Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Evenement met 15 man op een schrale internetverbinding

Pagina: 1
Acties:

• Vetrol
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Hallo allen!

Komende zaterdag is het jaarlijkse iScout evenement. Dit is een spel dat is georganiseerd door scouts voor scouts. Het doel is om met crazy 88-achtige opdrachten punten te verdienen (doe-opdrachten). Deze punten kunnen worden uitgegeven om een locatie-opdracht te unlocken waarvoor er via internet naar een locatie moet worden gezocht. Deze locatie wordt dan ingevuld met een pinpoint in Google Maps (reisopdrachten). Het team met de meeste correcte locaties wint.

Voorbeeld doe-opdracht: bouw een bushokje om naar een bioscoop, lever bewijs via een foto.
Voorbeeld reisopdracht: In Noorwegen is een dam gebouwd met de langste tunnel/buis ter wereld voor de afvoer van water. Waar komt het water terecht?

Voor de reisopdrachten moet veel research gedaan worden op internet en een fatsoenlijke internetverbinding is daarom aanbevolen.
Ons scoutinggebouw heeft helaas een slechte internetverbinding omdat we aan het eind van een oude verbinding zitten in een afgelegen pad. Ik heb gehoord dat upgraden geen zin heeft omdat de bottleneck in de verbinding zit.

Hebben jullie misschien tips voor het verbeteren van de internetverbinding? Alleen al het iets efficiënter laten lopen van de huidige verbinding verwelkomen we met open armen.

Wij hadden al wat ideeën over 4G tetheren en internet via satteliet. Kosten moeten minimaal blijven, want scouting. 8)7

Ik heb even je evenementlink verwijderd, aangezien dat weinig toevoegt en gezien wordt als spam.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 26-02-2018 15:58 ]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:05
Hoe dik is je internet verbinding dan op dit moment ?

Cloud ☁️

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar het is komende zaterdag al :? Ben je dan niet een beetje laat?
En jaarlijks, dus hoe hebben jullie het vorig jaar gedaan dan?
En welk budget is er wél, behalve zo goedkoop mogelijk?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Alleen die laatste twee alinea's zijn echt relevant en daar staat niet bijzonder veel in. :p

Hoe ziet de huidige situatie er uit?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42

heuveltje

KoelkastFilosoof

Als je nu adsl geprobeerd hebt, dan zou je nog naar een kabelmodem kunenn kijken, of andersom
(stiekem werkt een kabelmodem van iemand die vlakbij woont, vaak ook op die kabel :P )

4G tetheren dit is de enige mogelijkheid die ik zie die als je nu nog voor zaterdag iets wilt regelen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Of een toren bouwen en een straalverbinding opzetten met een plek waar wél fatsoenlijk internet is.

• Vetrol
  • Niet online
HKLM_ schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:58:
Hoe dik is je internet verbinding dan op dit moment ?
Rond de 10 Mbit/s. Tot 20 Mb/s.
Room42 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:00:
Maar het is komende zaterdag al :? Ben je dan niet een beetje laat?
Klopt. Een betere verbinding is geen noodzaak, ik vroeg me vandaag gewoon af wat eraan gedaan kan worden.
En jaarlijks, dus hoe hebben jullie het vorig jaar gedaan dan?
Vorig jaar hebben we met de huidige verbinding meegedaan met iets van 10 man. Dat was een hoop gezucht en staren naar ladende internetpagina's.
En welk budget is er wél, behalve zo goedkoop mogelijk?
Ongeveer €100,- en dat gaat dan van het bierbudget af. :F
g0tanks schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:00:
Alleen die laatste twee alinea's zijn echt relevant en daar staat niet bijzonder veel in. :p
Wat meer context is leuk toch?
g0tanks schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:00:
Hoe ziet de huidige situatie er uit?
Zie hierboven voor de snelheid. We hebben ADSL van KPN Internet Light van Tele2. We beschikken wel over een Gbit netwerk. We kunnen wel een Gbit LAN aanleggen. Lipstick on a pig. :9
TommyboyNL schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:18:
Of een toren bouwen en een straalverbinding opzetten met een plek waar wél fatsoenlijk internet is.
Dit hebben we daadwerkelijk een keer gedaan voor een ander evenement (JOTA). Helaas gaat het bouwen van een dergelijke toren en regelen van de apparatuur op zo een korte termijn voor een laag budget niet lukken. Wel een goede tip voor volgend jaar!

