Peugeot 206 2001 lekstroom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 15:07
Als boodschappenauto voor de vrouw, hebben we een Peugeot 206 uit 2001.
De accu van de Peugeot loopt regelmatig leeg, tenminste, hij wil moeizaam, of niet, starten, voornamelijk in de winter last van. In de zomer geeft het meestal geen problemen. De accu is al vervangen door een goede Bosch accu.
De dynamo laat iets meer dan 13 volt. Met een multimeter tussen de minkabel en de pool meet ik ongeveer 0.8 ampère lekstroom.
Ik heb alle zekeringen in de auto eruit gehaald, en steeds meten, maar geen verschil.

Bij wijze van test heb ik een schakelaar gebouwd tussen de min pool.
Zaterdag 2 weken terug de accu helemaal volgeladen, de min pool losgekoppeld. Vanmorgen voor het eerst proberen te starten, motor draait 2 moeizame slagen en stopt ermee.
Accu kan het haast niet zijn. Er zit een zo goed als nieuwe Bosch accu in.

Ik zou denken de startmotor, of zie ik iets over het hoofd, of kan ik nog meer dingen testen?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@Ora et Labora Hoe start je hem nu dan als ie 'leeg' is ?

Klinkt toch meer als een slechte accu ondanks dat ie vervangen is. Wat is de spanning belast en onbelast op de accu ?

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 26-02-2018 15:11 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kun je de accu helemaal opladen tot hij op 13.8V staat?
Slaat de motor dan wel mooi aan?
0.8A lekstroom is echt veel teveel. Is dan als de auto helemaal in ruststand is?
Als de motor 2000rpm loopt moet de spanning van de dynamo rond de 14V zitten, niet 13V (tenzij de accu erg leeg is, dus meten na een flinke rit).

[ Voor 32% gewijzigd door Juup op 26-02-2018 15:15 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
DukeBox schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:09:
@Ora et Labora Hoe start je hem nu dan als ie 'leeg' is ?

Klinkt toch meer als een slechte accu ondanks dat ie vervangen is. Wat is de spanning belast en onbelast op de accu ?
Juup schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:13:
Kun je de accu helemaal opladen tot hij op 13.8V staat?
Slaat de motor dan wel mooi aan?
0.8A lekstroom is echt veel teveel. Is dan als de auto helemaal in ruststand is?
Als de motor 2000rpm loopt moet de spanning van de dynamo rond de 14V zitten, niet 13V (tenzij de accu erg leeg is, dus meten na een flinke rit).
De accu kan inderdaad laden tot 13.8V. Meestal wil de auto dan wel starten, met startkabels start hij prima. Al draait de motor nog wel enigsinds moeizaam rond voordat hij start.
Ik zal hem eens doormeten belast en onbelast.
0.8A is inderdaad veel te veel, vandaar dat ik er ook een schakelaar tussen gemaakt heb zodat de accu niet kan leeglopen als de auto niet gebruikt wordt.

Overigens vond ik de kabel van de minpool naar de massa op de auto heel erg dun, zou het ook nog kunnen dat daar een probleem zit, dat hij niet goed massa maakt of iets dergelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:22

dr.lowtune

Deugt niet

Ora et Labora schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:19:
[...]

[...]

De accu kan inderdaad laden tot 13.8V. Meestal wil de auto dan wel starten, met startkabels start hij prima. Al draait de motor nog wel enigsinds moeizaam rond voordat hij start.
Ik zal hem eens doormeten belast en onbelast.
0.8A is inderdaad veel te veel, vandaar dat ik er ook een schakelaar tussen gemaakt heb zodat de accu niet kan leeglopen als de auto niet gebruikt wordt.

Overigens vond ik de kabel van de minpool naar de massa op de auto heel erg dun, zou het ook nog kunnen dat daar een probleem zit, dat hij niet goed massa maakt of iets dergelijks?
Ik weet nog wel bij het sleutelen aan mijn VW kever dat de massa voor interessante problemen kan zorgen, ik zou dit dus zeker even nakijken, zowel bij je accu, als bij je startmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08

JdM

Humbled

Als het laadvoltage 13 volt is, is of je multimeter brak, of de accu wordt niet voldoende bij geladen.

Lekstroom opzoeken: zekering voor zekering eruit. Zodra de lekstroom stopt heb je een kleine groep waarin je verder kunt zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
JdM schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:26:
Als het laadvoltage 13 volt is, is of je multimeter brak, of de accu wordt niet voldoende bij geladen.

