Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-08 17:11
TLDR; versie: Ik zoek een laptop waarop ik hobbymatig kan programmeren. Daardoor niet teveel budget (<€1000,-). Ik mis bij development vooral screen estate, dus wil meer dan 1080p scherm (liefst 4k). Ik heb alleen qua required performance aan CPU en GPU geen inzicht voor development.

Wat ga je met je laptop doen?
Hobbymatig programmeren, dus ik wil gewoon een IDE (Intellij/Android Studio/whatever) kunnen draaien en ook lokaal iets kunnen deployen om te testen/debuggen.
Het gaat om allemaal (grotendeels nntb) verschillende hobby projectjes. Kan een (simpele) android app zijn, een spring boot webapplicatie, etc.

Wat is je budget?
Liefst onder €1000, met eventueel rek tot €1200 als het het echt waard is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, maar de enige eis daarvoor is 14"<15.6".

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Het scherm is vooral belangrijk voor me, resolutie moet meer dan 1080p zijn (liefst 4k) en ook liefst mat.

Als ik zelf kijk dan kan ik al jaren eigenlijk niets vinden onder de €1500, dus lijkt het ijdele hoop. Maar als ik Azerty accepteer komt pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70 59442424 opeens naar voren voor €900,- .

Ik heb alleen totaal geen inzicht in hoe zo'n gaming laptop zou performen tijdens development. Voldoet deze laptop voor development?
(Of is er een beter alternatief waar ik compleet overheen kijk?)

Beste antwoord (via Coocoocachoo op 01-03-2018 13:21)

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:53
Coocoocachoo schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:05:
[...]

Thanks, die had ik inderdaad nog als eventuele optie staan. Ik kon zelf alleen niet goed de inschatting maken of die de 150/200 euro extra waard was. (Ik zie alleen maar minder geheugen en andere CPU en again, CPU heb ik gewoon geen verstand van :$).
Die CPU is meer dan 50% sneller voor zover ik kan zien in de benchmarks. Geheugen weet ik niet of het uitmaakt, is wwel sneller geheugen maar als je nu de hele tijd tegen die 16GB gebruikt dan zou ik niet naar minder gaan.
Verwacht je dat ik daar wel met enigszins redelijke performance op kan programmeren?
Programmeren heeft vrijwel geen rekenkracht nodig. Compilen en/of uitvoeren van code some wel. Die CPU is behoorlijk snel dus zou dat makkelijk moeten kunnen. Zelf werk ik op een 7300U (1 generatie ouder maar wel maar dual core) met 8GB ram en programmeer ik in een VM en/of meerdere remote sessies tegelijk en dat gaat allemaal prima. Die 8250 moet zelfs nog sneller zijn dus dat zal wel goed komen.
Het hoeft ook allemaal niet retesnel te zijn, de laptop is vooral voor naast mijn desktop PC, voor als ik ff ergens zonder extern scherm of bij iemand anders wil werken ofzo.
Dan kan je ook overwegen een iets goedkopere te nemen met full HD. Scheelt heel veel geld en op dat scherm formaat ga je het verschil niet echt zien. Wel iets minder ruimte maar die raak je ook kwijt als je windows moet gaan schalen omdat het anders te klein is om te lezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

14" en 4K is geen combinatie waar je denk ik heel gelukkig van gaat worden. Je moet álles gaan scalen, want native worden je letters zó klein dat het niet prettig kijkt. :) (Ik heb wat reviews gelezen van ik meen 1600x1200 op een XPS M1210 met 12,1" scherm en ik denk dat ík daar heel blij van was geworden maar ik snap ook dat mensen een vergrootglas nodig hebben. Ik had de 1280×800 variant en dat was goed te doen.)

Kortom, kijk of je dat écht wel wil. Als je zulke resoluties wil, kun je misschien beter een groter scherm nemen of op een extern scherm gaan werken.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
Waarom zou je in hemelsnaam een nieuwe laptop kopen met een 4th gen i5 en 1600 MHz geheugen.

Voor dat geld koop je veel meer moois. Full HD voldoet prima op 15 inch.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
unezra schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 19:43:
14" en 4K is geen combinatie waar je denk ik heel gelukkig van gaat worden. Je moet álles gaan scalen, want native worden je letters zó klein dat het niet prettig kijkt. :) (Ik heb wat reviews gelezen van ik meen 1600x1200 op een XPS M1210 met 12,1" scherm en ik denk dat ík daar heel blij van was geworden maar ik snap ook dat mensen een vergrootglas nodig hebben. Ik had de 1280×800 variant en dat was goed te doen.)

