Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03 17:41
Hi mede-tweakers,

Ik heb een netwerk-issuuueetje O-)

Ik heb een Fritzbox 7490 (XS4ALL), maar op zolder was m'n wifi bereik te zwak.
Dus heb een UTP-kabel naar zolder getrokken en daarop een oude router gezet. Dit is een Linksys WRT54GL met daarop DD-WRT v24-sp2 (07/22/09) mini

Na enig gepuzzel en gezoek heb ik (mede door het topic hier) de Linksys ingesteld als accesspoint.
De SSID, security mode, key zijn allemaal hetzelfde en het channel is anders (Fritzbox = 11, Linksys = 6), DHCP staat uit etc.

Dit werkt ook - als ik het test - prima. Beneden in de woonkamer kan ik prima connecten met de andere (Linksys) AP en ook als hij op zolder staat zie ik m'n mobiele telefoon na enige tijd overschakelen.
Het heeft ook tijdje goed gewerkt, kon prima op zolder zitten werken op m'n laptop.

Tot ineens er geen internet meer beschikbaar was. En zelf uit-aanzetten van de router werkte niet.
Heb nog geprobeerd om een hele reboot te doen. Dus de 30-30-30 reset gedaan, daarna alles weer netjes ingesteld en werkte daarna weer eventjes.

En ineens dan weer niet meer.

Weet even niet goed waar het aan kan liggen en/of ik het ergens kan terugvinden en het probleem kan debuggen.
Dus graag hoor ik hier wat tips wat ik kan doen om m'n AP stabiel te houden en/of hoe ik kan debuggen wat er aan de hand is.

Is wellicht m'n router te oud? Of moet ik ergens iets anders instellen?
Ik dank u :)

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 19:53
Misschien dat de voeding aan het overlijden is...

Ik gebruik zelf ook een wrt54 van linksys als ap op zolder, en gebruik deze al ruim 3 jaar zonder morren

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 23:00
download eens een ssid tool... valt je antenne effectief uit mee zenden ?
of valt bv het bedrade netwerk ook uit ? (kabeltje tussen wrt54GL en je flaptoppie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 21:01
Oude router heeft een oude voedingsmodule. Die laatste wordt vaak instabiel in de loop der jaren; voedingunits worden in de regel goedkoop in China gekocht. Probeer eens een andere voeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

EricJH schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 00:19:
Oude router heeft een oude voedingsmodule. Die laatste wordt vaak instabiel in de loop der jaren; voedingunits worden in de regel goedkoop in China gekocht. Probeer eens een andere voeding.
Bwoah, in plaats van te gaan klooien met de voeding van een minstens 10 jaar oud apparaat, zou ik gaan kijken of je niet een wat recenter afdankertje kunt vinden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skar
Brahiewahiewa schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 00:32:
[...]

Bwoah, in plaats van te gaan klooien met de voeding van een minstens 10 jaar oud apparaat, zou ik gaan kijken of je niet een wat recenter afdankertje kunt vinden
Vind het prima om een eenvoudige AP te kopen ofzo. Of kan ik dan beter naar een eenvoudige router kijken, net als wat mn Linksys is?

Wil gewoon dat het werkt en prima om daar wat geld voor neer te leggen. 20 euro ofzo d:)b

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 718429

"Geen internet meer" betekent wat precies? AP niet meer zichtbaar, geen lichtjes op het apparaat, geen verkeer op de kabel, wat? Kabeltje bijprikken in AP doet nog wel iets mischien? Hoe zit het beneden? En zo verder. Als ik het zo lees kan het net zo goed een brakke kabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Als je erover nadenkt om een nieuwe router te nemen, kijk dan naar deze modellen:

Linksys E1200
Zyxel NBG-418N v2

Allebei zijn single band (2,4 GHz) én b/g/n. Maximaal 100 Mbps vanwege de ethernetpoort.

Maar voor prijzen van rond de 20 euro is dat zeer schappelijk.

https://www.alternate.nl/...0&utm_source=tweakers.net

http://www.mediamarkt.nl/...pf%7C1525547%7C%7Cp%7C%7C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:35
Als er alleen behoefte is aan een accesspoint, zou ik de KPN Wifi versterker adviseren.
Niet te duur, uitgebreide functionaliteit, goede performance. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.

[ Voor 4% gewijzigd door Masimo op 28-02-2018 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skar
Masimo schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:51:
Als er alleen behoefte is aan een accesspoint, zou ik de KPN Wifi versterker adviseren.
Niet te duur, uitgebreide functionaliteit, goede performance. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.
Even simpel gezegd zet je zet een Wifi versterker halverwege je huis en die gooit dan je Wifi signaal nogmaals de lucht in, toch? Ik weet dat XS4ALL ook wifi versterkers aanbiedt, maar heb altijd gedacht dat dat slechter was dan een 2e AP plaatsen.

Ik heb nu namelijk een UTP-kabel lopen naar m'n zolder, dus kan daar perfect een nieuw Wifi signaal verzenden.
Anoniem: 718429 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:56:
"Geen internet meer" betekent wat precies? AP niet meer zichtbaar, geen lichtjes op het apparaat, geen verkeer op de kabel, wat? Kabeltje bijprikken in AP doet nog wel iets mischien? Hoe zit het beneden? En zo verder. Als ik het zo lees kan het net zo goed een brakke kabel zijn.
Geen internet meer, dat geeft m'n laptop aan. Dat hij wel verbonden is met de AP, maar dat die geen internet heeft. Heb wel m'n kabel gewoon in m'n laptop geprikt en een tijdje wat pings gedraaid. Die kwamen er allemaal prima doorheen - dus neem aan dat de kabel gewoon in orde is. Of kan het zijn dat hij ineens/soms eventjes iets verdraaid?

Heb nu de AP eventjes beneden gehad, ander SSID gegeven en daarop geconnect. Dat ging prima. Maar ja, is dan ook wel op een andere UTP-wallsocket natuurlijk.

Zal hem wel weer op zolder zetten, andere SSID behouden en kijken of dat werkt. Anders kan ik de kabel - wanneer de AP geen internet meer heeft - in m'n laptop prikken (of een kabel in de AP prikken) en dan kijken of dat wel werkt.

En anders ga ik idd eens kijken voor of een Wifi versterker of een andere AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:35
Skar schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:58:
[...]

Even simpel gezegd zet je zet een Wifi versterker halverwege je huis en die gooit dan je Wifi signaal nogmaals de lucht in, toch? Ik weet dat XS4ALL ook wifi versterkers aanbiedt, maar heb altijd gedacht dat dat slechter was dan een 2e AP plaatsen.

....
Toch even beter rechercheren in het vervolg. Voor jouw informatie: De KPN Wifi "versterker" is niets anders dan een AP en wordt via UTP aangesloten. Is voor iedereen te koop, niet alleen voor KPN-klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skar
Masimo schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:00:
[...]

Toch even beter rechercheren in het vervolg. Voor jouw informatie: De KPN Wifi "versterker" is niets anders dan een AP en wordt via UTP aangesloten. Is voor iedereen te koop, niet alleen voor KPN-klanten.
Deed het inderdaad in de verkeerde volgorde 8)7
Nadat ik de reactie had geplaatst, klikte ik de link aan en daarna bij XS4ALL gecheckt.
Dus ga die route maar idd in - dan kan ik officieel ergens klagen als het niet goed werkt O-)

Thanks for now, all _/-\o_

Pagina: 1