Acties:
  • 0 Henk 'm!

• det666
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-09-2022
Onlangs ben ik begonnen bij een klein bedrijf (8 medewerkers) dat support en systeembeheer biedt aan het MKB. (MBO systeembeheer functie) na mijn idee is het hier ene janboel.

Hiervoor heb ik 2 jaar op een Servicedesk gewerkt bij een groot bedrijf.

Na hier nu 4 maand gewerkt te hebben ben ik er eigenlijk wel klaar mee ik loop tegen de volgende zaken aan:

- Documentatie is een rommeltje, spreadsheets met 26 verschillende wachtwoorden die ik mag gaan proberen om in te loggen op een firewall of server, overige technische documentatie is vrijwel altijd slecht en onvolledig.
- Wachtwoorden die in plain text worden opgeslagen.
- Bedrijf biedt systemen als nieuw aan bij klanten maar deze zijn refurb / schademodellen.
- Vaak wordt ik op klussen gestuurd waar de begroting van de uren totaal niet klopt, denk hierbij aan migraties naar onze hosted cloud omgeving, sales raamt bv. 10 uurtjes maar dit worden er 40, dit resulteert in veel roering met klanten die mij geïrriteerd opbellen, ik verwijs ze dan door naar sales maar dit zit mij niet lekker.
- Overboekte matige infastructuur.
- Datalekken door slechte security.
- Gefrustreerde klanten die zich niet gehoord voelen.

Door dit alles ben ik eerlijk gezegd wel klaar met de dit werk en ben van plan eerdaags te stoppen echter vraag ik mij ook af op wat voor banen ik kansmaak met mijn MBO4 achtergrond.

Zijn er ook anderen die tegen vergelijkbare dingen zijn aangelopen bij MKB ICT dienstverleners?
Het verbaast me hoe men met gevoelige data en wachtwoorden om gaat, dit had ik me vanuit mijn vorige functie nooit voor kunnen stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door det666 op 26-02-2018 21:19 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:49

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Welcome to life... Je bent sowieso niet de enige, en juist kleine tenten hebben niet de policies en structuur om alles netjes aan te pakken. Daarnaast moet alles goedkoop, snel en gebaseerd op de rotzooi die er al was. Aangezien er geen nette accounting is, kom je ermee weg. Je lijkt wel een iets brakkere werkgever te hebben gevonden dan gemiddeld, dus eventueel kun je rondshoppen.

Wat je kunt doen:
- Aanpakken wat je kunt, binnen de 8 uur op een dag, proberen naast je opgedragen werk wat structuur aan te brengen, en het moeras droog te leggen. Lokaal gaat het gedeeltelijk lukken, maar al het leed in de MKB-wereld oplossen kan niemand.
- Terug naar grote bedrijven, die een tikje trager werken, maar wel volgens vastgelegde afspraken. Servicedesk kun je al, dus daar kun je terug heen.
- Binnen je huidige baan zo goed mogelijk survivallen totdat je skills genoeg hebt als sysadmin, om daarmee terug de 'grote bedrijven' in te gaan, of te zoeken naar een beter beheer(s)bare omgeving.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• det666
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-09-2022
Bedankt voor je reactie, het is moeilijk om gemotiveerd te blijven in een deze omgeving.
Ook omdat er zoveel overhead aan onzin is omdat simpele dingen als een wachtwoord niet goed gedocumenteerd zijn en afspraken slecht gemaakt worden.

Ook zijn het allemaal zeer eenvoudige werkzaamheden maar moeten ze wel opeens onmiddellijk af, zoals het inrichten / uitleveren van een laptop en telefoon voor een medewerker die ergens begint.

Verder is het ook allemaal slecht beheerbaar omdat er van allerlei devices (vaak consument grade) in de omloop zijn zonder deftige backup / of degelijke beheer tools.