Kortom, kijk of je dat écht wel wil. Als je zulke resoluties wil, kun je misschien beter een groter scherm nemen of op een extern scherm gaan werken.
Ik weet dat veel mensen inderdaad een vergrootglas nodig hebben en me voor gek verklaren. Maar ik had inmiddels bijna 10 jaar geleden 1600x1200 op een 15" laptop en vond dat heerlijk en vind het nog steeds klote dat ik gedwongen terug moest naar full HD. En ik vind het ook onbegrijpelijk dat full hd nog steeds zó de standaard is op laptops. Maar so be it, ik heb blijkbaar exotische wensen...

Maar de vraag blijft dan natuurlijk, als ik die wens wel aan wil houden, voldoet de pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70 59442424 dan een beetje voor programmeren of niet?

Want waar ik schermresolutie goed snap en duidelijk weet welke specs ik nodig heb vind ik processing performance echt onmogelijk in te schatten a.d.h.v. specs van een processor en GPU e.d. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Er wordt al 50+ jaar software geprogrammeerd op schermen met een lagere resolutie dan 4k, waarom zou dat in eens niet praktisch zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door CyberMania op 01-03-2018 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

CyberMania schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:38:
Er wordt al 50+ jaar software geprogrammeerd op schermen met een lagere resolutie dan 4k, waarom zou dat in eens niet praktisch zijn?
Vroeger werkten ze met ponskaarten.
Vinden we tegenwoordig ook niet heel praktisch meer... :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Je zou ook kunnen kijken naar resoluties tussen full HD en 4K zoals quad HD. geeft je net wat meer scherpte en ruimte maar kost misschien minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Philip Ross schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:53:
Je zou ook kunnen kijken naar resoluties tussen full HD en 4K zoals quad HD. geeft je net wat meer scherpte en ruimte maar kost misschien minder.
Ik heb daar ook naar gekeken, maar in de pricewatch komt de goedkoopste quad HD op ~€2000 uit.

Het lijkt er op dat die Lenovo gewoon toevallig als oud model een lage prijs heeft (hij is ongeveer 50% goedkoper dan bij zijn release ~2 jaar geleden) En dat die daardoor als een van de weinigen aan mijn scherm+kost wensen voldoet.
Ik heb alleen veel moeite met een inschatting doen hoe die hardware performed bij software development taken als een IDE draaien en een (bijv. spring boot) applicatie testen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
en een widescreen laptop, is dat wat misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Die i5 in de lenovo is wel een 4 generaties oude (2013) dual core waar de nieuwste generatie i5 quad core is. Dat maakt echt heel veel uit. Een dedicated videokaart lijkt me niet nodig tenzij je wil gamen.

Je kan ook overwegen een full HD laptop te kopen en dan voor thuis (waar je waarschijnlijk het meeste gaat werken) een los scherm er naast te zetten. bijvoorbeeld een ultrawide of een 1440p. Dan heb je zowel de resolutie als scherm formaat en je kan je laptop eventueel als tweede scherm er naast houden.

Of toch iets meer uitgeven en voor zoiets gaan: pricewatch: HP Envy x360 15-bp101nb (Belgisch model)

[ Voor 16% gewijzigd door Philip Ross op 01-03-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:23

Eren

Boss of this gym

Kleine Laptop scherm en 4k Resolutie gaat niet goed samen.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Philip Ross schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:53:
Die i5 in de lenovo is wel een 4 generaties oude (2013) dual core waar de nieuwste generatie i5 quad core is. Dat maakt echt heel veel uit. Een dedicated videokaart lijkt me niet nodig tenzij je wil gamen.

Je kan ook overwegen een full HD laptop te kopen en dan voor thuis (waar je waarschijnlijk het meeste gaat werken) een los scherm er naast te zetten. bijvoorbeeld een ultrawide of een 1440p. Dan heb je zowel de resolutie als scherm formaat en je kan je laptop eventueel als tweede scherm er naast houden.

Of toch iets meer uitgeven en voor zoiets gaan: pricewatch: HP Envy x360 15-bp101nb (Belgisch model)
Thanks, die had ik inderdaad nog als eventuele optie staan. Ik kon zelf alleen niet goed de inschatting maken of die de 150/200 euro extra waard was. (Ik zie alleen maar minder geheugen en andere CPU en again, CPU heb ik gewoon geen verstand van :$).

