Beeldscherm kassasysteem 'wazig'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:07
Mijn vraag
Op de zaak van familie gebruiken ze een kassasysteem. Het systeem draait op Windows XP, de kassa heeft 2 15inch TFT schermen. 1 naar de klant en 1 naar de medewerker.
Het scherm dat naar de klant toe gericht staat, doet al enige tijd raar. Nadat het scherm wordt aangezet, komt er in eerste instantie geen beeld of een vreemd warrig beeld (backlight werkt wel). Na ongeveer een uur wordt het beeld normaal. Soms wordt het beeld na enkele uren weer warrig,
De software die er op draait werkt prima, daarom wil men dit systeem behouden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Typenummer kassa: RP3615-EBB244XB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het type RP3615 vind ik wel op internet, de kassa's die ik op internet vind zijn iets anders. Daar heeft de kassa een klein 2e scherm, in deze situatie betreft het een kassa met 2 15 inch schermen.

Het beeldscherm heeft geen D-SUB aansluiting, anders was het eenvoudig te vervangen. Het scherm zit met een speciale aansluiting vast aan de kassa zelf. Het is een soort 'cartridge' aansluiting, net zoals de oude spelcomputers.

Ik heb het scherm al opengemaakt en zie geen kabelbreuken of losse kabels. Ik zie wel een printplaat met typenummer RD9000PH17AT-A. Fabrikant is als het goed is FEC. Op internet vind ik dit type printplaat alleen te koop bij enkele Noorse websites voor ongeveer 90 euro. Het bedrag is te hoog om het even te bestellen en te proberen. Je bent tweaker of niet ;)

Mijn vraag: Kan uit de onderstaande foto's herleiden worden wat er wellicht kapot is? Wellicht dat een onderdeel op de printplaat vervangen dient te worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q6siJ0k8GKpArQZjW3wx262R/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JEvR2uvIgBBglZ2Sj56I45vA/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y7bEdsQD0FkafwATyK6OGv3F/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7FTSQqwFbiirEw3SweaWfd6b/full.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Neem eens een professional in de hand die die antieke xp meuk vervangt voor een nieuw systeem. Ben je ook gelijk van je probleem af*.
* er van uitgaande dat je niet xp Windows Embedded POSReady 2009 gebruikt.

En voor dat je zegt: "is niet nodig, kost te veel, enz..". Denk dat eens na: "hoe vervelend is het nu dat het niet werkt?" "kost het mij geld (of tijd, is hetzelfde) dat die kassa het niet doet". Als het antwoord erop ja is, vervangen die hap. Bij nee heb je de kassa blijkaar niet nodig en kan je geld besparen door het weg te doen...

Het argument "het werkt toch prima" is geen argument om geen onderhoud te plegen aan je systemen waar je je geld mee verdient als bedrijf. Ook IT (juist IT) heeft onderhoud nodig, dat bekent ook een up to date OS. Je bedrijfsauto's onderhoud je toch ook?

Dat gezegd hebbende lijkt het probleem op slechte soldeerverbindingen. Als de boel warm word, lost het probleem zich meestal op. Kijk eens of je kunt reflowen of kijk of drukken op verschillende chips het probleem oplost terwijl het aanstaat.

Hoe weet je trouwens dat het probleem zich bevind in het scherm en niet in de pc zelf?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 27-02-2018 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou het even proberen met een bus Cold Spray (Quick Freeze). Meestal is het probleem dan zo te pinpointen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
Anoniem: 674295 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 00:51:
Neem eens een professional in de hand die die antieke xp meuk vervangt voor een nieuw systeem. Ben je ook gelijk van je probleem af*.
* er van uitgaande dat je niet xp Windows Embedded POSReady 2009 gebruikt.

En voor dat je zegt: "is niet nodig, kost te veel, enz..". Denk dat eens na: "hoe vervelend is het nu dat het niet werkt?" "kost het mij geld (of tijd, is hetzelfde) dat die kassa het niet doet". Als het antwoord erop ja is, vervangen die hap. Bij nee heb je de kassa blijkaar niet nodig en kan je geld besparen door het weg te doen...

Het argument "het werkt toch prima" is geen argument om geen onderhoud te plegen aan je systemen waar je je geld mee verdient als bedrijf. Ook IT (juist IT) heeft onderhoud nodig, dat bekent ook een up to date OS. Je bedrijfsauto's onderhoud je toch ook?
De kassa zit niet aangesloten op het internet. Dat het XP betreft maakt niet uit, alleen de kassasoftware draait er op. De kassa werkt prima, alleen het scherm voor de klant werkt niet, dat is geen probleem, omdat de info voor de klant niet noodzakelijk is. Bovendien denk ik dat het vrij eenvoudig opgelost kan worden.

