careltweakers schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:31:
Volgens mij gebruik ik de AirPort nu ook als een WiFi booster. Misschien heb ik dan een 2e nodig.
Ik had gehoopt/verwacht dat een Ziggo / Cisco modem een groter bereik had, over meerdere verdiepingen. Misschien moet ik dan nog een repeater / booster erbij plaatsen
Je wil eigenlijk dat de afstand tussen je devices en je Accespoint (in dit geval dus je AirPort) zo klein mogelijk is, vandaar het advies om er eventueel een extra apparaat bij te plaatsen op de plek waar je goede verbinding nodig hebt. Een extra AirPort is een optie, maar dat is in dit geval onnodig duur. Hier zit namelijk ook een router functie in en de mogelijkheid om een USB schijf of printer te delen, beide niet nodig, betaal je, in combinatie met het Apple logo wel voor.
Je bestaande apparatuur harder laten schreeuwen is zelden/nooit een oplossing. Je hebt namelijk ook nog te maken met netwerken van de buren die kunnen storen, demping van de materialen in en van je huis.
5 GHz is de snellere variant, daar wil je indien mogelijk zo veel mogelijk gebruik van maken. 5 GHz gaat slechter door muren en vloeren heen dan een 2.4 GHz signaal.
Scan je omgeving eens met een wifi-tooltje en kies op de 2.4 band kanaal 1, 6 of 11, afhankelijk op welke van die 3 je de minste interferentie hebt.
Bij 5 GHz zorg je er voor dat je indien mogelijk geen overlap hebt met andere kanalen. Hier is de keuze iets ruimer.