Aankoop camera stedentrips/safari, leek in fotografie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recros
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-07 20:57
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een mooie camera waarmee ik foto`s kan maken op stedentrips en safari, met voorkeur zo min mogelijk de lens te wisselen (i.v.m. zand tijdens safari)

Wat is je budget?
1200-1500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ben al naar enkele mooie bestemmingen geweest en ik baal er best wel van dat ik dit niet op camera heb kunnen vastleggen. Voor safari lijkt het mij handig om een camera te hebben waarmee ik verder mee kan inzoomen. Ik verwacht dat ik dus twee verschillende lenzen moet aanschaffen? Tevens zou het fijn zijn als de camera wat compacter is zodat het niet een enorm gewicht wordt wat ik mee moet nemen,

Wat heb je zelf al gevonden?
Ikzelf heb als leek even op coolblue gezocht en reviews op tweakers gelezen. Daarbij zat ik te denken aan een systeemcamera omdat ik hierbij ook de lens kan wisselen. Wellicht een Canon EOS M5 of Fujifilm X-E3? Tevens zag ik bij de compactcamera's camera's zoals de cybershot die een hoge optische zoom heeft, is dit wellicht ook een optie?

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:40

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:54
Hoewel ik zeer tevreden ben over m'n fuji, komen deze camera's echt te kort in het telebereik. Betaalbaar vindt je maximaal 230mm (345@35mm) wat te weinig is voor safari verwacht ik. 400mm (600@35mm) is het uiterste (zonder teleconverter, deze verlengen het bereik met een factor 1.4 of 2.0, ten koste van diafragma en beeldkwaliteit) en daar betaal je €1700 voor. Compact is dan niet meer het eerste waar je aan denkt.

Wellicht is de Sony rx10 een optie. Het is een single lens camera met een (35mm eq) bereik van 24-600mm. De 1" sensor is ook groter dan de meeste compacts.

Of je mooie bokeh (wazige achtergrond) krijgt moet je even bekijken in reviews. De kleinere sensor kan dan roet in het eten gooien.

[ Voor 20% gewijzigd door LA-384 op 27-02-2018 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 13:12
Misschien is een panasonic camera in combinatie met de Panasonic 100-300mm lens dan iets? Lekker veel zoom voor een goede prijs (zou binnen je budget passen met eventueel nog een goede prime) en de lens heeft stabilisatie.

100-300 is op full frame toch 200-600? *correct me if I'm wrong *

[ Voor 13% gewijzigd door Mebus op 27-02-2018 11:19 ]

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik weet niet of een systeemkamera/slr voor de TS zinvoller zou zijn dan bijvoorbeeld een pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX10 III Zwart of pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ200 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:38

Nakebod

Nope.

Mebus schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:18:
Misschien is een panasonic camera in combinatie met de Panasonic 100-300mm lens dan iets? Lekker veel zoom voor een goede prijs (zou binnen je budget passen met eventueel nog een goede prime) en de lens heeft stabilisatie.

100-300 is op full frame toch 200-600? *correct me if I'm wrong *
Zonder er al te veel verstand van te hebben, klopt het zover ik weet in geval van Panasonic (En Olympus) systeemcamera's.
Deze hebben een cropfactor van 2.0. Een 100-300mm zou dan inderdaad 200-600 moeten zijn in 35mm equivalent.

Afgelopen week na wat vergelijken en lezen uiteindelijk een Panasonic (DMC-G80) icm 14-140mm gegaan. Om later waarschijnlijk nog een 100-300mm bij te halen.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

LA-384 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 06:41:
Hoewel ik zeer tevreden ben over m'n fuji, komen deze camera's echt te kort in het telebereik. Betaalbaar vindt je maximaal 230mm (345@35mm) wat te weinig is voor safari verwacht ik. 400mm (600@35mm) is het uiterste (zonder teleconverter, deze verlengen het bereik met een factor 1.4 of 2.0, ten koste van diafragma en beeldkwaliteit) en daar betaal je €1700 voor. Compact is dan niet meer het eerste waar je aan denkt.

Wellicht is de Sony rx10 een optie. Het is een single lens camera met een (35mm eq) bereik van 24-600mm. De 1" sensor is ook groter dan de meeste compacts.

Of je mooie bokeh (wazige achtergrond) krijgt moet je even bekijken in reviews. De kleinere sensor kan dan roet in het eten gooien.
Net terug van een weekje safari, had een 300mm met 1.4x converter mee, dat geeft 420mm op een DX camera was dit perfect om vogeltjes en de katten mooi in beeld te krijgen. Waren de katten dichtbij dan kreeg je beeldvullende koppen in beeld. Op een meter of 15 a 20 krijg je een luipaard ongeveer 1/9 vullend op de sensor wat ook prachtig is.

Voor de rest van de dieren in een bereik van 80 tot grofweg 200mm voldoende op DX formaat.

