Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste PC build

Pagina: 1
Acties:

• Rdoes01
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-09 13:26
Hallo iedereen,

Ik heb jaren een game pc samen met mijn vader gedeeld, maar woon nu al een tijdje op mijzelf. Ik game nu op een laptop die amper Fortnite / CSGO kan draaien (laat staan zwaardere games) en dus ben ik nu iets meer dan een maand bezig met het samenstellen van een pc.
Ondertussen heb ik al een aardig lijstje samengesteld, maar omdat ik echter weinig ervaring heb met het samenstellen en kiezen van componenten wil ik graag jullie opinie hebben met e.v.t. aanpassingen om zo veel mogelijk uit mijn budget te kunnen halen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1) Gamen op zo hoog mogelijke FPS en settings voor dit budget. Denk aan BF 4/1, PUBG, CSGO, GTA V en Fortnite.

2) Produceren van muziek. Dit is een hobby van mij, echter niet de hoofdreden voor het kopen van een betere pc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
900-1000 euro. Mocht er ergens voor iets meer geld een groot voordeel uit gehaald kunnen worden, sta ik hier voor open.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur al aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik heb het volgende lijstje samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 178,50€ 178,50
1MSI Z370-A PRO€ 109,-€ 109,-
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 429,-€ 429,-
1Seagate Barracuda, 1TB€ 41,50€ 41,50
1NZXT S340 Zwart€ 63,95€ 63,95
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-8GVKB€ 106,-€ 106,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 53,95€ 53,95
1Kingston A400 120GB€ 38,63€ 38,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.020,53

Ik heb gekozen voor een SSD om Windows op te installeren en een reguliere HDD voor opslag.
In verband met de RAM prijzen op het moment heb ik besloten eerst voor 8 GB te gaan, en dit later uit te breiden naar 16 GB.
In de best buy guide van januari stond Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15 , is dit een betere optie?

Nog wat andere vragen:
- Heb ik voor dit systeem nog een processorkoeler nodig?
- Heb ik voor dit systeem nog extra fans nodig?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een lichte voorkeur voor een Intel processor.

Ga je overklokken?
Ik heb geen ervaring met overklokken, denk dit dus ook niet te gaan doen.

Wat verwacht je van ons?
Ondertussen heb ik al een aardig lijstje samengesteld, maar omdat ik echter weinig ervaring heb met het samenstellen en kiezen van componenten wil ik graag jullie opinie hebben met e.v.t. aanpassingen om zo veel mogelijk uit mijn budget te kunnen halen.

Zo ja, wat zijn goede opties?

Ik wacht jullie advies af.

Alvast bedankt,

Robbert

[ Voor 7% gewijzigd door Rdoes01 op 26-02-2018 13:17 ]

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:02
Wat voor resolutie en texture kwaliteit wil je?
De 2TB HDDs hebben een betere prijs/capaciteit verhouding, maar je zit al over je budget.
Ik dacht dat de i5-8400 een stock koeler heeft, maar deze is niet heel goed. Als je niet gaat overklokken, kan het misschien voldoen aan je geluidseisen.
De S340 komt met 2 casefans, dit lijkt me voldoende, al kan je natuurlijk altijd kiezen om ze te vervangen, of er 1 bij te nemen. Meer fans betekent over het algemeen dat ze minder hard hoeven te draaien, dus stiller zijn, maar dit wordt misschien teniet gedaan door andere compomenten (HDD, voeding, CPU koeler).
De Pure Power 10 is niet modulair, dit betekent dat je met wat extra kabels blijft zitten, die moet je ergens in je kast kwijt. De S340 heeft geloof ik wel een PSU shroud, waardoor je ze niet ziet, maar met een semi-modulaire voeding heb je dit 'probleem' sowieso niet.

• Rdoes01
Bedankt voor je reactie.

Ik wil graag gamen op een 1080p resolutie, met een toch zo goed mogelijke kwaliteit en +60 FPS binnen deze prijsklasse.