Verwacht je dat ik daar wel met enigszins redelijke performance op kan programmeren?

Het hoeft ook allemaal niet retesnel te zijn, de laptop is vooral voor naast mijn desktop PC, voor als ik ff ergens zonder extern scherm of bij iemand anders wil werken ofzo.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Coocoocachoo schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:05:
[...]

Die CPU is meer dan 50% sneller voor zover ik kan zien in de benchmarks. Geheugen weet ik niet of het uitmaakt, is wwel sneller geheugen maar als je nu de hele tijd tegen die 16GB gebruikt dan zou ik niet naar minder gaan.
Programmeren heeft vrijwel geen rekenkracht nodig. Compilen en/of uitvoeren van code some wel. Die CPU is behoorlijk snel dus zou dat makkelijk moeten kunnen. Zelf werk ik op een 7300U (1 generatie ouder maar wel maar dual core) met 8GB ram en programmeer ik in een VM en/of meerdere remote sessies tegelijk en dat gaat allemaal prima. Die 8250 moet zelfs nog sneller zijn dus dat zal wel goed komen.
Dan kan je ook overwegen een iets goedkopere te nemen met full HD. Scheelt heel veel geld en op dat scherm formaat ga je het verschil niet echt zien. Wel iets minder ruimte maar die raak je ook kwijt als je windows moet gaan schalen omdat het anders te klein is om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Philip Ross schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:19:
[...]

[...]

Thanks, dat was het missende stukje informatie waar mijn kennis gewoon niet voldoende voor was _/-\o_

Ik ga jullie suggesties om toch voor Full HD te gaan nog even in ogenschouw nemen, maar ik heb nu iig meer inzicht in wat ik kan verwachten binnen mijn eisen en budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:18
Tweedehands een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:01
Of een Dell? https://www.dell.com/nl-n...on-13-7370-laptop/cn37002 kan ook voor de 15 inch versie gaan.

Ik heb zelf ook een Dell laptop, maar als ik op de Lenovo van mijn vriendin type weet ik direct dat ik de volgende keer voor een Lenovo ga. Die toestenborden zijn zoveel fijner als je het mij vraagt.
Deze lijkt me ook nog wel een kanshebber: https://www3.lenovo.com/n...ows-2nd-Gen/p/22TP2TX133E

[ Voor 50% gewijzigd door Frank!in op 01-03-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Frank!in schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:28:
Of een Dell? https://www.dell.com/nl-n...on-13-7370-laptop/cn37002 kan ook voor de 15 inch versie gaan.

Ik heb zelf ook een Dell laptop, maar als ik op de Lenovo van mijn vriendin type weet ik direct dat ik de volgende keer voor een Lenovo ga. Die toestenborden zijn zoveel fijner als je het mij vraagt.
Deze lijkt me ook nog wel een kanshebber: https://www3.lenovo.com/n...ows-2nd-Gen/p/22TP2TX133E
Je vergelijkt nu wel een Dell Inspiron met in je URL een Thinkpad. Dat is een huis-tuin-en-kuiken model vergelijken met een zakelijk model van Lenovo. Ik weet niet wat je vriendin voor Lenovo heeft, maar een Thinkpad is vergelijkbaar met een Dell Latitude. Prijzen lopen volgens mij niet al te veel uiteen tussen Latitude en Thinkpad. Meestal is Dell sneller met op de markt brengen van modellen met recente hardware. De 8e generatie Thinkpads moet nog bijvoorbeeld (deels) uitkomen. Bij Dell is deze er (grotendeels) al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:01
kdekker schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:20:
[...]

Je vergelijkt nu wel een Dell Inspiron met in je URL een Thinkpad. Dat is een huis-tuin-en-kuiken model vergelijken met een zakelijk model van Lenovo. Ik weet niet wat je vriendin voor Lenovo heeft, maar een Thinkpad is vergelijkbaar met een Dell Latitude. Prijzen lopen volgens mij niet al te veel uiteen tussen Latitude en Thinkpad. Meestal is Dell sneller met op de markt brengen van modellen met recente hardware. De 8e generatie Thinkpads moet nog bijvoorbeeld (deels) uitkomen. Bij Dell is deze er (grotendeels) al.
Weet zo het typenummer van die Lenovo niet uit mijn hoofd, maar het is een laptop van 3 of 4 jaar oud. Kostte destijds 600/700 dacht ik. Ik vind dat toetsenbord echter veel fijner typen dan mijn eigen Dell XPS 15 die 3 maal zo veel heeft gekost.

