Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VortexSB
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-06 15:52
Hallo, mijn huidige telefoon (ZTE Axon 7) begint het om een of andere reden te begeven, dus ik ben op zoek naar een betaalbare vervanger. Nu ben ik na wat zoeken en vergelijken tot 2 telefoons gekomen, namelijk de Nokia 7 Plus en Nokia 8.
Qua prijs zijn ze bijna gelijk, maar beiden hebben een aantal sterke en zwakke punten als je ze tegenover elkaar zet. Nu is mijn vraag, wat zou jullie advies zijn?

Wat voordelen die zo in mijn hoofd opkomen:
Nokia 7 Plus:
- 18:9 scherm (vind ik mooier)
- Gigantische accu
- Nieuwer dus wat langer update support
- Betere camera? (hier hoor ik graag meer over als iemand iets weet)

Nokia 8:
- Snellere SOC (met name GPU)
- Hogere resolutie scherm
- UFS opslag ipv emmc

Beste antwoord (via VortexSB op 28-02-2018 11:28)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:29
Om het gelijk maar even te noemen... de 7 plus is nog niet uit, daar zal je dus nog even op moeten wachten, wanneer deze exact is Nederland beschikbaar komt is volgens mij nog niet bekend.

Update support hoef je bij beide geen zorgen over te maken, Nokia heeft naast Google zelf het meeste 'gezonde' updatebeleid van alle Android smartphone fabrikanten en garanderen bij de 'betere' modellen zoals de 8 minimaal 3 jaar updates... dat betekent dat je met de 8 nog zeker 2,5 jaar updates mag verwachten.

Wat betreft de camera's, die zijn voor de 7 plus en de 8 nagenoeg gelijk...

Oftewel dan blijft je keuze tussen het ontwerp van de telefoon en dan voornamelijk het scherm, 18:9 vind je mooier dus dan heeft de 7 plus een voordeel.

Ook heeft de 7 plus de grotere accu en vanwege de SD660 soc sowieso al zuiniger dan de 8... dus standby tijd zou met de 7 plus beter dan de 8 moeten zijn... maar als eigenaar van een 8 kan ik je vertellen dat daar al weinig over te klagen is, nog langer is uiteraard alleen maar beter.

In het voordeel van de 8 spreekt toch wel de hogere resolutie en wat ik in principe vermoed ook de betere kwaliteit van het scherm... de 8 heeft namelijk een erg goed scherm ondanks dat het geen OLED is, hoge helderheid en goede kleurweergave.

Zoals ik al aangaf ben ik zelf eigenaar van een 8, een zeer tevreden eigenaar zelfs... maar als je in ieder geval de specs zo op papier vergelijkt en ik had nu een toestel moeten aanschaffen dan had ik denk ik de 7 plus gekozen vooral op de specs van de soc en de accu... alleen het scherm zou nog een twijfelpunt voor mij zijn omdat hier nog geen praktijk ervaringen van bekend zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
Om het gelijk maar even te noemen... de 7 plus is nog niet uit, daar zal je dus nog even op moeten wachten, wanneer deze exact is Nederland beschikbaar komt is volgens mij nog niet bekend.

Update support hoef je bij beide geen zorgen over te maken, Nokia heeft naast Google zelf het meeste 'gezonde' updatebeleid van alle Android smartphone fabrikanten en garanderen bij de 'betere' modellen zoals de 8 minimaal 3 jaar updates... dat betekent dat je met de 8 nog zeker 2,5 jaar updates mag verwachten.

Oftewel dan blijft je keuze tussen het ontwerp van de telefoon en dan voornamelijk het scherm, 18:9 vind je mooier dus dan heeft de 7 plus een voordeel.

Ook heeft de 7 plus de grotere accu en vanwege de SD660 soc sowieso al zuiniger dan de 8... dus standby tijd zou met de 7 plus beter dan de 8 moeten zijn... maar als eigenaar van een 8 kan ik je vertellen dat daar al weinig over te klagen is, nog langer is uiteraard alleen maar beter.

