

Leuk dat ze dan een aanbetaling op een huis kunnen doen en daar zullen ze vast blij mee zijn maar dat 'gevoel' is maar heel tijdelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
dvl-2 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:23:
[...]

Dat begrijp ik zeker maar is het dan verstandig om vanaf de geboorte al te beginnen met vermogen opbouwen op hun naam? Ik denk het niet, op die manier zou dus de situatie kunnen ontstaan dat kindlief 20-30.000 'te besteden heeft' als hij/zij 18-19-20 is terwijl de ouders niet eens een nieuwe wasmachine en tv kunnen kopen omdat daar geen geld voor is omdat alles naar de kinderen is gegaan.

Ik ben (en mijn wederhelft ook) van mening dat wij ook een leven hebben. Ik weiger dus om vanaf nu al 'krom' te gaan liggen om iedere maand €1000 oid weg te leggen (heb 3 kinderen) om later een studie te kunnen betalen. Niet dat wij alles opmaken maar we leven goed met zn 5en. Als ze over 18 jaar gaan studeren dan zie ik dan wel weer wat we kunnen bijdragen.

Zou er niet aan moeten denken om nu 18j dingen niet te (kunnen) doen/de kids te ontnemen om een dikke bankrekening op te bouwen en dan gaan ze niet studeren..... Geef mij dan nu maar de leuke/lieve/schattige momenten (iets van de eurocard-mastercard reclame: 'die glimlach: "onbetaalbaar". Ze zijn maar 1x jong en die tijd krijg je nooit meer terug.

Leuk dat ze dan een aanbetaling op een huis kunnen doen en daar zullen ze vast blij mee zijn maar dat 'gevoel' is maar heel tijdelijk.
Vermogen opbouwen is sowieso verstandig. Het is niet nodig om elk jaar op vakantie te gaan.. als ik even van mijn situatie uit ga (bruto jaarsalaris 40k + 27k partner) dan kunnen we met zuinig normaal leven toch wel 15k-20k op jaarbasis overhouden.. voor onze zoon gaat er maandelijks 100 euro naar zijn spaarrekening, waarbij ik hoop dat hij met verjaardagen en bijbaantjes ook hieraan zal bijdragen op een gegeven moment.

Los daarvan sparen we die 15k gewoon op jaarbasis. Komt onze spaarrekening straks boven de 50k uit dan gaan we extra aflossen op onze hypotheek.

We gaan dan niet 30k uitgeven aan een nieuwe auto, terwijl we voor 15k een tweedehands hebben.

Over 15 jaar hoop ik dat mijn hypotheek is afbetaald en dat we in ieder geval 50k op de spaarrekening hebben staan (meer mag ook en zal het ook wel zijn). Dan hebben we genoeg voor studie en ander zaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

dvl-2 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:23:
[...]

Je lijkt het heel erg binair te zien en dat blijkt ook wel als je direct met bedragen van 1000 euro komt. Je kan met (veel) lagere bedragen werken waardoor je nu simpelweg niets hoeft te laten liggen. Ik denk dat iedere ouder wel een bedrag tussen de 50 en 100 euro apart kan zetten per kind per maand. Dan kan je na 18 jaar toch denken aan een bedrag van tussen de 15.000 en 30.000 euro en daar kan je een kind aardig mee helpen tijdens de studie of met de aanschaf van een huis.
President schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:37:
[...]
Vermogen opbouwen is sowieso verstandig. Het is niet nodig om elk jaar op vakantie te gaan..
Dat is dan weer het andere uiterste, wat voor nut heeft het om vermogen op te bouwen als je daardoor niet elk jaar op vakantie kan gaan. Waar wil je dan vermogen voor opbouwen?

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 02-03-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
President schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:37:
[...]