Lekstroom opzoeken: zekering voor zekering eruit. Zodra de lekstroom stopt heb je een kleine groep waarin je verder kunt zoeken.
Ik heb alle zekeringen in de auto eruit gehaald, en steeds meten, maar geen verschil.
Alleen als ik de dikke kabel van de zekeringenkast onder de motorkap verwijder, is de lekstroom weg. Bij de dunne kabel is er geen verschil. Volgens mij is dat de rechtstreekse kabel naar de accu.

Maar de lekstroom heb ik al geëlimineerd door een schakelaar op de minpool te bouwen zodat er geen lekstroom kan zijn als de auto stil staat.
Dus met afgekoppelde accu, en ik koppel de accu weer aan, is het probleem nog steeds aanwezig.

Overigens werkt de accu in een andere auto naar behoren, vandaar dat ik denk dat het haast de accu niet kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Ik schrijf ook niet dat het dan aan je accu zou liggen ;)
Je accu wordt opgeladen door de dynamo en daar kan best het een en ander aan kapot zijn.
Wat voor multimeter heb je en wat is nou het precieze laadvoltage?
Kun je je multimeter ijken met iets waar je het voltage vrij precies van kent? Het komt veel voor dat met simpele multimeters verkeerde diagnoses gesteld worden, zeker als het verschil tussen een goed ladende dynamo en een slecht ladende dynamo al bij 1 volt het geval is.
Rijd je veel korte stukken? Hoe is de staat van je startmotor? Heb namelijk zelf ook wel ooit gehad dat een slechte startmotor mijn accu snel leegtrok (dat was een accu voor een diesel auto en die heeft nogal wat startvermogen aan boord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ora et Labora schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:30:
[...]

Alleen als ik de dikke kabel van de zekeringenkast onder de motorkap verwijder, is de lekstroom weg.
Dan gewoon zekering voor zekering meten of daar iets doorheen loopt, kan je localiseren welke aansluiting het precies zou zijn.

Mijn oude 306 bleef namelijk kofferbak lampje branden, die druksensor zodat die uit gaat als je de achterklep dicht doet bleek te zijn afgebroken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Ora et Labora schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:06:
De zekeringen op alletwee of alledrie de plaatsen?

Als je geen (bijna) 14 volt krijgt tijdens het draaien van de motor, is er iets niet fris met het laadciruit.

Ook zeker dat het een batterij voor de juiste motor is? Dat je bijvoorbeeld voor een 1.0 benzine hebt gekocht, terwijl je vriendin met een 1.9 hdi rondrijdt?

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
JdM schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:41:
Ik schrijf ook niet dat het dan aan je accu zou liggen ;)
Je accu wordt opgeladen door de dynamo en daar kan best het een en ander aan kapot zijn.
Wat voor multimeter heb je en wat is nou het precieze laadvoltage?
Kun je je multimeter ijken met iets waar je het voltage vrij precies van kent? Het komt veel voor dat met simpele multimeters verkeerde diagnoses gesteld worden, zeker als het verschil tussen een goed ladende dynamo en een slecht ladende dynamo al bij 1 volt het geval is.
Rijd je veel korte stukken? Hoe is de staat van je startmotor? Heb namelijk zelf ook wel ooit gehad dat een slechte startmotor mijn accu snel leegtrok (dat was een accu voor een diesel auto en die heeft nogal wat startvermogen aan boord).
Ik heb zelf 2 verschillende multimeters, Action en Gamma ;) maar ik heb een multimeter bij een garage gebruikt omdat ik de goedkope meters inderdaad niet vertrouw op nauwkeurigheid.
M'n vrouw rijdt inderdaad alleen korte stukjes, dat varieert van 500 meter tot 15 kilometer, en de auto staat ook gerust een week of wat stil.
Ik heb gisterenavond even gemeten, 12.4V, en wil niet starten, motor draait heel moeizaam 1x rond en doet dan niets meer, ik kan hem niet belast meten omdat hij niet wil starten, en ik kan geen startkabels gebruiken op m'n eigen Golf GTE (lease), en er zit ook geen sleepoog op de Golf om de Peugeot aan te trekken, dus ik moet even iets verzinnen om de Peugeot weer aan de praat te krijgen. Hulpstarter of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
SinergyX schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:06:
[...]

Dan gewoon zekering voor zekering meten of daar iets doorheen loopt, kan je localiseren welke aansluiting het precies zou zijn.

Mijn oude 306 bleef namelijk kofferbak lampje branden, die druksensor zodat die uit gaat als je de achterklep dicht doet bleek te zijn afgebroken.
De enige spanning die ik meet is de voeding vanaf de accu naar de zekeringkast onder het stuur. Als ik die kabel eruit haal is de lekstroom weg, doe ik hem weer terug, ook zonder enige zekering in die kast, is de lekstroom weer aanwezig.
Maar om te controleren of dit het enige probleem was, heb ik een schakelaar gemaakt op de minpool van de accu om de lekstroom te omzeilen, maar het probleem is dus nog steeds aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik meet(bij de meeste auto`s) met draaiende motor net na de start normaal 14,5 volt tijdens vol laden en als de accu helemaal ram vol zit zakt de spanning naar een stabiele 13,8 V

0,8 A ruststroom is teveel dan heb ik je in 10 uur al 8 ah weggesnoept uit de accu...

