Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:55
Mijn vraag
Als ik bestanden naar mijn synology NAS kopieer, schommelt de snelheid enorm. Het gaat om bestanden >5gb, dus geen kleine files. Volgens mijn NAS software draait die upload op 7mb per sec, maar volgens mij ethernetaansluiting is dit niet zo (zie afbeelding). Hoe krijg ik dit op een constante en dus hogere snelheid?

Relevante software en hardware die ik gebruik
PC: AMD ryzen 1600x, nvidia 1080, 16gb ram, 500gb SSD
Netwerk: cat 5 netwerkkabels, netgear nighthawk r7000 router (gigabit), Synology ds213 NAS met 1tb HD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dit geeft mijn ethernetcontroller:
...Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kq1cjukknoyi0.jpg

Dit zegt mijn NAS:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/058fkasrss.jpg

Harde schijf is de nas is goed (uitgelezen via HDD bay, haalt via usb 3.0 makkelijk over de 120 mb/s)
Connectie via DHCP
Netwerkstatus lijkt ook goed: 1000 Mbps, Full duplex, MTU 1500
SMB service op NAS staat aan

Gewoon downloaden van internet naar mijn PC gaat goed (200mbit) zonder snelheidswisselingen.

Zie ik een NAS instelling over het hoofd?

Beste antwoord (via Stefan1987 op 28-02-2018 16:09)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Stefan1987 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 23:51:
[...]

getest via FTP, dan is de snelheid wel goed. Ik denk dat SMB (nieuwste versie wel) inderdaad problemen geeft.
SMB2.0 en SMB3.0 zouden zonder problemen meerdere GB/s moeten kunnen verstouwen mits de beide endpoints het aankunnen. De enige reden om SMB1.0 nog te gebruiken, is als 1 endpoint geen ondersteuning heeft voor de nieuwere versies of als er allemaal single-threaded & single-process sequentiele akties verwacht worden.

Andere topics op Synology, geven vooralsnog aan dat jouw NAS in ieder geval struikelt over SMB3.0 maar dat SMB2.0 inclusief large MTU het snelste zou moeten werken. Ik adviseer dan toch nog eens een uurtje eraan te besteden; zeker met de eerder geposte Powershell-commando's, kan je uitvinden welke SMB-versies aan staan op jouw Windows 10 machine.

Zet dan 1.0 uit, herstart de machine, kopieer van A naar B en van B naar A. Zet 2.0 ook uit, herhaal de kopie. Zet 3.0 uit en 1.0 aan en herhaal de kopie etc. etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

PC en NAS praten maximaal 100Mbit; ik vraag me af of dit niet een beperking is van de random write I/O van je NAS.

Heb je ook al via USB naar de NAS gekopieerd? Wat voor snelheden haal je dan? Of geeft je PC en NAS eens een fixed IP (zelfde settings als er nu zijn), hang ze direct aan elkaar en kijk wat dan de ethernet-snelheid is? Sluit in ieder geval alle rand-apparatuur zoals switches etc. uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
MAX3400 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:27:
PC en NAS praten maximaal 100Mbit; ik vraag me af of dit niet een beperking is van de random write I/O van je NAS.

Heb je ook al via USB naar de NAS gekopieerd? Wat voor snelheden haal je dan? Of geeft je PC en NAS eens een fixed IP (zelfde settings als er nu zijn), hang ze direct aan elkaar en kijk wat dan de ethernet-snelheid is? Sluit in ieder geval alle rand-apparatuur zoals switches etc. uit.
Usb 3.0 naar HDD op NAS getest: Dit gaat met 40-50mb/s. Direct aansluiten van de NAS op pc zal ik nog testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-06 18:29
@MAX3400 doelt op "cat 5 netwerkkabels" - daar haal je geen gigabit mee, maar 100Mbit, je screenshot lijkt dit ook te bevestigen. Vervangen door cat 6 (of cat 5e).

[ Voor 5% gewijzigd door z1rconium op 27-02-2018 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:29

lier

MikroTik nerd

Cast 5 is prima geschikt voor Gigabit, tenzij je een enorme lengte hebt liggen. Je kan voor de zekerheid nog even kijken met welke snelheid je NAS verbonden is met het netwerk (want dat zie ik niet terug).

Denk dat in deze je NAS gewoon niet heel veel meer kan, als ik naar je CPU gebruik kijk. Je zou nog kunnen testen door jumbo frames aan te zetten. En heb je met een andere client getest? Welke DMS versie gebruik je? Wat draait er allemaal op je NAS?

Tot slot, zou je ajb de juiste eenheden willen gebruiken voor de snelheid?

G = Giga, M = Mega, B = Bytes, b = bit

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
lier schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:33:

Tot slot, zou je ajb de juiste eenheden willen gebruiken voor de snelheid?