Zelf heb ik het ook het idee dat dit relatief normaal is binnen het MKB daarom vraag ik me af of ik nog wel verder wil, ik zit te denken aan Servicedesk / werkplekbeheer bij een grotere toko en daarnaast verder te studeren.

Ik heb het gevoel langzaam achterlijk te worden in deze puinzooi.

[ Voor 17% gewijzigd door det666 op 26-02-2018 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Heb je dit al eens aangekaart bij je baas? Wat was zijn reactie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik denk dat het een en ander afhangt van jouw relatie tussen de directeur en de andere medewerkers. Als het allemaal easy-going is, is het een andere koek dan wanneer de directeur meer is van het autoritaire gezag die gewoon vertelt wat er gedaan moet worden. Daarnaast, hoe veel doe je aan "netwerken" daar? Loop je wel eens binnen bij sales om te vragen of ze nog met gave projecten bezig zijn, of wat ze in het weekend gedaan hebben, of even polsen of ze zin hebben in n bakkie? Hoe open staan ze voor dat soort zaken?

Daarnaast de bedrijfscultuur. Hoe lang bestaat dit bedrijf al, hoe lang zitten de medewerkers er al? Als het allemaal heel "vers" is kan het zijn dat het bedrijf nog moet groeien naar een meer professionele aanpak. Zit iedereen er al 20 jaar en vinden ze het wel prima? Kans is klein dat ze gaan luisteren naar de nieuwkomer. Ga niet ongevraagd je adviezen spuwen, hoe goed het ook bedoeld is. Als mensen er niet voor open staan levert het alleen maar meer weerstand op bij jouw collega's.

Je schrijft dat je klanten doorverwijst naar sales bij verkeerd ingeschatte uren. Hoe is de reactie van sales daarop? Vragen ze jou wat een betere inschatting is? En heb je wel eens geprobeerd een balletje op te gooien van "Hey, ik hoorde in de wandelgangen iets over een offerte voor $product bij $klantnaam, ik weet daar toevallig wat van, zullen we ff een bakkie doen en die offerte bekijken?" Het doel daarvan is uiteindelijk dat sales jou gaat zien als gesprekspartner en jou gaat vragen om advies over ureninschattingen. Op die manier kan je een positieve bijdrage leveren.

Maar goed, ik snap dat alles hierboven makkelijker is gezegd dan gedaan, zeker als het werk je echt veel energie kost en je voor je gevoel aan een dood paard aan het trekken bent. Ga er dan niet te lang mee door maar trek dan gewoon op tijd de stekker eruit, voordat jouw batterij leeg raakt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Als je de interesse hebt in Cloud zou ik voor een AWS certificering gaan. Dit zijn zeer gewilde profielen. Opleiding en achtergrond zijn uiteraard belangrijk, maar niet doorslaggevend. Voor 15 euro heb je vaak een leuke aanbieding op Udemy. Gaat de nodige tijd in studie inzitten, maar dit verdien je zeker terug! Kennis van Cloud is enorm actueel. Vanuit de positie met een certificaat zou ik daarna lekker om je heen gaan kijken!

[ Voor 10% gewijzigd door Erhnam op 26-02-2018 21:56 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Leer leven met het feit dat het overal een puinhoop is, en only choose the battles worth fighting.

Je kan niet in je eentje alles verbeteren, soms zijn dingen zoals ze zijn en dat accepteren is makkelijker dan overal superveel energie in steken. Kies gewoon 1 of 2 onderwerpen, doe daar wat aan, creëer draagvlak voor de verbetering, en laat de rest (voorlopig) zoals het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nou het is niet overal een puinhoop.
Als je goed zoekt dan kun je de juweeltjes wel vinden tussen de grote hopen bagger.