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:41
Ora et Labora schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:06:
Zaterdag 2 weken terug de accu helemaal volgeladen, de min pool losgekoppeld. Vanmorgen voor het eerst proberen te starten, motor draait 2 moeizame slagen en stopt ermee.
Accu kan het haast niet zijn. Er zit een zo goed als nieuwe Bosch accu in.
Je hebt achtereenvolgens: de accu volgeladen, de minpool losgekoppeld en dan na twee weken stilstand heb je dit probleem.

Als je de minpool loskoppelt kan er toch geen stroom lopen? Dan kan je accu toch niet leeglopen? De enige conclusie die ik dan nog heb is dat of je accu niet vol was, of je accu niet in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Springuin schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:42:
[...]

Je hebt achtereenvolgens: de accu volgeladen, de minpool losgekoppeld en dan na twee weken stilstand heb je dit probleem.

Als je de minpool loskoppelt kan er toch geen stroom lopen? Dan kan je accu toch niet leeglopen? De enige conclusie die ik dan nog heb is dat of je accu niet vol was, of je accu niet in orde is.
Of dat de startmotor zoveel stroom trekt dat deze de accu ineens leeg trekt.
(denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:41
Als de startmotor niet lekker zou zijn, of de verbinding daarnaartoe, dan zou dat kunnen. Maar dan zou je het probleem ook moeten hebben zonder dat je twee weken wacht. Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Ik gok ook steeds meer op de startmotor: zoals ik al zei heb ik het met mijn diesel ook gehad. Dacht toch eerst dat mijn nieuwe accu toen kapot was, dus weer een nieuwe accu gekocht toen. Bleek dat die hetzelfde reageerde en dus meteen leeggetrokken werd. Na vervangen van de startmotor was het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 23:15
Ik zou zeggen dat er een probleem is in de kabels naar de startmotor. Of de massa is niet goed. Of de plus kabel maakt ergens slecht contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Springuin schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:00:
Als de startmotor niet lekker zou zijn, of de verbinding daarnaartoe, dan zou dat kunnen. Maar dan zou je het probleem ook moeten hebben zonder dat je twee weken wacht. Is dat zo?
Als ik de auto start, slaat hij wel aan, zij het enigsinds moeizaam.
In de zomer zijn er weinig problemen, behalve dat hij moeizaam start, slaat net aan laat maar zeggen.
Ik dacht dus dat de accu leeggetrokken werd, vandaar dat ik hem losgekoppeld heb.
Tonne schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:23:
Ik zou zeggen dat er een probleem is in de kabels naar de startmotor. Of de massa is niet goed. Of de plus kabel maakt ergens slecht contact.
De massa heb ik ook nog geprobeerd door een startkabel op de minpool aan te sluiten en rechtstreeks op het chassis, dat hielp helaas ook niet.
JdM schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:16:
Ik gok ook steeds meer op de startmotor: zoals ik al zei heb ik het met mijn diesel ook gehad. Dacht toch eerst dat mijn nieuwe accu toen kapot was, dus weer een nieuwe accu gekocht toen. Bleek dat die hetzelfde reageerde en dus meteen leeggetrokken werd. Na vervangen van de startmotor was het probleem opgelost.
Ik ben er ook bang voor. Volgens mij zijn er 2 mogelijke oorzaken, of de accu, of de startmotor.
De accu is niet heel logisch omdat deze nieuw is, en in een andere auto wel prima werkt.

Of ik moet meer over het hoofd zien, wat techneuten hier wel inzien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:40
Ik zou even naar de startmotor kijken, als die zwaar loopt kan het lijken alsof de accu leeg is. Heeft mij ook ooit een accu gekost.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Peenutzz schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:32:
Ik zou even naar de startmotor kijken, als die zwaar loopt kan het lijken alsof de accu leeg is. Heeft mij ook ooit een accu gekost.
@JdM Ik denk inderdaad dat het de startmotor is. Gisterenavond proberen te starten met een volle accu naast de auto en (kwaliteit) startkabels, motor draait heel moeizaam rond en start niet.
Dan een auto ernaast met draaiende motor en met startkabels proberen, hetzelfde.
Toen maar aangetrokken.

