Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:51

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Ik wil graag een kleinschalig goed doel in Indonesië steunen met een maandelijks geldbedrag. Dit zal bij mij van mijn Rabobank rekening, Rabo Mastercard of American Express (alleen in EUR) vandaan komen en uiteindelijk op een Indonesische bankrekening in IDR terecht moeten komen.

Redelijk belangrijk is voor mij dat ik dit automatisch periodiek kan doen (bijv 12x per jaar) en dat de transactiekosten zo laag mogelijk zijn. Heb wat rondgezocht met het voorbeeld dat ik 500.000 IDR per keer wil laten aankomen bij ontvanger (met de wisselkoers van vandaag):

- Marktkoers (mid-market rate) volgens XE: €29,89
- TransferWise: €32,11 via bankoverschrijving
- WesternUnion: €32,23 via Mastercard (of trager via bankoverschrijving)
- PayPal: €32,50 - €33,00 (gezien slechte basiswisselkoers van PayPal)
- Xendpay: €34,68 (de 'Pay What You Want Fees' werkt niet voor EUR->IDR transacties)
- Rabobank: ±€42,00 bij OUR (alle kosten voor mij)

Paypal zou voor Nederlandse accounts een combinatie zijn van: "Het internationale tarief voor het ontvangen van betalingen voor liefdadigheidsinstellingen is hetzelfde als het tarief voor het ontvangen van betalingen voor internationale commerciële transacties (A3.10.3)"
1) A2.2 Binnenlandse betalingen ontvangen (verkopen): 3,4% + vaste kosten (=0,35 EUR) +
2) A2.3 Internationale betalingen ontvangen (verkopen): 2,0% +
3) A.3.1.1 Valutaomrekening: 2,5% boven op de basiswisselkoers

Al met al pakt goedkoopste oplossing TransferWise nog zo'n 7,5% mee, is dat nu normaal of kan dat ook goedkoper via andere alternatieven?

[ Voor 9% gewijzigd door Malarky op 28-02-2018 13:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
Als je een groter bedrag overmaakt wordt de fee van TransferWise maar nauwelijks meer. Ik heb wat bedragen geprobeerd en het lijkt erop dat die fee 2€ + 0.7% is voor EUR naar IDR. Dus het is daar voordeliger om meer geld in een keer over te maken (ipv 12x per jaar).

Enige probleem is dat het niet automatisch periodiek gaat. Ik heb zelf toegang tot TransferWise via de N26 app en die kan het misschien wel periodiek doen (weet ik niet zeker - heb nog niet naar buiten Europa overgemaakt vanaf N26), maar helaas zit IDR niet in die app...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 11:45
Transferwise is inderdaad erg gunstig, snel en goed. Maak hier veel gebruik van, goedkoper als welke bank dan ook. Automatisch gaat helaas niet bij transferwise. Wel zou je een rekening in de gewenste valuta aan kunnen maken bij transferwise. dan heb je geen last van die fee bij de overboekingen mits je het geld op die rekening zet. Overigens kan je dan ook betalingen ontvangen in die valuta. Ook een stuk goedkoper als een buitenlandse valuta rekening bij je eigen bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruldoge
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-03-2023
Kijk ook eens naar Xendpay. Ik heb er zelf nog geen gebruik van gemaakt maar ik hoor van diverse mensen om mij heen goede ervaringen. https://www.xendpay.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hoe zijn de transactiekosten als je het jaarbedrag ineens overboekt?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:10

WhySoSerious

Be the change.

Crypto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Ik maak wel even een account aan bij Xenpay, anders krijg ik alleen de gratis eenmalige optie te zien. En is even googlen op periodieke omwegen via TW of een IDR rekening daar.

Ik kan uiteraard eenmaal jaarlijks geld overmaken met TransferWise maar het is een kleinschalig goed doel gerund door niet al te rijke vrijwilligers aldaar waardoor het toch prettiger voelt in termijnen over te maken. Zo kan ik ook gedurende het jaar op de hoogte worden gehouden van ontwikkelingen. Kan natuurlijk wel minder termijnen doen.

Cryptos zit ik zelf vol in, maar zij hebben er 0 verstand van en in Indonesie zijn ze nu zo goed als verboden. Buiten dat constant een crypto kopen en deze door de ander laten omzetten naar lokaal geld en eraf halen redelijk omslachtig is.

[ Voor 5% gewijzigd door Malarky op 28-02-2018 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:28
Wat een bedragen, wij maken 1x per maand geld over naar de Filipijnen en dit kost ons 5,50 euro(abn amro). Daar komt volgens mij nog 1 euro bij aan kosten vanuit de Filipijnse bank waardoor het rond de 6,50 euro kost. Dat is nog betaalbaar..

