Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

Asus heeft de Zenfone 5Z aangekondigd. Het toestel heeft een 6,2"-scherm met een Essential PH-1-achtige uitsparing aan de bovenkant. De Android-smartphone heeft een Snapdragon 845-soc aan boord.

De lcd van de Asus Zenfone 5Z heeft een diagonaal van 6,2" en een resolutie van 2280x1080 pixels. Bij het weergeven van 16:9-content heeft het beeld een diagonaal van rond 5,4". Asus geeft geen afmetingen op, maar de behuizing is rond 15x7,3cm groot, zo blijkt uit berekeningen van Tweakers.

Het toestel draait op de Snapdragon 845, de nieuwste soc van Qualcomm voor high-end smartphones. De 845 heeft vier grotere Kryo-processorkernen, gebaseerd op Cortex A75-kernen, die kloksnelheden halen tot 2,8GHz, terwijl de kleinere Kryo-kernen tot 1,8GHz kunnen komen. De acht processorkenen delen 2MB aan L3-cache. Elke kern heeft wel eigen L2-cache. De gpu is een Adreno 630. Het geheugen van niet nader genoemd type heeft een grootte van 8GB. De opslag van 256GB is ufs 2.1.

Asus claimt een relatieve schermgrootte van meer dan 90 procent, maar uit berekeningen van Tweakers blijkt dat het onjuist is. De Zenfone 5Z komt uit tussen 85 en 87 procent. De primaire camera is een Sony IMX363-sensor met f/1.8-lens met een brandpunt van 24mm in 35mm-equivalent. De tweede camera heeft een brandpunt van 12mm in 35mm-equivalent en dus een grotere beeldhoek van 120 graden.

De accu van de Zenfone 5Z heeft een capaciteit van 3300mAh. Asus maakt niet bekend wanneer het toestel uitkomt. De prijs komt te liggen rond 479 euro, maar of dat ook de adviesprijs zal zijn in de Benelux, is onbekend. Die prijs geldt vermoedelijk voor de versie met 4GB geheugen en 64GB opslag.

Behalve de Zenfone 5Z komt Asus ook met de Zenfone 5. De Zenfone 5 heeft net als de 5Z een 6,2"-lcd met 2280x1080 pixels, maar wisselt de Snapdragon 845 in voor een 636. Dat is een aangepaste versie van de eerder verschenen Snapdragon 630. Daarin heeft Qualcomm de Cortex A53-kernen van de 630 ingeruild voor de 'eigen' Kryo 260-kernen. Daarbij gaat het om acht cpu-kernen met een maximale kloksnelheid van 1,8GHz. De Kryo 260 draagt de naam van Qualcomm, maar vermoedelijk gaat het om een aangepaste versie van Cortex A53-kernen. Qualcomm laat de soc maken op 14nm. De gpu is een Adreno 509. Veel van de kenmerken komen overeen met de 5Z, maar het geheugen is met 4GB of 6GB iets kleiner. De opslag is 64GB en is van het emcp-type.

Terug naar Inhoudsopgave

5Z5
OSAndroid 8.0.0
SkinAsus ZenUI
CPUQualcomm® Snapdragon™ 845Qualcomm® Snapdragon™ 636
GPUQualcomm® Adreno™ 630Qualcomm® Adreno™ 509
RAMTot 8 GB LPDDR4XTot 6 GB LPDDR4X
ROM64 / 128 / 256 GB ufs 2.1(uitbreidbaar tot 2TB)64 GB eMCP(uitbreidbaar tot 2TB)
ConnectiviteitBluetooth 5.0, A-GPS, Glonass, Beidou, 2,4 & 5 GHz b/g/n/ac, NFC, FM-radio
AansluitingenUSB2.0 Type-C, 3.5mm
SensorenRGB-sensor, Lichtsensor, nabijheidssensor, accelerometer, e-compass, gyroscope, vingerafdruksensor, Hall sensor
Scherm6,2" Full-HD(2246x1080) LCD-scherm
Front Camera8MP, f/2.0
Back CameraSony IMX363: 12MP, f/1.8, 1.4 µm, PDAF, dubbele led flitser
2e Back Camera120° wide-angle camera
Accu3300mAh (met QC)3300mAh
KleurBlauw, Zilver
Afmetingen153 x 75,7 x 7,85 mm
Gewicht155 g
PrijsVanaf 479 euroOnbekend

Terug naar Inhoudsopgave

Terug naar Inhoudsopgave

Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur me dan een DM.

VersieDatumAanpassingen
V1.028-02-2018Topic aangemaakt

Terug naar Inhoudsopgave

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 01-03-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga deze absoluut halen mocht de Snapdragon 845 versie maar €479 kosten.
Afbeeldingslocatie: https://www.androidcentral.com/sites/androidcentral.com/files/styles/large_wm_brw/public/article_images/2018/02/asus-zenfone-5-series-29.jpg?itok=P2y0uUIZ
Afbeeldingslocatie: https://cnet1.cbsistatic.com/img/Uu-n7inG9r7vxmR6mlEeuhEJTy0=/fit-in/970x0/2018/02/26/e9959afc-8254-4051-8e40-f4cdcd9eb9f7/asus-zenfone-5-z-16.jpg

Dunnere bezels dan de iPhone X, groter scherm, meer ram en Android _/-\o_ .