G = Giga, M = Mega, B = Bytes, b = bit
Excuus, helemaal gelijk :)

dank voor alle input!
Ik heb het als volgt opgelost: een map op de NAS mappen als schijfletter, en via explorer bestanden kopieeren. Dit werkt makkelijk (dan hoef je synology assistant niet te gebruiken) en is de snelheid een acceptabele 70MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

70 MegaByte over een 100Megabit lijntje.. Jij heb wel een heel mooi netwerk man ;)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Check eens even welke versie SMB jouw Windows praat? Ik gok default op SMBv1 maar die kan je tijdelijk uitschakelen en SMBv2 verplicht inzetten; volgens mij moet dat het probleem ook oplossen over UNC-paden.

code:
1
Get-SMBServerConfiguration

indien v1 ingeschakeld
code:
1
Disable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName SMB1Protocol

en terug
code:
1
Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName SMB1Protocol

^ apart uitvoeren in een Administrative Powershell venster.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 27-02-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 11:31
Ik zou eens beginnen met uit te zoeken waarom je netwerkverbinding zo traag is. Ik vermoed dat je kabels misschien niet helemaal in orde zijn.

het schommelen is allicht te verklaren door buffers die vollopen, omdat de harde schrijf het schrijven niet bij kan houden. Hoe heb je getest dat die schijf zo snel is? De meeste mechanische schijven kunnen niet sneller dan een paar MB/s random schrijven. Vaak vertekent de snelheid doordat writes gebufferd worden in memory. Dat werkt natuurlijk niet bij heel grote bestanden (Want die passen dan niet, en dan moet je wachten totdat de buffer gefluished is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:36
Heb je al eens geprobeerd om dezelfde bestanden te uploaden via FTP? Dit om om uit te sluiten dat het files transfereren via SMB de bottleneck is ja of nee. Behaal je via FTP dezelfde resultaten dan vrees ik idd dat de CPU van je NAS de restrictie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan1987
paul-s83 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 21:38:
Heb je al eens geprobeerd om dezelfde bestanden te uploaden via FTP? Dit om om uit te sluiten dat het files transfereren via SMB de bottleneck is ja of nee. Behaal je via FTP dezelfde resultaten dan vrees ik idd dat de CPU van je NAS de restrictie is.
getest via FTP, dan is de snelheid wel goed. Ik denk dat SMB (nieuwste versie wel) inderdaad problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Yariva schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:24:
70 MegaByte over een 100Megabit lijntje.. Jij heb wel een heel mooi netwerk man ;)
Waar staat dat de TS een 100Mbps lijntje heeft?
borft schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:26:
Ik zou eens beginnen met uit te zoeken waarom je netwerkverbinding zo traag is. Ik vermoed dat je kabels misschien niet helemaal in orde zijn.
Waar staat dat de netwerk verbinding laag is?
Welke snelheid haal je dan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]

SMB2.0 en SMB3.0 zouden zonder problemen meerdere GB/s moeten kunnen verstouwen mits de beide endpoints het aankunnen. De enige reden om SMB1.0 nog te gebruiken, is als 1 endpoint geen ondersteuning heeft voor de nieuwere versies of als er allemaal single-threaded & single-process sequentiele akties verwacht worden.

Andere topics op Synology, geven vooralsnog aan dat jouw NAS in ieder geval struikelt over SMB3.0 maar dat SMB2.0 inclusief large MTU het snelste zou moeten werken. Ik adviseer dan toch nog eens een uurtje eraan te besteden; zeker met de eerder geposte Powershell-commando's, kan je uitvinden welke SMB-versies aan staan op jouw Windows 10 machine.

Zet dan 1.0 uit, herstart de machine, kopieer van A naar B en van B naar A. Zet 2.0 ook uit, herhaal de kopie. Zet 3.0 uit en 1.0 aan en herhaal de kopie etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

lier schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:25:
[...]

Waar staat dat de TS een 100Mbps lijntje heeft?

[...]

Waar staat dat de netwerk verbinding laag is?

[...]

Welke snelheid haal je dan?
Check de eerste foto.. Bovenaan de grafiek staat zijn lijn snelheid.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Yariva schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:45:
Check de eerste foto.. Bovenaan de grafiek staat zijn lijn snelheid.
Volgens mij is dat de schaal van de doorvoersnelheid en niet de verbindingssnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 11:31
MTU 1500 lijkt me ook laag, maar allicht dat je hardware geen jumboframes ondersteunt. Again, 120MB/s sustained schrijven met een draaischijfje is vrij veel. De meeste kunnen dat niet.

Pure snelheid van je netwerk zou je kunnen testen met iperf (als je dat op je nas kunt draaien). Dan weet je in ieder geval zeker dat het niet aan de fysieke verbinding ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
MAX3400 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:37:
[...]

Het gekke is dat ik via de windows verkenner kopieeren dus wel 70 a 80 MB per seconden haal (door een netwerkshare aan te maken).
Het is dus echt een beperking tussen de NAS software en mijn netwerk of PC. Wat betreft MTU: Dit las ik ook. Deze verhogen kan ik nog proberen. Maar in principe is het probleem nu dus opgelost door verkenner te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
lier schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:18:
[...]

Volgens mij is dat de schaal van de doorvoersnelheid en niet de verbindingssnelheid.
Correct :) Ik heb een gigabit netwerk liggen

Ik haal dus via FTP en windows verkenner een snelheid van 70-80 MB per sec. Dit is een snelheid die dus wel goed is.

[ Voor 26% gewijzigd door Stefan1987 op 28-02-2018 16:26 ]

Pagina: 1