Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielss055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-06-2020
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.
Momenteel ben ik werkzaam in een organisatie waar geen CAO geldt (dit klopt ook wettelijk, is al uitgezocht).
Ik ben hier in dienst gekomen tegen loon X.
Nu is overeengekomen dat ik bij goed functioneren na afloop van het contract (dus bij een nieuwe contract) loon Y zou krijgen, dit is ook opgenomen in mijn arbeidsovereenkomst.

Mijn contract liep eind januari al af, hierover heb ik vorige week aan de bel getrokken.
Wetterlijk gezien is er nu sprake van stilzwijgende verlenging. Ik heb in de tussentijd geen functionerings- of beoordelingsgesprekken gehad.

Gaat er bij deze stilzwijgende verlenging ook het loon Y in, omdat hier geen tegenspraak of tegenwil bij is komen kijken en ik ook geen enkele reden heb om te twijfelen aan het voldoende functioneren in afgelopen periode?

[ Voor 3% gewijzigd door nielss055 op 26-02-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-06 22:14

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Heb je de overeenkomst dat je loonsverhoging zou krijgen op papier? Of is dat alleen mondeling toegezegd?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielss055
Flimovic schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:23:
Heb je de overeenkomst dat je loonsverhoging zou krijgen op papier? Of is dat alleen mondeling toegezegd?
Dat staat ook daadwerkelijk opgenomen in mijn arbeidsovereenkomst (contract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

nielss055 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:24:
[...]

Dat staat ook daadwerkelijk opgenomen in mijn arbeidsovereenkomst (contract).
Dan vermoed ik dat je nu gewoon recht hebt op loonsverhoging. Ik zou de vraag eens bij jullie HR-afdeling/salarisadministratie neerleggen. Die kunnen daar waarschijnlijk wel antwoord op geven. Als je dan nee te horen krijgt en je bent het er niet mee eens, kun je hier altijd nog verder advies inwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielss055
Flimovic schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:28:
[...]

Dan vermoed ik dat je nu gewoon recht hebt op loonsverhoging. Ik zou de vraag eens bij jullie HR-afdeling/salarisadministratie neerleggen. Die kunnen daar waarschijnlijk wel antwoord op geven. Als je dan nee te horen krijgt en je bent het er niet mee eens, kun je hier altijd nog verder advies inwinnen.
Die hebben we hier niet, zo groot is het bedrijf niet.
Het salaris verloopt via de directeur en een externe boekhouder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

nielss055 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:29:
[...]

Dan zou ik de vraag bij je directeur neerleggen. Het lijkt me volstrekt normaal dat als je iets overeenkomt, je dat ook nakomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 13:45
nielss055 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:21:

Wetterlijk gezien is er nu sprake van stilzwijgende verlenging.
Wettelijk gezien hadden ze dit schriftelijk moeten melden, en aangezien ze dit niet gedaan hebben, heb je recht op een vergoeding:

https://www.rijksoverheid...lijke-arbeidsovereenkomst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:15

Barrycade

Through the...

Lijkt mij dat dus in februari je loonsverhoging verwerkt zou moeten zijn.

Vraag 2 blijft of je wel bij een bedrijfje wil blijven werken waar gedurende het jaar er geen voortgangsgesprekken zijn en je dus maar moet afwachten hoe je presteert en of je contract überhaupt verlengd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 03-06 21:42
nielss055 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:29:
[...]

Ik ben geen jurist, maar ik kan me best voorstellen dat je in zo'n geval juridisch gezien in je recht staat.
De vraag is natuurlijk wel wat je daar dan mee moet doen. Bij een klein bedrijf zou ik zeggen spreek je werkgever er eerst maar eens op aan, in dit geval de directeur dus. Als zij weigeren om constructief mee te werken, dan kun je wel met juridische stappen dreigen, maar dat gaat de werksfeer niet echt ten goede komen lijkt me.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielss055
Mugwump schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:34:
[...]

