Toon browser bij starup op specifiek scherm (Ubuntu 16.04)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_braam
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-11-2022
Ik wil een systeem creëren, waarmee bij het opstarten van Ubuntu automatisch een browser wordt geopend, welke wordt getoond op mijn tweede scherm (liefst ook wanneer ik enkel tot runlevel 3 start).

Ik probeer dit te doen door gebruik te maken van het /etc/rc.local script.

De volgende punten heb ik getest en geven het verwachte resultaat;
Klok weergeven op het meegegeven scherm (als root)
xinit xclock -display :0.1
xinit xclock -display :0.0

opstarten tot runlevel 3 en in /etc/rc.local de regel "xinit" toevoegen
Ik verwacht dus dat ik de schermen goed heb geconfigureerd en het startup script ook doorlopen wordt.

De volgende zaken heb ik tevens geprobeerd maar geven errors
xinit xclock -display :0.1 (als sudo user)
[...]
in rc.local meegeven van xinit xclock
Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Of een suggestie om het anders te doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 18:25

amx

Zoals @Hero of Time je zal vertellen zijn er geen runlevels meer bij systemd. Ook: een browser opstarten in de command line? Behalve voor text only browsers zoals w3m gaat dat niet lukken denk ik. Alle applicaties die gebruik maken van een GUI zullen niet opstarten als je opstart vanaf een opdrachtregel zonder displaymanager of window manager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

amx schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:12:
Zoals @Hero of Time je zal vertellen zijn er geen runlevels meer bij systemd.
:Y

@l_braam, als je in multi-user.target zit, ga je niets fatsoenlijks met een GUI krijgen. Wat je oplossing is, is automatisch inloggen (wat je met de meest simpele Google query al kan vinden) en gewoon xclock laten starten met je sessie. Ik gebruik Cairo-clock en doe dat op deze manier (coördinaten aanpassen waar nodig):
cairo-clock --theme=japan_dark -x 15 -y 300 --width=600 --height=600

Je zit nu echt veel te moeilijk te denken.

En voor alles waar je van houdt en heilig is, ga nou niet dingen als root draaien! Dan kan je net zo goed gelijk 'dd if=/dev/zero of=/dev/sd?' uitvoeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_braam
Dank jullie!

Dit begrijp ik, nu heb ik alleen het probleem dat ik mijn schermen heb gesplitst. Dus onder de x server een display en hierop twee screens. Ubuntu opent op een scherm het andere scherm geeft zwart beeld, echter kan ik hier geen applicatie op geopend krijgen.

Nu rijst mij een tweede vraag. Kan ik op deze manier ook narrowcasting toepassen met behulp van Linux? dus bijvoorbeeld op beide schermen Firefox in full screen tonen?

Ik ben lerende met Linux en wil de vele mogelijkheden een beetje uitdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt twee schermen, dat zou gewoon out of the box moeten werken. Tenzij je een of andere wazige, exotische xorg.conf hebt gemaakt door een handleiding uit 2002 te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenziefrenz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-09 12:15
Wat is precies het doel? Dit klinkt allemaal vrij ingewikkeld voor iets wat eventueel ook heel eenvoudig met devilspie2 kan.

Site: http://www.nongnu.org/devilspie2/

Beschikbare functies: http://git.savannah.gnu.org/cgit/devilspie2.git/plain/README

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_braam
Hero of Time schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:42:
Je hebt twee schermen, dat zou gewoon out of the box moeten werken. Tenzij je een of andere wazige, exotische xorg.conf hebt gemaakt door een handleiding uit 2002 te volgen.
Dit werkt inderdaad out of the box alleen zou ik dan aan moeten geven op welk coördinaat ik wil dat mijn browser opent. Hij ziet de twee schermen samen namelijk als een groot scherm.
Deze oplossing vond ik persoonlijk niet mooi. Ik zou gewoon willen zeggen display :0.0 fullscreen bijvoorbeeld.
Frenziefrenz schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:07:
Wat is precies het doel? Dit klinkt allemaal vrij ingewikkeld voor iets wat eventueel ook heel eenvoudig met devilspie2 kan.

Site: http://www.nongnu.org/devilspie2/

Beschikbare functies: http://git.savannah.gnu.org/cgit/devilspie2.git/plain/README
Bedankt!
Ik zal hier is naar kijken. Deze applicatie op meer fora voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenziefrenz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-09 12:15
Een scriptje zou er bv. zo uit kunnen zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
-- moet je wel weten natuurlijk ;-)
debug_print("Window Name: " .. get_window_name());
debug_print("Application name: " .. get_application_name())
if (get_application_name() == "een browser") then
  set_window_position(1920,0); -- rechts van scherm 1
  maximize();
end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

l_braam schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:10:
[...]

