Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen. Ik heb een oude pc uit de kast gehaald na 10 jaar niet te hebben gebruikt.
Het gaat om de volgende computer:

HP Pavilion A6721nl

Besturingssysteem: Windows Vista Home Premium 32-bits
Geheugengrootte: 3GB
Geheugentype: DDR2
Opslagcapaciteit: 320GB
CPU/SoC: Intel Pentium Dual CPU E2220 2.40GHz 2.40GHz
Videochip: GeForce GT100
Link Interface: Nvidia SLI
Moederbordchipset: Intel G31
Hardeschijf bus: SATA-300

Ik wil deze weer gaan gebruiken voor wat huiswerk, films en wat online games.
Hij doet het nog prima maar is wat aan de trage kant. Ik wil in plaats van de Windows Vista, een Windows 8.1 installeren in de hoop dat die wat sneller wordt. Ik weet ook dat ik eventueel de Ram kan vergroten naar 6GB maar heb begrepen dat dat niet zo erg nodig is in verband met mijn gebruik. Ook wil ik een nieuwere videokaart erin plaatsen in plaats van de zeer oude GeForce GT100.

Mijn vragen zijn:

1) Welke videokaarten kan ik in deze computer plaatsen, die goed genoeg is voor mijn gebruik?
2) En welke Windows raden jullie aan te installeren op zo een oude computer, die de snelheid hopenlijk niet beïnvloed?
3) Is het aan te raden om ook de Ram up te graden of andere onderdelen?

Online zag ik al wat videokaarten vanaf €40 oplopend tot een paar honderd euro....
Het is een oude Pc die ik ga gebruiken voor simpele dingen. Dus logisch dat ik er niet al teveel geld in wil stoppen.

Hoor graag of iemand mij kan adviseren.

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welk moederbord zit er in je pc ?

edit: meestal is 4gb RAM 800 max bij de oudere systemen. Om geld uit te geven voor nieuwe videokaart zou ik niet doen. spaar liever voor iets nieuwers

[ Voor 70% gewijzigd door Hackus op 26-02-2018 12:40 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou het echt niet weten. Ik heb niet zoveel verstand van computers, dus al het bovenstaande is wat ik erover kon vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

https://www.cnet.com/prod...-4-ghz-3-gb-320-gb/specs/

dit vind ik al ff, via mijn zoekmachine 😉

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:48
Een e2200 is zo traag en gebruikt ddr2. Ik zou er echt geen geld aan uitgeven en een andere pc halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook ernaast gewoon 2 laptops thuis. Maar een Pc zit soms gewoon lekkerder, vooral met een grote scherm die ik heb. Daarnaast werkt de pc gewoon nog goed en lijkt het me zonde om het te laten stoffen en er niks mee te doen. Zie het al een klein project die ik ben begonnen en in deze oude pc weer wat leven te blazen :)

Is het al genoeg als ik er een nieuwere Windows op zet? Wordt het dan al wat sneller en is het veiliger te gebruiken, aangezien Vista niet meer wordt ondersteund...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 15:56
Stop geen geld hierin. Bewaar je geld en koop een (tweedehandse) pc of laat er één samenstellen. Welke games ga je spelen? Op basis daarvan kunnen mensen hier je ook een beter advies verschaffen.
Je gaat op deze pc in ieder geval niet fatsoenlijk kunnen gamen.

Kijk anders ook eens hier naar: BBG januari 2018l. Daar is een budgetsysteem te vinden van 500 euro.
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:54:
Ik heb ook ernaast gewoon 2 laptops thuis. Maar een Pc zit soms gewoon lekkerder, vooral met een grote scherm die ik heb. Daarnaast werkt de pc gewoon nog goed en lijkt het me zonde om het te laten stoffen en er niks mee te doen. Zie het al een klein project die ik ben begonnen en in deze oude pc weer wat leven te blazen :)

Is het al genoeg als ik er een nieuwere Windows op zet? Wordt het dan al wat sneller en is het veiliger te gebruiken, aangezien Vista niet meer wordt ondersteund...?
Simpel gezegd:
-Nee
-Nee

Windows 8 heeft sowieso al wat hogere systeemvereisten dan Vista.