Alles uit persoonlijke ervaring, keertje of 3 een week exclusief op safari geweest exclusief om te fotograferen.
Recros schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:57:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een mooie camera waarmee ik foto`s kan maken op stedentrips en safari, met voorkeur zo min mogelijk de lens te wisselen (i.v.m. zand tijdens safari)

Wat is je budget?
1200-1500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ben al naar enkele mooie bestemmingen geweest en ik baal er best wel van dat ik dit niet op camera heb kunnen vastleggen. Voor safari lijkt het mij handig om een camera te hebben waarmee ik verder mee kan inzoomen. Ik verwacht dat ik dus twee verschillende lenzen moet aanschaffen? Tevens zou het fijn zijn als de camera wat compacter is zodat het niet een enorm gewicht wordt wat ik mee moet nemen,

Wat heb je zelf al gevonden?
Ikzelf heb als leek even op coolblue gezocht en reviews op tweakers gelezen. Daarbij zat ik te denken aan een systeemcamera omdat ik hierbij ook de lens kan wisselen. Wellicht een Canon EOS M5 of Fujifilm X-E3? Tevens zag ik bij de compactcamera's camera's zoals de cybershot die een hoge optische zoom heeft, is dit wellicht ook een optie?

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Wat voor Safari ook wel een mooie niet te dure lens is is de Tamron 70-300mm. Deze is niet zo duur wat goed uit komt, dan kan je meer geld uitgeven aan een goede allround lens. Kies je voor een Nikon systeem dan kan ik de 16-85 aanraden als lichte goede travel lens. Moet je wel voor een Nikon body gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:15
Het ligt er natuurlijk ook aan waar en hoe je op safari gaat. Op de "gebaande" paden in de Mara is wat anders dan vol offroad in de Sabi Sands. Met genoemd budget en eisen zou ik denk ik ook voor een bridge camera gaan als de genoemde RX-10 serie of Panasonic FZ2000. Je bent in 1x klaar en flexibel voor zowel je safari als je steden trip. Uiteraard doe je consessies op bepaalde gebieden, maar dat blijf je altijd houden en het is de vraag hoe belangrijk je die vind.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 13:12
Nakebod schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:44:
[...]

Zonder er al te veel verstand van te hebben, klopt het zover ik weet in geval van Panasonic (En Olympus) systeemcamera's.
Deze hebben een cropfactor van 2.0. Een 100-300mm zou dan inderdaad 200-600 moeten zijn in 35mm equivalent.

Afgelopen week na wat vergelijken en lezen uiteindelijk een Panasonic (DMC-G80) icm 14-140mm gegaan. Om later waarschijnlijk nog een 100-300mm bij te halen.
Heb zelf ook de 14-140mm lens, maar totaal geen scherpe foto's en dat hoor ik ook van andere mensen.. Alleen met veel licht en goede sluitertijden > 500 zien de foto's er nog aardig uit.

Was dan ook blij toen ik de 25mm 1.4 lens binnen kreeg, mooie allround lens ;)

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:50
een 18-200 is een all-round lens. een 25mm is alles behalve all-round.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Mebus schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:34:
[...]

Heb zelf ook de 14-140mm lens, maar totaal geen scherpe foto's en dat hoor ik ook van andere mensen.. Alleen met veel licht en goede sluitertijden > 500 zien de foto's er nog aardig uit.

Was dan ook blij toen ik de 25mm 1.4 lens binnen kreeg, mooie allround lens ;)
Klopt wel aardig: rule of thumb: shutterspeed = 1/ (focal length x 2 (voor je crop factor))

Met je 25 mm zit je dan op 1/50 ste en dat is prima te doen.

Maar met je 140 mm = 280 mm 35 mm equivalent moet je dus een sluitertijd van 1/600 hebben. Beetje afhankelijk hoe vast je handjes zijn en hoe goed de stabilisatie van de lens of in-camera.

Met mijn 16-85 (Nikon DX) lens heb ik ook een minimale sluitertijd op 1/160 ste staan voor als ik wel op telestand schiet. Alleen als dan de ISO te hoog moet als er te weinig licht is, moet ik even nadenken over de stabilisatie van mezelf en zet ik de sluitertijd wat langer.

Maar voor TS is dit wellicht te veel tech geneuzel.

Niet wisselen: travel lens: voor de m4/3 de 14-140 variant en op Nikon / Canon heb je veel keuze in de 18/16-X00 categorie van zowel het merk eigen als van Sigma en Tamron. Wellicht optisch niet perfect vergeleken met dedicated maar wel het gemak van een alles in 1 en niet hoeven wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recros
Ik heb het even allemaal doorgelezen en overlegd met twee winkels welke nou het beste is. Ikzelf neig toch naar de FZ2000 qua kwaliteit, reviews en prijs. De RX-10 is een stuk duurder en ik vraag mijzelf af of de Sony Rx III of IV het extra geld waard zijn. Het prijsverschil tussen de Fz2000 en RX kan ik dan mooi gebruiken voor extra accu, tasje etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:11
Vindt dat je een hoop geld gaat uitgeven als beginner , zou een stuk goekoper gaan TZ 300 bijvoorbeeld , als beginner ga jij dat verschil niet zien en loop je tegen beperkingen op na een paar jaar bij je eerste goedkoper toestel kan je altijd een volgende stap maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recros
Ik vind fotograferen erg leuk, helaas is mijn 750D kapot gegaan samen met de ef 70-300mm ( eigen schuld). Vandaar zoek ik iets wat in de buurt kan komen van een spiegelreflex, maar zonder al het gewicht van de extra lenzen. Tevens vond ik het gewicht van een spiegelreflex met extra lenzen aanzienlijk. Vandaar ben ik liever wat extra kwijt aan een goede compactcamera zodat het gelijk goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Een hobby mag best wat geld kosten vind ik, ik snap de keuze wel. Sure de TZ 300 is ook mooi, maar als je de kwaliteit van een 750D met tele kent, dan wil je niet teveel verlies hebben. Een compact gaat nooit een DSLR worden qua kwaliteit, zowel de sensor als de lens van een compact is gewoon beperkter...maar je wint een stuk qua veelzijdigheid, makkelijk even filmpje maken etc. Als je bewust bent van de beperkingen en waar de winst is, dan vind ik de fz2000 een goede keuze :)
De fz-2000 is dan een compact, maar heeft wel een relatief beperkte zoomlens en een 1 inch sensor, dus voor dat segment is die wel vrij uniek en daarom vind ik hem best cool :)