Vermogen opbouwen is sowieso verstandig. Het is niet nodig om elk jaar op vakantie te gaan.. als ik even van mijn situatie uit ga (bruto jaarsalaris 40k + 27k partner) dan kunnen we met zuinig normaal leven toch wel 15k-20k op jaarbasis overhouden.. voor onze zoon gaat er maandelijks 100 euro naar zijn spaarrekening, waarbij ik hoop dat hij met verjaardagen en bijbaantjes ook hieraan zal bijdragen op een gegeven moment.

Los daarvan sparen we die 15k gewoon op jaarbasis. Komt onze spaarrekening straks boven de 50k uit dan gaan we extra aflossen op onze hypotheek.

We gaan dan niet 30k uitgeven aan een nieuwe auto, terwijl we voor 15k een tweedehands hebben.

Over 15 jaar hoop ik dat mijn hypotheek is afbetaald en dat we in ieder geval 50k op de spaarrekening hebben staan (meer mag ook en zal het ook wel zijn). Dan hebben we genoeg voor studie en ander zaken
Gedeeltelijk deel ik je mening maar toch leven wij anders.

Wij vinden de quality-time als gezin dermate belangrijk dat wij dus wel minimaal 2 of 3x weggaan. Niet dat we dan het vliegtuig pakken naar de andere kant van de wereld en/of in een luxe hotel gaan zitten - vaak is het een huisje oid ergens maar toch kost dat geld.

Een nieuwe auto zullen wij ook nooit kopen - maar net een maatje groter/luxer wel en die kosten dan ook net iets meer. Waar jij dus €15k voor een tweedehands uit zou geven gunnen wij elkaar de luxe van een tweedehands van 25-30k. Net wat ruimer en comfortabeler om met zn allen op pad te gaan.

Bovenstaande zijn in naar mijn mening voorbeelden van 'niet verbrassen' maar wel 'goed leven'.

Bij ons is het inkomen ook ruim modaal - er blijft dus genoeg over iedere maand om vermogen op te bouwen. Die studie zal wel goedkomen (aanname), gaat ons erom dat we niet nu al verplicht een fors bedrag opzij zetten om zeker te zijn dat we een studie kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Op een aparte rekening is dus labelen. Waar het om gaat is dat je moet uitkijken dat het niet mengt met je eigen geld door het bijv. op 1 rekening te zetten. Het moet duidelijk op een rekening op naam van het kind staan.
Ik ga er vanuit dat als mijn kinderen 18 zijn dat het bedrag wat ze krijgen aanzienlijk hoger is dan de belastingvrijstelling en het is maar de vraag of een huis kopen of studeren dan aan de orde is. Het hele idee van jaarlijks/maandelijks wat schenken is juist dat je geen probleem hebt als ze 18 zijn.

Bovendien sluit ik niet uit dat ik later alsnog ook wil schenken voor een huis of studie.

[ Voor 6% gewijzigd door ph4ge op 02-03-2018 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Tsurany schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:53:
Dat is dan weer het andere uiterste, wat voor nut heeft het om vermogen op te bouwen als je daardoor niet elk jaar op vakantie kan gaan. Waar wil je dan vermogen voor opbouwen?
Dat is denken vanuit de huidige economie... Nu zijn er inderdaad mensen die jaarlijks met het vliegtuig op vakantie gaan, omdat ze 'toch een paar duizend euro voor noodgevallen op hun rekening hebben staan'. Het is een luxe die vandaag de dag 'normaal' lijkt te zijn; alsof je ongelukkiger bent met 1x per 5 jaar op vakantie gaan dan jaarlijks...

Waar ik vermogen voor opbouw? Voor noodgevallen. Voor de zorg voor mijn kinderen, zodat als mijn kind straks 10 is en een ongeluk krijg ik de vrijheid heb om een jaar lang onbetaald verlof te nemen om voor mijn kind te zorgen. Ik hoop dat het nooit nodig is en dat ik het geld op een gegeven moment 'over' heb om mijn kinderen te kunnen helpen met een huis.