[ Voor 49% gewijzigd door Panini op 26-02-2018 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het antwoorden iedereen. Ik denk dat jullie mij nog niet snappen. Ik heb vrij nieuwe laptops thuis die ik kan gebruiken. Alleen als ik lang moet typen aan een opdracht of meer overzicht wil hebben dan vind ik een pc met een grote scherm fijn. Qua games speel ik niks met een cd. Gewoon online, af en toe schaken of een oude avontuurspel als Runescape. Dus geen zware dingen. Ik weet dat ik voor €200 al een goed gebruikte pc kan vinden of voor iets meer een nieuwe. Alleen lijkt dat mij onnodig en zonde van het geld....wat ik overigens niet heb. Ik dacht als ik voor rond de €50 max €100 deze computer kan upgraden, dan ben ik al blij en kan ik nog jaren verder ermee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:19
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:04:
Bedankt voor het antwoorden iedereen. Ik denk dat jullie mij nog niet snappen. Ik heb vrij nieuwe laptops thuis die ik kan gebruiken. Alleen als ik lang moet typen aan een opdracht of meer overzicht wil hebben dan vind ik een pc met een grote scherm fijn. Qua games speel ik niks met een cd. Gewoon online, af en toe schaken of een oude avontuurspel als Runescape. Dus geen zware dingen. Ik weet dat ik voor €200 al een goed gebruikte pc kan vinden of voor iets meer een nieuwe. Alleen lijkt dat mij onnodig en zonde van het geld....wat ik overigens niet heb. Ik dacht als ik voor rond de €50 max €100 deze computer kan upgraden, dan ben ik al blij en kan ik nog jaren verder ermee.
kan je niet gewoon beter je laptop op je grote scherm aansluiten? In principe kan een laptop alles wat een PC kan, dus ook los toetsenbord, muis en scherm aansluiten. Heb je dezelfd ervaring als met een normale PC.

Je gaat sowieso geen jaren meer vooruit kunnen met deze pc, ongeacht wat je erin gaat stoppen. De vraag is ook of windows 8 wel overweg kan met dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 14:28
* sluit je laptop gewoon aan op je booldscherm, muis/toetsenbord of kijk naar een goedkope usb 3.0 docking station hiervoor.
* De pc is hopeloos verouderd ik zou gewoon de hdd eruit halen en hem naar de kringloop/oud ijzer brengen. Dergelijke oude pc's hebben vaak al moeite met de modere besturingsystemen door alle "bloatware" die er standaard op staat.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Zoals hierboven: draadloos toetsenbordje en een muis en een kabel naar je grote scherm aansluiten op 1 van de laptops. Met eventueel een dockingstation.

Zo'n oud beestje is gewoon de moeite niet om m nog tot leven te wekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd
Hier zie je de specs https://support.hp.com/us...870698/document/c01629353

Waar je uit leest dat je 300w voeding hebt, en pci express x16 slot voor videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

@Verwijderd

Zoals eerder aamgegeven, je huidige PC (die t nog wel doet) is zo traag dat geld investeren zonde is van het geld. Natuurlijk, je kan een grafische kaart plaatsen, maar lost geenzins de traagheid op van het systeem. Ook het installeren van een nieuwere windows maakt niets sneller en maar een beetje veiliger.

Ik snap dat je een snellere laptop hebt, waarom sluit je de muis, toetsenbord en monitor dan niet aan op een van je laptops? Wellicht is het handiger een dockingstation te halen voor je laptop? Je desktop is niet vooruit te branden, nu niet, en dat wordt nooit beter. hoeveel geld je er ook in gaat stopppen (Ja, als je moederbord, cpu en geheugen vervangt wordt het vast wel wat, maar dat was niet de bedoeling)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen. Overduidelijk dat het geen investeren waard is. Ik zal op zijn minst gewoon een andere Windows op gooien en er mee aan de stag tot die doodbloedt.

Dus een aller laatste vraag:

Welke Windows kan ik op deze pc plaatsten en welke raden jullie het beste aan?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:05:

Welke Windows kan ik op deze pc plaatsten en welke raden jullie het beste aan?

Thanks!
Welke je toevallig hebt liggen qua licentie. Zolang dat Windows 7, 8.x of 10 is en niet Vista of XP, want dan kan je beter Linux Mint of Ubuntu gaan draaien.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Welke kan er uberhaupt op en wordt nog ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linux Mint en Ubuntu zijn beide goede linux distro's voor beginners. Je kan altijd eerst proberen van op een usb stick voor je het effectief installeert.

hier wat meer uitleg: https://tutorials.ubuntu....untu-before-you-install#0

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2018 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:43:
Linux Mint en Ubuntu zijn beide goede linux distro's voor beginners. Je kan altijd eerst proberen van op een usb stick voor je het effectief installeert.

hier wat meer uitleg: https://tutorials.ubuntu....untu-before-you-install#0
Kan je aangeven waarom je niet gewoon je laptop op je scherm aansluit? Het is zonde van je tijd om nog energie in die PC te stoppen als je gewoon een goed werkende laptop hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Als het kan zou ik windows 10 proberen. Deze is iets lichter dan 8 heb ik persoonlijk het idee. Probeer het en als de installer over zijn nek gaat omdat hij de oude hardware niet snapt kan je altijd nog een versie lager proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:26:
Welke kan er uberhaupt op en wordt nog ondersteund?
klik

Je mag zelf ook wel een beetje moeite doen. ;)

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 26-02-2018 15:14 . Reden: Lmgtfy eruit gesloopt ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Philip Ross schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:50:
[...]

Kan je aangeven waarom je niet gewoon je laptop op je scherm aansluit? Het is zonde van je tijd om nog energie in die PC te stoppen als je gewoon een goed werkende laptop hebt.
Omdat het een leerrijke mannier kan zijn om oude hardware te her gebruiken, je leert ook hoe linux werkt.
Dit is zeker niet de "beste" oplossing om op een groot scherm te werken maar toch geloof ik dat je met die hardware nog leuke dingen kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:25:
[...]

