Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Warmtevraag berekenen vanuit gasverbruik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Uit nieuwsgierigheid over de haalbaarheid om op een gegeven moment over te gaan op een warmtepomp vroeg ik mij af wat voor een capaciteit aan warmtepomp ik nodig zou hebben. Om dit te berekenen was ik dus aan het rondneuzen op websites voor een grove warmteverlies berekening te maken, maar ik merk dat veel van de waardes en diktes/kwaliteit van isolatie giswerk zijn omdat we nog maar pas in dit huis wonen. Daarbij hangt op de vliering nogal wat isolatiemateriaal los en ik heb dus geen idee hoe dat de berekening beinvloedt.

Dus bedacht ik me dat ik misschien ons gasverbruik kon afzetten tegen het aantal graaddagen om zo het aantal Watt/K te bepalen. Dat zijn ten minste cijfers die betrouwbaarder zijn.

Waar ik tegenaan loop is dat het verschil met een warmteverliesberekening en mijn methode met gas+graaddagen bijna een factor 2 verschilt: 17kW vs 9kW

In februari hebben we tot nu toe 469 graaddagen gehad en we hebben in die periode 408m3 gas verbruikt. Ik maak de aannames dat 90% daarvan in stoken gaat zitten en dat we 33MJ aan 1 m3 gas onttrekken:
408*90%*33MJ = 12117MJ = 25.8MJ/graaddag = delen door 86400 seconden per dag = 298W/K
Met een binnentemperatuur van 20 graden en buiten -10 kom ik dan uit op een verwarmingscapaciteit van zo'n 9kW

Ik vind het verschil tussen de twee berekeningen te significant, dus ik vraag me af waar mijn redenatie krom gaat. Ik realiseer me dat gas/graaddagen een enorme generalisatie is omdat de temperatuurdelta gemiddeld is, maar ik vraag me af of dat het verschil verklaart.

Wat zijn jullie gedachten hierover? Is dit een goede huis-tuin-en-keukenmanier om de warmtevraag te bepalen?

Alle reacties

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:31

Exigence

dnkroz

Hoe heb je die warmteverliesberekening uitgevoerd waarbij je op 17 kW uitkomt? Zou je dat met ons willen delen?

Even een hersenspinsel van mogelijke oorzaken waardoor het verschil veroorzaakt kan worden:
- Stook je 24/7 of niet? Bij gas+graaddagen ga je natuurlijk uit van je daadwerkelijk verbruik. Eigenlijk je gemiddelde warmteverlies over een bepaalde periode (zeg 24 uur als dat je patroon is). Kan best zijn dat je warmteverlies bij -10 iets van 12 kW is, maar dat je door bijvoorbeeld ochtend en nachtverlaging op 9 kW gemiddeld uitkomt.
- Heb je ook de ruimtes meegenomen in je warmteverliesberekening die eigenlijk niet zo'n hoge temperatuur (20 graden) hebben? Ik zie dat je het hebt over een vliering. Kan me voorstellen dat je die in de praktijk echt niet op 20 graden hebt en wilt hebben. Daardoor is je warmteverlies in de praktijk lager dan 17 kW.
- Ventilatieverliezen, heb je hier wellicht ook mee gerekend en dit als (te) hoog aangenomen?

Zet als test je thermostaat eens 24/7 op 20 graden Celcius. Doe dit voor een week of twee en je hebt een stuk beter inzicht in je warmteverlies bij 20 graden binnentemperatuur.