[ Voor 3% gewijzigd door Vetrol op 27-02-2018 08:00 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Meer dan genoeg, niks meer aan doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-11 23:16
Je kunt iets dergelijks als IPCOP (http://www.ipcop.org) proberen en dan een flinke proxy cache erop zetten. Waarschijnlijk zullen toch veel dezelfde pagina's worden opgevraagd en die staan dan al gecached en komen dat met Gbit snelheid binnen :-)

[ Voor 4% gewijzigd door podarcis op 26-02-2018 13:28 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:43
podarcis schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:27:
Je kunt iets dergelijks als IPCOP (http://www.ipcop.org) proberen en dan een flinke proxy cache erop zetten. Waarschijnlijk zullen toch veel dezelfde pagina's worden opgevraagd en die staan dan al gecached en komen dat met Gbit snelheid binnen :-)
Zal maar tot een zeker hoeveelheid winst opleveren. Bijna alles is tegenwoordig SSL en dat kan je niet cachen op met proxy cache.

Het is wel de snelste en goedkoopste methode op korte termijn.

• Great-Force
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11 10:47
Internet via satelliet is eigenlijk een no-go, dit is vrij prijzig (voorbeeld: SkyDSL Thuis = 30 mbit/s + onbeperkt data (Fair Access Policy) voor 70 eu per maand + €500 aan apparatuur). En Tooway is niet heel veel goedkoper. EDIT: Niet te vergeten de contention rate, voor thuisgebruikers is dit vaak 1:10 tot 1:50, dit betekent dat als een ander in hetzelfde gebied ook bandbreedte vraagt, jij jouw bandbreedte moet delen.

De beste oplossing zou naar mijn idee een 4G hotspot zijn (of twee hiervan), en vragen of iemand T-Mobile unlimited heeft. En gewoon na elke 5 GB een SMS sturen om te verhogen. Het werkt iets lastiger, iets meer user input benodigd, maar wel het goedkoopste en meest simpele. Als alternatief kan je ook naar pre-paid kaartjes kijken met daarop al 20 GB en deze gebruiken en omwisselen wanneer alles op is, hier zitten wel wat meer kosten aan verbonden.

[ Voor 12% gewijzigd door Great-Force op 26-02-2018 16:11 ]

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 07:04
Ik ben het eens met @Great-Force 4G is wel het beste/snelste. Toevallig zat ik nog even wat te zoeken en kwam ik deze pagina tegen: https://www.t-mobile.nl/prepaid/bundels/mobiel-internet "Unlimited data vandaag NL bundel met onbeperkt data voor een dag binnen Nederland voor € 2,95".
Dus met een pre-paid kaartje á €10,- en een oude telefoon heb je 3 dagen onbeperkt internet (wel registreren)..
note: Android ondersteund max 10 gebruikers per telefoon. iOS, onduidelijk.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-11 20:16
Wij lopen ook elk jaar tegen dit probleem aan. Wat we in ieder geval doen dit jaar (voor het eerst) is het wifi wachtwoord veranderen zodat iedereen niet meer met de mobiele telefoon aanmelden op de wifi. Er zijn toch gouw 40-50 apparaten verbonden via 1 router op zon avond. Dat willen we reduceren tot alleen de personen van de reisopdrachten en de personen die de opdrachten inleveren.

Daarbovenop zullen een aantal van de reisvragen-team hun grote 4G-databundels inzetten.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je moet alleen met de mobiele providers nog opletten dat ze 'op papier' niet altijd tethering toelaten, natuurlijk niet erg makkelijk door hun te controlleren, maar zou dan nog wel een backup hebben.

Ik heb aantal keer voor 4-5 man internet gedaan op mijn bundel, totaal was het iets van 1,5GB over bijna hele dag. Dan zou je bv een Ben kunnen overwegen, die is maandelijks opzegbaar.

Of alles beetje verspreiden over beschikbare opties, zal toch best iemand tussen zitten die een flinke (overkill) bundel heeft die wat wil delen, geef je die extra bier :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-11 11:16
Aangezien je ADSL van KPN hebt, kijk eens of dit mogelijk is:
https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm

Als je in aanmerking komt, dan krijg je (volgens mij zelfs gratis) een 4G router en gaat je internet via 4G wat dan weer sneller is. Misschien even aandringen bij KPN dat het een ongebruikelijke situatie is ofzo. Good luck :)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ok we blijven dus gewoon doen alsof 10Mbps niet gewoon meer dan genoeg is voor 15 man om wat op te zoeken op internet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Tijntje
  • Laatst online: 22-11 19:40

Tijntje

Hello?!

HydraZ schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:53:
Hallo allen!

Komende zaterdag is het jaarlijkse iScout evenement. Dit is een spel dat is georganiseerd door scouts voor scouts. Het doel is om met crazy 88-achtige opdrachten punten te verdienen (doe-opdrachten). Deze punten kunnen worden uitgegeven om een locatie-opdracht te unlocken waarvoor er via internet naar een locatie moet worden gezocht. Deze locatie wordt dan ingevuld met een pinpoint in Google Maps (reisopdrachten). Het team met de meeste correcte locaties wint.