Daarnaast vind ik het toch fijn dat mijn pc enigszins stil is.

Ik neem je aanbevelingen mee!

• SpeedQber
PUBG is slecht geoptimaliseerd, en geeft sws lagere fps dan andere spellen. GTA V, CS:GO en Fortnite zijn geloof ik minder moeilijk te draaien, een 1060 zal wel voldoende zijn. Kijk naar benchmarks (icm de i5-8400) en bepaal of het voldoet, wellicht moet je PUBG gewoon met lagere settings draaien.
Ik dacht dat NVIDIA in April nieuwe GPUs zou presenteren, maar ze zeggen ook dat de prijzen van GPUs alleen maar zullen stijgen, o.a. door RAM-tekorten.
Een tweedehands kaart is dan prijstechnisch gezien een goede optie.

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Ik heb zelf ook de S340 gekocht (zwart / rood), maar eigenlijk denk ik dat je beter kan gaan voor een S340 Elite.

Verder, kies als PSU even de CM versie van BeQuiet ipv de niet-CM versie. Enigste verschil is dat ie half-modulair is en prijsverschil is nihiel.

• Rdoes01
SpeedQber schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:18:
PUBG is slecht geoptimaliseerd, en geeft sws lagere fps dan andere spellen. GTA V, CS:GO en Fortnite zijn geloof ik minder moeilijk te draaien, een 1060 zal wel voldoende zijn. Kijk naar benchmarks (icm de i5-8400) en bepaal of het voldoet, wellicht moet je PUBG gewoon met lagere settings draaien.
Ik dacht dat NVIDIA in April nieuwe GPUs zou presenteren, maar ze zeggen ook dat de prijzen van GPUs alleen maar zullen stijgen, o.a. door RAM-tekorten.
Een tweedehands kaart is dan prijstechnisch gezien een goede optie.
Bedankt voor je reactie, ik ben ook aan het rondneuzen voor een vorige generatie kaart die beter is dan de hudige 1060 6gb. Vind het wel wat tricky om tweedehands te kopen.

Is het het waard om +- 70 euro meer te betalen voor een i5-8600K, of is dit verschil minimaal?
RobinF schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:21:
Ik heb zelf ook de S340 gekocht (zwart / rood), maar eigenlijk denk ik dat je beter kan gaan voor een S340 Elite.

Verder, kies als PSU even de CM versie van BeQuiet ipv de niet-CM versie. Enigste verschil is dat ie half-modulair is en prijsverschil is nihiel.
Bedankt voor je advies, ik heb de voeding aangepast naar de CM versie van bequiet.
Wat is de reden dat je voor een S340 elite zou gaan?

• RobinF
Sorry had ik beter kunnen toelichten. Het paneel is een soort plastic wat enorm snel krast, al als je er met een schone zakdoek of iets dergelijks overheen gaat. De S340 Elite is volgensmij echt glas en ik doe de aanname dat dat minder snel krast

Verder zijn er alleen kleine verschillen:
  • Extra HDMI poort voorop
  • Extra USB poorten voorop
  • Er zit een puck bij voor kabels.
  • Extra SSD mount.
  • Cablemanagement aan de achterkant werkt met clipjes. De lusjes waar je tiewraps door kan halen die de S340 alleen heeft zijn er ook nog
En misschien is het iets ander metaal, maar dat weet ik niet zeker.

Je moet natuurlijk zelf even afwegen of dat opweegt tegen de prijs.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-11 22:53
Rdoes01 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:02:
[...]

Is het het waard om +- 70 euro meer te betalen voor een i5-8600K, of is dit verschil minimaal?
Als je niet wilt overklokken is het niet echt de moeite waard.
Een volgende logische stap zou zijn de i7 8700, maar die is nog eens 50 euro duurder: product: Intel Core i7-8700
Als je het je kan veroorloven zoveel extra te betalen is het wel te overwegen.
De processor is al een aardig stukje hoger geklokt welke je al enigszins wat extra fps zal geven en door de extra threads zal hij in de toekomst wanneer games het vragen wel een aanzienlijk stuk beter doen dan de i5's.
Voor nu doen die extra threads ook wel wat maar is het echt verwaarloosbaar bij de meeste games.