Het scheelt ook dat wij geen vakantie nodig hebben om gelukkig te zijn. We weten dat onze zoon van straks 18 maanden in de zomer een zwembadje in de tuin net zo leuk vindt als een zwembad in een 5-sterren hotel in Turkije.

Uiteindelijk dien je verstandig om te gaan met geld en liever later 'een appeltje voor de dorst' over hebben, dan nu teveel uitgeven en te weinig spaargeld/buffer hebben om niet voor mijn kind te kunnen zorgen.

Wel beginnen we nu behoorlijk af te wijken van het punt van TS: sparen voor zijn kind. Daarbij zijn er dus twee verschillen:
- sparen op naam van het kind wat het kind straks op zijn/haar 18e zelf kan uitgeven
- sparen voor de zorg van je kind, zoals studie/medisch/etc (en deels valt hier een buffer voor werkloosheid bijvoorbeeld ook onder, gezien dat ook de zorg voor je kind op lange termijn aantast als je uit huis wordt gezet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@President Er is een groot verschil tussen een buffer hebben en vermogen opbouwen. Op vakantie gaan is juist voor kinderen ontzettend goed om ze kennis te laten maken met andere culturen en andere delen van de wereld. Dan moet je wel verder gaan dan een zwembad in Turkije inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
dvl-2 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:57:
Bovenstaande zijn in naar mijn mening voorbeelden van 'niet verbrassen' maar wel 'goed leven'.

Bij ons is het inkomen ook ruim modaal - er blijft dus genoeg over iedere maand om vermogen op te bouwen. Die studie zal wel goedkomen (aanname), gaat ons erom dat we niet nu al verplicht een fors bedrag opzij zetten om zeker te zijn dat we een studie kunnen betalen.
Maar zo is het ook, het verschilt voor iedereen. Ik heb ook een TV van 1800 euro gekocht, een laptop van 900 euro.. Ik had ook wel voor de helft klaar kunnen zijn, maar ik geniet ook wel van de luxe.

Wel bak ik liever mijn patat gewoon zelf hier in de frituur dan dat ik 5x zoveel uitgeef bij de snackbar voor 'hetzelfde'.

Uiteindelijk moet iedereen zelf een balans vinden tussen geld verdienen en uitgeven, maar punt is wel dat momenteel de maatschappij 'wordt aangeleerd' om bewuster met geld bezig te zijn. Aflossingsvrije hypotheken waarvan mensen straks de kosten niet meer kunnen dragen, geld voor de studie opzij leggen, te lage buffers bij het grootste gedeelte van de huishoudens, etc. Men moet gewoon bewuster omgaan met sparen, in plaats van alleen naar een termijn van 2 jaar te kijken. En ik kan het de mensen niet kwalijk nemen, waar onze ouders vroeger werd aangeleerd 'zuinig' te zijn, is het momenteel gewoon normaal om geld uit te geven aan dure telefoons, twee auto's, dure computers/laptops, waarin het 'raar' is als je niet op vakantie gaat, duur speelgoed voor kinderen, een kapotte broek maar direct vervangen door een nieuwe broek, etc.
Tsurany schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:03:
@President Er is een groot verschil tussen een buffer hebben en vermogen opbouwen. Op vakantie gaan is juist voor kinderen ontzettend goed om ze kennis te laten maken met andere culturen en andere delen van de wereld. Dan moet je wel verder gaan dan een zwembad in Turkije inderdaad.
Tja, wij gingen vroeger ook niet veel op vakantie maar we zijn er echt niet slechter van geworden hoor.... Genoeg wat je ook gewoon van TV of internet kan leren, daarnaast gaan de meeste vakantiegangers alleen maar aan het zwembad liggen of op de lokale (toeristen)markt lopen :+

Los daarvan ben ik het wel met je eens hoor, kinderen moeten zich absoluut breed ontwikkelen.