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag me alleen af hoe dit met third party apps zal zijn. Heel veel apps gebruiken de notch (nog) niet. Wat zal Android P daaraan gaan veranderen? Zal dit betekenen dat zelfs de apps die door app makers niet geüpdatet worden, toch automatisch een inkeping krijgen wanneer je een dergelijke telefoon hebt. Of dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosemime
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:51
Interessante telefoon! Alleen vind ik het jammer dat er geen oled scherm in zit, dan was ie helemaal top geweest.

https://www.flickr.com/photos/tosemime/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hmm voor €480 zelfs met alleen 4/64GB een goede concurrent voor de LG V30. Deze Asus heeft ook een groothoeklens, koppelt er een Snapdragon 845 mee maar mist Oled en de quaddac. Wél heeft de 5Z wss de betere selfiecam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:14
Ik heb wat hands-on video's gezien en het ziet er een nette phone uit. De off angle view is wel zwak en de lage resolutie is voor zo'n groot scherm ook een tegenvaller. Ik denk dat daarom de prijs zo scherp is.

Al bij al is het een interessante piste en hoop dat verdere evoluties de "notch" phone zullen verbeteren. Het is interessant om te zien of de Xiaomi Mix 2S met de notch aan de rechterbovenhoek een industry shakeup zal teweeg brengen. Wie zal winnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:52:
Ik ga deze absoluut halen mocht de Snapdragon 845 versie maar €479 kosten.
Ik heb zo'n idee dat het toestel pas uit wordt gebracht als alle andere high-end devices in prijs gezakt zijn ;)
Beetje het idee van: "Ik verkoop de iPhone X voor € 699", maar dan wel 1,5 jaar moeten wachten zeg maar.
Bright schrijft als enige trouwens dat ze prijs gehoord hebben van € 499,00, maar Asus heeft niks confirmed.
Dunnere bezels dan de iPhone X, groter scherm, meer ram en Android _/-\o_ .
RAM bij Android is gewoon nodig, iOS kan af met minder werkgeheugen, dus dat zegt weinig tot niks.
Naast de plussen die jij erin ziet, moet je ook denken aan looks, ZenUI-interface, updates enzovoort ;)

[ Voor 20% gewijzigd door CLB op 02-03-2018 12:21 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-09 16:48
Asus levertijden lopen nogal eens uit. Zou best kunnen dat de 5z pas na de zomer jaar te verkrijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberhoogy
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-08 14:30
Pfff wat een mooie toestellen. Ik ben een BlackBerry loyalist, en ben blij met de Motion. Echter sinds ik de ZenBook gebruik als notebook kijk ik steeds meer stiekem naar andere ASUS producten waaronder de Zenfone. De 5 maakt een mobiele overstap naar ASUS wel heel verleidelijk.

Weten jullie hoe het zit met het update beleid van ASUS. Komen er regelmatig security updates uit? En hoe zit het met de software update? Mijn ASUS ZenPad 7.0 kreeg al snel geen updates meer...Volgens mij is de ZenUI nogal heavy

[ Voor 11% gewijzigd door uberhoogy op 05-03-2018 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTCHolland
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-01-2023
lighting_ schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:26:
Asus levertijden lopen nogal eens uit. Zou best kunnen dat de 5z pas na de zomer jaar te verkrijgen is.
Dit zou wel heel teleurstellend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
uberhoogy schreef op maandag 5 maart 2018 @ 00:04:
Weten jullie hoe het zit met het update beleid van ASUS. Komen er regelmatig security updates uit? En hoe zit het met de software update? Mijn ASUS ZenPad 7.0 kreeg al snel geen updates meer...Volgens mij is de ZenUI nogal heavy
Je geeft zelf eigenlijk al antwoord op al je vragen...
Asus staat nou niet bekend om zijn lichte schil of goede updates ;)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberhoogy
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-08 14:30
CLB schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:17:
[...]

Je geeft zelf eigenlijk al antwoord op al je vragen...
Asus staat nou niet bekend om zijn lichte schil of goede updates ;)
Voor de ZenPad niet nee. Maar voor telefoons kan dat heel anders zijn. Op gebied van tablets is Samsung bijvoorbeeld ook lakser met updates in vergelijking met de flagship smartphones. Ik zal mijn vraag dus wat gerichter stellen: Hoe snel en goed zijn de software- en beveiligingsupdates in het verleden geleverd bij de Zenfone's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
uberhoogy schreef op maandag 5 maart 2018 @ 00:04:
Pfff wat een mooie toestellen. Ik ben een BlackBerry loyalist, en ben blij met de Motion. Echter sinds ik de ZenBook gebruik als notebook kijk ik steeds meer stiekem naar andere ASUS producten waaronder de Zenfone. De 5 maakt een mobiele overstap naar ASUS wel heel verleidelijk.

