Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-08-2024
Ik heb sinds vorige week te maken met een nogal eigenaardig en vervelend probleem: geen enkele usb-muis werkt nog op mijn Asus K501LX-DM007T laptop met Windows 10. Het probleem is vorige week (ogenschijnlijk) spontaan ontstaan en gaat ook na meerdere keren opnieuw opstarten niet weg. In het configuratiescherm staat dat de muis (een Logitech M500) geen stuurprogramma heeft, soms met een code 28 error erbij. Wanneer ik het stuurprogramma probeer te updaten geeft Windows de melding dat het geen stuurprogramma kan vinden. Aangezien de M500 automatisch herkend hoort te worden staat er op de site van Logitech geen driver, alleen een programma om de functietoetsen mee te programmeren. Als ik dit programma installeer doet de muis het nog steeds niet. Verwijderen in apparaatbeheer, opnieuw opstarten en dan weer opnieuw aansluiten heeft ook geen effect. Ook in de veilige modus werkt de muis niet, net als twee andere muizen die ik geprobeerd heb. Op andere computers werken al deze muizen zonder problemen en zijn ze binnen een seconde geïnstalleerd. De usb-poorten doen het ook gewoon, wanneer ik er een usb-stick in steek werkt deze zonder problemen.

Het enige wat tot dusver (deels) helpt is systeemherstel naar een moment voordat het probleem zich voordeed. De muis blijft het dan doen zolang deze continu aangesloten is vanaf het moment dat je de computer opstart. Verwijder je de muis terwijl de laptop aanstaat of sluit je ‘m pas later aan, dan valt Windows terug in dezelfde problemen en is een nieuw systeemherstel nodig. Sowieso is deze oplossing slechts tijdelijk, zo kwam ik er vandaag bij het backuppen achter dat de muis het ook begeeft als de computer automatisch afgesloten wordt door een programma. Kan iemand mij helpen? Ik zou echt niet weten waar het verder nog aan kan liggen en word zo onderhand gek van het gebruiken van het touchpad. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:12
Ik heb dat met een werklaptop ook eens gehad. Bij mij was het verwijderen van de USB controller(s) en hub(s) gevolgd door een reboot met opnieuw installeren van deze devices de oplossing. Zorg dat je wel ook de laatste USB-controller drivers hebt (vaak Intel, maar kan ook anders zijn indien aparte onboard USB chip).

Wat bij mij trouwens wel zo was, was dat de muis wel prima werkte in een andere USB-poort. Systeemherstel heb ik destijds niet geprobeerd omdat het een werklaptop was en ik hem niet zo lang kwijt wilde zijn (laptop lag op locatie dus had alleen toegang tijdens de werkdag).

[ Voor 30% gewijzigd door Korvaag op 26-02-2018 14:58 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc92
Dankjewel voor je reactie echter nu loop ik toch weer vast. Als ik het goed zie in apparaatbeheer heeft mijn laptop een Intel USB 3.0 eXtensible Host controller welke Windows 10 standaard al herkent Daarom heeft Intel hier zelf geen drivers voor ontwikkeld, aldus de site hieronder. Hoe nu verder?

https://www.intel.com/con...are/chipset-software.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06 16:35
Tip..bij usb driver problemen kijk ik altijd eerst met IOBIT driver booster, vind meestel de nieuwste juiste drivers zelf dan ^^ Gratis te downloaden en te gebruiken.
let wel op dat je goed oplet niet alles aan te vinken ivm reclame etc.

Gebruik het al jaren..heeft me al behoorlijk wat usb driver kopzorgen weggenomen ^^

https://www.iobit.com/nl/driver-booster.php

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc92
Ik heb IOBIT Driver Booster net geprobeerd, maar die zegt dat alle usb-drivers actueel zijn, dus daar kan het niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:26
Mogelijk gerelateerd aan dit probleem: https://www.reddit.com/r/...oken_thanks_to_microsoft/

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1043765

Ik ben het ermee eens, deze driver moet worden gecontroleerd, of batterijen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

dutchinteldude schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:03:
Tip..bij usb driver problemen kijk ik altijd eerst met IOBIT driver booster, vind meestel de nieuwste juiste drivers zelf dan ^^ Gratis te downloaden en te gebruiken.
let wel op dat je goed oplet niet alles aan te vinken ivm reclame etc.