Ik ben geen jurist, maar ik kan me best voorstellen dat je in zo'n geval juridisch gezien in je recht staat.
De vraag is natuurlijk wel wat je daar dan mee moet doen. Bij een klein bedrijf zou ik zeggen spreek je werkgever er eerst maar eens op aan, in dit geval de directeur dus. Als zij weigeren om constructief mee te werken, dan kun je wel met juridische stappen dreigen, maar dat gaat de werksfeer niet echt ten goede komen lijkt me.
Dat was ik ook van plan, maar ik wou even weten hoe dat precies zit. Normaal gesproken zou bij stilzwijgende je contract worden voortgezet onder dezelfde duur en voorwaarden als het contract daarvoor. Maar omdat in mijn contract de loonsverhoging stond dacht ik dat die ook meegenomen moet worden bij stilzwijgende verlenging omdat er nooit een signaal is afgegeven dat die verhoging in twijfel zou worden genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:00
Een paar jaar geleden had ik dit ook, er was me e.e.a. beloofd bij contractverlenging na een jaar.
Ik heb het op volgend wijze aangepakt:

Ik ben met mijn jas aan, en rugzak op bij de directeur binnengelopen. Ik heb vervolgens gezegd: Hey, bedankt voor het afgelopen jaar. Het was een fijn jaar. En we komen wel weer eens tegen.

Na enige verwarring van de directeur vroeg hij wat ik dan ging doen. Dat bood een mooie opening om aan te geven dat ik, aangezien ik niets meer gehoord had, er vanuit ging dat de contractverlenging en beloofde zaken niet doorgingen.

Een dag erna was alles geregeld. Directeuren vergeten wel eens dingen. Als je een goede relatie met ze hebt zijn het net mensen.

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-06 00:18
Case schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:49:
Een paar jaar geleden had ik dit ook, er was me e.e.a. beloofd bij contractverlenging na een jaar.

Ik ben met mijn jas aan, en rugzak op bij de directeur binnengelopen. Ik heb vervolgens gezegd: Hey, bedankt voor het afgelopen jaar. Het was een fijn jaar. En we komen wel weer eens tegen.

Na enige verwarring van de directeur vroeg hij wat ik dan ging doen. Dat bood een mooie opening om aan te geven dat ik, aangezien ik niets meer gehoord had, er vanuit ging dat de contractverlenging en beloofde zaken niet doorgingen.

Een dag erna was alles geregeld. Directeuren vergeten wel eens dingen. Als je een goede relatie met ze hebt zijn het net mensen.
Dat met je jas aan en je rugzak lijkt me wel heel risicovol. Sommige mensen (directeuren) stellen dit totaal niet op prijs. Hier laatst een vergelijkbare zaak waar mijn directeur even twijfelde over verlengen van mijn collega, maar dit uiteindelijk wel wilde doen.
Toen mijn collega een soortgelijk (grapje) uithaalde, hoefde die niet meer terug te komen.

Maar zoals ze al zeggen, zeker als je relatie goed is met je directeur gewoon het gesprek aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielss055
Toch ben ik benieuwd wat de wet hierover zegt. Over stilzwijgend verlengen staat genoeg geschreven, maar over de gevolgen voor de beloofde, vastgelegde loonsverhoging in dezelfde situatie niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:19
IMNALetc, maar het feit dat je contract stilzwijgend is verlengt doet natuurlijk geen afbreuk aan de overeenkomst die jullie daarvoor al zijn aangegaan. Oftewel, de bepaling van de loonsverhoging is gewoon rechtsgeldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom vraag je het niet even aan de directeur?
Als die nee zegt kunnen we altijd nog hier verder discussieren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Spreek die man toch gewoon vriendelijk aan.

