Zwart scherm bij opstarten windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djtim24
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-05-2024
Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn game computer. Afgelopen week startte ik een game op, waarna ik ineens zwart scherm te zien kreeg. In eerste instantie dacht ik dat mijn pc was vastgelopen, waardoor ik hem herstartte. Windows startte op in "recovery mode". Ik heb geprobeerd om de pc te laten repareren door de troubleshooter. Echter lukte dit niet. Vervolgens heb ik nog geprobeerd om de pc werkende te maken via de opties in de recovery mode. Hierna heb ik geprobeerd om windows te herstellen naar fabrieksinstellingen. Dit lukte ook niet. Toen heb ik geprobeerd om windows 10 te installeren, wat aardig lukte, maar even later, nadat ik het bureaublad voor ongeveer 20 seconden te zien kreeg, werd het beeldscherm weer zwart. Het beeldscherm gaf wel altijd nog aan dat het iets van signaal kreeg, dus aan de aansluiting zal het niet liggen. Nu probeer ik de computer weer opnieuw op te starten, maar het scherm wordt weer zwart nadat ik het opstartlogo van windows zie. Mijn vraag is nu, hoe zorg ik dat het beeldscherm niet zwart wordt en wat is de oorzaak van het probleem?

Mijn specificaties:
- Processor: AMD FX-8320 Black Edition
- Videokaart: MSI R7850-2GD5/OC
- Moederbord: ASRock 990FX Extreme3
- Harde schijf: Seagate Desktop HDD, 1TB
- Intern geheugen: Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU
- Voeding: OCZ ModXStream Pro 600W

De computer is ongeveer 4-5 jaar oud. Ik heb de computer toen zelf in elkaar gezet. De computer heeft altijd stock gelopen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Tim

Beste antwoord (via djtim24 op 26-02-2018 17:12)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-07 20:39

Nemesizz

Untouchable

Vermoedelijk is de videokaart stervende.

Tijdens de POST en bijvoorbeeld een verse Windows installatie zijn de drivers nog niet geladen, het beeld op het scherm 'toveren' gaat dan via software rendering (processor neemt dan het grootste deel voor z'n rekening).

Zo gauw je na het Windows laadscherm komt, worden de drivers geladen, en crashen dan waarschijnlijk met een black screen als gevolg. Dit komt omdat de drivers alles van je videokaart probeert aan te spreken (geeft immers betere performance dan software rendering).

Nu kan het dus ook puur een driver probleem zijn, maar ik vermoed eerder dat er toch een hardwarematig defect is in de kaart, waardoor de drivers crashen en je een zwart scherm krijgt.
Niet alle defecte videokaarten geven artefacts of iets dergelijks, sommige gaan ook meteen op zwart (beetje afhankelijk van waar het probleem zit in/op de kaart).

Als je Windows start in safe-mode en/of de drivers verwijdert zal de kaart waarschijnlijk nog wel beeld geven (software render verhaal, belabberde performance maar je hebt beeld), tot je bijvoorbeeld weer probeert drivers te installeren/laden.

Beste manier om het uit te sluiten is de kaart in een andere PC testen, maar als je daar geen optie voor hebt, dan houdt het snel op denk ik :P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:31
Je hebt geen onboard video zo te zien... Is het mogelijk met een andere videokaart te testen ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djtim24
Ik heb helaas geen andere videokaart tot mijn beschikking.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-07 20:39

Nemesizz

Untouchable

Vermoedelijk is de videokaart stervende.

Tijdens de POST en bijvoorbeeld een verse Windows installatie zijn de drivers nog niet geladen, het beeld op het scherm 'toveren' gaat dan via software rendering (processor neemt dan het grootste deel voor z'n rekening).

Zo gauw je na het Windows laadscherm komt, worden de drivers geladen, en crashen dan waarschijnlijk met een black screen als gevolg. Dit komt omdat de drivers alles van je videokaart probeert aan te spreken (geeft immers betere performance dan software rendering).

Nu kan het dus ook puur een driver probleem zijn, maar ik vermoed eerder dat er toch een hardwarematig defect is in de kaart, waardoor de drivers crashen en je een zwart scherm krijgt.
Niet alle defecte videokaarten geven artefacts of iets dergelijks, sommige gaan ook meteen op zwart (beetje afhankelijk van waar het probleem zit in/op de kaart).

Als je Windows start in safe-mode en/of de drivers verwijdert zal de kaart waarschijnlijk nog wel beeld geven (software render verhaal, belabberde performance maar je hebt beeld), tot je bijvoorbeeld weer probeert drivers te installeren/laden.

Beste manier om het uit te sluiten is de kaart in een andere PC testen, maar als je daar geen optie voor hebt, dan houdt het snel op denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djtim24
Ik heb toch nog een videokaart kunnen lenen van iemand, nu werkt windows inderdaad wel. Ik zal dus een nieuwe videokaart moeten kopen. Ik wil jullie graag bedanken voor het helpen!