Omdat de maker van de software niet meer bestaat, kan het helaas niet eenvoudig over worden gezet op een ander systeem.
Dat gezegd hebbende lijkt het probleem op slechte soldeerverbindingen. Als de boel warm word, lost het probleem zich meestal op. Kijk eens of je kunt reflowen of kijk of drukken op verschillende chips het probleem oplost terwijl het aanstaat.

Hoe weet je trouwens dat het probleem zich bevind in het scherm en niet in de pc zelf?
Ik dacht zelf ook aan reflowen, de oventruuk durf ik nog niet aan. Ik ga nog even Googlen naar betere oplossingen.

Door het scherm uit/aan te zetten, wordt het beter/slechter. Als het scherm goed werkt en ik zet het uit en weer aan, dan werkt het meestal niet meer goed. Daarom ga ik er van uit dat het echt in het scherm zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Jimster op 27-02-2018 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:05

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je controller is waarschijnlijk defect. Nieuwe controller aanschaffen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:17

FreakNL

Well do ya punk?

Jimster schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:31:
[...]

De kassa zit niet aangesloten op het internet. Dat het XP betreft maakt niet uit, alleen de kassasoftware draait er op. De kassa werkt prima, alleen het scherm voor de klant werkt niet, dat is geen probleem, omdat de info voor de klant niet noodzakelijk is. Bovendien denk ik dat het vrij eenvoudig opgelost kan worden.

[...]
Als de info niet relevant is voor de klant dan haal je het scherm toch weg? Of je plakt het af..
k heb het scherm al opengemaakt en zie geen kabelbreuken of losse kabels. Ik zie wel een printplaat met typenummer RD9000PH17AT-A. Fabrikant is als het goed is FEC. Op internet vind ik dit type printplaat alleen te koop bij enkele Noorse websites voor ongeveer 90 euro. Het bedrag is te hoog om het even te bestellen en te proberen. Je bent tweaker of niet..
Nou... niet dus.... :O

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 28-02-2018 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Damic schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 07:08:
Je controller is waarschijnlijk defect. Nieuwe controller aanschaffen.
Met controller bedoel je de hele printplaat?
FreakNL schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 07:14:
[...]
Als de info niet relevant is voor de klant dan haal je het scherm toch weg? Of je plakt het af..
Zo zwart wit is het niet. De info is nice to know, niet need to know. De klant kan de info ook (achteraf) op een bon krijgen. Dat het scherm wel werkt is wel prettiger voor de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:14

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Hoe zit het met de voeding? Aparte externe adapter of Powered-USB? Wellicht kun je dit ook uitsluiten door deze om te wisselen met het hoofdscherm?

Edit, ik heb in een ver verleden ook weleens wat gedaan met POS systemen en je zou eens contact op kunnen nemen met Akam, welke importeur was van deze systemen.

https://akam.nl/

[ Voor 38% gewijzigd door MisteRMeesteR op 28-02-2018 12:00 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

454232

Omdat je al zelf aangaf dat het probleem met de tijd verandert:

a) Controllerboard reflowen
b) Controllerboard vervangen
c) De bedrading controleren.

Pak eens een plastic/houden stokje en tik/druk lichtjes tegen de PCB's aan en kijk of er wat verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-07 21:18

job

Jimster schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:31:
Omdat de maker van de software niet meer bestaat, kan het helaas niet eenvoudig over worden gezet op een ander systeem.
Overzetten moet ooit gebeuren toch? Nu werkt het systeem nog en kan je nog eenvoudig bij je data.
Als het ding echt overlijdt ben je te laat.

edit: wil je de boel echt niet vervangen dan hoop ik dat je een goede backup-strategie hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door job op 03-03-2018 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07 18:38
Zijn er niet gewoon condensators gesneuveld na 10 jaar?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-07 16:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ziet er uit als een probleem met de grafische chip of het grafische geheugen. Zal niet zomaar te repareren of vervangen zijn. Tweaker of niet, ik zou geen risico met het kassasysteem durven nemen. Oftewel: vervangen die hap voor iets moderners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

job schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:09:
[...]

Overzetten moet ooit gebeuren toch? Nu werkt het systeem nog en kan je nog eenvoudig bij je data.
Als het ding echt overlijd ben je te laat.

edit: wil je de boel echt niet vervangen dan hoop ik dat je een goede backup-strategie hebt.
Precies dit is ook een reden waarom wat mij betreft het "het is toch niet verbonden met internet" argument niet op gaat en waarom je dat dus geen excuus geeft om je systemen niet te onderhouden.
Pagina: 1