Je zegt het zelf, klein bedrijf, en de directeur is ineens ook personeelschef, boekhouder, marketing en verkoop.
Dan wordt er wel eens iets vergeten.
Dus gewoon even (zonder jas en rugzak binnenlopen), eventueel met je contract in een mapje, en vriendelijk herinneren aan de gemaakte afspraak.
Als je een normale relatie met die man hebt, dan krijg je er waarschijnlijk nog excuses en een bedankje bovenop.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielss055
Morgen heb ik een gesprek hierover, maar nogmaals; mocht het niet de intentie zijn van de directeur, dan wil ik graag weten hoe sterk ik sta en welke (wettelijke) argumenten ik kan aandragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:54

MBV

nielss055 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:17:
Toch ben ik benieuwd wat de wet hierover zegt. Over stilzwijgend verlengen staat genoeg geschreven, maar over de gevolgen voor de beloofde, vastgelegde loonsverhoging in dezelfde situatie niet.
Als de directeur een papiertje heeft ondertekend waarop staat dat na 1 jaar je €X per maand krijgt, zou ik ervan uit gaan dat het ook zo werkt: dat is de lol van dat soort contracten ondertekenen. Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar daar zou ik pas naar op zoek gaan als je daar baat bij hebt. Dus lees het contract nog eens door, en controleer wat er precies in staat over verlenging na 1 jaar. Als er bedragen in staan voor na 1 jaar, dan vermoed ik dat er staat dat het contract automatisch wordt verlengd bij geen bericht.

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 26-02-2018 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielss055
MBV schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:46:
[...]

Als de directeur een papiertje heeft ondertekend waarop staat dat na 1 jaar je €X per maand krijgt, zou ik ervan uit gaan dat het ook zo werkt: dat is de lol van dat soort contracten ondertekenen. Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar daar zou ik pas naar op zoek gaan als je daar baat bij hebt. Dus lees het contract nog eens door, en controleer wat er precies in staat over verlenging na 1 jaar. Als er bedragen in staan voor na 1 jaar, dan vermoed ik dat er staat dat het contract automatisch wordt verlengd bij geen bericht.
Er staat in dat ik na het aflopen van de looptijd van dit contract naar loon Y ga, mits ik mij voldoende ontwikkel op de verschillende plekken die mijn functie bevat. Er is nooit op geen enkele wijze te kennen gegeven dat dit niet het geval was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 00:11
Case schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:49:

..
Als je dat bij mij had gedaan, had ik je veel succes gewenst in je werkzame leven. Fijn dat je je jas al aan hebt! Want kennelijk ben jij een rare snuiter die niet op een normale manier kan communiceren/functioneren.

Wat een rare actie!

Je kunt toch gewoon even binnenlopen en vragen hoe het zit? Meestal is er sprake van een stilzwijgende verlenging en hoeft er helemaal niet over worden gesproken. Je werkzaamheden lopen namelijk gewoon door en het contract wordt met een jaar verlengd.
Er staat in dat ik na het aflopen van de looptijd van dit contract naar loon Y ga, mits ik mij voldoende ontwikkel op de verschillende plekken die mijn functie bevat. Er is nooit op geen enkele wijze te kennen gegeven dat dit niet het geval was.
Nou, dan kun je toch gewoon bij je direct leidinggevende binnenstappen en even vragen? Misschien willen ze alsnog wel een beoordelingsgesprek gaan voeren? Of misschien wordt het gewoon stilzwijgend geregeld (je functioneert zoals beoogd en dus krijg je je slarisverhoging en wordt je contract velengd).

Je leidinggevende is er om jou te helpen (je werk te doen). Die is er niet om jou in een hoek te drukken.... Hij zal het ook echt geen rare vraag vinden, want hij zal ook begrijpen dat jij voor je salaris werkt en dat je dus gewoon even duidelijkheid wilt.

En op het moment dat ze aangeven dat je je niet voldoende hebt ontwikkeld kun je aangeven dat je het jammer vindt dat ze dat niet eerder (officieel) hebben aangegeven. En dat je graag zsm een gesprek over je functioneren wilt hebben en over (bijvoorbeeld) een half jaar dan weer een meetpunt, gekoppeld aan je salarisverhoging. Maar wel nu alvast in de agenda's zetten.

