Croga schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 22:28:
[...]
Zodra je ze zo gaat bekijken kun je net zo goed Scrum het raam uit gooien.
Agile wordt gebruikt voor het hele bedrijf. Zo niet dan wordt er geen Agile gebruikt.
- Communicatie met de klant doe je continu, incrementeel en iteratief. Dus niet de vaste contactmomenten die Prince beschrijft maar gewoon altijd.
- Managen van resources gebeurt tegenwoordig gewoon in de cloud. Tenzij je bedoelt "Managen van mensen", dat is in Scrum en Agile ingebakken. Zodra je mensen "resources" gaat noemen heb je de strijd, alweer, verloren.
- Issues bestaan niet in Scrum. Een issue los je op. Nu. Dat hoeft dus niet gemanaged te worden
- Risicos haal je weg. Nu. Dat hoeft dus niet gemanaged te worden. En zeker niet op de manier die Prince2 voor staat. Een "Risico lijst" is een manier om dingen weg te moffelen, niet een manier om ze op te lossen
- Rapportage is ingebakken in Scrum. Meer dan wat er daar in beschikbaar is rapporteer je niet. Rapportages buiten de Sprint review zijn pure waste.
Ik vindt het heel erg jammer om te zien dat je nu Project Manager wordt. Het is een uitstervend beroep, en met recht. Nog sterker: Ik baal er iedere keer weer van als een goede software engineer/architect verloren gaat aan zoiets. Software engineers zijn de belangrijkste personen in ieder software development traject. Daar hebben we in Nederland dan ook het grootste tekort aan. Project managers hebben we er 15 in een dozijn.
Geheel eens met je eerste punten, maar niet met de laatste alinea 'Het is een uitstervend beroep, en met recht.'. Net zoals de keuze van methodologie (geen 1 is perfect), is de noodzaak van een project manager geheel afhankelijk van tal van factoren.
Ik werk al 10 jaar binnen een e-commerce bedrijf als project manager. Bij mijn vorige bedrijf zijn we volledig overgestapt naar Agile, en werd met recht de project manager overbodig (wel 2 functies nodig voor scrum ipv 1, maar dat terzijde).
Maar nadat ik de overstap maakte naar ons moederbedrijf, ben ik aangebleven als project manager. Alhoewel de omgeving waarin ik in werk merendeel Agile werkt, is er toch een PM nodig. Het gaat om een wereldwijde organisatie waarin ik als PM verantwoordelijk ben voor de implementatie van een nieuw e-com platform. Developers zitten in Mumbai en Edinburgh, business owners in de VS, klant in Schotland, Frankrijk en Oostenrijk. Het managen van verwachtingen, planningen, communicatie etc verloopt via mij. Sprint planning e.d. worden gedaan op lokaal niveau.
Om terug te komen op TS: laat je niet leiden door de keuze van een methodologie. Scrum, Kanban, Prince2 etc zijn beurt allemaal erg populair, maar geen 1 is perfect. Het is geheel afhankelijk van de organisatie, product en mensen wat werkt. Pas toe wat werkt voor deze mix.