Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 19:42
Voor een jongerencentrum zoeken we een slim deurslot voor de voordeur. We hebben een 30-50 tal vrijwilligers en het doorgeven/bijhouden van sleutels is een hel. Ook komt het regelmatig voor dat mensen hun sleutel niet willen teruggeven, of denken dat ze het gebouw als eigen huis kunnen gebruiken.
We vinden het belangrijk dat beheers/bestuursleden de controle hebben over de toegang, en dat we kunnen bepalen wanneer vrijwilligers wel of niet het gebouw in kunnen.

De enige zorgen die ik nog heb is dat het slimme deurslot op een openbare plek komt te zitten, waar bezoekers bijkunnen. Ik ben dus bang dat er iets gesloopt gaat worden, of dat een grapjas de deur op slot gaat zetten etc. Is het mogelijk hier iets op te verzinnen? Ik zit zelf te denken om er een behuizing omheen te bouwen.

Onze eisen voor het slot:

Must have:
- Deur ontgrendelen met een goede app.
- Fysieke sleutel als backup.
- Logboek
- Batterij gaat lang mee (minimaal 6 maanden).
- Verschillende rechten per groep (Beheerders die altijd binnen mogen, vrijwilligers die alleen op specifieke tijden binnen mogen, enkele personen eenmalig toegang geven).
- Minimaal 30 gebruikers.
- Onder de 350 euro.
- Terug kunnen sturen binnen X aantal dagen als het niet werkt, dus leverbaar in NL.

Het liefste ook:
- Beheerders die op afstand de deur kunnen open maken via internet.
- Meerdere beheerders (Het liefste 4), die gebruikers kunnen toevoegen/beheren.
- Uitschakelen van de fysieke vergrendelknop op het slot (zodat bezoekers niet zomaar de deur op slot kunnen doen).

Ik heb gekeken naar de volgende sloten:

Danalock
- Voordeel: onbeperkt aantal gebruikers.
- Voordeel: batterijduur van een jaar.
- Nadeel: Één eigenaar, meerdere beheerders die gebruikers kunnen toevoegen.
- Nadeel: Voor de bridge kan je alleen een smartphone gebruiken? (update: Bridge komt in april/mei uit).

Nemef ENTR
- Geen logging van gebruikers
- Maximaal 20 gebruikers.

Nuki
- Voordeel: 100 smartlocks

Invited Smartlock
- Nadeel: niet echt een app voor beschikbaar.

FLEXERIA
- Nadeel: Duur
- Nadeel: Abbonementskosten.
- Nadeel: Nog duurder bij veel gebruikers.

Lockitron Bolt
- Voordeel: Mensen kunnen een automatische notificatie/buzz krijgen wanneer ze in de buurt zijn, waardoor er minder handelingen zijn om een app te openen.
- Nadeel: Alleen deadbolts?

Sesame
- Niet duidelijk of deze compatible is met het aanwezige slot.

Kwikset Kevo
- Nadeel: uit de USA importeren.

Op het eerste oog leken de Nemef ENTR, Danalock en Nuki mij het meest interessant, ik heb ze even op een rijtje gezet qua opties:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MNOvRjl.jpg

Heeft er iemand tips/ervaring met deze sloten, of misschien andere suggesties?

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-11 06:32
https://nl.aliexpress.com...-to-open/32594987637.html

Ff koppelen aan een domotica oplossing en klaar is kees..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Geen SKG keurmerk vereist?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@paQ ? jij had hier toch ervaring mee?

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:48

painkill

Pain(k)(ill)

Als je een elektrisch slot kunt plaatsen dan kun je ook eens denken aan een paslezer en tags.
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.paxton.co.uk/docs/Instructions/ins-30075.pdf

Je hebt hier om te programmeren wel een pc voor nodig, maar als je een beetje handig bent dan is dit wel een mooie oplossing, als je daar een pc hebt die 24/7 aan kan staan dan kun je via remote desktop ook in de software om dingen aan te passen/deur open te sturen.

De 125khz die je er nog bij nodig hebt zijn wel goedkoop in china te koop.

Mijn SNES verzameling!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:54

paQ

Vorkie schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 19:13:
@paQ ? jij had hier toch ervaring mee?
yes, maar ik zou in zo'n geval eerder naar een toegangssysteem kijken en niet naar een smartlock an sich.