Even gekeken hoe het zit met de startmotor, maar dat is nogal wat werk, de rechter aandrijfas moet verwijderd worden, anders kan ik er niet bij. Maar dat ga ik wel doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Mocht je een leverancier zoeken, dan heb ik eventueel nog een tip die mij voor een mooie prijs geholpen heeft. (en ik had geen gezeur met statiegeld en retourneren etc van de oude startmotor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
Ora et Labora schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 07:59:
[...].

Even gekeken hoe het zit met de startmotor, maar dat is nogal wat werk, de rechter aandrijfas moet verwijderd worden, anders kan ik er niet bij. Maar dat ga ik wel doen denk ik.
Weet je dat zeker? Ik heb een tijd geleden een koppeling van een 206 vervangen en voordat de assen eruit gingen was de startmotor er al af, voor zover ik me herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Peenutzz schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:56:
[...]

Weet je dat zeker? Ik heb een tijd geleden een koppeling van een 206 vervangen en voordat de assen eruit gingen was de startmotor er al af, voor zover ik me herinner.
Demonteren is gelukt met heel veel moeite, de aandrijfas zit echt in de weg :'(
Vandaag proberen de nieuwe te monteren zonder al te veel weg te moeten halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ora et Labora
Voor de geïnteresseerden, nieuwe startmotor erin, en starten als een zonnetje.
Het is overigens gelukt, zij het met heel veel moeite, zonder de aandrijfas te demonteren. Deze moet eigenlijk wel eraf wil je er goed bij kunnen.

Nu nog de lekstroom zoeken, maar dat heb ik tijdelijk ondervangen door een schakelaar te monteren zodat de accu wordt afgekoppeld als de auto uit staat, als het wat warmer is ga ik nog eens goed doormeten en dergelijken.
Dank voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
Ora et Labora schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:49:
Het is overigens gelukt, zij het met heel veel moeite, zonder de aandrijfas te demonteren. Deze moet eigenlijk wel eraf wil je er goed bij kunnen.
Goed bezig :) ik doe liever een beetje moeite, scheelt een hoop geknoei met versnellingsbakolie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:27
@Ora et Labora Zit er een aftermarket radio in die niet goed is aangesloten? (nie via contact geschakeld). Carkit die verkeerd bedraad is/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
ThinkPadd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:19:
@Ora et Labora Zit er een aftermarket radio in die niet goed is aangesloten? (nie via contact geschakeld). Carkit die verkeerd bedraad is/
In principe heb ik dat allemaal uitgesloten. Ik heb stuk voor stuk alle zekeringen eruit gehaald, en de lekstroom bleef aanwezig. Alleen als ik de dikke kabel van de voeding van de zekeringskast onder het stuur loskoppelde, was de lekstroom weg.
Maar ik ben van plan wat gedetailleerder te gaan meten, op de zekeringen zelf, dus het zou zo maar kunnen dat er iets is wat ik over het hoofd heb gezien.
Er zit wel een ouderwetse cd wisselaar in overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standby
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:00
Heb je de auto helemaal op slot zitten? Soms willen stuurkasten niet in slaapstand gaan als de auto niet op slot staat.

Blaat het niet dan schaapt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Als je de oorzaak vind, hoor ik het graag!
Mijn 307 uit 2001 heeft ook een lekstroom maar die is maar om de zo veel tijd,
Kan weken goed gaan , en weken slecht.
Heb zelf ook al een nieuwe accu, nieuwe dynamo. noem maar op.
En met na meten heb ik geen lekstroom wat ik kan waarnemen 0.03
Dus nogmaals als je de oorzaak vind, hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-07 11:08

kolderindekop

yeaahhhh

dynamo levert normaal 14.1 volt dus lijkt mij 13 volt wel wat weinig

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:25
Denk de dynamo daar zal wel iets niet goed mee zijn. koppel de hoofdraad (dikke plus) eens af van de dynamo en meet dan opnieuw. kan kapotte diodebrug of regelaar inzitten die wat stroom wegtrekt. normaal gesproken moet die wel wat meer laadstroom geven dan 13 volt. ik dacht dat op mijn accutester iets stond tussen 13,3 en 14,8 dat die dan goed is. Ferve F814 heb ik. meet ook eens wat de spanning is als je wat gebruikers aanzet als die dan inkakt weet je genoeg.
Ora et Labora schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:49:

Nu nog de lekstroom zoeken, maar dat heb ik tijdelijk ondervangen door een schakelaar te monteren zodat de accu wordt afgekoppeld als de auto uit staat, als het wat warmer is ga ik nog eens goed doormeten en dergelijken.
Dank voor de reacties!
was toch aardig weer de laatste dagen, ben je al wat wijzer geworden

[ Voor 84% gewijzigd door Toerq op 11-03-2018 00:32 ]

Pagina: 1