iMac 27 2010, macos boot altijd van USB bootloop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belial_666
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-07 20:58
Ik zit met een vaag probleem waar ik geen raad mee weet.

iMac 2010 27",

De standaard 2TB HDD is gedefect gegaan en wordt niet meer herkend.

Mac open gemaakt en disk eruit gehaald. Ook onder Windows wordt de disk niet meer herkend. Overleden.

SSD gekocht Samsung EVO 830 256. USB disk gemaakt en geboot.

High Siera ziet de SSD netjes, format APFS en na 3 min reboot.

ECHTER elkekeer boot macos van de USB.

Bij het eruit halen van de usb krijg ik een icoontje met een map en vraag teken te zien. macos is is nog niet geinstalleerd.

Probleem is dat bij elke reboot de mac van USB opstart, als ik de USB eruit haal geeft ie aan dat ie niet kan booten (logisch want mac os is nog niet klaar met installeren.

Wie heeft een antwoord?

Heb een EVO 850 erin gedaan zelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Evo in de iMac doen, CMD+R indrukken bij het opstarten en macOS opstarten vanaf het internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belial_666
geprobeerd.

Daar reageert ie niet op. Het lijkt alsof de recovery partitie er not niet is om vanaf te booten.

Is voor internet boot ook een recovery partitie nodig. Ik zie dat er 5GB om de disk gebruikt is maar hij wil maar niet van die SSD booten :(

De USB installer ziet die SSD gewoon en begint ook netjes te installeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belial_666
het lijkt er meer of alsof de mac de ssd niet meer herkend wanneer deze boot. Wanneer er vanaf de usb geboot wordt herkend de usb de ssd wel ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Opstarten vanaf de USB-stick. Schijfhulpprogramma openen, schijf formatteren en daarna pas macOS installeren?

Vorige week een 2011 model voorzien van een SSD. Daar werkte CMD+R wél op (zelfs met een draadloos toetsenbord). Je moet die toetsen best wel even ingedrukt houden na het indrukken van de power-knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belial_666
Opstarten vanaf de USB-stick. Done

Schijfhulpprogramma openen, schijf formatteren Done, APFS

en daarna pas macOS installeren? Done, Starting install 3-5 minuten.

Daarna een reboot om de installatie af te ronden Echter start ie dan niet op van die SSD die ik net gekozen heb :(.

5GB is in gebruik voor het eerste deel van de install. Het afronden wordt niet afgemaakt. Na de reboot wordt de disk niet herkend.

Ik zit te denken aan een andere SATA kabel of de andere SATA poort eens te proberen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:57

nelizmastr

Goed wies kapot

sypie schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:48:
Opstarten vanaf de USB-stick. Schijfhulpprogramma openen, schijf formatteren en daarna pas macOS installeren?

Vorige week een 2011 model voorzien van een SSD. Daar werkte CMD+R wél op (zelfs met een draadloos toetsenbord). Je moet die toetsen best wel even ingedrukt houden na het indrukken van de power-knop.
De 2010 heeft geen internet recovery helaas :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belial_666
Internet recovery blijkt wel te werken.

Via Internet recovery opgestart, SDD geformateerd en installatie gestart. 2-3 uur aan het downloaden en installeren.

Na reboot, weer het vraagteken met map.

[YouTube: https://youtu.be/TuYLuDI2EnE]

Vraag herkend macos de disk niet, of is de disk wel zichtmaar in macos na reboot maar is de installalatie onzichtbaar.

Ik vermoed dat macos de hele disk niet ziet, aangezien ik het met 2 andere disks ook geprobeerd heb met hetzelfde resultaat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:23

SambalBij

We're all MAD here

Check even wat voor parititie-indeling de SSD nu heeft? Als die af-fabriek (of vanuit eerder systeem waar hij in heeft gezeten) een MBR indeling heeft, en je hebt alleen maar een nieuwe partitie aangemaakt zonder ook de disk naar GPT indeling om te zetten, kan ik me voorstellen dat hij daar misschien niet van wil booten.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-09 11:56
SambalBij schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:58:
Check even wat voor parititie-indeling de SSD nu heeft? Als die af-fabriek (of vanuit eerder systeem waar hij in heeft gezeten) een MBR indeling heeft, en je hebt alleen maar een nieuwe partitie aangemaakt zonder ook de disk naar GPT indeling om te zetten, kan ik me voorstellen dat hij daar misschien niet van wil booten.
Als het goed is zou de internet recovery in ieder geval geen installatie moeten starten als de schijf nog de MBR indeling heeft, dannkan je hem of niet selecteren of bij het slecteren krijg je de melding te zien dat hij niet met GPT is ingedeeld.

Wat gebeurd als je direct na het inschakelen de Alt/Option toets ingedrukt houdt. Via die toets zou je een scherm moeten krijgen on de opstartschijf te selecteren. zie je de SSD daar wel en als je hem kiest krijg je dan weer het mapje met vraagteken te zien?