In het voordeel van de 8 spreekt toch wel de hogere resolutie en wat ik in principe vermoed ook de betere kwaliteit van het scherm... de 8 heeft namelijk een erg goed scherm ondanks dat het geen OLED is, hoge helderheid en goede kleurweergave.

Zoals ik al aangaf ben ik zelf eigenaar van een 8, een zeer tevreden eigenaar zelfs... maar als je in ieder geval de specs zo op papier vergelijkt en ik had nu een toestel moeten aanschaffen dan had ik denk ik de 7 plus gekozen vooral op de specs van de soc en de accu... alleen het scherm zou nog een twijfelpunt voor mij zijn omdat hier nog geen praktijk ervaringen van bekend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Ik zou voor de 7+ gaan. Ik denk dat een 16:9 display over een jaar of 2 wel erg gedateerd gaat worden, 18:9 is een trend die in ieder segment al doordringt. Sowieso vind ik het persoonlijk erg prettig. De resolutie van de 7+ is daarbij hoog genoeg en zorgt juist voor een lekker vlot werkend toestel, omdat er niet enorm veel pixels worden aangestuurd.

Over de camera kan nog niemand wat zeggen, het toestel is nog niet uit :)\

Ik snap de aantrekkingskracht van het 'flagship' de Nokia 8, en hoewel het natuurlijk een prima telefoon is, vind ik de 7+ net iets boeiender persoonlijk.

Heb je de OnePlus 5T ook overwogen? Iets duurder, maar de OnePlus 6 is ook onderweg met een waarschijnlijke prijsdaling voor de 5T. Dan heb je en de flagship specs, en een 18:9 OLED display.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zertaxka
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MicGlou schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:52:
De Nokia 7 Plus krijgt AndroidOne dus de updates komen van Google ;)
De Nokia 7 Plus krijgt dezelfde camera als de Nokia 8 Sirocco, dus op papier lijkt het een kleine upgrade over de Nokia 8.

Zelf heb ik de Galaxy S6 en zat als opvolger in eerste instantie te denken aan de S8 / OnePlus 5T / Sony Xperia XA2. Als het maar een goede camera, stevige accu en een 3.5mm audio aansluiting heeft.
Maar nu de Nokia 7 Plus is aangekondigd lijkt dat toch voor mij ook wel een erg interessante optie te worden (tenzij de prijzen van de S8/5T aardig gaan dalen in April/Mei). Hopelijk wordt het toestel redelijk goed verkrijgbaar (voor de adviesprijs of lager).

World of Warships proberen ? Klik hier voor Recruit a Friend Benefits !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VortexSB
MicGlou schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:52:
Zolang het scherm helder en een beetje goed gekalibreerd is vind ik het prima. Mijn Axon 7 heeft een prachtig amoled scherm maar ik kan niet zeggen dat ik zo'n scherm echt nodig heb, mijn Nexus 5 scherm vind ik ook prima.
Richh schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:00:
Heb je de OnePlus 5T ook overwogen? Iets duurder, maar de OnePlus 6 is ook onderweg met een waarschijnlijke prijsdaling voor de 5T. Dan heb je en de flagship specs, en een 18:9 OLED display.
Jep, maar die vind ik er echt heel saai uit zien, en (nu) nog echt te duur imo.
Zertaxka schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:15:
[...]

De Nokia 7 Plus krijgt AndroidOne dus de updates komen van Google ;)

[...]

De Nokia 7 Plus krijgt dezelfde camera als de Nokia 8 Sirocco, dus op papier lijkt het een kleine upgrade over de Nokia 8.