Ik heb ook wel eens western union gebruikt, dat was in mijn geval zeker geen 30+ euro... Ik betaalde rond de 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:40
Ik heb zelf periodiek geld moeten overmaken tussen Nederland en China en mijn ervaring is en blijft dat je eigen bank vaak de goedkoopste oplossing is.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Skyrunner schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 08:49:
Ik heb zelf periodiek geld moeten overmaken tussen Nederland en China en mijn ervaring is en blijft dat je eigen bank vaak de goedkoopste oplossing is.
Wij openden in Nl gewoon een tweede rekening met 2 bankpassen, de meest goedkope variant waarop we gewoon maandelijks het bedrag op overmaakten. In buitenland had familie de 2e pas en ging daar gewoon mee pinnen. Meest goedkope methode.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Xendpay is duurder als transferwise en ook nog eens een dag trager. 2e rekening is leuk maar de maandkosten plus kosten voor de pintransactie kunnen samen nog wel eens duurder zijn als de kosten voor een transactie vi transferwise.
En geld naar china? Ik heb ook daar andere ervaringen mee. Ook hier kies ik voor transferwise.

[ Voor 72% gewijzigd door fvdberg op 28-02-2018 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:57
Nopheros schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 08:27:
Wat een bedragen, wij maken 1x per maand geld over naar de Filipijnen en dit kost ons 5,50 euro(abn amro). Daar komt volgens mij nog 1 euro bij aan kosten vanuit de Filipijnse bank waardoor het rond de 6,50 euro kost. Dat is nog betaalbaar..

Ik heb ook wel eens western union gebruikt, dat was in mijn geval zeker geen 30+ euro... Ik betaalde rond de 10 euro.
De bedragen genoemd in de OP zijn niet de transactiekosten, maar de totale kosten. Voor het overmaken van € 29,89 (marktkoers volgens XE) ben je bij TransferWise in totaal € 32,11 kwijt, wat neerkomt op € 2,22 transactiekosten. ;)

Stel dat ik 5000 PHP zou willen overmaken (€ 78,51 marktkoers volgens XE), dan ben ik bij TransferWise € 80,82 kwijt wat neerkomt op € 2.31 transactiekosten. Een stuk goedkoper dan die € 6,50 die jij kwijt bent. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Mawlana op 28-02-2018 09:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:57
Waarschijnlijk voor jou geen goede oplossing, maar ik wilde een tijdje terug 6 euro aan iemand in Sri Lanka betalen. Dat is een bedrag waarbij al snel de transactiekosten het bedrag zelf overstijgen (wat ik er in dit geval overigens best voor over had gehad).
De oplossing, op verzoek van de ontvangende partij: Ik heb zijn beltegoed opgewaardeerd. Met geen enkele andere informatie dan zijn telefoonnummer had ik dat in 10 minuten voor elkaar, zonder transactiekosten. Beltegoed wordt in Sri Lanka blijkbaar heel vaak als betaalmiddel gebruikt, omdat dat allemaal online kan en internetbankieren daar nog niet echt normaal is. Geen idee of de situatie in Indonesië vergelijkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Ik zie dat ABN de prijzen gewijzigd heeft, nvm.

[ Voor 94% gewijzigd door Nopheros op 28-02-2018 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Banken zijn niet clear over welke koersen zij daadwerkelijk gebruiken en verstoppen daar zo een paar procent verschil in. Als je dat mee rekent blijft transferwise in de praktijk goedkoper. Overigens kan of wil geen bank me de koers vertellen die zij hanteren. Ja "de meest actuele"

[ Voor 27% gewijzigd door fvdberg op 28-02-2018 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
fvdberg schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:17:
Bankenzijn niet clear over welke koersen zij daadwerkelijk gebruiken en verstoppen daar zo een paar procent verschil in. Als je dat mee rekent blijft transferwise in de praktijk goedkoper. Overigens kan of wil geen bank me de koers vertellen die zij hanteren. Ja "de meest actuele"
Als ik geld overmaak in PHP dan staat er bij ABN onderin het scherm de kosten.

Als ik daarna navraag hoeveel PHP ontvangen is dan komt dat bij mij in iedergeval overeen met de koersen. Als je kies voor euro dan zal de ontvangende bank het omzetten naar PHP, kost misschien meer, weet ik zo niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
dat klopt, maar controleer die koers eens t.o.v. de actuele koers, dus niet die van de bank maar die van de munt eenheid, en ga daarna eens de koersen bij de banken vergelijken. en neem ook de kosten eens mee als je niet shared doet maar our (dus deze voor jou rekening neemt) dan gaat het hard, en dan is transferwise al snel vele malen goedkoper.

https://www.abnamro.nl/nl...dse_bank_januari_2017.pdf is de tarievenlijst van de ABN voor OUR

en ja Mexico is toevallig goedkoop met 5 euro, maar daar is het echt een uitzondering in. En zelfs dan kan het zomaar zijn dat transferwise goedkoper is

[ Voor 61% gewijzigd door fvdberg op 28-02-2018 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zokiz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-05 14:31
Beste optie inderdaad en kost bijna niks. Je moet wel even in het begin wat moeite doen om je aan te melden bij een exchange. Voor dit soort dingen zijn crypto's nou juist bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
o ja? hoe hoog zijn de transactiekosten dan? Ik heb er laatst een paar uit laten betalen, maar schrok best van de fee die zo rond de 3% kwam bij een bedrag met 3 nullen.