Jullie praten over logische dingen, maar als leerkracht in het basisonderwijs maak ik genoeg andere zaken mee:
- kinderen die op oude kapotte fietsen fietsen omdat ouders geen geld hebben voor een nieuwe
- kinderen die met duurdere telefoons en abonnementen rondlopen dan ik
- ouders die een botsing hebben gehad maar geen geld hebben voor een nieuwe auto
- ouders met kinderen van 12 jaar die 4.000 euro op hun rekening hebben staan en dit veel geld vinden
- kinderen die thuis niet aan hun werkstuk kunnen werken omdat er geen computer/laptop is

En dan werk ik in een goede buurt... Met ouders die allemaal 1 of 2 banen hebben... Ik denk dat de wijk waarin ik werk echt wel boven het landelijk gemiddelde ligt qua welvaart :X Maar keuzes... Als je op de 12e verjaardag van je kind (terwijl je er 3 hebt) maar 4.000 euro spaargeld hebt en wel op vakantie gaat, dan ben je volgens mij amper bezig met toekomstige (lees: 10 tot 20 jaar) uitgaven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf op een houtje bijten en tegelijkertijd alles voor je volwassen kind willen kunnen betalen is voor mij ook niet echt een passende oplossing. Het kan stukken minder rigoureus.

En zoals jij een visie hebt over mensen met 'maar' 4k op de rekening zullen die dat zeker ook over jou hebben. Sparen is goed, oppotten wat mij betreft niet, want dat neigt naar doemdenken. Tevens heb je er niks aan als je het loodje legt. Mag iedereen zelf bepalen. Maar je zit zelf wel aan een buitenkant van een spectrum, dat besef je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:16
President schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:11:
[...]

Maar zo is het ook, het verschilt voor iedereen. Ik heb ook een TV van 1800 euro gekocht, een laptop van 900 euro.. Ik had ook wel voor de helft klaar kunnen zijn, maar ik geniet ook wel van de luxe.

Wel bak ik liever mijn patat gewoon zelf hier in de frituur dan dat ik 5x zoveel uitgeef bij de snackbar voor 'hetzelfde'.

Uiteindelijk moet iedereen zelf een balans vinden tussen geld verdienen en uitgeven, maar punt is wel dat momenteel de maatschappij 'wordt aangeleerd' om bewuster met geld bezig te zijn. Aflossingsvrije hypotheken waarvan mensen straks de kosten niet meer kunnen dragen, geld voor de studie opzij leggen, te lage buffers bij het grootste gedeelte van de huishoudens, etc. Men moet gewoon bewuster omgaan met sparen, in plaats van alleen naar een termijn van 2 jaar te kijken. En ik kan het de mensen niet kwalijk nemen, waar onze ouders vroeger werd aangeleerd 'zuinig' te zijn, is het momenteel gewoon normaal om geld uit te geven aan dure telefoons, twee auto's, dure computers/laptops, waarin het 'raar' is als je niet op vakantie gaat, duur speelgoed voor kinderen, een kapotte broek maar direct vervangen door een nieuwe broek, etc.

[...]

Tja, wij gingen vroeger ook niet veel op vakantie maar we zijn er echt niet slechter van geworden hoor.... Genoeg wat je ook gewoon van TV of internet kan leren, daarnaast gaan de meeste vakantiegangers alleen maar aan het zwembad liggen of op de lokale (toeristen)markt lopen :+

Los daarvan ben ik het wel met je eens hoor, kinderen moeten zich absoluut breed ontwikkelen.