Maar aangezien het een laptop wordt waar veel op getypt wordt zal ik zeker iets zoeken dat ook fijn tikt. Dan lijkt me een zakelijke Lenovo geen slechte keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Frank!in schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:26:
[...]

Weet zo het typenummer van die Lenovo niet uit mijn hoofd, maar het is een laptop van 3 of 4 jaar oud. Kostte destijds 600/700 dacht ik. Ik vind dat toetsenbord echter veel fijner typen dan mijn eigen Dell XPS 15 die 3 maal zo veel heeft gekost.

Maar aangezien het een laptop wordt waar veel op getypt wordt zal ik zeker iets zoeken dat ook fijn tikt. Dan lijkt me een zakelijke Lenovo geen slechte keuze :)
Als het 600/700 euro is geweest is het bijna zeker weten geen Thinkpad T geweest, misschien nog een Thinkpad E. Is 2e hands van een zakelijke laptop (die dus nieuw in de prijsklasse 1500 zit) geen idee? Dan heb je < 1000 euro een fraai apparaat, maar niet 4K (wel full-HD). Persoonlijk vind ik full-HD op 14" al klein zat, maar dat is wellicht de leeftijd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
kdekker schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:38:
[...]

Als het 600/700 euro is geweest is het bijna zeker weten geen Thinkpad T geweest, misschien nog een Thinkpad E. Is 2e hands van een zakelijke laptop (die dus nieuw in de prijsklasse 1500 zit) geen idee? Dan heb je < 1000 euro een fraai apparaat, maar niet 4K (wel full-HD). Persoonlijk vind ik full-HD op 14" al klein zat, maar dat is wellicht de leeftijd :-)
Ik weet dat ik niet tot de grootste doelgroep behoord met mijn 4k (of vooral meer dan fullHD) wens op 15". Maar tegelijkertijd is het ook raar dat het op veel 13" laptops wel zit, maar op 15" niet. Op 13" lijkt het me sneller overkill, maar 13" vind ik vooral ook te klein om fijn mee te werken.

Op zich is tweedehands niet per sé een probleem, maar vind ik wel nóg lastiger om goed in te schatten wat een goede laptop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Coocoocachoo schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:50:
[...]

Ik weet dat ik niet tot de grootste doelgroep behoord met mijn 4k (of vooral meer dan fullHD) wens op 15". Maar tegelijkertijd is het ook raar dat het op veel 13" laptops wel zit, maar op 15" niet. Op 13" lijkt het me sneller overkill, maar 13" vind ik vooral ook te klein om fijn mee te werken.

Op zich is tweedehands niet per sé een probleem, maar vind ik wel nóg lastiger om goed in te schatten wat een goede laptop is.
Alle laptops met i5 of i7, 16GB en SSD zijn goed (qua snelheid). De pijn/last zit meer in scherm en toetsenbord. Voor scherm geldt: meestal is IPS beter (maar er zijn uitzonderingen). En toetsenbord is een mix tussen voorkeur en (doorgaans) meer travel = beter. Juist dat stuk voorkeur is niet objectief te meten.

Kijk anders bij een 2e hands laptop boer, kijk hoe een systeem 'voelt' (scherm en toetsenbord) en vertrouw verder op de specs (i5/i7, SSD, memory).

Wat betreft nieuwkoop: de quad cores uit de 8e generatie bieden zoveel meer PKs dan de 7e generatie (dual core voor de U-series CPUs), dat de 8e generatie al snel beter te noemen is. Uitzondering: de vorige generaties HQ series zijn ook al quad core en dus ook snel (maar wel met een hogere TDP, wat op papier een kortere werktijd op accu op zou kunnen leveren).

Als je student bent: voor nieuwkoop via universiteiten is vaak korting te krijgen op geselecteerde (meestal best goede) modellen.

En alle laptops ten spijt: ik werk op een desktop :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
kdekker schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:30:
[...]
En alle laptops ten spijt: ik werk op een desktop :-)
Ik ook, maar af en toe is portability wel handig. Dus als dat niet teveel hoeft te kosten zou dat mooi zijn.

Bedankt voor de aanvulling, daar kan ik echt iets mee!
Pagina: 1