En dan hebben we het enkel over de kosten om het uit te betalen. niet over het percentage aan kosten bij aankopen of het mogelijke verlies van koerswisselingen tussen het moment van overmaken en uitbetalen, want ook daar heb je weer die conversie tussen valuta.

Ik vraag me af of crypto's uiteindelijk echt wel zo goedkoop zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door fvdberg op 28-02-2018 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Voordat je een bedrag in crypto, welke dan ook, van zo'n 30euro van hier naar een andere wallet, incl fees voor aanschaf, en fees voor terugwissel naar FIAT daar hebt gedaan ben je gegarandeerd meer dan die 2 euro kwijt die hierboven is aangegeven voor transferwise.

Crypto daar voor gemaakt? Wellicht. Crypto daar op dit moment goed/nuttig voor? Absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 01-05 14:58
-nvm ik ben blind-

[ Voor 69% gewijzigd door Gamebuster op 28-02-2018 12:03 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:43:
Voordat je een bedrag in crypto, welke dan ook, van zo'n 30euro van hier naar een andere wallet, incl fees voor aanschaf, en fees voor terugwissel naar FIAT daar hebt gedaan ben je gegarandeerd meer dan die 2 euro kwijt die hierboven is aangegeven voor transferwise.

Crypto daar voor gemaakt? Wellicht. Crypto daar op dit moment goed/nuttig voor? Absoluut niet.
Klopt en los van de fees, zolang de cryptomarkt nog zo enorm schommelt in prijs is dat ook niet echt handig. Is je 100 euro uiteindelijk de helft als het op de plek van bestemming is :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:40
fvdberg schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:36:
En geld naar china? Ik heb ook daar andere ervaringen mee. Ook hier kies ik voor transferwise.
Dat kan, ik deel dan enkel mijn ervaringen van tijdens mijn jaren in China, waarbij ik een overschrijving heen en weer kon realiseren a EUR 20,- per keer, via ABN Amro.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 14:27
Oogje schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:05:
[...]

Klopt en los van de fees, zolang de cryptomarkt nog zo enorm schommelt in prijs is dat ook niet echt handig. Is je 100 euro uiteindelijk de helft als het op de plek van bestemming is :+
Of het viervoudige! Of het miljoenvoudige! Of 0.00001%! Of dat allemaal in 1 maand tijd!

Zonder gek te doen - zeker in zo'n land wil je de mensen gewoon geld geven dat er direct mee gewerkt kan worden. Een nobel initiatief, en een waarvan je eigenlijk zou willen dat men (lees: banken) er speciale fees voor creëren. Maar goed, ik weet waar ze allemaal fees op zetten, dan lijkt die BPM opeens heel onschuldig.

Ik echo toch een eerdere reactie - anders spreiden en minder frequent meer overmaken bij de partij met hogere vaste trx fees, maar lagere %trx fees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Skyrunner schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:11:
[...]
Dat kan, ik deel dan enkel mijn ervaringen van tijdens mijn jaren in China, waarbij ik een overschrijving heen en weer kon realiseren a EUR 20,- per keer, via ABN Amro.
Tja Transferwise is zeker voor kleine bedragen tot een euro of 4000 per betaling erg goedkoop.
elke 1000 euro kost bij transferwise rond de 5 euro.

Daarna maken de vaste kosten van de bank pas zo het dat het mogelijk goedkoper wordt. Al zou ik dan ook even bij andere aanbieders kijken, want ik geloof best dat er in die hoek ook prijsvechters zijn met een vaste fee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Malarky schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 23:28:
Ik wil graag een kleinschalig goed doel in Indonesië steunen met een maandelijks geldbedrag. Dit zal bij mij van mijn Rabobank rekening, Rabo Mastercard of American Express (alleen in EUR) vandaan komen en uiteindelijk op een Indonesische bankrekening in IDR terecht moeten komen.