Dit werkt inderdaad out of the box alleen zou ik dan aan moeten geven op welk coördinaat ik wil dat mijn browser opent. Hij ziet de twee schermen samen namelijk als een groot scherm.
Deze oplossing vond ik persoonlijk niet mooi. Ik zou gewoon willen zeggen display :0.0 fullscreen bijvoorbeeld.
Wil je nou een domme klok neerzetten of een browser ergens openen? Want op 't werk heb ik twee schermen en een aantal applicaties starten waar ze het laatst waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_braam
Ik wou eerst een domme klok neerzetten. dit was meer als test.
Nu wil ik een browser openen, wat uiteraard ook lukt met hem op laatste plek laten staan.

echter wil ik het nu meer als narrowcasting app proberen te gebruiken dus bijvoorbeeld firefox op rechter scherm met buienradar open oid. Dit zijn allemaal test doeleinden. misschien dat ik zoiets een keer op de raspberryPI oid ga bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Goed, je verandert nu de hele tijd van wensen en eisen. Ik stel voor dat je eerst zelf wat gaat aanklooien, rommelen en testen en je werkelijke eisen op papier gaat zetten, voor je hier weer komt met nog een andere opzet (straks zit je met 4 schermen en AR te spelen en moeten wij het maar voor je uitzoeken).

Ik krijg ergens het gevoel dat je voor je werk een opdracht hebt gehad en je dit niet niet weet of wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_braam
Wat aanklooien is wat ik aan het doen ben.
Ik kwam bij het idee door deze tutorial;
https://www.danpurdy.co.u...reen-tutorial/_index.html

Alleen wil ik ook andere opties proberen om zo meer feeling te krijgen voor Linux. door jullie hulp ben ik al flink opgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_braam
Ik heb mijn huidige zelfbedachte tutorial gehaald :)

nog even voor jullie informatie de volgende zaken heb ik aangepast.

Ik heb de xorg.conf aangepast zodat ik twee aparte schermen heb in plaats van een doorlopend scherm.

/etc/X11/xorg.conf
Section "Files"
ModulePath "/usr/lib/xorg/modules"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/misc"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/cyrillic"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/100dpi/:unscaled"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/75dpi/:unscaled"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/Type1"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/100dpi"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/75dpi"
FontPath "built-ins"
EndSection

Section "Module"
Load "glx"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard0"
Driver "kbd"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "auto"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "ZAxisMapping" "4 5 6 7"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Monitor0"
VendorName "Monitor Vendor"
ModelName "Monitor Model"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Intel0"
Driver "intel"
BusID "PCI:0:2:0"
Option "ZaphodHeads" "HDMI1"
Option "AccelMethod" "sna"
Screen 0
EndSection

Section "Device"
Identifier "Intel1"
Driver "intel"
BusID "PCI:0:2:0"
Option "ZaphodHeads" "HDMI2"
Option "AccelMethod" "sna"
Screen 1
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Intel0"
EndSection
Vervolgens start ik in de rc.local eerst op console 2 zodat ik niet alle tekst en het laden van de websites zie.
Hier start ik ook lightdm. dit was een must, ik had eerst de hoop volledig zonder windowmanager te kunnen werken. dit was echter niet stabiel, soms werkte dit wel soms niet.

/etc/rc.local
chvt 2

service lightdm start

chvt 7
Als laatste heb ik ervoor gekozen vanuit de .xsession de chromium-browsers op te starten. Hier is het belangrijk dat de user-data-dir meegegeven wordt. Wanneer dit niet gebeurt worden beide instanties onder hetzelfde profile gegeven en zie je dus maar 1 instantie.

/home/ubuntu/.xsession
DISPLAY=:0.0 chromium-browser --user-data-dir=./chromium --app=http:\\google.nl --window-size=1920,1080 &
DISPLAY=:0.1 chromium-browser --user-data-dir=./chromium2 --app=http:\\google.nl --window-size=1920,1080 &
Bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zit weer lekker moeilijk te doen. Je kan LightDM ook op een andere display/scherm laten starten zodat je netjes twee gescheiden instances hebt. Waarom je eerst naar TTY2 gaat, daar de service start (die dan op de default TTY7 draait, ook als je gewoon graphical.target instelt als default te starten target) en dan naar TTY7 wisselt snap ik niet.

En waarom zou het zonder Window Manager niet stabiel werken? Het is wel handig om die te hebben, zodat je schermen kan verplaatsen en vergroten/verkleinen, maar verders, niet vereist. Volgens mij haal je de termen Window Manager (bijvoorbeeld kwin) en Display Manager (zoals LightDM) door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_braam
Ik wist niet dat het draaiven van twee instances van LightDM mogelijk was. Deze kan ik op een bepaalde monitor laten tonen?
Het gaan van TTY2 dan starten en vervolgens naar TTY7 gaan heb ik gedaan, omdat ik dan geen wit opstartscherm krijg, maar even snel een zwarte terminal. hij flitste eerst wit bij starten.

Ik haal inderdaad Window en Display manager door elkaar, ik weet eerlijk gezegd de verschillen niet. zal me zo is inlezen in beide termen.
Wat ik bedoel is dat wanneer ik LightDM volledig uitschakelde en ik vervolgens in de rc.local xinit starte en vervolgens via .xsession de beide pagina's toonde. Het soms wel werkte soms niet. Ik las ergens dat dit waarschijnlijk kwam door timing issue's. De x server zou niet iedere keer met de zelfde snelheid opstarten. hier hield ik geen rekening mee.
Pagina: 1