Jullie praten over logische dingen, maar als leerkracht in het basisonderwijs maak ik genoeg andere zaken mee:
- kinderen die op oude kapotte fietsen fietsen omdat ouders geen geld hebben voor een nieuwe
- kinderen die met duurdere telefoons en abonnementen rondlopen dan ik
- ouders die een botsing hebben gehad maar geen geld hebben voor een nieuwe auto
- ouders met kinderen van 12 jaar die 4.000 euro op hun rekening hebben staan en dit veel geld vinden
- kinderen die thuis niet aan hun werkstuk kunnen werken omdat er geen computer/laptop is

En dan werk ik in een goede buurt... Met ouders die allemaal 1 of 2 banen hebben... Ik denk dat de wijk waarin ik werk echt wel boven het landelijk gemiddelde ligt qua welvaart :X Maar keuzes... Als je op de 12e verjaardag van je kind (terwijl je er 3 hebt) maar 4.000 euro spaargeld hebt en wel op vakantie gaat, dan ben je volgens mij amper bezig met toekomstige (lees: 10 tot 20 jaar) uitgaven
Wat een pedanterig toontje zeg, verschrikkelijk.
Je kent de situatie van al die mensen niet eens dus wie ben jij om daar zo laatdunkend over te praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

President schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:01:
[...]

Dat is denken vanuit de huidige economie... Nu zijn er inderdaad mensen die jaarlijks met het vliegtuig op vakantie gaan, omdat ze 'toch een paar duizend euro voor noodgevallen op hun rekening hebben staan'. Het is een luxe die vandaag de dag 'normaal' lijkt te zijn; alsof je ongelukkiger bent met 1x per 5 jaar op vakantie gaan dan jaarlijks...
Als ik mijn huidige (jaarlijkse) vakanties maar eens in de 5 jaar zou doen, dan ben ik inderdaad een stuk ongelukkiger, tenzij ik dat 5de jaar in zijn geheel weg ben.
President schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:11:
[...]

Grappig dat je dan dit voorbeeld geeft, een schoolvoorbeeld voor het denken vanuit de huidige economie waar je het in je eerste post over hebt.

"Het is een luxe die vandaag de dag 'normaal' lijkt te zijn; alsof je ongelukkiger bent met 1x per 5 jaar op vakantie gaan dan jaarlijkseen TV van 400 euro dan 1800..."

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvl-2
CaLeX schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:34:
[...]

Als ik mijn huidige (jaarlijkse) vakanties maar eens in de 5 jaar zou doen, dan ben ik inderdaad een stuk ongelukkiger, tenzij ik dat 5de jaar in zijn geheel weg ben.
...

"Het is een luxe die vandaag de dag 'normaal' lijkt te zijn; alsof je ongelukkiger bent met 1x per 5 jaar op vakantie gaan dan jaarlijkseen TV van 400 euro dan 1800..."
Wat (bij ons) de post is waar het meeste geld in op gaat: wonen. Wij genieten (lees: zijn gelukkiger) ervan dat we een groter/luxer huis hebben (en niet in Drenthe oid).

Is het nodig: absoluut niet - en omdat de lasten dus hoger zijn is de spaarrekening dus relatief laag maar toch zien wij dit indirect ook als sparen voor de kinderen - het zit alleen in stenen en wordt pas weer liquide als wij overlijden. Tot die tijd genieten we van de extra ruimte en gaan ze studeren en bouwen ze daardoor een schuld op: so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nog eens met mijn vrouw er over gehad: we blijven op de lijn dat wij zelf wel sparen voor de toekomst (los van wat ze af en toe eens op hun eigen spaarrekeningen krijgen + zakgeld).

Wij beide hebben ook geen zak geld gekregen op ons 18e (maar wel ons college geld en kosten zoals boeken) en hebben hierdoor een prima waarde van geld besef meegekregen. En hebben ook gewerkt voor de extra-tjes die als we minimaal een bepaald bedrag hadden gespaard soms werd aangevuld door onze ouders.

Dit hopen wij ook door dit door te trekken naar onze kinderen.
Mocht dat on verhoopt toch niet lukken, dan hebben wij alsnog zeggenschap over het geld.

Ik verwacht dat de we de kant op gaan van de US waar je dus een college fund achtige contructies gaat krijgen. Dus ik verwacht dat belasting vrije voet voor giften naar kinderen voor studie ruimer zullen gaan worden. Dus ik verwacht geen problemen met schenken in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:01

FreakNL

Well do ya punk?