Voorbeeld doe-opdracht: bouw een bushokje om naar een bioscoop, lever bewijs via een foto.
Voorbeeld reisopdracht: In Noorwegen is een dam gebouwd met de langste tunnel/buis ter wereld voor de afvoer van water. Waar komt het water terecht?

Voor de reisopdrachten moet veel research gedaan worden op internet en een fatsoenlijke internetverbinding is daarom aanbevolen.
Ons scoutinggebouw heeft helaas een slechte internetverbinding omdat we aan het eind van een oude verbinding zitten in een afgelegen pad. Ik heb gehoord dat upgraden geen zin heeft omdat de bottleneck in de verbinding zit.

Hebben jullie misschien tips voor het verbeteren van de internetverbinding? Alleen al het iets efficiënter laten lopen van de huidige verbinding verwelkomen we met open armen.

Wij hadden al wat ideeën over 4G tetheren en internet via satteliet. Kosten moeten minimaal blijven, want scouting. 8)7

[mbr]Ik heb even je evenementlink verwijderd, aangezien dat weinig toevoegt en gezien wordt als spam.[/]
Is het niet gewoon een slechte Wifi verbinding?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 21:39
CyBeR schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:52:
Ok we blijven dus gewoon doen alsof 10Mbps niet gewoon meer dan genoeg is voor 15 man om wat op te zoeken op internet.
15 man die een beetje surfen zou moeten kunnen werken. Misschien dat mensen tegelijkertijd andere applicaties hebben draaien die ook het web op gaan. Hier zou je eventueel ook winst kunnen behalen door mensen te vragen enkel met de browser online te gaan.
Tijntje schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:58:
[...]

Goede vraag.

• Vetrol
  • Niet online
Bedankt voor de reacties! Meer traction gekregen dan verwacht. _/-\o_

Kleine update, we hebben blijkbaar Tele2 Internet Light tot 20 Mb/s. Ik merk aan de reacties dat 15 Mb/s al snel genoeg zou moeten zijn. Dus met 20 Mb/s zou het zeker moeten lukken. Misschien is de verbinding toch niet de bottleneck?
Tim_bots schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:18:
Ik ben het eens met @Great-Force 4G is wel het beste/snelste. Toevallig zat ik nog even wat te zoeken en kwam ik deze pagina tegen: https://www.t-mobile.nl/prepaid/bundels/mobiel-internet "Unlimited data vandaag NL bundel met onbeperkt data voor een dag binnen Nederland voor € 2,95".
Dus met een pre-paid kaartje á €10,- en een oude telefoon heb je 3 dagen onbeperkt internet (wel registreren)..
note: Android ondersteund max 10 gebruikers per telefoon. iOS, onduidelijk.
Goede tip! Als er mensen wel T-mobile hebben maar geen unlimited, kunnen we het hiermee opvangen.
MBvB schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:25:
Wij lopen ook elk jaar tegen dit probleem aan. Wat we in ieder geval doen dit jaar (voor het eerst) is het wifi wachtwoord veranderen zodat iedereen niet meer met de mobiele telefoon aanmelden op de wifi. Er zijn toch gouw 40-50 apparaten verbonden via 1 router op zon avond. Dat willen we reduceren tot alleen de personen van de reisopdrachten en de personen die de opdrachten inleveren.

Daarbovenop zullen een aantal van de reisvragen-team hun grote 4G-databundels inzetten.
Keurig. Hoewel wij niet op de wifi zitten, kunnen we dit ook doen om de router wat te ontlasten.
CyBeR schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:52:
Blijkbaar dus op 20 Mb/s. Toch hebben we elk jaar problemen met traag ladende pagina's. Wellicht problemen in het netwerk?
Tijntje schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:58:
[...]

Onze wifi is inderdaad slecht, daarom leggen we elk jaar een LAN aan. :)

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

HydraZ schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 07:57:
Bedankt voor de reacties! Meer traction gekregen dan verwacht. _/-\o_

Kleine update, we hebben blijkbaar Tele2 Internet Light tot 20 Mb/s. Ik merk aan de reacties dat 15 Mb/s al snel genoeg zou moeten zijn. Dus met 20 Mb/s zou het zeker moeten lukken. Misschien is de verbinding toch niet de bottleneck?

[...]

Goede tip! Als er mensen wel T-mobile hebben maar geen unlimited, kunnen we het hiermee opvangen.

[...]

Keurig. Hoewel wij niet op de wifi zitten, kunnen we dit ook doen om de router wat te ontlasten.

[...]

Blijkbaar dus op 20 Mb/s. Toch hebben we elk jaar problemen met traag ladende pagina's. Wellicht problemen in het netwerk?

[...]