Maar sowieso als je niet de stock koeler wilt gebruiken kies dan voor de tray versie, deze heeft de stock koeler er niet bij en is net wat goedkoper.
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo is een goede vervanging voor de stock koeler van Intel.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Rdoes01
Nogmaals bedankt voor de reacties. Dan houd ik het voorlopig op de i5-8400. Daarnaast omdat ik al wat over mijn budget zit denk ik toch dat ik voor de normale S340 case ga.

Ik heb mijn lijst nog iets aangepast. De RAM heb ik vervangen door die van Corsair i.v.m. de beschikbaarheid (wel is hij 200Mhz langzamer). Daarnaast heb ik een processorkoeler toegevoegd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 178,50€ 178,50
1MSI Z370-A PRO€ 108,-€ 108,-
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 389,-€ 389,-
1Seagate Barracuda, 1TB€ 40,99€ 40,99
1NZXT S340 Zwart€ 63,95€ 63,95
1be quiet! Pure Rock€ 33,95€ 33,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 105,-€ 105,-
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 54,95€ 54,95
1Kingston A400 120GB€ 38,63€ 38,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.012,97

• SpeedQber
Gaat 120GB genoeg zijn? Windows 10 is schoon iets van 20 GB, GTA V ongeveer 70GB.
Een SSD kan je makkelijk toevoegen, maar de prijs/capaciteit verhouding van een enkele SSD lijkt me beter.
Een goeie SSD kan je wellicht meenemen naar een volgende build.

• RobinF
SpeedQber schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:42:
Gaat 120GB genoeg zijn? Windows 10 is schoon iets van 20 GB, GTA V ongeveer 70GB.
Een SSD kan je makkelijk toevoegen, maar de prijs/capaciteit verhouding van een enkele SSD lijkt me beter.
Een goeie SSD kan je wellicht meenemen naar een volgende build.
Ik dacht dat GTA V e.d. naar de Seagate 1TB ging. Als dat allemaal op de SSD moet is 120 te weinig.

[ Voor 5% gewijzigd door RobinF op 27-02-2018 14:09 ]

• Rdoes01
Klopt, ik had de SSD puur als bootdisk in gedachten, en dan games ect naar de 1 TB schijf.

• Rdoes01
Hallo iedereen, nog een vraagje. Op Azerty zie ik de volgende videokaart: https://azerty.nl/product...afische-kaart-gf-gtx-1060

Wat is het verschil met de OC Windforce die ik in eerste instantie in mijn lijst heb gezet naast het formaat en RGB lighting? Anders neig ik wellicht meer naar de Aorus.

Is er bijvoorbeeld een kaart beter of meer stable?

Groeten,

Robbert.

Edit: ik zie net dat hij niet meer op voorraad is, excuses.

[ Voor 6% gewijzigd door Rdoes01 op 01-03-2018 13:48 ]

• RobinF
De Aorus draait ietsje hoger qua kloksnelheid, maar is zoals je zegt niet meer op voorraad

• Rdoes01
Ik sta op het punt mijn kaart te bestellen, maar kan echter niet kiezen welke GTX1060 te gebruiken:

- https://azerty.nl/product...-grafische-kaart-gtx-1060

Goede performance, maar lees verhalen over coilwhine?

https://azerty.nl/product...-grafische-kaart-gtx-1060

- Mindere performance?

https://azerty.nl/product...afische-kaart-gf-gtx-1060

- 30 euro duurder dan de r1 maar overal zeer goede revieuws.

Kortom, ik kan niet kiezen.

• Rdoes01
Bedankt iedereen voor de hulp, het systeem is besteld!

Ik ben uiteindelijk voor de Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6GB (Rev. 2.0) gegaan.
Pagina: 1