Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC start op voor 1 seconden en gaat dan weer uit.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Basverhaak
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:03
Ik was een pc voor mijn zusje aan het bouwen en het ging allemaal redelijk vlot en soepel totdat ik hem voor de 4e/5e keer weer wilde aanzetten. Deze pc had al wat problemen met opstarten (soms ging de pc eerst aan en uit voordat hij opstartte) maar nu was het nog erger. Ik had de videokaart toegevoegd en er kwam geen beeld, geen biepjes helemaal niks. Alleen de muis ging aan en de fans. Dus ik heb de videokaart eruitgehaald en een tijdelijke er in gestopt maar nu is het alleen maar erger geworden. Nu gaat het alleen voor 1 seconden aan en dan weer uit maar dan eindeloos.
Ik heb andere voeding geprobeerd, ander ram, geen ram, geen hdd en dvd speler maar er kwam geen verschil in. dus heb het moederbord er met tegenzin uitgehaald en op een doos gelegd maar het zelfde resultaat. CMOS reset deed niks en nieuwe batterij ook niet. Heb gekeken voor fysieke schade en/of kortsluiting maar niks gevonden. Dus alle vingers wijzen nu naar het moederbord maar ik zou graag willen weten waarom een moederbord het zomaar op eens opgeeft. Van wat heb ik fout gedaan en wat kan ik doen om het in de toekomst te voorkomen? En als iemand een mogelijke oplossing heeft wordt dat ook gewaardeerd.

SPECS:
Intel I3 2100
2x4gb kingston hyperx fury 1600mhz
AMD HD 6870 XFX Dual Fan
Gigabyte GA-P67A-UD3
PSU 1: HKC 550watt
PSU 2: Sharkoon WPM bronze 450watt
500gb laptop hdd
DVD drive

I5 2500K ♥

Beste antwoord (via Basverhaak op 03-03-2018 08:35)

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-11 20:31
Heeft de i3-2100 een iGPU? Sluit dan eens je monitor op de moederbord aan, en laat de GPU achterwege.
Als er ook geen debug piepjes komen lijkt dit me een voeding of moederbord issue, aangezien je de voeding al veranderd hebt denk ik ook dat het het moederbord is.
Hoe oud zijn de voedingen? Kan het misschien dat beide voedingen kapot zijn?

Hij zit nu in een aan/uit loop? Wat zie/hoor je als hij aangaat? Fans, leds?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• SpeedQber
Heeft de i3-2100 een iGPU? Sluit dan eens je monitor op de moederbord aan, en laat de GPU achterwege.
Als er ook geen debug piepjes komen lijkt dit me een voeding of moederbord issue, aangezien je de voeding al veranderd hebt denk ik ook dat het het moederbord is.
Hoe oud zijn de voedingen? Kan het misschien dat beide voedingen kapot zijn?

Hij zit nu in een aan/uit loop? Wat zie/hoor je als hij aangaat? Fans, leds?

• Basverhaak
Hij heeft een IGPU maar aangezien de P67 chipset geen gebruik daarvan maakt kan ik geen interne video gebruiken. Als hij aangaat gaan alle fans aan en een van de Gigabyte led (die laten zien hoeveel load er op de cpu zit, hij staat altijd op 1 als de pc aangaat) 1 voeding is ~5 jaar oud en de andere nog geen ~1 jaar, maar die doet het zoiezo want ik gebruik die dagelijks.

I5 2500K ♥

• SpeedQber
Dat lijkt het me toch een moederbord issue, je hebt zeker geen 2e moederbord?
Heb je de standoffs gebruikt?

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 13:31
Die voedingen zijn niet van al te beste kwaliteit (Lees prut)

Toch zou het wel moeten lukken om de pc daar mee te laten booten.
Vanuitgaande dat deze nog redelijk nieuwe zijn.

je zal geen piepjes horen als er geen pc speaker op het moederbord zit, wat vaak het geval de laatste jaren. Om die te kunnen horen moet je in dat geval een pc spreaker op je mb aansluiten.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• Basverhaak
Zou het ook werken om een voltmeter aan te sluiten op de speaker aansluiten en dan de 3v spikes timen? Of werkt het alleen als er echt een speakertje aanzit.

I5 2500K ♥

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 13:31
Basverhaak schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:21:
Zou het ook werken om een voltmeter aan te sluiten op de speaker aansluiten en dan de 3v spikes timen? Of werkt het alleen als er echt een speakertje aanzit.
Mogelijk maar ik heb daar zelf geen ervaring mee kan het dus ook niet aanbevelen.
Mogelijk zelfs gevaar tot het veroorzaken van kortsluiting als net het verkeerde aanraakt.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• Basverhaak
Oke, voor iedereen die het nog boeit. Ik heb 'voortgang' gemaakt. Het moederbord gaat nu een paar keer aan en uit maar naar een tijdje blijft hij gewoon weer aan. Hij komt alleen niet langs de post volgens mij, heb geen kans gehad om een monitor aan te sluiten maar op het toetsenbord gaan de numlock lampjes en zo niet aan. Mijn muis gaat wel aan (het is zon maxxter muis van de action) maar voor de rest doet het niks. De phase leds staan wel allemaal (groen 2x, oranje 1x, 1x rood) aan maar weet niet wat dat betekent. Van wat ik online gevonden heb zegt het hoeveel load er op de cpu zit.
Iemand nog tips?

I5 2500K ♥

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 01:30
Dat klinkt al een mogelijk geheugen probleem, probeer op te starten met een enkel latje.

Zitten de latjes wel in de goede sloten? Check dit even in de gebruiksaanwijzing van je moederbord.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tijd voor een nieuwe voeding sowieso. Beide zijn niet aan te raden en je kunt nu meer defect maken als je wil.
Ook niet verder klooien.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Basverhaak
Hackus schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 19:29:
Tijd voor een nieuwe voeding sowieso. Beide zijn niet aan te raden en je kunt nu meer defect maken als je wil.
Ook niet verder klooien.
Dit snap ik niet helemaal. Die sharkoon voeding die ik nu gebruik is in perfecte staat en draait dagelijks in mijn vaders pc. Nooit problemen mee gehad. En ik moet wel verder klooien want ik wil het moederbord weer werkend krijgen toch? Als hij het nu niet doet kan ik het niet veel verder stukmaken.

I5 2500K ♥

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Basverhaak schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 19:46:
[...]

Dit snap ik niet helemaal. Die sharkoon voeding die ik nu gebruik is in perfecte staat en draait dagelijks in mijn vaders pc. Nooit problemen mee gehad. En ik moet wel verder klooien want ik wil het moederbord weer werkend krijgen toch? Als hij het nu niet doet kan ik het niet veel verder stukmaken.
Een voeding kan ook (half) defect zijn. de Sharkoon is van je pa, dus moet je toch een nieuwe hebben.
Verder klooien, prutsen kan meer schade maken aan je onderdelen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Basverhaak
Ik kan mijn eigen corsair tx650m gebruiken maar dan moet ik mijn hele pc uit elkaar halen dus ik blijf maar bij de sharkoon voeding. Mischien deed het moederbord het niet omdat ik er even geen gpu in had gedaan. Maar ik betwijfel het.

I5 2500K ♥

• Trieling
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-12-2023
Heb je het geprobeerd met 1 ram stick? Desnoods even allebei proberen en zorg ervoor dat je ze goed bevestigd, ze horen vast te klikken.
Wat betreft de voeding, het kan zoals hierboven genoemd zoiezo geen kwaad een nieuwe voeding aan te schaffen aangezien je deze alsnog nodig gaat hebben.

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:43
En ook al eens gebrobeerd zonder toetsenbord/muis? Die willen ook wel eens voor problemen zorgen, je kunt overigens ook proberen de processor opnieuw in de socket te doen

• jwduitje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-02 16:46
probeer eens via de v&a een mobo op de kop te tikken voor een klein prijsje en probeer het daar eens op. kost een paar tientjes maar da heb je wel weer een werkend mobo. het lijkt er inderdaad op (zoals veel mensen zeggen) dat het mobo defect is.

• Basverhaak
Oke, het moederbord doet het weer. Ik denk dat ik het moederbord aangeraakt had met statische elektriciteit maar na een heleboel power cycles is het moederbord gewoon weer ok.

I5 2500K ♥

• SpeedQber
Zitten er standoffs tussen het moederbord en de kast?
Ik hoor dat schade door statische elektriciteit zich ook veel later kan openbaren.
Onthoud dit akkefietje als je over 6 maanden opeens random shutdowns hebt.
Pagina: 1