Onze wifi is inderdaad slecht, daarom leggen we elk jaar een LAN aan. :)
Misschien een idee om een aantal outdoor access points op te hangen van bijvoorbeeld ubiquity

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Tijntje schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:06:
[...]

Misschien een idee om een aantal outdoor access points op te hangen van bijvoorbeeld ubiquity
Ik zou bijna denken dat 1 goed accesspoint dat al wel moet kunnen. Als het een wat groter terrein is kan je eventueel meerdere doen maar dan wil je waarschijnlijk minder power.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
T klinkt voor mij gewoon alsof je router over z'n nek gaat omdat ie te veel verbindingen in de lucht moet houden (en dan niet eens alleen via wifi). Welke apparatuur gebruik je eigenlijk? Voor een beetje casual surfen is 15 Mbit meer dan zat.

Als je twijfelt aan je eigen spullen, sluit alles bedraad aan en schakel de wifi eens uit, al is het maar voor de duur van het evenement, waarschijnlijk werkt t dan gewoon prima.
Tijntje schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:06:
[...]

Misschien een idee om een aantal outdoor access points op te hangen van bijvoorbeeld ubiquiti
Beetje voorbarig advies als je niet weet wat er nu hangt/staat. Hoe wel Ubiquiti mooi spul levert is het niet het toverwoord voor alles. Wellicht dat er met het huidige materiaal en wat aangepaste instellingen voldoende winst te behalen valt.

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

gastje01 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:58:
T klinkt voor mij gewoon alsof je router over z'n nek gaat omdat ie te veel verbindingen in de lucht moet houden (en dan niet eens alleen via wifi). Welke apparatuur gebruik je eigenlijk? Voor een beetje casual surfen is 15 Mbit meer dan zat.

Als je twijfelt aan je eigen spullen, sluit alles bedraad aan en schakel de wifi eens uit, al is het maar voor de duur van het evenement, waarschijnlijk werkt t dan gewoon prima.

[...]

Beetje voorbarig advies als je niet weet wat er nu hangt/staat. Hoe wel Ubiquiti mooi spul levert is het niet het toverwoord voor alles. Wellicht dat er met het huidige materiaal en wat aangepaste instellingen voldoende winst te behalen valt.
Ik zeg ook bijvoorbeeld ;)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hi wij Scouting Woerden doen ook weer mee en onze internet verbinding is niet beter ADSL 10-1 maar toch hebben we met onze 60 deelnemers geen grote problemen. Het toverwoord in deze is inderdaad een transparant proxy cache. Wij gebruiken al jaren ClearOS (is gebaseerd om CentOS en een super eenvoudige webinterface) Enige wat je nodig hebt is een oude PC met twee netwerk aansluitingen en verder losse AP's gebruiken. Het probleem is dat je modem/router/ap combi van tele2 het niet gaat trekken die moet je lekker alleen modem laten zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Naast de caching http proxy ook dns cachen, scheelt ook weer een beetje. En als handig, wellicht dat er een dataopslag (eg. via samba) bij kan, zodat de opdrachten centraal lokaal neergezet kunnen worden en niet ergens op cloud storage ofzo.

Mischien leuk om een oogje te houden op wat er allemaal op het netwerk gebeurt. Zelfs alleen een mrtg met het bandbreedtegebruik kan verhelderend werken.

Daarnaast, in de browsers en/of in de caching proxy adblockers toevoegen? Niet zozeer vanwege de advertenties maar vanwege de vele verbindingen naar derde partijen (trackers, beacons, brokers, etc.) en het bandbreedtegeslurp van autoplaying video.

Als SSL in de weg zit dan kun je overwegen MITM te doen met je eigen root certificate, die je in de deelnemende apparaten zelf installeert. Dit is controversieel maar als je kioskjes neerzet die je zelf ook beheert dan is het goed te verdedigen, met wat prestatiegrafiekjes bijvoorbeeld. Wees er alleen wel open over. "Ga hier niet bankzaken regelen, dank u."

Dat is allemaal in (open source) software te regelen en de al genoemde oude peecee met een extra netwerkkaart is voor zoiets prima bruikbaar. Zorg wel voor goede netwerkkaarten, dus wel intel, geen realtek. Het is wat werk om het op te zetten, maar hee.

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-11 16:45
Hee, een medescout, wij doen ook mee, Wadt-stam in uithuizen :)

Ik heb zelf een databundel van 50GB. daar doe ik een hotspot op maken. ik neem mijn router van thuis mee die wireless bridge kan zijn. die laat ik dus verbinden met mijn hotspot, en de router is ook accesspoint (onderling filesharen hoeft dan niet via mijn telefoon) Dit werkt als een trein, en vorig jaar heeft iscout met 15 man me niet meer dan 5 GB gekost. Hoop dat je er wat aan hebt!
Veel plezier zaterdag!
Pagina: 1