Volgens hun forum heeft de zenfone 4 oreo update ontvangen.
https://www.asus.com/zentalk/thread-191219-1-1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timinh0
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 21:54
Inmiddels in het bezit van de fraaie blauwe Zenfone 5z, deze bleek erg voordelig bij een abonnement via Belsimpel. En het toestel bevalt tot nu toe uitstekend. Hij is razendsnel dankzij de snapdragon 845 en de Android schil is licht en niet te ingrijpend. Al heeft deze wel meer de looks van de samsung schil dan van stock. Camera vind ik nog een beetje hit en miss. Ben benieuwd naar het update beleid van Asus voor deze telefoon. De laatste update is van eind juli en hij draait nog op Android 8.0. Hoe zijn de ervaringen van anderen die het toestel in hun bezit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben heel erg aan het twijfelen tussen de Asus Zenfone 5z en de Nokia 7 plus. Het punt met de Asus is dat ik hem nergens kan bekijken en het gevoel kan ervaren door hem in de hand te houden. Heb op het moment de Zenfone 2 en ik ben heel erg tevreden, behalve dat zijn snellaadfunctie al 2 jaar niet meer functioneel is en hij nu 8 uur slaap (echt uit uit) nodig heeft om geheel op te laden. Maar dat is waarschijnlijk ook door zijn bejaardheid. Weten jullie waar ik de telefoon kan vasthouden, of is er een tweaker hier die de telefoon heeft en in de buurt van Den Haag-Leiden woont die misschien tijd heeft om hem te showen?

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

uberhoogy schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:53:
[...]
Voor de ZenPad niet nee. Maar voor telefoons kan dat heel anders zijn. Op gebied van tablets is Samsung bijvoorbeeld ook lakser met updates in vergelijking met de flagship smartphones. Ik zal mijn vraag dus wat gerichter stellen: Hoe snel en goed zijn de software- en beveiligingsupdates in het verleden geleverd bij de Zenfone's?
@uberhoogy, ik wil hier nog even op inhaken. Het e.e.a. zal sterk afhankelijk zijn van de populairiteit van het model, en niet of het een Asus flagship betreft of niet. Vallen de verkopen tegen, dan geldt dit eveneens voor het Asus support. Beloofde OS updates blijven uit, security updates komen met horten en stoten en ook deze kunnen snel tot een einde komen. Ruim binnen 1 jaar na verschijnen model, kan het al afgelopen zijn met hun support.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:57
De Zenfone 5 is inmiddels sterk in prijs gedaald naar zo'n 200 euro. Dat maakt hem ineens een interesaante keus in het budget segment. Hij is bv even duur als de Moto G7, maar ziet er strakker uit heeft een iets grotere batterij en een iets betere proc. Inmiddels is er volgens google ook een android 9 update geweest. De reviews van de phone hier op tweakers zijn wisselend.
Voor mensen die hem hebben: Ben je tevreden? Zou je hem nu voor 200 euro nog kopen? Hoe is de camera in de praktijk?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
MrAngry schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 08:41:
De Zenfone 5 is inmiddels sterk in prijs gedaald naar zo'n 200 euro. Dat maakt hem ineens een interesaante keus in het budget segment. Hij is bv even duur als de Moto G7, maar ziet er strakker uit heeft een iets grotere batterij en een iets betere proc. Inmiddels is er volgens google ook een android 9 update geweest. De reviews van de phone hier op tweakers zijn wisselend.
Voor mensen die hem hebben: Ben je tevreden? Zou je hem nu voor 200 euro nog kopen? Hoe is de camera in de praktijk?
ik heb de zenfone 5 een jaar en dik tevreden mee. Ervaar geen spontane reboots of rare dingen in de software gebied. Krijg regelmatig updates. Dat is na android 9 wel wat stil gevallen maar ik vermoed dat het te maken heeft met de ontwikkeling van de zenfone 6
Camera is buiten goed maar in low light heeft het net als de meeste smartphones problemen. De wide angle camera is maar 8 mp en dat zie je meteen. Die is binnenkamers nauwelijks te gebruiken
Als je het alleen voor basis taken gebruikt is het vlot genoeg. Voor luistergenot heeft het stereo speakers en 10% meer batterij capaciteit dan de G7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:16
MrAngry schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 08:41:
Heb jij hem toevallig nog gekocht? Zoja, wat zijn je ervaringen? Zo nee, voor welk toestel ben je dan gegaan? Zag hem ook ergens voor 99 euro liggen inmiddels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:57
President schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:23:
[...]

Heb jij hem toevallig nog gekocht? Zoja, wat zijn je ervaringen? Zo nee, voor welk toestel ben je dan gegaan? Zag hem ook ergens voor 99 euro liggen inmiddels
Nee, ik was te laat, hij was al uitverkocht. Zag die 99 laatst ook (had er nog een price alert op staan), dat was een retour bij de mediamarkt.Inmiddels heb ik al een andere telefoon gekocht dus die heb ik laten liggen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Pagina: 1

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, andere onderwerpen horen thuis in:
- Winkels, aanbiedingen en prijzen: [Asus Zenfone 5(Z)] Levertijden & Prijzen
- Hoesjes, protectors, adapters, etc:[Asus Zenfone 5(Z)] Accessoires