[ Voor 15% gewijzigd door Nomad op 01-03-2018 11:21 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Recros schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:42:
Ik heb het even allemaal doorgelezen en overlegd met twee winkels welke nou het beste is. Ikzelf neig toch naar de FZ2000 qua kwaliteit, reviews en prijs. De RX-10 is een stuk duurder en ik vraag mijzelf af of de Sony Rx III of IV het extra geld waard zijn. Het prijsverschil tussen de Fz2000 en RX kan ik dan mooi gebruiken voor extra accu, tasje etc
De FZ2000 is een toffe camera, maar vooral voor video. De RX10 III is echt een betere fotocamera. Lichtsterker, meer bereik en een scherpere lens. Als bonus is ie ook weathersealed, dus minder last van stof in je camera na je safari.
Andere optie: Panasonic G80 + 12-60 + 100-300 II. Zelfde bereik, ook weathersealed, goede scherpte en vergelijkbaar qua lichtsterkte met de RX10 III. Wel minder compact, maar wel de mogelijkheid om in de toekomst uit te breiden met andere lenzen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Recros schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:23:
Ik vind fotograferen erg leuk, helaas is mijn 750D kapot gegaan samen met de ef 70-300mm ( eigen schuld). Vandaar zoek ik iets wat in de buurt kan komen van een spiegelreflex, maar zonder al het gewicht van de extra lenzen. Tevens vond ik het gewicht van een spiegelreflex met extra lenzen aanzienlijk. Vandaar ben ik liever wat extra kwijt aan een goede compactcamera zodat het gelijk goed is.
Ok dan is je titel van je topic best wel misleidend. Je hebt gewoon al dSLR kennis. :F :?

Ik denk dat je even goed moet kijken bij sample foto's of ze de dSLR kunnen benaderen. Ik vind de JPEG output van compacts nog steeds achter lopen op dSLR's en ILC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
> Ok dan is je titel van je topic best wel misleidend

Dat vindt ik dus ook , geen leek .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recros
Excuusvoor de misleiding, ik vind mezelf een leek als het gaat om camera's en al helemaal als het gaat om Compactcamera's. Ik weet wellicht 5-10% van wat de meeste reageerders weten van fotografie. Ik heb de camera's beide in de hand gehad en de Sony is beter, maar ook een stuk duurder. Vandaar blijf ik het een lastige beslissing vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Maar de Sony past binnen je budget. Dus dan zou ik die kiezen. Bekijk de reviews maar van de rx10 III en fz2000 maar. Ik ben zelf als verkoper best een fan van panasonic, maar de sony is hier beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recros
Bedankt voor de tip, een kennis van mij verkoopt zijn RX10 IV aangezien hij liever bij spiegelreflext blijft. Is het dan de moeite die 300 extra te betalen voor de RX10 IV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Die heeft een sterk verbeterd scherpstelsysteem (oa volgen van onderwerpen) en een touchscreen, wat ook wel handig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Recros schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:54:
Bedankt voor de tip, een kennis van mij verkoopt zijn RX10 IV aangezien hij liever bij spiegelreflext blijft. Is het dan de moeite die 300 extra te betalen voor de RX10 IV?
Ja, 1600 euro is een rdelijke prijs voor een betrouwbare en weinig gebruikte tweedehands RX10 iv.
De nieuwprijs is 1900. Qua eigenschappen is het een verbeterde versie van RX10 iii (betere AF). Verder zijn veel eigenschappen gelijk: groot zoombereik, goede lens, zelfde sensor, bestand tegen stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
>Tevens zou het fijn zijn als de camera wat compacter is

Nou dat is die Sony niet bepaald ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
ramrodwillem schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:20:
>Tevens zou het fijn zijn als de camera wat compacter is

Nou dat is die Sony niet bepaald ...
Wel vergeleken met een dslr met bijvoorbeeld een 18-135 en 100-400. Ja, je kunt een Tamron 18-400 op je dslr zetten, maar of je blij wordt van de kwaliteit....

Pagina: 1