Zelf heb ik de Galaxy S6 en zat als opvolger in eerste instantie te denken aan de S8 / OnePlus 5T / Sony Xperia XA2. Als het maar een goede camera, stevige accu en een 3.5mm audio aansluiting heeft.
Maar nu de Nokia 7 Plus is aangekondigd lijkt dat toch voor mij ook wel een erg interessante optie te worden (tenzij de prijzen van de S8/5T aardig gaan dalen in April/Mei). Hopelijk wordt het toestel redelijk goed verkrijgbaar (voor de adviesprijs of lager).
AndroidOne is inderdaad een mooi extraatje, het was niet echt nodig gezien de track record van Nokia maar een simpeler update proces is altijd beter. En qua beschikbaarheid komt het denk ik wel goed, hij staat voor 399 euro als preorder op bol.com.

Aangezien jullie meningen redelijk met mijne overeenkomen ga ik waarschijnlijk voor de 7 Plus, bedankt! Nog even wachten op levering en reviews nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:44
De pluspunten in je lijstje voor de 8, heb je daar specifiek behoefte aan? Volgens mij zijn beide sneller dan je huidige ZTE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VortexSB
swhnld schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:39:
De pluspunten in je lijstje voor de 8, heb je daar specifiek behoefte aan? Volgens mij zijn beide sneller dan je huidige ZTE?
Mijn Axon 7 heeft UFS 2.0, dus dan is het emmc geheugen in de 7 Plus wel echt een achteruitgang. Scherm is ook een stapje terug qua resolutie en techniek.
Ik vraag mij af hoeveel verschil je in normaal gebruik merkt tussen UFS en emmc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
swhnld schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:39:
Beide toestellen kosten ongeveer hetzelfde, dan is er toch niets mis mee om de specificaties even naast elkaar te leggen om te zien waar voor de gestelde wensen en voorkeuren de meeste waarde in zit? Ik zou bijvoorbeeld de potentieel veel langere standby tijd van de 7 plus prefereren boven de hogere resolutie en snellere soc van de 8. Dat staat toch echt apart van of ze beide nou sowieso sneller zijn dan de ZTE...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:44
Verschil zul je merken in lezen en schrijven van opslag.Dus een App laden (als die nog niet in het geheugen zit) kan een fractie langer duren, idem wegschrijven van een save game zou langer kunnen duren (als je dat op je toestel doet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeffreyDG
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-05 07:21
VortexSB schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:27:
[...]

Jep, maar die vind ik er echt heel saai uit zien, en (nu) nog echt te duur imo.

[...]
Ik zie dat je ook student bent! Als je je bij OnePlus inschrijft als student krijg je 10% aanschaf op een OnePlus 5T scheelt dus als snel €49,90 (64GB model) en €54,90 (128GB) versie. Voor het 64GB model ben je dan €449,10 kwijt en die €49,10 meer ten opzichte van de Nokia 7+ is het het dan wel waard denk ik.

Zelf ben ik ook nog een beetje aan het twijfelen tussen de OnePlus 5T en de Nokia 7+, maar denk dat ik toch eerdaags de 5T ga bestellen met die 10% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:35
Volgens de website van OnePlus krijg je op toestellen als student maar 5%, geen 10% korting:

This discount grants you up to 10% off any order (Limit 5% off one device and 10% off any gear/accessories)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwindew
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-07-2024
VortexSB schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:27:

AndroidOne is inderdaad een mooi extraatje, het was niet echt nodig gezien de track record van Nokia maar een simpeler update proces is altijd beter. En qua beschikbaarheid komt het denk ik wel goed, hij staat voor 399 euro als preorder op bol.com.

Aangezien jullie meningen redelijk met mijne overeenkomen ga ik waarschijnlijk voor de 7 Plus, bedankt! Nog even wachten op levering en reviews nu!
Bij Belsimpel staat hij ook als preorder + een google cromecast kado voor 399.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 10:13
De 7+ is ondertussen leverbaar bij belsimpel.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saphaas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-02-2023
Ik heb ze beide ik zou voor de 7+ gaan groter scherm grotere accu knoppen liggen net iets hoger dus beter te bedienen softwarematige knoppen op display .kortom de 7+ bevalt mij top !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06 18:49

Ragger

slopen. alles kapot maken.