Bijv de DOM ENIQ
https://www.slimmedeursloten.nl/dom-eniq/

Dan heb je sowieso niks te maken met sleutels, maar alleen met smartphones en/of tags.
Zoals deze is er ook een xiaomi variant te koop bij ome Ali
ImmortalSoul schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:57:

Danalock
- Voordeel: onbeperkt aantal gebruikers.
- Voordeel: batterijduur van een jaar.
- Nadeel: Één eigenaar, meerdere beheerders die gebruikers kunnen toevoegen.
- Nadeel: Voor de bridge kan je alleen een smartphone gebruiken? (update: Bridge komt in april/mei uit).
Een DOM valt wellicht buiten budget, een Danalock prima binnen. (tenzij je een gecertificeerde cilinder eraan wil)
Waarom zou je een bridge willen?

Een groot voordeel van de danalock is auto-unlock.
Die werkt alleen op veel Android toestellen alleen maar goed met een iBeacon erbij. (28 euro bij de Duitse distri)
Ik vind het mooie dat ik per gebruiker kan instellen op welke dagen en/of tijdstippen hij/zij het slot kan openen.
Loopt diegene bij aankomt richting de deur, dan gaat ie vanzelf open :+

Verder heb je wel iets van logging, maar de beheer-settings gaan vrij ver hoor, wellicht dat je dat het beste telefonisch kunt checken bij Danalock zelf.
Een Danalock kun je onderhand in zowat elk domotica systeem opnemen, maar daar zit nou ook net het gevaar bij dergelijk veel gebruikers.

Wellicht dat je de cilinder van DOM nog eens moet bestuderen.

[ Voor 71% gewijzigd door paQ op 27-02-2018 20:04 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ImmortalSoul
Het voordeel van een kant-en-klaar systeem zoals Nemef ENTR, Danalock of Nuki is dat ik er zelf niet aan hoef te gaan kloten. Ik koop het, en het werkt. Ik laat andere mensen een app installeren en ze kunnen ermee overweg. Als ik over een jaar daar weg ga, dan kunnen ze de leverancier bellen voor ondersteuning.

Ik wil ook een fysieke sleutel als back-up hebben. Zo kan ik leveranciers niet verplichten om een app op hun telefoon te installeren.

Een zelfbouw oplossing zie ik door het gebrek aan ondersteuning niet zitten.
Niet per se. Onze huidige cilinder heeft volgensmij wel een keurmerk. Sommige systemen kunnen gebruik maken van de huidige cilinder, en bij sommige moet je die vervangen.
painkill schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 19:31:
Als je een elektrisch slot kunt plaatsen dan kun je ook eens denken aan een paslezer en tags.
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.paxton.co.uk/docs/Instructions/ins-30075.pdf

Je hebt hier om te programmeren wel een pc voor nodig, maar als je een beetje handig bent dan is dit wel een mooie oplossing, als je daar een pc hebt die 24/7 aan kan staan dan kun je via remote desktop ook in de software om dingen aan te passen/deur open te sturen.

De 125khz die je er nog bij nodig hebt zijn wel goedkoop in china te koop.
Net zoals de reactie hierboven zie ik liever een kant-en-klaar standalone systeem. Dit ziet er al meer kant-en-klaar uit, maar 24/7 een pc aan laten staan zorgt toch weer voor stijging van het kostenplaatje (zowel qua aanschaf als stroomverbruik).
paQ schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 19:44:
[...]

yes, maar ik zou in zo'n geval eerder naar een toegangssysteem kijken en niet naar een smartlock an sich.

Bijv de DOM ENIQ
https://www.slimmedeursloten.nl/dom-eniq/

Dan heb je sowieso niks te maken met sleutels, maar alleen met smartphones en/of tags.
Zoals deze is er ook een xiaomi variant te koop bij ome Ali

[...]

Een DOM valt wellicht buiten budget, een Danalock prima binnen. (tenzij je een gecertificeerde cilinder eraan wil)
Waarom zou je een bridge willen?

