Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer start niet op: Voeding dood, daarna moederbord ook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• valentinovic
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-04-2024
Beste tweakers,

Ik heb 3 maanden geleden een pc overgekocht van een goede vriend. Hij heeft de pc 2 jaar lang gebruikt met geen enkel probleem. De voeding en de videokaart plaatste hij over naar zijn nieuwe build, dus deze heb ik beide tweedehands gekocht en geplaatst in de pc.

De pc deed het 6 uur lang, waarna hij vanuit zichzelf opeens uitviel (terwijl ik iets aan zoeken was op het bureaublad). Hierna startte hij niet meer op, heb allerlei troubleshooting guides gevolgd, zonder succes. De conclusie van veel van deze guides was dat mijn voeding dood was.
Ik had daarop de voeding vervangen (weer een tweedehands exemplaar gekocht) en alles leek weer normaal te zijn. De voedingen waren van hetzelfde merk en modelrange (Cooler Master GX), maar de tweede keer heb ik voor de zekerheid voor een iets hogere wattage gekozen (650 ipv 550). Ook heb ik de voedingen tweedehands bij dezelfde verkoper gekocht.

Hierna 2 weken lang de computer gebruikt (geen hevig gebruik), waarna hij plotseling in het BIOS splash screen (ASRock) bleef hangen. Ik wachtte 4 minuten en besloot toen maar de computer uit te schakelen d.m.v. de aan/uit-knop aan de voorkant, aangezien hij niet reageerde op de knoppen F2, F11, etc.
Heb de computer toen weer aangezet, waarna hij weer leek te hangen in het splash screen. Dit keer viel hij echter na 6 seconden uit. Hierna wilde hij weer niet opstarten. Heb toen de voeding met een andere (erg oude) pc gecheckt. Deze andere pc startte op.
Heb toen een paar dingen geprobeerd:
Alles behalve CPU, RAM, moederbord eruit halen en proberen op te starten. No luck.
CMOS batterij vervangen, geen verschil.
PC een tijdje (week lang) losgekoppeld gelaten en weer proberen op te starten, geen succes.

Ik heb de pc afgelopen week naar Mycom gebracht om een diagnose te laten stellen. Vandaag werd ik gebeld met het bericht dat het moederbord gesneuveld is. De voeding was volgens hem in orde. CPU en GPU niet getest.

Build:
CPU: Intel Core i7 3770k (Met cooler master hyper 212 EVO koeler)
Moederbord: ASRock Intel Z77 Extreme3
GPU: Asus Strix GTX 970
Case: Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)
Werkgeheugen: Corsair Vengeance 16gb DDR3
Opslag: Samsung 840 EVO 120gb
1e Voeding: Cooler Master GX 550W
2e Voeding: Cooler Master GX 650W 80 Plus bronze (De recentere, die het volgens Mycom nog doet).

Ik ben dus van plan een nieuw moederbord te halen.
Waar ik nog mee zit is dat ik het vreemd vind dat de pc het 2 jaar lang gewoon normaal deed bij mijn vriend, en bij mij binnen 2 weken 2 keer grote problemen vertoont. Zoals ik al eerder zei lag het de eerste keer naar alle waarschijnlijkheid aan de voeding. De tweede keer lijkt het echter aan het moederbord te liggen.

Mijn vraag is nu aan jullie wat jullie in deze situatie zouden doen. Alleen een nieuw moederbord halen en hopen op het beste of ook een nieuwe voeding halen voor de zekerheid? Verder weet ik ook niet of de CPU en GPU meegesneuveld zijn aangezien ze deze bij Mycom niet hebben getest.
De reden waarom ik dit vraag is omdat ik kennelijk iets fout doe/ er misschien structureel iets mis is met mijn build waardoor onderdelen aan het sneuvelen zijn. Ik kan wel een nieuw moederbord halen nu, maar heb gewoon het idee dat deze om een of andere reden (bijvoorbeeld de voeding) ook weer gaat sneuvelen.

Verder heb ik nog 5 dingen die in me opkomen die eventueel iets gehad kunnen hebben met de problemen:

- Ik heb de PC in die 2 weken vaak helemaal uit gedaan (uit het stopcontact), omdat het die tijd veel onweerde. Altijd eerst de voeding uit gedaan en daarna de kabel eruit.
- Ik heb zowel een ps3 controller als een externe harde schijf constant aangesloten gehad op de USB poorten aan de voorkant.
- Ik heb een zeer oud Dell toetsenbord gebruikt, waarvan de lampjes een keer niet aangingen en hij ook niet reageerde (eventueel al de eerste tekenen van een stervend moederbord :?)
- Ik had 2 dagen voordat de pc de laatste keer stuk ging de chipset geupdatet
- Heb een tijdje een erg oude harde schijf aangesloten gehad (wel sata aansluiting). Nadat de pc de eerste keer stuk ging deze weer verwijderd voor de zekerheid.

Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen/of ik iets fout doe/ik een nieuw moederbord kan kopen met een relatieve zekerheid dat hij niet over 2 weken weer sneuvelt?

Excuus voor het lange bericht, ik heb de belangrijkste punten dikgedrukt.

Alvast bedankt,

valentinovic

[ Voor 0% gewijzigd door valentinovic op 26-02-2018 23:49 . Reden: Meer info ]

Alle reacties

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-11 18:22
Ik zou MyCom de pc compleet laten testen en zeker een nieuwe voeding (dus niet 2e hands) kopen.

Ik ben altijd een beetje huiverig voor 2e hands voeding, want een oude slechte voeding kunnen de rest van je systeem slopen.

Ik heb het vermoeden dat dat hier ook is gebeurd.

Als je wil kan ik een paar voedingen aanbevelen, dan moet ik alleen even je budget weten.

• valentinovic
CryRaven schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:45:
Ik zou MyCom de pc compleet laten testen en zeker een nieuwe voeding (dus niet 2e hands) kopen.

Ik ben altijd een beetje huiverig voor 2e hands voeding, want een oude slechte voeding kunnen de rest van je systeem slopen.

Ik heb het vermoeden dat dat hier ook is gebeurd.

Als je wil kan ik een paar voedingen aanbevelen, dan moet ik alleen even je budget weten.
Dankje voor je reactie!

Volgens Mycom testen ze alleen totdat ze het probleem vinden. Bij het moederbord stopten ze, dus cpu en gpu zijn niet getest. Denk je dat dat kans groot is dat CPU en GPU ook dood zijn? Volgens de technicus van mycom gaat in dit soort gevallen zelden de CPU ook kapot.

Ik ben niet van plan veel uit te geven voor een nieuw moederbord en eventueel een nieuwe voeding. Ik heb de pc ook in eerste instantie gekocht om een budget mid-range pc te hebben. Ik geef denk ik max 70 uit voor een nieuw moederbord, en max 60 voor een nieuwe voeding. Kan ik hiervoor iets passends/van redelijke kwaliteit halen? Ik hoef niet over te clocken enzo (cpu is ook nooit overgeclockt geweest).

Thanks voor je hulp ;)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Nieuw bord gaat je niet lukken. Deze hardware wordt al bijna 5 jaar niet meer gemaakt. Zal weer een tweedehandsje worden. Kijk hier even op de v&a. Zitten helaas wel afzetters tussen die denken goud te hebben, zeker bij Z68, P67 en Z77 bordjes.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• valentinovic
nelizmastr schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 22:16:
Nieuw bord gaat je niet lukken. Deze hardware wordt al bijna 5 jaar niet meer gemaakt. Zal weer een tweedehandsje worden. Kijk hier even op de v&a. Zitten helaas wel afzetters tussen die denken goud te hebben, zeker bij Z68, P67 en Z77 bordjes.
Ik zie idd dat je ze niet nieuw kunt bestellen.

https://www.dealstunter.n...l/ASRock_H61M-GS_-_Retail

Wat dacht je hiervan? Niet nieuw, maar wel refurbished (wat dit precies inhoudt weet ik niet, moederbord was eerst stuk en ze hebben hem weer gemaakt? :?). Wel 30 dagen garantie. Mijn case is wel groot, en de asus strix gtx 970 die ik erin heb is gigantisch, dus weet in dat opzocht nog niet of het de beste keus is aangezien het een micro-atx mobo is.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

En je kan je 3770K er niet mee overklokken. Daarvoor moet je een P67, Z68 of Z77 chipset hebben.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• valentinovic
nelizmastr schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 23:18:
En je kan je 3770K er niet mee overklokken. Daarvoor moet je een P67, Z68 of Z77 chipset hebben.
Klopt, maar dat hoeft niet van mij. Als hij het maar doet. Denk je dat dit een redelijke keuze zou zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door valentinovic op 27-02-2018 23:37 ]

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
valentinovic schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 23:21:
[...]

Klopt, maar dat hoeft niet van mij. Als hij het maar doet. Denk je dat dit een redelijke keuze zou zijn?
Persoonlijk zou ik eerder voor een bordje kiezen met VRM koeling. Bijvoorbeeld de H77/Z77 Pro4 die ze daar ook verkopen.

Sommige low-end bordjes willen namelijk nog wel een throttlen met een i7.
Pagina: 1