Vraag

• careltweakers
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-04-2019
Mijn vraag
...

WiFi connectie is niet sterk in huis (4 verdiepingen)
Ik heb een Cisco EPC3928AD modem (Ziggo) als router.
En een Apple Airport TimeCapsule als Wireless Network extender.

Is het beter om het Ziggo modem in Bridge mode te zetten en de Airport als router in te stellen?

Beste antwoord (via careltweakers op 01-03-2018 10:32)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:13
careltweakers schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:31:
Volgens mij gebruik ik de AirPort nu ook als een WiFi booster. Misschien heb ik dan een 2e nodig.
Ik had gehoopt/verwacht dat een Ziggo / Cisco modem een groter bereik had, over meerdere verdiepingen. Misschien moet ik dan nog een repeater / booster erbij plaatsen
Je wil eigenlijk dat de afstand tussen je devices en je Accespoint (in dit geval dus je AirPort) zo klein mogelijk is, vandaar het advies om er eventueel een extra apparaat bij te plaatsen op de plek waar je goede verbinding nodig hebt. Een extra AirPort is een optie, maar dat is in dit geval onnodig duur. Hier zit namelijk ook een router functie in en de mogelijkheid om een USB schijf of printer te delen, beide niet nodig, betaal je, in combinatie met het Apple logo wel voor.

Je bestaande apparatuur harder laten schreeuwen is zelden/nooit een oplossing. Je hebt namelijk ook nog te maken met netwerken van de buren die kunnen storen, demping van de materialen in en van je huis.
careltweakers schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:34:
[...]

2.4 en 5GHz allebei automatisch

Ongeveer 12 andere netwerken van buren
5 GHz is de snellere variant, daar wil je indien mogelijk zo veel mogelijk gebruik van maken. 5 GHz gaat slechter door muren en vloeren heen dan een 2.4 GHz signaal.

Scan je omgeving eens met een wifi-tooltje en kies op de 2.4 band kanaal 1, 6 of 11, afhankelijk op welke van die 3 je de minste interferentie hebt.
Bij 5 GHz zorg je er voor dat je indien mogelijk geen overlap hebt met andere kanalen. Hier is de keuze iets ruimer.

Alle reacties

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:18

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Maar je maakt al verbinding met de Airport? En dan is het bereik al niet toereikend?
Dan zal (maar ik ben geen expert) het aanpassen van de Ziggo router geen effect hebben.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• gastje01
Doet je Airport nu ook al de wifi dan? Hoe had je gedacht dat hetzelfde apparaat dan ineens wel door alle muren en vloeren heen gaat? Indien beide apparaten naast elkaar staan is het wel verstandig Wifi op 1 van de 2 uit te schakelen zodat ze elkaar niet storen.

Als je je wifi-signaal in huis wilt verbeteren is naar alle waarschijnlijkheid een extra accespoint de oplossing die je zoekt.

• careltweakers
Dank voor de reacties!
Ziggo modem staat op BG en AirPort op 1e verdieping. Toch slechte WiFi, vooral in de kelder. Vandaar mijn vraag of de Airport als Router de situatie kan verbeteren...

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:18

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

careltweakers schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:07:
Dank voor de reacties!
Ziggo modem staat op BG en AirPort op 1e verdieping. Toch slechte WiFi, vooral in de kelder. Vandaar mijn vraag of de Airport als Router de situatie kan verbeteren...
Nee, ik verwacht van niet. Ik denk dat je beter kunt kijken naar een extender of het liefst naar een access point.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:05
Slechte wifi op welk netwerk? Op het netwerk van de Cisco, of op het (aangenomen dat het een eigen netwerk heeft) van de airport?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• careltweakers
WiFi van Cisco lijkt slechter te zijn, staat op BG maar slecht bereik in kelder

• gastje01
Outerspace schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:09:
[...]

Nee, ik verwacht van niet. Ik denk dat je beter kunt kijken naar een extender of het liefst naar een access point.
Ziggo levert zelf https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/ deze jongen, die zou je eventueel op zolder of in de kelder kunnen plaatsen, net waar je goed bereik wilt.

KPN levert vergelijkbaar spul: https://www.kpn.com/wifi-versterker.htm ook voor niet KPN klanten. Verhaal is hetzelfde.