Een groot voordeel van de danalock is auto-unlock.
Die werkt alleen op veel Android toestellen alleen maar goed met een iBeacon erbij. (28 euro bij de Duitse distri)
Ik vind het mooie dat ik per gebruiker kan instellen op welke dagen en/of tijdstippen hij/zij het slot kan openen.
Loopt diegene bij aankomt richting de deur, dan gaat ie vanzelf open :+

Verder heb je wel iets van logging, maar de beheer-settings gaan vrij ver hoor, wellicht dat je dat het beste telefonisch kunt checken bij Danalock zelf.
Een Danalock kun je onderhand in zowat elk domotica systeem opnemen, maar daar zit nou ook net het gevaar bij dergelijk veel gebruikers.

Wellicht dat je de cilinder van DOM nog eens moet bestuderen.
Ik zie even niet het voordeel van de DOM itt de Danalock bijvoorbeeld. Ik zou de gebruikers allemaal een RFID/NFC tag kunnen geven, maar ik wil juist af van fysieke dingen aan mensen geven. Ik wil simpel een emailadres/telefoonnummer kunnen opgeven, en download de app maar. Als het niet meer nodig is dan verwijder ik de toegang en hoef ik daarna ook geen dingen terug te halen. Nu valt het bij NFC tags qua kosten wel mee. Iedereen heeft een smartphone (maar niet altijd met NFC).

Ook wil ik een fysieke sleutel als backup, ook voor leveranciers die ik een sleutel kan geven (omdat ik die niet kan verplichten een app op hun telefoon te installeren).

De bridge is voor het openen/sluiten van het slot op afstand, en voor IFTTT toepassingen.

De auto-unlock wil ik uitschakelen. Voorbeeld situatie: het gebouw wordt om 2:00 uur snachts gesloten, groepje medewerkers staan nog bij de voordeur te babbelen en lopen wat rond en daardoor wordt de deur geopend.

• paQ

paQ

Ik verwacht dat je bij DOM een beter overzicht / log hebt van toegang bij veel gebruikers.

Maar goed.
Dan zou ik met een danalock met standaard (verstelbare) danalock cilinder beginnen. Wil je een veiligere cilinder (op den duur) dan kun je die later alsnog vervangen.

Op afstand bedienen kan momenteel met een oude telefoon (geen ipad) als bridge, en later idd met een apart apparaat. OF je koppelt nu iets met zwave aan een zwave compatibel systeem. (maar daar komt getweak bij kijken)

De auto-unlock van dergelijk sloten werkt niet zoals jij het omschrijft.
Er moet voor auto-unlock een bepaalde straal buiten het slot worden betreden. Die straal kun jezelf instellen in de app (100 - 500 meter). De auto-unlock op die telefoon werkt dus pas weer wanneer je buiten die straal bent geweest, en er weer terug in komt.
Ook op het heractiveren van de auto-unlock kun je een tijd koppelen. Bijv sowieso niet eerder dan 30 min na de eerste keer. (ik noem maar wat)
Je kan verder auto-unlock simpelweg deactiveren natuurlijk. Of uiteraard toegang uitschakelen na sluitingstijd.

Afbeeldingslocatie: http://a63.tinypic.com/24d3gd4.jpg

Bovenal denk ik dat een Danalock (V3 inmiddels) beter is gebouwd dan een nuki, en hij is iets sneller. (en compacter)

Maar wil je een sleutel blijven gebruiken vanaf buiten (althans de mogelijkheid behouden) dan moet je bij zowel danalock als nuki je cilinder vervangen voor een cilinder die je van twee kanten kan bedienen, of voor een staartcilinder. (bij Danalock)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 27-02-2018 21:17 ]

• ImmortalSoul
Bedankt voor je reactie @paQ. Op aanraden van jou heb ik een demonstratie aangevraagd van de Danalock.

• paQ

paQ

ImmortalSoul schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:56:
Bedankt voor je reactie @paQ. Op aanraden van jou heb ik een demonstratie aangevraagd van de Danalock.
een demonstratie zelfs... wie doet dat dan?

• ImmortalSoul
paQ schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:37:
[...]

een demonstratie zelfs... wie doet dat dan?
Nou, ik had Danalock gemailed met wat vragen en ze hadden me het adres gegeven van een leverancier/distributeur. En ik had het geluk dat die op 5 a 10 minuten afstand zit.
Pagina: 1