be quiet! Pure Rock CPU Cooler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dond3rz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-07 21:19
Mijn vraag
Ik heb een Ryzen 5 1600 cpu. Ik wil deze overclocken (niet tot het uiterste hoor) . dus heb ik een andere cpu cooler nodig (ook omdat de stock cooler toch wel enige coilwhine voortbrengt)...Ik zat te denken aan de:
be quiet! Pure Rock..
https://tweakers.net/pric.../be-quiet!-pure-rock.html

Ik lees en zie echter dat deze dus alleen te monteren is, met de ventilator van beneden naar boven of andersom (boven naar beneden).. Is dit qua luchtstroming wel handig?? (En wil de bovenkant van mijn case dicht laten... dus zonder fans in de bovenkant ;) )
Ideale beeld is naar mijn mening, uitblazend naar achter...

.....Of is er nog een "Bracket" te koop dat ik de cooler alsnog een kwartslag kan draaien?

Als pc behuizing heb ik Fractal Design Define C Window.
https://tweakers.net/prod...sign-define-c-window.html

Relevante software en hardware die ik gebruikWat ik al gevonden of geprobeerd heb;
Gezocht op inet gezocht,, maar geen definitief antwoord kunnen vinden op mijn vraag...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenderB
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-08 09:37
Out of the box gaat de Pure Rock alleen horizontaal t.o.v. je moederboard, dit heeft te maken met de rechthoekige vorm van de AMD montage, eerlijk gezegd ben ik een beetje bang dat je dit met alle tower-koelers gaat hebben. Nu weet ik niet hoeveel intake fans je aan de voorkant hebt zitten, maar ik verwacht dat de warmte (ook bij een horizontale montage) door voldoende luchtdruk wel uit je behuizing wordt geblazen en je geen warme luchtbel in je kast krijgt.Weet je zeker dat de coil whine ook echt van je stock koeler komt?
Doorgaans komt dit van kleine omvormers op je moederbord/videokaart.

En anders kun je altijd nog de lap van je case halen zodat de warmte 'direct' uit de kast wordt geblazen (en stof jouw pc over gaat nemen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dond3rz
De coil whine komt zeker van de AMD Wraith Spire koeler. Als ik de cpu fan, in het midden, even stopzet is er een heerlijke stilte waar te nemen. Dan hoor je alleen de 2x 140mm fans voor en de 120mm fan achter ;-)

Dan is een waterkoeler misschien nog wel een optie om te overwegen. ;)

Toch apart dat AMD, t.o.v. Intel, deze keuze opstelling heeft gemaakt voor het monteren van bepaalde CPU (lucht)koeler. Met een Intel CPU schijnt dit,(montage richting, voor --> achter) geen probleem te zijn (als ik de builds op inet zie).

Ps Er er ergens een tutorial te vinden van het maken van een eigen bracket? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:25

Nemesizz

Untouchable

Dond3rz schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:27:
Toch apart dat AMD, t.o.v. Intel, deze keuze opstelling heeft gemaakt voor het monteren van bepaalde CPU (lucht)koeler. Met een Intel CPU schijnt dit,(montage richting, voor --> achter) geen probleem te zijn (als ik de builds op inet zie).
Is niet zozeer een keuze van AMD of Intel zelf, maar van de fabrikant van het moederbord.
De stock/boxed koeler is meer een 'guideline' voor fabrikanten, en meeste houden daar dan rekening mee (retail borden), bij OEM borden word vaker gekozen voor een alternatieve montage (wat vaak vervelend is als je een koeler wilt vervangen, dan word de keuze mogelijkheid ineens drastisch minder).

Veel koeler fabrikanten hebben vaak ook wel brackets / converters om 'oudere' koelers toch nog weer compatible te maken met sockets/bevestigingen voor CPU's die later uitkwamen dan wanneer hun koeler ontwikkeld werd.

Moet zeggen dat de Pure Rock een beetje een 13-in-een-dozijn tower koeler is (zeg nou zelf, ze lijken allemaal op elkaar :P ), je zou eventueel ook kunnen kijken voor een ander merk die wel 'normaal' gemonteerd kan worden (lijkt me sterk dat ze allemaal het zelfde 'probleem' hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenderB
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-08 09:37
Dond3rz schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:27:
De coil whine komt zeker van de AMD Wraith Spire koeler. Als ik de cpu fan, in het midden, even stopzet is er een heerlijke stilte waar te nemen. Dan hoor je alleen de 2x 140mm fans voor en de 120mm fan achter ;-)

Dan is een waterkoeler misschien nog wel een optie om te overwegen. ;)

Ps Er er ergens een tutorial te vinden van het maken van een eigen bracket? :P
Typisch, had nog niet eerder van coilwhine in een koeler gehoord :)
Heb even gekeken voor een tutorial, maar kwam op onderstaande video tegen van de Cryorig H7 Quad Lumi op een AM4 mobo, brackets zitten er voor AM4 al bij en je kunt 'm verticaal monteren en is out of the box AM4 ready:

https://www.amazon.de/CRY...ords=cryorig+h7+quad+lumi

Damn die kast, overkill aan LED haha

Zou even een afweging maken wat voor jou een betere optie is, waterkoeler of een luchtkoeler.
Voor het geld van de Quad Lumi heb je ook een leuke AIO waterkoeler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dond3rz
Ik merk toch echt een wezenlijk verschil wat betreft geluidsproductie van mijn stock Ryzen 5 1600 koeler,... als ik deze even stil houdt.... + bij het starten van een spel b.v. hoor ik het geluid toenemen..

Bedank in ieder geval voor de reacties.. :P

ps. wel nice die LEDs :9

[ Voor 5% gewijzigd door Dond3rz op 04-03-2018 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dond3rz
Ik zie dat ik geen reactie meer heb gegeven.. Ik heb de be quiet! Pure Rock erop zitten, en is (ook tijdens load)
een stuk stiller, dan de stock AMD cpu koeler. :)
Pagina: 1