Voordelen van de 8 lijken mij het iets kleinere formaat, de waterdichtheid, de snellere processor. Nadeel: slechtere foto's? Twijfel, twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Richh schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:00:
Ik zou voor de 7+ gaan. Ik denk dat een 16:9 display over een jaar of 2 wel erg gedateerd gaat worden, 18:9 is een trend die in ieder segment al doordringt. Sowieso vind ik het persoonlijk erg prettig.
Jouw laatste opmerking zegt eigenlijk alles; het is een persoonlijke voorkeur. Ik zelf vind het een onmogelijke K*t verhouding. Ik kan met één hand een 5.5" 16:9 scherm bedienen, bij een 18:9 scherm moet ik daarvoor met de telefoon gaan schuiven in mijn hand, ik kan dan niet goed over de hele lengte van het scherm nauwkeurig aanraken. Leuk bij een browser, maar slecht voor UX bij apps. Bovendien is het totaal niet interessant of dat over twee gedateerd is (ik betwijfel het), want dan is de telefoon toch al afgeschreven en hoe dan ook qua techniek al 'gedateerd'.

Je moet de telefoon kopen die je nu nodig hebt en die in ieder geval ondersteunt wordt de tijd dat je hem wil gebruiken. Wat dat laatste betreft verwacht ik bij beide geen problemen. Ik zou dus persoonlijk voor de Nokia 8 gaan, aangezien de scherm verhouding beter is en het toestel gewoon een hele mooie schermweergave heeft.

Overigens ben ik niet ontevreden over de Nokia 8 camera. Beter dan van budget telefoons, iets minder dan die van de veel duurdere top telefoons. Alle waar naar zijn geld en dan bied de Nokia 8 gewoon heel veel waar voor zijn geld. En als ik echt foto's belangrijk vind, dan pak ik een SLR/ILC camera en is in vergelijking zelfs de beste telefooncamera slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1125817

Hoe staan we vandaag tegenover dit dilemma?

Ik ga eind deze maand een nieuwe telefoon aanschaffen.

De net geïntroduceerde 7.1 zegt mij niet zoveel, geen fan van notches. Hier in BE kan je de 7 plus en 8 voor ongeveer dezelfde prijs vinden.

Pluspunten 7 Plus: Grotere accu, nieuwer
Pluspunten 8: Beter scherm, vingerafdrukscanner vooraan (kan je dus ook gebruiken wanneer telefoon op tafel ligt)

Momenteel gebruik ik een OnePlus X. Ben daar nog steeds heel tevreden van, vooral van het mooie OLED-scherm, verbazend genoeg 3 jaar later nog steeds geen gemeengoed in deze prijsklasse (indertijd was de X nog eens 100 euro voordeliger dan beide Nokia's). Dit doet me dan weer neigen naar de 8.

Grotere accu spreekt weer in het voordeel van de 7 plus, moet met de X regelmatig kunstgrepen uithalen om het tot 's avonds uit te zingen (ik ga vaak fietsen met bijhorend gebruik van google maps).

Jammergenoeg is het scherm van mijn X volledig naar de vaantjes. Naast notches ben ik ook geen voorstander van hoesjes... Volledig gebarsten na een intiem contact met een hangslot 8)7 Werkt wel nog maar is uiteraard geen zicht. Daarnaast begint hij af en toe toch merkbaar te vertragen, en geeft de USB-connector steeds vaker geen contact. Ik hoef niet per sé het laatste nieuwe speeltje te hebben, ik gebruik al mijn apparaten tot ze quasi onbruikbaar zijn. In die zin is het wel handig om zo lang mogelijk Android-updates te blijven ontvangen.

Iets wat me bij zowel OnePlus als Nokia aanspreekt is de cleane Android-ervaring. Huawei's EMUI, mweh :)
Pagina: 1