Misschien dat je nog een NVRAM en SMC reset kan proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hubert
  • Laatst online: 16:38

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

niet APFS gebruiken. eerst installeren onder MAC OS extended file system.
na installatie het file system omzetten naar APFS.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 12:52
Ik heb zelf het zelfde probleem gehad met Mac Mini 2012 & 2014. Willen tijdens installatie eigenlijk alleen de GUID indeling. AFPS blijft hij in bootloop, kon ook moeilijk de partities verwijderen etc. Na installatie niet in APFS gezet, maar dat kan dus nog begrijp ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belial_666
De oplossing is idd APFS.

1: geen SSD maar HDD ingezet,install slaagt en iMac werkt
2: SSD maar dan geen APFS geselecteerd, install geslaagd
3: HFS+ naar AFPS geconvert na afloop van de install (Post APFS convert, via boot stick)

Start weer niet op, het lijkt er dus op dat de iMac icm de Samsung EVO SSD niet wil booten van APFS, maar wel van HFS+.

Voor nu laat ik de HFS+ indeling, maar blijk wil toch graag een keer over.

Optie is om de Firmware van de EVO 850 te update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:26
Heb dit ook gehad bij een Mac Mini en een iMac van 2010, deze werken om één of andere reden niet met APFS op een SSD. Mac Mini van 2011 doet het zonder problemen met APFS, dus er is iets met de 2010 modellen waardoor het niet werkt, denk dat het in de EFI zit.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Laatst online: 16:38

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Belial_666 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 21:51:
De oplossing is idd APFS.

1: geen SSD maar HDD ingezet,install slaagt en iMac werkt
2: SSD maar dan geen APFS geselecteerd, install geslaagd
3: HFS+ naar AFPS geconvert na afloop van de install (Post APFS convert, via boot stick)

Start weer niet op, het lijkt er dus op dat de iMac icm de Samsung EVO SSD niet wil booten van APFS, maar wel van HFS+.

Voor nu laat ik de HFS+ indeling, maar blijk wil toch graag een keer over.

Optie is om de Firmware van de EVO 850 te update.
toch vreemd, Ik had namelijk exact het zelfde. Na het installeren op een hsf+ part op me ssd. Daarna omgezet naar apfs en werken. (imac 2010)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belial_666
vraag idd. De upgrade zelf naar APFS gaat goed. Ik zie geen foutmeldingen. Echter gaat het booten vanaf een APFS disk niet goed.

3 verschillende SSD's getest , allemaal hezelfde:

EVO 830
EVO 850
Plextor.

Het is niet de SSD maar dat HS automatisch kiest voor APFS op een SSD dat er voor zorgt dat ie niet boot.

Wil toch weten waarom ie niet boot op een APFS disk.

Als ik volgend jaar upgrade naar een nieuwe versie kan het zomaar zo zijn dat APFS convert weer automatisch aan aanstaat en ik niet meer kan booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:11
Belial_666 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:29:
vraag idd. De upgrade zelf naar APFS gaat goed. Ik zie geen foutmeldingen. Echter gaat het booten vanaf een APFS disk niet goed.

3 verschillende SSD's getest , allemaal hezelfde:

EVO 830
EVO 850
Plextor.

Het is niet de SSD maar dat HS automatisch kiest voor APFS op een SSD dat er voor zorgt dat ie niet boot.

Wil toch weten waarom ie niet boot op een APFS disk.

Als ik volgend jaar upgrade naar een nieuwe versie kan het zomaar zo zijn dat APFS convert weer automatisch aan aanstaat en ik niet meer kan booten.
Ik weet niet of het mogelijk is, maar wellicht heeft je Systeem niet de laatste firmware? (lange beep na een update/herstart en zwart scherm).
Mijn iMac mid-2010 deed het prima op APFS fresh install met een Samsung 840 EVO .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belial_666
Mac heeft de laatste firmware. Handmatige update in ouder en Apple geeft aan dat via update de laatste automatische binnen komt.

Ik ga nog een poging doen om:

1: EVO 830 update naar laatste firmware
2: EVO 850 update naar laatste firmware
3: aansluiten op 2de SATA aansluiting. ( moet wel Logic board los :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:11
Belial_666 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:24:
Mac heeft de laatste firmware. Handmatige update in ouder en Apple geeft aan dat via update de laatste automatische binnen komt.

Ik ga nog een poging doen om:

1: EVO 830 update naar laatste firmware
2: EVO 850 update naar laatste firmware
3: aansluiten op 2de SATA aansluiting. ( moet wel Logic board los :( )
Optie3 zou ik volgens mij niet doen, had die poort niet een mindere bandbreedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belial_666
Ik dacht dat alleen de DVD drive SATA 150 was en de 2 andere SATA 600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belial_666
Wie heeft er een EVO 830 en/of 850 met APFS en welke firmware voor de EVO gebruik je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:52
Belial_666 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:03:
Wie heeft er een EVO 830 en/of 850 met APFS en welke firmware voor de EVO gebruik je ?
APFS is nog niet stabiel op bepaalde SSDs. Het zorgt o.a. voor een langere boottime bij bepaalde configuraties. Je kunt beter HFS+ gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belial_666
EVO 830 draait volgens Samsung de laatste firmware :CXM03B1Q :(

Met deze firmware werkt het dus niet.
Pagina: 1