Ik wil graag een kleinschalig goed doel in Indonesië steunen met een maandelijks geldbedrag. Dit zal bij mij van mijn Rabobank rekening, Rabo Mastercard of American Express (alleen in EUR) vandaan komen en uiteindelijk op een Indonesische bankrekening in IDR terecht moeten komen.
Redelijk belangrijk is voor mij dat ik dit automatisch periodiek kan doen (bijv 12x per jaar) en dat de transactiekosten zo laag mogelijk zijn. Heb wat rondgezocht met het voorbeeld dat ik 500.000 IDR per keer wil laten aankomen bij ontvanger (met de wisselkoers van vandaag):
- Marktkoers (mid-market rate) volgens XE: €29,89
- TransferWise: €32,11 via bankoverschrijving
- WesternUnion: €32,23 via Mastercard (of trager via bankoverschrijving)
- PayPal: €32,50 - €33,00 (gezien slechte basiswisselkoers van PayPal)
- Xendpay: €34,68 (de 'Pay What You Want Fees' werkt niet voor EUR->IDR transacties)
- Rabobank: ±€42,00 bij OUR (alle kosten voor mij)
Paypal zou voor Nederlandse accounts een combinatie zijn van: "Het internationale tarief voor het ontvangen van betalingen voor liefdadigheidsinstellingen is hetzelfde als het tarief voor het ontvangen van betalingen voor internationale commerciële transacties (A3.10.3)"
1) A2.2 Binnenlandse betalingen ontvangen (verkopen): 3,4% + vaste kosten (=0,35 EUR) +
2) A2.3 Internationale betalingen ontvangen (verkopen): 2,0% +
3) A.3.1.1 Valutaomrekening: 2,5% boven op de basiswisselkoers
Al met al pakt goedkoopste oplossing TransferWise nog zo'n 7,5% mee, is dat nu normaal of kan dat ook goedkoper via andere alternatieven?
Redelijk belangrijk is voor mij dat ik dit automatisch periodiek kan doen (bijv 12x per jaar) en dat de transactiekosten zo laag mogelijk zijn. Heb wat rondgezocht met het voorbeeld dat ik 500.000 IDR per keer wil laten aankomen bij ontvanger (met de wisselkoers van vandaag):
- Marktkoers (mid-market rate) volgens XE: €29,89
- TransferWise: €32,11 via bankoverschrijving
- WesternUnion: €32,23 via Mastercard (of trager via bankoverschrijving)
- PayPal: €32,50 - €33,00 (gezien slechte basiswisselkoers van PayPal)
- Xendpay: €34,68 (de 'Pay What You Want Fees' werkt niet voor EUR->IDR transacties)
- Rabobank: ±€42,00 bij OUR (alle kosten voor mij)
Paypal zou voor Nederlandse accounts een combinatie zijn van: "Het internationale tarief voor het ontvangen van betalingen voor liefdadigheidsinstellingen is hetzelfde als het tarief voor het ontvangen van betalingen voor internationale commerciële transacties (A3.10.3)"
1) A2.2 Binnenlandse betalingen ontvangen (verkopen): 3,4% + vaste kosten (=0,35 EUR) +
2) A2.3 Internationale betalingen ontvangen (verkopen): 2,0% +
3) A.3.1.1 Valutaomrekening: 2,5% boven op de basiswisselkoers
Al met al pakt goedkoopste oplossing TransferWise nog zo'n 7,5% mee, is dat nu normaal of kan dat ook goedkoper via andere alternatieven?
[ Voor 9% gewijzigd door Malarky op 28-02-2018 13:52 ]