Gebruik het al jaren..heeft me al behoorlijk wat usb driver kopzorgen weggenomen ^^

https://www.iobit.com/nl/driver-booster.php
In dit geval niet van toepassing aangezien muizen en toetsenborden de standaard USB HID driver gebruiken van Windows. Die is niet zomaar even te downloaden en daar is normaal ook geen reden toe.
De reddit link van citruspers lijkt inderdaad naar hetzelfde probleem te verwijzen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
marc92 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:36:
Ik heb IOBIT Driver Booster net geprobeerd, maar die zegt dat alle usb-drivers actueel zijn, dus daar kan het niet aan liggen.
Dat de drivers actueel zijn wil niet zeggen dat ze correct geladen zijn. Bij verwijderen van de devices en reboot zou Windows ze gewoon weer automatisch moeten installeren.

Dit even als extra input voor als je de reddit oplossing hebt geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc92
Dank voor alle suggesties, maar ik heb uiteindelijk toch voor de makkelijke optie gekozen en een bluetoothmuis geregeld. Het verdient geen schoonheidsprijs en eigenlijk is het überhaupt geen echte oplossing maar het werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jp
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-02 12:45

jp

Ik had een soortgelijk probleem op een asus laptop, en uiteindelijk opgelost met de instructies van https://support.microsoft...-the-february-13-2018-upd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
marc92 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:29:
Dank voor alle suggesties, maar ik heb uiteindelijk toch voor de makkelijke optie gekozen en een bluetoothmuis geregeld. Het verdient geen schoonheidsprijs en eigenlijk is het überhaupt geen echte oplossing maar het werkt.
De asbak is vol, dus ik koop een nieuwe auto.
Bijzondere oplossing voor een simpel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc92
jp schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 07:42:
Ik had een soortgelijk probleem op een asus laptop, en uiteindelijk opgelost met de instructies van https://support.microsoft...-the-february-13-2018-upd
Het werkt! Dankjewel! _/-\o_
Korvaag schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 07:49:
[...]

De asbak is vol, dus ik koop een nieuwe auto.
Bijzondere oplossing voor een simpel probleem.
Je vergelijking gaat mank: met een volle asbak is het prima autorijden, zonder muis je laptop bedienen wordt al een stuk lastiger. Niet iedereen hier heeft dezelfde IT-kennis. Wanneer mij wordt gevraagd om dingen aan te passen in het register haak ik gewoon af, zeker zonder specifieke aanwijzingen. Ik had dus twee opties: de laptop naar de winkel brengen en mezelf op de kosten jagen of (gratis!) een oude Bluetoothmuis overnemen. Dan is de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
marc92 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:17:
Niet iedereen hier heeft dezelfde IT-kennis. Wanneer mij wordt gevraagd om dingen aan te passen in het register haak ik gewoon af, zeker zonder specifieke aanwijzingen.
Ik snap dat niet iedereen dezelfde kennis heeft, maar het is en blijft wel een tech forum en geen viva forum. Je stelt een vraag, mensen gaat ervoor zoeken op internet. Ze denken mee en posten dingen om het te fixen, en dan is het resultaat 'ik doe er niets mee en ik werk wel om het probleem heen'.

Dat moet je uiteraard helemaal zelf weten, maar ik vind het niet erg netjes naar de mensen die moeite voor je doen.

Maargoed ik zie dat het inmiddels is opgelost en dat je wel de moeite hebt genomen dus wat dat betreft is deze reactie nu niet meer zo van toepassing, maar het was wel mijn reden om de voorgaande reactie te posten.

Goed dat het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton49
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-04-2021
Na lang zoeken ontdekte ik dat mijn muis het goed doet als mij vrouw TV kijkt. Oplossing; HDMI kabel naar TV eruit. Ik gebruik W10 op een Medion. Als de kabel eraan zit en de TV uit staat haperde de muis ongeveer 1 x per seconde.
Pagina: 1