Omdat het een leerrijke mannier kan zijn om oude hardware te her gebruiken, je leert ook hoe linux werkt.
Dit is zeker niet de "beste" oplossing om op een groot scherm te werken maar toch geloof ik dat je met die hardware nog leuke dingen kan doen.
Dat is zeker een reden, maar komt niet voor in de wensen van TS. Hij wil een systeem om wat op te internetten en wat online spelletjes te doen en daar is deze oude bak gewoon niet echt geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik wist niet dat ik verstand van computers moest hebben om een vraag te stellen of hulp te krijgen. Ik weet hoe ik overweg moet met een pc en kan dingen opzoeken....maar weet vaak niet wat het betekend of wat ze met de termen bedoelen. Ik had al gevonden wat de benodigdheden waren voor een Windows 8 of 10 maar weet niet of ik die heb en dus aan de minimale systeem eis voldoe.
Panini schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:11:
[...]

klik

Je mag zelf ook wel een beetje moeite doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jij snapt me gelukkig een beetje. Naast dat ik het nodig heb is het gewoon erg zonde om iets weg te laten rotten terwijl het nog prima werkt. Het is tegenwoordig zo makkelijk om je pc, tv, mobieltje te vervangen door een nieuwe. Maar vaak is het niet nodig en valt ergens nog leven in te blazen. Zo lang de wil er is, kan je het leren. Hier en daar informeren en je kan vaak zelf repareren of upgraden. Zo doe ik ook mijn eigen auto en die van andere upgraden en repareren. Dit heb ik ook geleerd met sommige smartphones. De mens van tegenwoordig is zo ingesteld om snel dingen te vervangen of gewoon helemaal links te laten liggen. Ik dus niet. Vandaar dat ik sinds vandaag actief ben op deze forum. Hoopte dat iemand mij kon adviseren en wellicht iets bij brengen over computers.

Ondertussen heb ik al vele onnodige programma's verwijderd waardoor de pc stukken sneller is geworden :)
Ik geloof nog steeds dat ik 'm nog wat sneller kan krijgen door een upgrade naar een nieuwer systeem....ff verder zoeken dus! 8)
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:25:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:47
Misschien kan een ssd ook helpen om het systeem iets sneller te maken. Op zich is een schijf nooit weggesmeten. Kan je later nog in andere systemen (of misdchien je laptops) installeren.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:41

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

@Verwijderd
Ik heb hier nog een oud systeem liggen, volgens mij een Q6600, Gigabyte moederbord en 8GB ram (of 4GB moet ik even kijken, ik dacht 4x2). Wat mij betreft haal je die gratis op, beter dan dat hij hier niks ligt te doen :p.

[ Voor 9% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 26-02-2018 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:53

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:04
Hier kun je bij Microsoft zelf een tooltje downloaden waarmee je Windows 10 kunt downloaden en gelijk kunt schrijven op een dvd of usb stick: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Geen licentie of key nodig, je kunt Windows 10 gewoon installeren als evaluatieversie zonder te activeren, je krijgt dan een watermerk rechtsonder in je scherm, kunt wat persoonlijke instellingen niet aanpassen en krijgt af en toe een notificatie dat Windows niet geactiveerd is.
Voor de rest volledig te gebruiken en zonder tijdslimiet o.i.d.

Dat aanbod van @Sp3ci3s8472 zou ik ook niet laten liggen ;)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:42:
ik wist niet dat ik verstand van computers moest hebben om een vraag te stellen of hulp te krijgen. Ik weet hoe ik overweg moet met een pc en kan dingen opzoeken....maar weet vaak niet wat het betekend of wat ze met de termen bedoelen. Ik had al gevonden wat de benodigdheden waren voor een Windows 8 of 10 maar weet niet of ik die heb en dus aan de minimale systeem eis voldoe.
[...]
Absoluut niet, maar een beetje eigen inzet wordt ook verwacht op het forum wanneer je vragen stelt. En de vragen die jij stelt had je dus ook antwoord op kunnen krijgen door wat eigen inzet te tonen.

Door wat tijd erin te steken had je dus best zelf erachter kunnen komen wat minimale systeemeisen zijn en of jou pc daar aan voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:29

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Een ssd kopen samen met Q6600 en een GTX 9800 kopen. Nu dit is een oem bak lasrig op te upgraden en dus kun je een 9800GT niet uitproberen. dan maar ssd 8GB ram en een q6600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 08:49

Praetextatus

the dutch_paki

Meeste boost zul je krijgen door een SSD. Begin daar in ieder geval mee. Als je tegen grenzen aan loopt kun je Ram aanschaffen of een gebruikte grafische kaart.

Dus lekker knutselen ermee zou ik zeggen!

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:29

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

lekker knutselen zou ik ook zeggen. als het systeem toch te traag is zet hem dan op marktplaats of vraag en aanbod. voor weinig kun je een beter systeem krijgen

[ Voor 60% gewijzigd door Ludwig005 op 06-07-2019 12:33 ]

Pagina: 1