Heb het zelf ook gedaan voor een periode (benodigd vermogen is omgerekend vanuit gasverbruik: m³*8/24) en (toeval of niet?) het komt eigenlijk best wel strak uit. Zie bijvoorbeeld het nulpunt mooi bij 20 graden Celcius liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3as4zO72EhvSmaHCLVaUYh8z/full.png

[ Voor 20% gewijzigd door Exigence op 27-02-2018 10:19 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De ene geeft de benodigde capaciteit, de andere geeft aan wat je nu daadwerkelijk hebt verbruikt de laatste paar weken. Dat is nu eenmaal niet hetzelfde. Je capaciteit zal altijd hoger moeten zijn om de extremen op te vangen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb het vermogen van de cv radiators opgeteld om dit berekenen.
Het zegt niet alles over het warmteverlies, maar krijg je het overal warm dan is de capaciteit voldoende.
Dit heb ik gedaan om te bepalen hoeveel vermogen mijn airco's moeten kunnen leveren voor verwarmen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5
@Koevlaas2 heeft een simpele formule om de grootte van de warmtepomp te bepalen. Deze formule lijkt aardig accuraat en geldt voor alleen verwarming ( continu stoken 24/7 stoken ) en dus niet voor SWW verbruik.

De formule is:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.

Bijvoorbeeld mijn verbruik voordat ik ( mkleinman ) over ging naar de ELGA: 1100m3 gasverbruik. Levert 8800 / 1650 = 5.33, Afronden naar boven = 6kW. Dit klopt aardig. De ELGA levert 5.1kW en heeft het moeilijk onder nul, ik had meer capaciteit nodig gehad.
dat 1650 kan je afhankelijk van bouwjaar van je woning nog eens verder detailleren volgens dit tabel
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/warmtepomp_home/tabel_vollast_draaiuren_warmtepomp.png

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik heb gewoon (met mijn huidig stookgedrag) op een aantal dagen met verschillende gemiddelde buitentemperaturen (mogelijkst weinig zon, geen wind) het cv-gasverbruik bepaalt.
De dagverbruiken! uitgezet tegen de etmaalgemiddelde buitentemperaturen levert bij mij een aardig lineaire relatie op (exemplarisch) - mijn stookgrens rolt er ook uit:

cv: gasverbruik vs. buitentemperatuur

Bij lage buitentemperaturen heb je meestal wel mooi weer met bijbehorende insolation - bij mij scheelt dit nogal in gasverbruik.

temperatuurregime: max. 45 °C/ 33°C
(vloerverwarming, + gebooste JAGA's, overgedimensioneerde radiatoren)
kamertemp.: 19 °C
nachtverlaging: 22:50 uur - 05:45 verwarming uit!
=> afkoeling tot ca.16,5 °C (buitentemp. ochtends -7 °C)

Een warmtepomp van 5 kW lijkt passend: bij -10 °C => 25,5 K x 0,190 W/K = 4,85 kW
Voor sww schat ik +20% vermogenstoeslag:
Totaal thermisch vermogen => ca. 6 kW bij -10 °C
Just my 2 cts, YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:40:
In februari hebben we tot nu toe 469 graaddagen gehad en we hebben in die periode 408m3 gas verbruikt. Ik maak de aannames dat 90% daarvan in stoken gaat zitten en dat we 33MJ aan 1 m3 gas onttrekken:
408*90%*33MJ = 12117MJ = 25.8MJ/graaddag = delen door 86400 seconden per dag = 298W/K
Met een binnentemperatuur van 20 graden en buiten -10 kom ik dan uit op een verwarmingscapaciteit van zo'n 9kW
Je berekening klopt, dit is echter wel 9kW continu 24 uur/dag.
En als het buiten kouder wordt dan -10 moet je bijstoken op een andere manier.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Peter_tec
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-03-2021
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-tips.nl/media/kengetallen/tabel_woning_geschikt_voor_warmtepomp.png

Thans is het handig om je gasverbruik per m² woonoppervlak per jaar te berekenen, en zodoende te weten of je huis redelijk is geïsoleerd om aan een warmtepomp te kunnen denken. Op https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/woning-geschiktheid/ staat een voorbeeld dat je kunt volgen. Ik heb helaas nog iets te doen aan mijn woning. Maar wel handig om snel wat duidelijkheid of in de buurt van duidelijkheid te kunnen komen.
Pagina: 1