Tip: vraag bij het solliciteren of je even met de beste techneut van het bedrijf mag kletsen. Vraag aan hem/haar of de procedures een beetje op orde zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Juup op 26-02-2018 23:31 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heel goed te begrijpen als je zegt: doei dermee, ik zoek iets anders. Aan de andere kant, je werkt in een bedrijf met 8 personen. Je kunt ook intern met je vuist op tafel slaan en aan de wieg staan van grote positieve veranderingen. Stel nou dat je het voor elkaar krijgt dat stukje bij beetje de interne processen en procedures verbeteren, dat sales leert realistisch te offreren, en dat jij je volkomen transparant kunt opstellen naar binnen en naar buiten toe. Dan heb je iets bereikt waar je later echt wat aan hebt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:09

3DDude

I void warranty's

Initiatief nemen kan geen kwaad toch dus begin met een mappen structuur met documentatie per klant en dan categorieën : netwerk, hardware, servers, generieke applicaties en maatwerk.

Maak ook een KeePass database aan en verzamel daar de wachtwoorden per klant die werken en regel dat de omschrijvingen in keepass accuraat zijn.
Dus niet dat klant X een firewall heeft en hier is de login maar ook de link of hoe je er eventueel bij kan.

Dan heb je de helft van het probleem al opgelost?

[ Voor 12% gewijzigd door 3DDude op 27-02-2018 00:15 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:22

Kettrick

Rantmeister!

3DDude schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 00:14:
Initiatief nemen kan geen kwaad toch dus begin met een mappen structuur met documentatie per klant en dan categorieën : netwerk, hardware, servers, generieke applicaties en maatwerk.

Maak ook een KeePass database aan en verzamel daar de wachtwoorden per klant die werken en regel dat de omschrijvingen in keepass accuraat zijn.
Dus niet dat klant X een firewall heeft en hier is de login maar ook de link of hoe je er eventueel bij kan.

Dan heb je de helft van het probleem al opgelost?
Helemaal mee eens, als je dit goed oppakt zijn dit soort situaties de beste om jezelf te ontwikkelen. Je zult zien dat je meeste collega's best weten dat het niet goed is maar simpelweg geen tijd of zin hebben om het op te lossen.

Als je kleine stappen maakt en je collega's erbij betrekt kan je hier heel veel leren en zal je meer uit je werk halen dan bij een of andere stoffige detacheerder code te zitten kloppen.

Denk er wel om dat je je collega's niet op hun tenen trapt, er zullen vast dingen zijn waar iemand al wel veel energie in heeft gestopt, denk vooral om het sociale aspect van dit probleem, dat is vaak groter dan het technische :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:42
Het is de vraag of je het wilt doen, maar dit soort frustratie is niet goed voor je gezondheid. Je kan er ook voor kiezen het bedrijf op te voeden - geef het goede voorbeeld, pak de problemen die je kunt aan, en onderzoek of je ook andere items kan oppakken. Zo kan deze "janboel" plotseling voor jou een gigantisch groeipotentieel zijn, waar je later mee kan schermen als gemotiveerde alleskunner mocht je bedrijf niet herkennen wat je voor ze doet.

Je kan klagen, of je kunt zelf wat doen. Anderen motiveren is veel moeilijker dan jezelf. En zelf wat doen kan inderdaad ook zijn opstappen, maar blijf niet zo zitten, dan wordt je gillend gek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Herkenbaar.

Zoals anderen al stelden, hoe sta jij in het bedrijf? Hoe zijn de verhoudingen onder het personeel en directeur, en met jou?

Ik zou als ik jou was gewoon openlijk het ene kleine probleem na het andere opnoemen, en dat vervolgens uit eigen initiatief oppakken en verbeteren. Als het personeel/directeur in ziet dat je al enkele kleine brandjes hebt geblust en de meerwaarde hiervan inzien, zou je eens een onderonsje met de directeur kunnen hebben om het grote geheel aan te kaarten.

Mochten de kleine dingen onbeantwoord blijven, of zelfs weerstand oproepen, dan moet je toch vrij snel je conclusies trekken.

