Hi,
Ik wil binnenkort wat meer gaan investeren in een serieuze domotica setup.
Mijn vorige setup bestond uit wat 433Mhz spul wat ik aanstuurde via home-assistant vanaf mijn NAS.
Voor de nieuwe weg wil ik graag een stabielere techniek gebruiken. Dit wordt Z-wave of Zigbee.
Op het moment heb ik een Philips Hue setje draaien met de welbekende bridge. Omdat dit Zigbee gebaseerd is dacht ik hier op verder te gaan maar ik zie vaak per setje een speciale 'hub' voorbij komen (voorbeeld).
Daardoor lijkt het alsof je per bridge/hub/connect punt een soort vendor lock-in krijgt. Dit wil ik niet en daardoor neig ik wat meer richting z-wave. Daar heb ik het idee dat ik met een enkele interface 'alles' kan aansturen en geen aparte hubs nodig heb om producten aan elkaar te knopen. Dit lijkt mij dan direct de 'beste' oplossing.
Kan iemand misschien mijn aannames bevestigen of ontkrachten?
Of wellicht een artikel linken waarbij dit goed wordt uitgelegd. Ik kan enkel artikeltjes vinden over de vrij basale werking van het Mesh netwerk zonder uitleg over real-world scenario's.
Werkt het aansturen van Zigbee bijvoorbeeld op deze manier:
Home Assistant (NAS) -> Hue Bridge -> Hue Lamp (of andere Hue compatible apparaten)
Home Assistant (NAS) -> Plugwise Hub -> PlugWise
(Vendor lock-in)
of zou dit kunnen?
Home Assistant (NAS) -> Hue Bridge -> Hue Lamp
Home Assistant (NAS) -> Hue Bridge -> PlugWise
(alle Zigbee apparaten zijn aan te sturen met Hue Bridge of andere Zigbee hub?)
of
Home Assistant (NAS) -> 868Mhz interface -> Hue Lamp
Home Assistant (NAS) -> 868Mhz interface -> PlugWise
(universele ontvanger om alles aan te linken en de Bridge buitenspel zetten?)
Ik wil mijn domotica problemen het liefst overbruggen met zo min mogelijk 'bridges' dus.
Ik wil binnenkort wat meer gaan investeren in een serieuze domotica setup.
Mijn vorige setup bestond uit wat 433Mhz spul wat ik aanstuurde via home-assistant vanaf mijn NAS.
Voor de nieuwe weg wil ik graag een stabielere techniek gebruiken. Dit wordt Z-wave of Zigbee.
Op het moment heb ik een Philips Hue setje draaien met de welbekende bridge. Omdat dit Zigbee gebaseerd is dacht ik hier op verder te gaan maar ik zie vaak per setje een speciale 'hub' voorbij komen (voorbeeld).
Daardoor lijkt het alsof je per bridge/hub/connect punt een soort vendor lock-in krijgt. Dit wil ik niet en daardoor neig ik wat meer richting z-wave. Daar heb ik het idee dat ik met een enkele interface 'alles' kan aansturen en geen aparte hubs nodig heb om producten aan elkaar te knopen. Dit lijkt mij dan direct de 'beste' oplossing.
Kan iemand misschien mijn aannames bevestigen of ontkrachten?
Werkt het aansturen van Zigbee bijvoorbeeld op deze manier:
Home Assistant (NAS) -> Hue Bridge -> Hue Lamp (of andere Hue compatible apparaten)
Home Assistant (NAS) -> Plugwise Hub -> PlugWise
(Vendor lock-in)
of zou dit kunnen?
Home Assistant (NAS) -> Hue Bridge -> Hue Lamp
Home Assistant (NAS) -> Hue Bridge -> PlugWise
(alle Zigbee apparaten zijn aan te sturen met Hue Bridge of andere Zigbee hub?)
of
Home Assistant (NAS) -> 868Mhz interface -> Hue Lamp
Home Assistant (NAS) -> 868Mhz interface -> PlugWise
(universele ontvanger om alles aan te linken en de Bridge buitenspel zetten?)
Ik wil mijn domotica problemen het liefst overbruggen met zo min mogelijk 'bridges' dus.
[ Voor 11% gewijzigd door KirovAir op 26-02-2018 14:49 ]
"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."