Wij sparen de kinderbijslag en de helft van de IACK op een aparte spaarrekening. Die staat wel op onze naam. We gaan daar voorlig ook niets mee doen. Zal voor een studie of een huis worden inderdaad. Geen idee wat daar over 10 of 15 jaar opstaat, zal iets van 1500 tot 2000 per jaar naartoe gaan? Dus 15 tot 20k zit je zo aan.

Verder heeft ze een rekening op haar eigen naam, daar zetten wij niks op, alleen opa en oma. Denk gemiddeld zon 600-800 per jaar. Maar daar moet je dus wel FF de overwegingen meenemen zoals genoemd in dit topic :)

Het is wel irritant dat dit meetelt voor box3, Maargoed, aan de andere kant, wat moet je met 60k +? Ik los voorlopig alles boven de VRH maar af op mijn hypotheek. En naar verloop van tijd zal zij dus ook een steeds groter deel van die 60k “hebben”..

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 02-03-2018 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22
Barrycade schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:42:
Dus ik verwacht dat belasting vrije voet voor giften naar kinderen voor studie ruimer zullen gaan worden. Dus ik verwacht geen problemen met schenken in de toekomst.
Studie van kind betalen valt vrijwel per definitie niet onder een gift danwel zijn vrijgesteld onder 'natuurlijke verbintenis'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Kijk aan. Nou nog minder een probleem dus. Nog meer redenen om niet de persoonlijke rekeningen te spekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:01:
Wij sparen de kinderbijslag en de helft van de IACK op een aparte spaarrekening. Die staat wel op onze naam. We gaan daar voorlig ook niets mee doen. Zal voor een studie of een huis worden inderdaad. Geen idee wat daar over 10 of 15 jaar opstaat, zal iets van 1500 tot 2000 per jaar naartoe gaan? Dus 15 tot 20k zit je zo aan.

Verder heeft ze een rekening op haar eigen naam, daar zetten wij niks op, alleen opa en oma. Denk gemiddeld zon 600-800 per jaar. Maar daar moet je dus wel FF de overwegingen meenemen zoals genoemd in dit topic :)

Het is wel irritant dat dit meetelt voor box3, Maargoed, aan de andere kant, wat moet je met 60k +? Ik los voorlopig alles boven de VRH maar af op mijn hypotheek. En naar verloop van tijd zal zij dus ook een steeds groter deel van die 60k “hebben”..
Aan de hand van dit topic heb ik ook een spaarplan opgezet
1. spaarrekening van kind op naam van kind voor welwillende opa's & oma's
2. zilvervlootsparen (€ 600 p.j.)

Daarnaast hebben we ons zelf nog een spaardoel per jaar opgelegd (3k), in het bedrag wat we 'berekend' hebben gaan we er van uit dat we zo'n 60-70k bijdragen aan de studie van 1 of meerdere kinderen. Aan het eind van de studieperiode is de spaarpot dan bijna leeg, maar hebben we ook ons huis afbetaald. Als we dan in de jaren daarop het bedrag wat we normaal aan hypotheek kwijt waren weer opzij leggen kunnen we zelf ook nog eerder stoppen met werken.
Maarja, dat is het plan... En 40-60 jaar vooruit kijken is toch koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

We hebben besloten dat we 2 zaken gaan doen:

Langlopende indexbeleggingen met gespreide inleg (= gespreid risico)
Spaarrekening voor de kinderen.

Beginnend bij 50 euro per rekening per kind, dus 100 euro per kind, 50 euro naar elk.
Dit spreidt het risico.

We willen zelf nog eventueel verhuizen en daarom nog niet teveel vermogen vastleggen voor de 2 kinderen. Dat kan altijd nog met schenkingen (en tzt valt wel te bezien waar dat geld voor gaat zijn, studie of wat anders)
Pagina: 1