Het is trouwens ook fout van jou dat je ergens een jaar werkt en in dat jaar nooit hebt gevraagd naar je eigen functioneren. :X Zeker niet omdat daar, naast een contractverlenging, ook nog een beloning aan wordt gekoppeld. 8)7 Communicatie moet van twee kanten komen he! En het gaat om JOU belangen. Daar mag je best pro-actief mee omgaan. Is helemaal niet vreemd. Zelfs positief in mijn ogen.

[ Voor 48% gewijzigd door FragDaddy op 26-02-2018 15:21 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:54

MBV

Ik ken werkgevers waar de baas zo'n insteek heeft dat ondergeschikten echt niet het lef moeten hebben om zelf zoiets te vragen. Totdat je weet hoe de baas van Niels werkt, zou ik niet zo'n stellige uitspraak doen. Dat ik niet bij een baas wil werken waar je dat niet kan vragen is een heel ander punt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 00:11
MBV schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:30:
Ik ken werkgevers waar de baas zo'n insteek heeft dat ondergeschikten echt niet het lef moeten hebben om zelf zoiets te vragen. Totdat je weet hoe de baas van Niels werkt, zou ik niet zo'n stellige uitspraak doen. Dat ik niet bij een baas wil werken waar je dat niet kan vragen is een heel ander punt ;)
Lijkt me geen gezonde arbeidsrelatie.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
FragDaddy schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:12:
[...]

Als je dat bij mij had gedaan, had ik je veel succes gewenst in je werkzame leven. Fijn dat je je jas al aan hebt! Want kennelijk ben jij een rare snuiter die niet op een normale manier kan communiceren/functioneren.

Wat een rare actie!

Je kunt toch gewoon even binnenlopen en vragen hoe het zit? Meestal is er sprake van een stilzwijgende verlenging en hoeft er helemaal niet over worden gesproken. Je werkzaamheden lopen namelijk gewoon door en het contract wordt met een jaar verlengd.

[...]

<knip>
toon volledige bericht
Haha, iedereen neemt het veel te serieus. Dit soort dingen kun je alleen flikken als je je eigen manager een beetje in kunt schatten, en dit een ludieke manier is om het op de agenda te zetten.

Als jij als manager dit blijkbaar een reden vindt om een goede kracht niet zijn contract te verlengen, dan vraag ik me af waar je mee bezig bent. Als een van mijn mensen (waar ik zuinig op ben) het kantoor binnenloopt en dit doet dan is dat een goede reden voor een gesprek. Andere management stijl wellicht? Anyhow, offtopic :)

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

In dit geval zijn beide personen in gebreke gebleven.
- Werkgever moet pro-actiever zijn in gesprekken en duidelijkheid over contracten.
- Werknemer mag ook wel pro-actiever zijn als het over zijn eigen toekomst gaat, zoals contract, voortgangsgesprekken, loonsverhoging.

Als ik iets wil, dan stap ik gewoon op mijn leidinggevende af en plan ik een afspraak in om bepaalde zaken te bespreken.. No way dat ik het initiatief neerleg bij de werkgever. Dan kun je vaak wachten tot sint juttemus.

Als je initiatief toont en je openstelt voor het gesprek zal alleen maar positief gezien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielss055
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:20:
- Werkgever moet pro-actiever zijn in gesprekken en duidelijkheid over contracten.
- Werknemer mag ook wel pro-actiever zijn als het over zijn eigen toekomst gaat, zoals contract, voortgangsgesprekken, loonsverhoging.

Als ik iets wil, dan stap ik gewoon op mijn leidinggevende af en plan ik een afspraak in om bepaalde zaken te bespreken.. No way dat ik het initiatief neerleg bij de werkgever. Dan kun je vaak wachten tot sint juttemus.