Ik liep tegen bovenstaande aan tijdens mijn afstudeerstage, en dat is echt fucked up. Zeker omdat je niet 100% vrij bent om gewoon ontslag te nemen, immers wil je afstuderen. Het hele bedrijf hing van incompetent personeel (familie) aan elkaar.

Het werd op een bepaald punt zo erg dat ik dus in mijn scriptie heel deftig moest gaan verwoorden dat letterlijk alles en iedereen dat daar achter de computers zit, en in SAP - met alle rechten om masterdata etc in te voeren - zover mogelijk van computers vandaan moest blijven. En dat is lastig als je dat in coachende begrippen moet gaan doen. Daarnaast vond de directeur dat ik een werkprotocol moest schrijven; i.e. letterlijk 'order invoeren, druk hier, vul a, b, c in, druk op invoeren, druk op bevestigen', en dat in een flow diagram, en voor elke fucking functie in SAP. Dit terwijl het personeel dit zelf in grote lijnen al deed, en dat dus prima zelf had kunnen doen.

Dochter van de directeur had mij dit nooit verteld, ik zou gaan onderzoeken waarom zij grote voorraadproblemen hebben, en hoe dit op te lossen. Directeur was van mening dat zijn probleemanalyse hier aan ten grondslag lag. Dochter had nooit de ballen om dit te benoemen, en liet de directeur iedere keer lekker tekeer gaan tegen mij.

Dochter nam ontslag, directeur wilde mij hebben als supply chain analist voor minimumloon. Dat was een investering in mijzelf. Ik bedankte daarvoor.

Verschil is, jij bent niet gebonden aan andere factoren. Dus schat in hoe de onderlinge banden zijn op dat bedrijf. Klein bedrijf, zouden korte lijntjes moeten zijn mijns inziens. Niet het geval? Autoritair? Iedereen loopt te kutkloten? Begin er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

Die eerste twee punten zijn nu dingen die je zelf zou kunnen aanpakken. Maak een KeePass database, verzamel alle spreadsheets en tekstbestanden en pleur alle wachtwoorden in die database. Kom je werkzaamheden tegen die niet gedocumenteerd zijn en die jij toch al helemaal zelf hebt uitgezocht: documenteren. Maar zoals een oude ervaren manager ooit een keer tegen me zei: "ik moet de eerste goede techneut die ook goed kan documenteren nog tegenkomen". Het is toch vaak een ondergeschoven kindje, zeker als het bedrijf een beetje door hectiek gerund wordt. Sommige zaken kun je ook gewoon niets aan doen behalve aankaarten bij je leidinggevende, soms zijn mensen best voor rede vatbaar.

Maar verder is het heel vaak zo dat je in de eerste periode bij een nieuw bedrijf gewoon aan het puinruimen bent, zeker bij de kleinere bedrijfjes. En soms kan een bedrijf ook gewoon niet bij jou passen, dat heb ik ook onlangs meegemaakt: op papier en uit de beloftes leek het heel wat, maar ik kon gewoon niet omgaan met de bedrijfsvoering. Dat resulteerde in het van mijn kant niet verlengen van het contract na een half jaar. Binnen een maand had ik weer iets nieuws.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijna overal hetzelfde verhaal. Documenteren is geen tijd voor, want het levert op korte termijn niets op. En helaas krijgt het gros van de managers het niet voor elkaar om het hoger management ervan te overtuigen dat het toch best eens goed zou zijn om wat te investeren in het up-to-date houden van werkinstructies, procedures en systeembeschrijvingen. Maar als puntje bij paaltje komt gaat men toch voor de korte-termijn winst en blijft het documentatiewerk gewoon structureel liggen.

