Toon posts:

Meerdere cellen vullen obv meerdere voorwaarden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al een tijdje te klooien met een zoektocht naar een goed werkende formule om mijn overzicht compleet te krijgen voor het verkoopteam.

Ik heb in een range van 25.000+ rijen een formule nodig die mij kan vertellen dat een factuur korting bevat of niet.
Ik kan geen screenshot bijvoegen (helaas), maar mijn overzicht ziet er als volgt uit:

In kolom C: factuurnummers (die meerdere rijen bevatten, bijvoorbeeld 7 rijen)
In kolom E: hoogte van de grootboekmutaties
In kolom G: grootboekrekeningnummers

Aan de hand van deze kolommen wil ik in kolom H weergeven of een factuur korting bevat (als dit zo is moet dit op iedere rij van het betreffende factuurnummer weergegeven worden).

Ik heb wel in mijn hoofd hoe ik het uit wil werken, maar ik kan geen goed werkende formule vinden die mij helpt.

Als de range van het factuurnummer bekend is (in kolom C, bijvoorbeeld 7 regels),
dan moet er horizontaal gezocht worden naar het feit of het factuurnummer het volgende bevat: in kolom G tweemaal rekeningnummer 8650 (op aparte rijen, eenmaal positief en eenmaal negatief (de korting) tegen hetzelfde bedrag)
Of dat rekeningnummer 8650 positief voorkomt en daarnaast rekeningnummer 8900 negatief (de korting). Daarin moet het positieve en negatieve getal gevonden worden op dezelfde rij in kolom E.

Wanneer de bovenstaande gevallen voorkomen moet op iedere rij (dus bijvoorbeeld op alle 7 rijen) van het factuurnummer komen te staan (in kolom H) "Korting".
Komt dit niet voor (dus komt er 1 keer rekeningnummer 8650 voor of helemaal geen enkele keer) dan moeten de velden in kolom H van het betreffende factuurnummer leeg gelaten worden.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/sadpy91pyob53su/Knipsel.JPG?dl=0

In het voorbeeld heb ik de gevallen waar het om gaat gearceerd en buiten de tabel heb ik handmatig ingevoerd wat het uiteindelijke doel is wat ik voor ogen heb.