Als je initiatief toont en je openstelt voor het gesprek zal alleen maar positief gezien worden.
Ik heb 2 maal gevraagd om een functioneringsgesprek en daar zou op teruggekomen worden, maar is niet gebeurd. Mijn contract was op mijn verzoek 7 maanden, geen jaar.
2 Weken na verlopen van mijn contract schoot me te binnen hier wat mee te moeten doen, toen heb ik hier melding van gemaakt. Pro-actief genoeg dus lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Hoe ging het gesprek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:20:
In gebreke zijn is iets anders. ;)
Pro-actiever is hier zacht uitgedrukt, heeft werknemer niet recht op één extra maandloon aangezien de aanzegtermijn niet in acht is genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:25
Jep, aanzegtermijn is minimaal 1 maand voor aflopen... doe je dat niet dan moet je bij beëindigen overeenkomst idd een maand extra betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
vziw wordt het contract gewoon verlengd totdat er wél aan de aanzegtermijn wordt voldaan. Vanaf dat moment gaat de maand pas lopen.
Of ze moeten zeggen: je hoeft per vandaag niet meer te komen, dan moeten ze idd wel een maand doorbetalen.
Dus niet dat je contract te laat wordt verlengd én dat je een extra maand krijgt omdat ze de aanzegtermijn zijn vergeten.

Verder ontopic: je bent overeengekomen dat je bij goed functioneren loonsverhoging krijgt. De vraag is dus of je goed hebt gefunctioneerd. Dat is niet per definitie het geval als stilzwijgend wordt verlengd, maar als het ooit voor een rechter zou komen lijkt me dat wel een reden om aan te nemen dat je iig niet slecht hebt gepresteerd, en dat ze voldoende tevreden zijn om niet naar iemand anders op zoek te gaan.

Ook dat gezegd hebbende sluit ik me aan bij 90% van de posters: ga in gesprek op een normale (niet-juridische) manier. Kort door de bocht maakt het niet uit hoe je juridisch staat, want je wilt er geen juridisch getouwtrek van maken als het te voorkomen is. En wordt het wel juridisch getouwtrek, dan zit je binnen korte tijd op het punt van een verstoorde arbeidsrelatie -> ontslag -> als je gelijk krijgt wel een ontslagvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

nielss055 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:14:
[...]

Ik heb 2 maal gevraagd om een functioneringsgesprek en daar zou op teruggekomen worden, maar is niet gebeurd. Mijn contract was op mijn verzoek 7 maanden, geen jaar.
2 Weken na verlopen van mijn contract schoot me te binnen hier wat mee te moeten doen, toen heb ik hier melding van gemaakt. Pro-actief genoeg dus lijkt me.
2x vragen ok, wat heb je verder gedaan? Ik zou gelijk de vraag stellen "Wanneer?" Of ik zou zelf een vergaderverzoek indienen.
En 2 weken na het verlopen van je contract schoot het zelf weer bij je binnen?

Afwachten is prima, maar je kunt beter zelf aan de bal zijn als je wilt scoren..

Toen ik bij mijn huidige werkgever kwam kreeg ik ook een jaar contract, na 6 maanden vroeg ik eens, goh, wanneer krijg je eigenlijk bericht dat een contract omgezet wordt in onbepaalde tijd..
Hoorde er niets meer over, met 9 maanden nog eens een keer het gesprek aangegaan en gevraagd of er al duidelijkheid was over mijn contract, anders zou ik alvast gaan rondkijken naar ander werk, want ik heb wel een gezin te onderhouden.(Dit waren mijn eigen argumenten/redenen, in het gesprek draagde ik voornamelijk argumenten aan over mijn functioneren)
Maand later had ik een contract voor onbepaalde tijd.

Idem met loonsverhoging, afwachten tot je iets erbij krijgt kun je doen, maar beter is om zelf de discussie met goede argumenten aan te gaan, kies ook goed je timing ivm budgetten etc.
Budgetten voor het nieuwe jaar worden vaak al in september/oktober besproken, dus zorg ervoor dat je je wens hiervoor al kenbaar maakt.
Ik heb het tevaak meegemaakt dat mensen meer geld wilden hebben, maar dat de budgetten het niet toelieten. Zeker in grote organisaties is dit een punt om goed te onthouden.

Alle gesprekken moet je goed kunnen onderbouwen met feiten en goede argumenten, anders kom je al snel over als "zeur"..
Just my 2cents..

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 28-02-2018 09:07 ]

Pagina: 1