Mocht je iets meer uit willen geven kun je ook centraal beheerde managed Accespoints kopen. Ubiquiti is vrij budget vriendelijk, maar ook andere merken bieden dit aan.

edit: @careltweakers Hoe heb je je kanalen nu ingesteld en wat ontvang je allemaal voor andere netwerken?

[Voor 6% gewijzigd door gastje01 op 28-02-2018 12:23]

• careltweakers
Volgens mij gebruik ik de AirPort nu ook als een WiFi booster. Misschien heb ik dan een 2e nodig.
Ik had gehoopt/verwacht dat een Ziggo / Cisco modem een groter bereik had, over meerdere verdiepingen. Misschien moet ik dan nog een repeater / booster erbij plaatsen

• careltweakers
Hoe heb je je kanalen nu ingesteld en wat ontvang je allemaal voor andere netwerken?

[Voor 13% gewijzigd door careltweakers op 28-02-2018 12:35]

• haik01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2018
Kan je de 2,4 uitzetten? Of heb je oude telefoons / apparaten die alléén op 2,4 GHz kunnen werken?

Maar pas ook op met 5 GHz. Ook zitten deze soms op dezelfde frequentie. Download InSSID programma en ga met de laptop op de plek staan waar je de dekking verbeterd wilt hebben. Kijk naar de 5 GHz kanalen. Zorg ervoor dat je niet op dezelfde frequentie zit als de buurman. Doe dit óók op alle verdiepingen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• gastje01
Je wil eigenlijk dat de afstand tussen je devices en je Accespoint (in dit geval dus je AirPort) zo klein mogelijk is, vandaar het advies om er eventueel een extra apparaat bij te plaatsen op de plek waar je goede verbinding nodig hebt. Een extra AirPort is een optie, maar dat is in dit geval onnodig duur. Hier zit namelijk ook een router functie in en de mogelijkheid om een USB schijf of printer te delen, beide niet nodig, betaal je, in combinatie met het Apple logo wel voor.

Je bestaande apparatuur harder laten schreeuwen is zelden/nooit een oplossing. Je hebt namelijk ook nog te maken met netwerken van de buren die kunnen storen, demping van de materialen in en van je huis.
careltweakers schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:34:
[...]

5 GHz is de snellere variant, daar wil je indien mogelijk zo veel mogelijk gebruik van maken. 5 GHz gaat slechter door muren en vloeren heen dan een 2.4 GHz signaal.

Scan je omgeving eens met een wifi-tooltje en kies op de 2.4 band kanaal 1, 6 of 11, afhankelijk op welke van die 3 je de minste interferentie hebt.
Bij 5 GHz zorg je er voor dat je indien mogelijk geen overlap hebt met andere kanalen. Hier is de keuze iets ruimer.

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:12
Als wifi booster? Hoe moet ik dat zien? Als repeater, of zit ie bedraad aagesloten? Zo niet, zou dat imo stap 1 zijn.

Airport extreme/TimeCapsule zijn normaal gesproken prima voor een gemiddeld huis.

• gastje01
Wouter36 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:19:
[...]

Als wifi booster? Hoe moet ik dat zien? Als repeater, of zit ie bedraad aagesloten? Zo niet, zou dat imo stap 1 zijn.

Airport extreme/TimeCapsule zijn normaal gesproken prima voor een gemiddeld huis.
Kun je onmogelijk zeggen. Ik heb in mijn appartement van 85m2 toch echt 2 accespoints nodig om overal fatsoenlijke wifi verbinding te hebben. Een AE of TC bevat geen magische onderdelen hoor :)

Ik heb een dikke draagmuur dwars voor m'n huis lopen en er zit een coating op de ramen om de warmte binnen/buiten te houden. Daarbij is het een appartementencomplex en ontvang ik nog zo'n 30 andere netwerken, de 2.4 Band is daarmee praktisch nutteloos geworden (los van een Legacy robot-stofzuiger die toch amper bandbreedte nodig heeft). 5GHz wil je überhaupt al voor de snelheid, maar dit komt weer niet lekker door de (vrij dikke) muren heen.

De plaatsing maakt heel veel uit. Modem-routers van een provider staan vaak in een hoekje of in een meterkast. Zelden tot nooit de beste plek voor goede Wifi in huis. Daar komt nog bij dat wanneer je meerdere accespoints plaatst je de load van je devices kunt verdelen. Hoe meer devices er op wifi zitten, hoe groter dit effect wordt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee