Schakelaar vervangen met Combinatie wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzz_NL
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-01 10:46
Ik heb sinds kort een huis gekocht en ben het één en ander aan het veranderen waaronder de stroom/schakelaar aansluitingen. Ik heb de volgende uitdaging en ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Ik heb een vrij basale kennis van electronica, dus het het antwoord zou misschien wel simpel kunnen zijn.

Gewenste situatie
In de slaapkamer wil ik de huidige schakelaar vervangen met de volgende combinatie schakelaar-wandcontactdoos:
Jung AS Range - Combinatie schakelaar-wandcontactdoos AS5576EUWW

Huidige/oude situatie
Er zit een schakelaar, aangesloten met bruin en zwart. Ook zit er nog een blauwe draad, afgedicht met een lasklem. De oude situatie werkt.

Het probleem
Als ik de nieuwe schakelaar aansluit werkt het stopcontact wel, maar de schakelaar niet. Als ik een gewone wissel schakelaar aansluit werkt het wel.

De combinatie schakelaar-wandcontactdoos heeft vier aansluitingen. Twee voor het stopcontact (hier heb ik bruin en blauw op aangesloten) en twee bij de schakelaar (links en rechts). Ik heb de zwarte boven de bruine aangesloten (om het te testen heb ik het ook aan de andere kant geprobeerd).

Ik dacht eerst dat de schakelaar kapot was maar ik heb er drie geprobeerd en het rare is, is dat dezelfde combinatie schakelaar-wandcontactdoos wel werkt op de zolder, aangesloten op dezelfde manier 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

En je sluit op zolder de bruine en blauwe draad niet per ongeluk omgekeerd aan? Normaal gesproken, als je dus een stopcontact naast een schakelaar zet, lus je de bruine draad (fase) van het stopcontact door naar de schakelaar en gaat de zwarte draad (schakeldraad) vanaf de schakelaar naar de lamp. Vanaf de lamp loopt dan een blauwe draad (nul) weer terug naar de centraaldoos. Je moet de bruine draad doorlussen, de blauwe gaat niet werken. Dat doorlussen is in zo'n combinatieding al gedaan, op 1 van de 2 contacten van het stopcontact.

Voor het stopcontact maakt het dus niet uit op welk contact je blauw of bruin aansluit, maar voor de schakelaar wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 27-02-2018 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzz_NL
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-01 10:46
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:27:
En je sluit op zolder de bruine en blauwe draad niet per ongeluk omgekeerd aan? Normaal gesproken, als je dus een stopcontact naast een schakelaar zet, lus je de bruine draad (fase) van het stopcontact door naar de schakelaar en gaat de zwarte draad (schakeldraad) vanaf de schakelaar naar de lamp. Vanaf de lamp loopt dan een blauwe draad (nul) weer terug naar de centraaldoos. Je moet de bruine draad doorlussen, de blauwe gaat niet werken. Dat doorlussen is in zo'n combinatieding al gedaan, op 1 van de 2 contacten van het stopcontact.

Voor het stopcontact maakt het dus niet uit op welk contact je blauw of bruin aansluit, maar voor de schakelaar wel.
Ah natuurlijk! Intern is er natuurlijk maar één doorgelust. Ik heb alle andere stopcontacten aangesloten met de bruine draad aan de linker kant, waardoor ik me blind heb gestaard naar de schakeling zelf |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:12

painkill

Pain(k)(ill)

Je vergeet de aardedraad trouwens.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
painkill schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 23:30:
Je vergeet de aardedraad trouwens.
Dit inderdaad! d:)b

Afhankelijk van de leeftijd van de insrallatie kan het zijn dat er overal ongeaarde contactdozen zijn geplaatst, dan is het niet verplicht om dat aan te passen zolang je alleen maar kleine wijzigingen doet. Dan moet je alleen wel een contactdoos zonder randaarde nemen, dus: https://www.elektrototaal...onder-randaarde-alpinwit/

De huidige contactdoos mag niet zonder groen/gele draad aangesloten worden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-04 20:49
Sterker nog, de recente wcd's van Jung werken niet zonder aangesloten randaarde.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
virtualJac schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:02:
Sterker nog, de recente wcd's van Jung werken niet zonder aangesloten randaarde.
Dat is voor het eerst dat ik daar van hoor. Wat voor een intelligentie zit er tegenwoordig in Jung WCD's dan? Heb je toevallig een linkje waar ik dit na kan lezen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-04 20:49
Ik haal twee dingen door elkaar, was een van m'n Domotica schakelaars die helemaal niet werkte zonder de aarde.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
virtualJac schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:18:
Ik haal twee dingen door elkaar, was een van m'n Domotica schakelaars die helemaal niet werkte zonder de aarde.
Dat klinkt al iets waarschijnlijker, al vind ik het nog steeds raar. Bedoel je niet dat hij niet werkt zonder nul? Ipv zonder aarde?

Pagina: 1