Hier moppert men ook over de "documentatieskills" van een net vertrokken collega, maar als ik eerlijk ben..... kan men nu ook niet verwachten dat hij dat documenteren 's nachts onbetaald deed. Hij had er gewoon geen tijd voor. Er was elke dag wel een spoedje wat "even tussendoor" moest en als je dat elke dag hebt.... dan houdt het op.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2018 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:13

Audi-Arjan

★★★★★

Widow schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:46:

Je schrijft dat je klanten doorverwijst naar sales bij verkeerd ingeschatte uren. Hoe is de reactie van sales daarop? Vragen ze jou wat een betere inschatting is? En heb je wel eens geprobeerd een balletje op te gooien van "Hey, ik hoorde in de wandelgangen iets over een offerte voor $product bij $klantnaam, ik weet daar toevallig wat van, zullen we ff een bakkie doen en die offerte bekijken?" Het doel daarvan is uiteindelijk dat sales jou gaat zien als gesprekspartner en jou gaat vragen om advies over ureninschattingen. Op die manier kan je een positieve bijdrage leveren.
Dat dus,

Als je er zelf wat moeite instopt wordt je binnen no-time pre-sales of technical consultant.
En kun je dus zelf sturen wat er wordt aangeboden. En de tijd die je ervoor nodig hebt bij implementatie.

Maw zorg dat je belangrijk wordt en je zult zien dat je dit bedrijf kunt veranderen.
Zeker omdat er maar 8 man werkt.

Ik zou het niet te snel opgeven iig. Kansen genoeg om snel door te groeien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:01
Probeer ook aan te sturen op de implementatie van een goed systeembeheer-pakket. Zelfs een gratis pakket als ITOP kan jou en je collega's al gigantisch helpen om efficiënter te werken. En daarmee het management serieus veel geld opleveren omdat ze a) werkzaamheden beter door kunnen factureren en b) kosten beter kunnen inschatten.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:46
Nou ik hou mijn hart vast of ze de nieuwe privacywetgeving al goed geïmplementeerd hebben. GDPR/AVG.
Als ze zo slordig met gegevens omgaan en datalekken veroorzaken hebben ze binnenkort AP op de stoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 11:49

Basszje

Reisvaap!]

Tja twee opties, zoals menigeen al stelt.

- Langzaam puin ruimen en zaken opnieuw beter inrichten.

Dit zou ik alleen doen als er ook oren zijn naar verbeteringen, dus je moet enige steun krijgen vanuit directeur etc. Als ze graag beunhazen en alles best vinden, dan zal het niet veel uitmaken.

Maak een plan met een duidelijk probleemomschrijving en een kort stappenplan met de oplossing. Per gebiedsprobleem. Verspreid dat naar de machten die zijn en probeer draagvlak te krijgen ervoor. Als je het positief aanvliegt ( verbeteringen! shiny werkprocessen! kostenbeparing! ) ipv negatief heb je meer kans.

Je moet hier dus wel naast je kennis van systemen, ook een flinke dosis communicatie kunnen gebruiken.

Als het (een beetje) lukt is de opbrengst natuurlijk een flinke boost voor je ego / professionaliteit ( en CV ) .

- Verder kijken

Zat organisaties waar het ook een rommeltje is maar die wel iets willen :P

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie een kans om je te profileren. Geef deze punten aan en toen zelf initiatief voor verbeterpunten. Pak dit wel tactisch aan en ga niemand tegen de schenen stoppen. Het werk en collega's zijn wel gewoon leuk neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:13:
Ik zie een kans om je te profileren. Geef deze punten aan en toen zelf initiatief voor verbeterpunten. Pak dit wel tactisch aan en ga niemand tegen de schenen stoppen. Het werk en collega's zijn wel gewoon leuk neem ik aan?
Dit dus en onderschat dus ook niet dat je hiermee ook jezelf hiermee enorm kunt ontwikkelen als ook je cv ermee kunt verrijken. Ik zie eigenlijk alleen maar kansen om jezelf te verdiepen door in de problemen te duiken en daarvoor pragmatische oplossingen te vinden waar jij en het team voordeel aan hebben.

Je kan ook terug naar de grote corporate en doen wat er gezegd wordt of beschreven is in het handboek. Keuze is aan jou :)
Pagina: 1