Redelijk belangrijk is voor mij dat ik dit automatisch periodiek kan doen (bijv 12x per jaar) en dat de transactiekosten zo laag mogelijk zijn. Heb wat rondgezocht met het voorbeeld dat ik 500.000 IDR per keer wil laten aankomen bij ontvanger (met de wisselkoers van vandaag):

- Marktkoers volgens XE: €29,89
- TransferWise: €32,11 via bankoverschrijving
- WesternUnion: €32,23 via Mastercard (of trager via bankoverschrijving)
- PayPal: €32,50 - €33,00 (gezien slechte basiswisselkoers van PayPal)
- Rabobank: ±€42,00 bij OUR (alle kosten voor mij)

Paypal zou voor Nederlandse accounts een combinatie zijn van: "Het internationale tarief voor het ontvangen van betalingen voor liefdadigheidsinstellingen is hetzelfde als het tarief voor het ontvangen van betalingen voor internationale commerciële transacties (A3.10.3)"
1) A2.2 Binnenlandse betalingen ontvangen (verkopen): 3,4% + vaste kosten (=0,35 EUR) +
2) A2.3 Internationale betalingen ontvangen (verkopen): 2,0% +
3) A.3.1.1 Valutaomrekening: 2,5% boven op de basiswisselkoers

Al met al pakt goedkoopste oplossing TransferWise nog zo'n 7,5% mee, is dat nu normaal of kan dat ook goedkoper via andere alternatieven?
Kun je eventueel niet daar iets van een bankrelkening laten openen, het geld in 1 keer voor 2 jaar geld opzetten, en dan een periodieke overboeking doen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden. Ik zie geen eenvoudige manier om een Engelstalige bankrekening op afstand te openen in Indonesië die ook nog is erg goedkoop is. Alleen om de kosten die bij het periodieke karakter komen te verlagen.

TransferWise heeft 3 jaar geleden al de 'recurring payments' op de development list geplaatst, maar 22-01-2018 waren ze er nog steeds mee aan de slag.

Bij TransferWise van IDR naar IDR rekening kost ongeveer ~43 cent (7250Rp) en van EUR naar IDR rekening 60 cent, maar dan moet het geld nog steeds van mijn Rabo rekening goedkoop op de IDR rekening van TransferWise krijgen, dus daar zie ik geen mogelijke besparing.

Denk dat ik gewoon 4x per jaar met TW een vast bedrag overmaak direct van Rabobank -> TW -> Indonesische bankrekening, met de hand. Kosten blijven dan ook laag.

[ Voor 12% gewijzigd door Malarky op 28-02-2018 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-05 23:50
Al naar azimo.com gekeken? Zelf meerdere malen gebruikt voor omzetten ponden naar euro's. Goede wisselkoers en lage kosten van 1 pond per keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:20
Ik mis Revolut nog als optie. Gratis account en gratis overmaken tegen de werkelijke wisselkoers (mid-market rate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Anoniem: 472287 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:43:

Fout. Robin hood ;) Geen fee's. Sowieso ben ik bij Coinbase voor dit bedrag op dit moment 23€ kwijt met dan nog een euro in network fees.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Kixpo schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:02:
Al naar azimo.com gekeken? Zelf meerdere malen gebruikt voor omzetten ponden naar euro's. Goede wisselkoers en lage kosten van 1 pond per keer
Azimo: €33.86 via bankoverschrijving of MasterCard
Wally2002 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:52:
Ik mis Revolut nog als optie. Gratis account en gratis overmaken tegen de werkelijke wisselkoers (mid-market rate).
Revolut ook een account aangemaakt, ondersteund geen IDR ;(
matthewk schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:55:
[...]

Fout. Robin hood ;) Geen fee's. Sowieso ben ik bij Coinbase voor dit bedrag op dit moment 23€ kwijt met dan nog een euro in network fees.
Indonesia is dicht bij een totale cryptocurrency ban en voor de gewone man/vrouw daar (die veelal totaal niet digitaal zijn onderlegd) is dat dan wel een enorme stap om bijvoorbeeld mijn NEO/IOTA (beiden geen transactie fees vanuit het netwerk, maar nog soms van de exchange), naar IDR op de exchange om te ruilen en vervolgens over te maken naar eigen IDR bankrekening.

En hoewel ik zelf actief op 6 exchanges handel, heb ik het nog niet eens over de moeite die ik steeds moet doen om mijn euro's naar Bitstamp of Kraken over te maken, aldaar NEO/IOTA te kopen en het spul over te maken naar de wallet van de ander. Al kan ik natuurlijk aftappen van mijn huidige crypto balance en deze af en toe aanvullen.

[ Voor 68% gewijzigd door Malarky op 28-02-2018 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:37
Heeft het goede doel geen paypal?

Overmaken naar vrienden is gratis

[ Voor 35% gewijzigd door sir_huxley op 01-03-2018 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
sir_huxley schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 06:39:
Heeft het goede doel geen paypal?

Overmaken naar vrienden is gratis
Zie TS. Paypal is erg ontransparant over grensoverschrijdende overschrijvingen in vreemde valuata maar rekent gewoon 10%.
Pagina: 1